Grannar...

G

glee

Igår när jag var ute med lilla Selma på gården kom en granne fram till mig och sa att det kanske inte var så bra att låta hunden gå och kissa där. Jag undrade varför och han sa att det inte var bra för barnen som lekte där. Jag förklarade att vi aldrig gick på själva lekplatsen utan på gräsmattan utanför. Hon går alltid bara längs buskarna och vi plockar alltid upp bajset.

"Men gården är ändå inte en rastplats" fortsatte han och började berätta för mig vilka bra parker som fanns som jag kunde gå till. (Vi går alltid till parken med henne om vi ska vara ute, den här lilla gräsmattan går vi till om hon bara ska kissa och sen ska in igen) Jag förklarade att hunden är så liten och kan inte hålla sig, börjar hon kissa inne är det ju bara att ta ut henne och låta henne kissa färdigt.. Då hinner man inte springa iväg till parken som det tar 5 min att gå till. "Du kan ju gå på fältet här på andra sidan huset" sa han. (ett fält 40 m brett och med trafikerade vägar på båda sidor..) Där går mycket andra hundar så jag vill inte så gärna gå där med Selma eftersom hon inte är vaccinerad än och pga alla bilar.
Han fortsatte babbla på om att han bara ville säga det för annars skulle säkert några andra komma och säga till mig att inte rasta hunden där.

Är jag helt knäpp som låter valpen kissa på gräsmattan på gården? Jag kan verkligen inte förstå hur det skulle kunna skada barnen. Skulle dom lägga sig på marken och slicka där hon kissat? Dom skulle antagligen ändå inte få nåt i munnen eftersom det sjunker ner i gräsmattan på en gång. :smirk:
 
Jag har aldrig bott på ett ställe där jag fått rasta hunden på gården. Det har alltid varit helt otänkbart. På flera av ställerna hänger det dessutom skyltar uppe och det var alltid nån snabbt framme om det hände en olycka och klagade. (Men katter fick vara lösa och pissa och skita i sandlådan...)

En gång gick min hund fram och började nosa på en väska som stod på marken. En gubbe kastade sig fram och vrålade att min hund minsan inte skulle pissa på hans saker. Men snälla det är en tik sa jag, hon kissar inte. Ja men vet aldrig sa gubben surt och jag kokade verkligen när jag gick därifrån och ångrar att jag inte körde en pinsam förläsning om att deras kissorgan är olika, precis som på människor...
 
Jag glömde skriva att det inte finns några skyltar där. I parken däremot, där han tyckte att jag skulle gå, sitter massa skyltar om att hundar ska vara kopplade. Eller om det till och med står att man inte får rasta hundar där :p

Ja, visst blir man arg? Jag var förbannad hela kvällen igår och ville flytta därifrån :D
Fast jag vet inte ens om han menade att låta arg. Han lät sur i början men trevlig i slutet. Och jag kanske tog det mycket hårdare än vad han menade för jag är så känslig :p
 
Har själv varit med om samma sak, och jag tycker också att det är fånigt. Det är ju inte så att ungarna blir nerkissade för att en hund har varit där och kissat för två veckor sen...
Nej, löjligt är vad det är!
Var bor du förresten? *nyfiken* Bor också i Uppsala nämligen. :)
 
Salabacke.. fast jag trivs inte så bra där, letar ny lägenhet men det är ju ganska omöjligt att hitta nåt.
Var bor du då? :)
 
Som hundägare tycker jag att man ska
hålla låg profil i detta läget. Folk
som inte har hund har rätt att tycka
att det är olämpligt att hundarna rastar
på platser som de uppehåller sig på.
Om många hundar kissar på en liten gräsplätt
så kan gräset bli missfärgat.
Ta det positivt att han påpekade det för dig
istället för att du får höra på omvägar att
hela kvarteret irriterar sig och beklagar sig
för alla utom dig.
Det är också synd att alla hundägare får lida
för dem som inte plockar upp efter sin hund.
 
Ja, så känner jag också litegrann, att man ska hålla låg profil. Jag vill inte bråka med grannarna om en sån här liten sak. Då går jag hellre på andra ställen även om jag tycker att det är jag som har rätt..

Jag sa till honom att jag skulle tänka på det och försöka gå undan lite mer. Och jag blev ju glad att han sa vad han tyckte så jag inte helt plötsligt får nån jätteutskällning av någon annan granne..
 
Fast även om det inte sitter skyltar på gården så anses det som ett oskick att hundarna kissar där fast det bara är valpar. Det brukar också gälla gräsremsorna som är runt husen på utsidan av gården också.
 
Ja, det förstås. Jag trodde att folk skulle ha överseende med det nu när hon är så liten. Men det kanske är svårt om man inte haft hund själv eller inte gillar hundar..
 
Det är jättesvårt :( Min valp fick kissa på gata. Där kunde ingen klaga på att gräsmattorna blev förstörda eller så. Visst, lite äckligt, men det var på våren då det regnade och så rätt så ofta. Sen när hon blev äldre och kisspölarna större så försökte jag få henne att hålla sig tills vi kom till "skogen"

Nu bor jag i ett mer "slummigt" område och där är det inte nån som klagar om hon råkar kissar utanför huset :D Fast hon kissar fortfarande på gatorna. Hon kan sätta sig mitt på en asfaltsparkering och kissa om hon helt plötsligt känner sig kissnödig. Varför hålla sig 10 meter om man inte måste! :rofl:
 
Haha, vad roligt! Där bodde jag förut, men i höstas flyttade vi till Nyby. Inte så långt ifrån dig alltså. :)
Du bor händelsevis inte på Apelgatan? Där är de fruktansvärt tjurskalliga!
Strax innan vi flyttade så hämtade vi hem våran lilla valp och då ville vi också bara gå precis utanför när det var bråttom, och då blev sambon påhoppad flera gånger, de sa att han skulle ta hunden till andra sidan parken för att det var äckligt när de skulle gå där på "vår" sida av parken. Mig hoppade de aldrig på av någon anledning... :confused:

Jaja, de är roliga människorna... :D Det var iaf en av anledningarn till att i flyttade (att folk var så irriterade på att vi hade hundar och på att vi båda var i 20-årsåldern) men den största anledningen var att det var lite för trångt för oss med en liten två. Nu bor vi i en fin trea! :cool:
 
Var tacksam för det.. :D Min går runt och letar i evigheter efter lämpligt ställe. Hittar hon inget får det vara. En riktig "festblåsa" har hon.

Matte är milt sagt "Sk-itirriterad" på detta beteende. Speciellet regniga och kalla söndagsmornar.. :mad: :p
 
Ahaa :) Nej jag bor på Johannesbäcksgatan men det är ju nära Apelgatan, så det är väl samma sorts folk :D
Jag tror att det är samma sak för oss, grannarna blir irriterade på oss för att vi är unga och nu när vi skaffat hund är vi ännu värre :smirk:

Vad har du för hund förresten? Jag kanske har sett den eftersom jag gick på Apelgatan varje dag förut när jag jobbade på Almtunaskolan :)
 
Jo så är den andra... Jag har funderat hela dan på att starta en förtvivlad tråd om hur man gör med hundar som inte vill göra ifrån sig. Hon håller sig tills hon blir sjuk typ... Jag känner att jag inte orkar mer. Orkar inte bråka om att man måste kissa minst 3 ggr per dag och bajja minst 1 gång. Jag har heller inte bil så att jag kan åka till ny mark med henne. Det går bättre på ny mark, men efter nån månad så håller hon sig igen...
 
Rastar själv inte av hundarna i bostadsområdet utan går kortaste vägen ut ur området till närmsta skogen.
På väg dit finns det små gräsplättar som inte många människor beträder pga att det inte finns någon anledning att gå där, där brukar jag låta äldsta hunden kissa om det är på morgonen, då han numera behöver kissa rätt fort efter natten.
Så jag förstår att det är jobbigt med valpen, det är ju ofta bråttom ut.
Finns det ingen gräsplätt som ligger lite längre från lekplatsen som du kan utnyttja?
Typ en plätt mellan parkeringsplatsen och ett hus eller liknande?
Har själv haft en "granne" med 5-10 icke rumsrena schäfrar som gjorde sina behov på loftgången. :crazy:
Hellre lite valpkiss på gräsmattan för min del.
 
Jo, det finns en liten gräsmatta som vi går till ganska ofta. Den är också nära, bara att gå tvärs över gården in på nästa. Men där kommer alltid massa katter och börjar stirra på Selma. :p Gräsmattan på gården har vi som "nödställe" när hon har börjat kissa inne eller innan vi ska gå och lägga oss på kvällen. Eller ibland när man inte orkar gå längre :smirk:
Men jag får väl försöka tänka på grannarna lite mer och gå undan så mycket det går.
 
Det är en Pyrenéisk vallhund jag har. Hon är mellanstor, brun/svart/röd rufsig tjej. Och valpen är en Australisk terrier. Vi flyttade därifrån i augusti, så det var ett tag sen nu. :)
Jag trivs bättre här faktiskt, finns en liten skog att gå ut med hundarna i, mycket roligare än att gå i Byggmästarparken. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
718
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp