Bukefalos 28 år!

Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Lurv

Trådstartare
Grannarna (som vi inte umgås med) satsar stort och tänker bygga en jättegunga av gamla telefonstolpar. De har redan börjat men till detta projekt har de tänkt sig hjälp av mig/min sambo. De har inte frågat oss innan de drog igång. Jag tycker det är så respektlöst att inte fråga oss INNAN de startade bygget så jag har tappat lusten att hjälpa dem. Hur kan man ta sånt för givet?

Nu har de lagt ansvaret på bygget på oss genom att säga till barnen att vi ska färdigställa den!!!!! vilket gör att barnen kommer till mig och tjatar om när gungan blir klar. Jag har semester, min sambo jobbar på annan ort och vi vill inte låna ut våra maskiner. Vi vill bara ha lugn och ro.

Barnen är jobbiga, skriker mycket, springer in på gården när jag håller på med hästarna och går inte iväg fast jag säger till dem.

Vad säger man? Vill ju samtidigt inte bli alltför ovän med dem men jag vill faktiskt inte ha med dem att göra. När sambon tar semester är det sannolikt inte deras bygge han vill greja med, vi har massor av egna projekt på gården.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Man säger rakt ut till kidsen att man INTE tänker fixa någon gunga och att de får prata med sina föräldrar om det.... BASTA.....
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Jag hade frågat grannen varför barnen springer hos dig och tjatar om någon gungställning.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Om nån av er har egen firma kan ni väl lämna en offert? :devil: Så får ni se hur sugna de är på att ni gör jobbet sen...
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Vilka idioter.

Om barnen tjatar på dig kan du inte hänvisa till att det är något mellan er vuxna och när föräldrarna sedan frågar kan du säga nej med motiveringen att ni har annat att göra. Att barnen springer på eran gård utan tillåtelse kan vara en säkerhetsaspekt som kan vara bra att ta upp med föräldrarna. Jag skulle bli tokig.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Tack för era sköna kommentarer om att jag inte är helt ute. Jag började nästan undra om det är jag som är "snål".


:)
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Säg åt ungarna att det inte blir någon gunga, gå sen och säg åt föräldrarna att ta ansvar för sina otäcka kräk och be dem bygga sin satans gunga själva.
Jag hade blivit komplett tokig!
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Inte nog med det, de vet att min sambo jobbar borta men det var inget problem. Grannarna hade redan kontaktat nån släkting som skulle köra vår nya, fina, dyra traktor :eek:

Den blonda grannkvinnan som såg min inte alltför förtjusta min, tyckte det var bättre att hon själv ringde min sambo !
 
Senast ändrad:
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Inte nog med det, de vet att min sambo jobbar borta men det var inget problem. Grannarna hade redan kontaktat nån släkting som skulle köra vår nya, fina, dyra traktor :eek:

Den blonda grannkvinnan som såg min inte alltför förtjusta min, tyckte det var bättre att hon själv ringde min sambo !

GAAAAAHHHH:banghead::banghead:
Se till att nycklarna är borta... och om någon frågar så svarar du att det är ok när de deponerar självrisken motsvarande ett prisbasbelopp i kontanter hos dig...*S*
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Som jag alltid säger, man ska aldrig underskatta folks idioti men det var nog ett av de värre påhitten :crazy:

Jag skulle nog skita i grannsämjan (om ni inte behöver dem av något skäl) och helt enkelt lämna offert på iordningställandet (jag antar då att ni har företag om ni har gård). Säg också att din försäkring inte täcker om barnen blir skadade när de springer på er gård. Sätt upp några skyltar med "Arbetsplats - Obehöriga äga ej tillträde" tex.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Jag skulle nog skita i grannsämjan (om ni inte behöver dem av något skäl) och helt enkelt lämna offert på iordningställandet (jag antar då att ni har företag om ni har gård). Säg också att din försäkring inte täcker om barnen blir skadade när de springer på er gård. Sätt upp några skyltar med "Arbetsplats - Obehöriga äga ej tillträde" tex.
Mycket bra förslag.
Säger de något med "men jag trodde....?" Så kontra med något i stil med "...att vårt företag jobbar gratis?"
Om ni nu kan TÄNKA er att göra gungan, annars är det bara att säga "Nej" rakt av så får föräldrarna lösa det bäst de vill.
Vilken fräckhet! :mad:
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Å herreminje. Jag som bott granne med bönner hela mitt liv och faktiskt delat barnvagn med en av dom skulle ALDRIG få för mig att göra något liknande. Om jag behöver deras tjänster frågar jag fint om dom har möjlighet (och inte mitt i bråttomtider) och sen är nästa fråga vad dom vill ha betalt.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Ja alltså, vi är inga bönder. Bor på hästgård och har ordentliga maskiner inköpta för att underlätta livet för oss. Vi är akademiker som jobbar arslet av oss och när vi är lediga vill vi vara just lediga.

Problemet är att jag vill välja vilka jag umgås med och där ingår inte grannar som kommer bara när de behöver något. Tycker det är så trist att så fort man köper något ska folk komma och kolla, tex höns, häst, traktor, bilar, crosstrainer (som de sett genom fönstret att jag köpt) whatever och då gärna även ha synpunkter på det hela. Jag springer själv aldrig in hos folk när de köpt något. Det skulle vara en helt annan sak om man är riktiga kompisar och umgås.

Jag är själv mån om att ha god kontakt med mina höbönder tex och ber aldrig dem komma och greja med nåt gratis, tex putsa mina hagar.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Men vilket trams. Säg klart och tydligt NEJ. Man får väl för sjutton fråga först.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Jag tycket inte grannarnas beteende är ok, men jag hade inte varit så avvisande att jag blev osams med dem . Bor man på landet så är man oftast beroende av att kunna få en hjälpande hand själv när ngt krisar! Jag hade ställt upp hjälp till lite grann - sagt att jag kan hjälpa er med t ex att resa själva ställningen men resten får ni göra själva ....eller ok jag hjälper er en dag men då räknar jag med att ni hjälper mig när jag ska ta in halm t ex ...
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

*kl*

Jag kom på en till sak, om ni skulle bygga ställningen och den senare skulle rasa, blir ni skadeståndsskyldiga då? Nu förstår jag att ni helt enkelt inte vill (förståeligt!) men det kan ju vara ett bra argument ifall ni vill behålla grannsämjan.
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Men vilket trams. Säg klart och tydligt NEJ. Man får väl för sjutton fråga först.
Jag har behövt ta hjälp av min granne med sådant som varit för tungt och mäktigt för att jag skulle kunna fixa det själv. Jag har frågat mycket snällt, han har gjort det när han haft tid, och i gengäld gjorde jag gentjänster som jag kunde klara av och grannsämjan var förträfflig.
Så säg ett rungande NEJ!
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Säg åt ungarna att det inte blir någon gunga, gå sen och säg åt föräldrarna att ta ansvar för sina otäcka kräk och be dem bygga sin satans gunga själva.
Jag hade blivit komplett tokig!

Otäcka kräk? Det är väl inte barnens fel ?
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

Det är väl klart att det är trevligt med hjälpsamma grannar, men det är en jäkla skillnad på att fråga om hjälp eller bara räkna med att man ska få hjälp att bygga en gungställning...
 
Sv: Grannarna lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga!

...Nu har de lagt ansvaret på bygget på oss genom att säga till barnen att vi ska färdigställa den!!!!! vilket gör att barnen kommer till mig och tjatar om när gungan blir klar...

-Gungan kommer inte att byggas klart förrän er mamma och pappa har byggt färdigt vår pool!
;)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp