Granne som förstört mina tujor.

Vallmo

Trådstartare
Vi köpte tujor för ett antal år sedan för att ha som häck mot grannen. På den tiden var alla lika stora och hade precis samma växtförhållande.
En dag ser jag en grävskopa gå loss i grannens trädgård.
De skulle designa sin trädgård och göra rabatter som vätte mot min häck.
Jag kom ut och såg till min förskräckelse att grävskopan gick alldeles för nära rötterna och blev mer eller mindre hysterisk. :o

Jag fick med grannens tillåtelse gräva resten själv så grävskopan höll sig på avstånd mot mina rötter. (Kan säga att det var ett jävla skitjobb. Det spöregnade och jag såg ut som ett jävla lermonster när jag var klar. :cautious:)

Grannen, den manliga parten, erbjöd sig att betala för tujorna om de skadats av deras grävskopa.
Nu, ett par år senare är resten av tujorna gröna och ståtliga, minst över två meter.
De tujor som står där jag stoppade grävskopan är däremot tunna och låga, inte alls särskilt fina som resten av hela häcken är.

Nu till problemet, den manliga parten har flyttat ut. De har skilt sig. Har ingen aning om hon vet om våran överenskommelse eller inte.
Ska tillägga att hon inte gör någonting i trädgården, har någon som sköter den helt och de fick även trädgården fixad i bröloppspresent.

Hur hade ni gjort? Hade ni pratat med grannen och bett om ersättning för att köpa nya tujor på ca 2-3 meter.
Beräknar att kostnaden kan landa på 3-4000 kr. Eller hade ni bara låtit det vara och bytt ut dem själva?
 
Står tujorna helt på din mark och även rötterna? Om inte tror jag det kan bli svårt med ersättning. Visst, det går ju att fråga men gissar att du får ett blankt nej.

Har de varit inne och grävt på din mark är det en annan femma.
De står på min mark. 50 cm in.
Trist att pröjsa själv. :(
 
Men? Hade du inte grävt själv där dom är skadade? I så fall kan du väl inte kräva ersättning?
Och flera år efteråt... Nä, va jag motpart skulle jag tvärvägra att betala.

* jenny *
 
Utan att kunna säga vad som är rätt och fel i det hela så är väl min synvinkel att det blir lite skevt att kräva betalning för tujor i storlek med vad de är nu, de lär ju ha växt en del under de två åren, menar jag? Skulle du få ersättning bör det ju rimligtvis vara för den storleken de var när de förstördes. Sen borde du nog ha tagit ersättningen direkt, att komma två år senare blir bara det lite konstigt, en person som erbjöd sig att betala då kan ju vara i en helt annan ekonomisk situation två år senare och jag personligen hade nog tagit det som att man tackat nej till ett erbjudande när det varit tyst så länge, om det inte var uppgjort från början.

Men oavsett, det största problem jag ser i det här fallet är väl att komma till en person och i princip säga "din ex-man förstörde mina tujor för två år sen, nu får du ersätta dem".
 
Men? Hade du inte grävt själv där dom är skadade? I så fall kan du väl inte kräva ersättning?
Och flera år efteråt... Nä, va jag motpart skulle jag tvärvägra att betala.

* jenny *
Nej, jag upptäckte grävskopan när den var igång på min tomt.
 
Men är verkligen rötterna på din mark?

Väldigt trist men jag skulle nog säga att du skulle ha krävt ersättning direkt, inte så här långt efter.
Ja, rötterna är på min mark.

Svarar flera, jag visste inte på förhand att just dessa tujor skulle bli så dåliga.
Det har ju visat sig i efterhand att de inte har växt i samma takt som de andra.
Alla tujor hade ungefär samma storlek vid grävtillfället. De tujorna jag pratar om har Int utvecklats i samma takt.
 
Utan att kunna säga vad som är rätt och fel i det hela så är väl min synvinkel att det blir lite skevt att kräva betalning för tujor i storlek med vad de är nu, de lär ju ha växt en del under de två åren, menar jag? Skulle du få ersättning bör det ju rimligtvis vara för den storleken de var när de förstördes. Sen borde du nog ha tagit ersättningen direkt, att komma två år senare blir bara det lite konstigt, en person som erbjöd sig att betala då kan ju vara i en helt annan ekonomisk situation två år senare och jag personligen hade nog tagit det som att man tackat nej till ett erbjudande när det varit tyst så länge, om det inte var uppgjort från början.

Men oavsett, det största problem jag ser i det här fallet är väl att komma till en person och i princip säga "din ex-man förstörde mina tujor för två år sen, nu får du ersätta dem".
Tja, det var inte exmannen utan hennes företag som förstörde rötterna på mina tujor.

Svarar flera, förstår att det kan vara svårt att få ersättning för dem.
Det är jättebra med era synpunkter för då vet jag ungefär vad jag kan förvänta mig.

Tycker bara att de är så ledsamt att de ser förjävliga ut. :(
Och sen är jag sur också. :meh:
 
Men? Hade du inte grävt själv där dom är skadade? I så fall kan du väl inte kräva ersättning?
Och flera år efteråt... Nä, va jag motpart skulle jag tvärvägra att betala.

* jenny *
Förtydligar mitt svar.
Nej, grävskopan hade hunnit med 2-3 meter innan jag ingrep.
Resten har jag grävt för hand, på den del av min mark som är på deras tomtgräns så att säga.
De tujorna där jag grävt för hand är jäkligt fina, täta, stora och välutvecklade.
 
Men? Hade du inte grävt själv där dom är skadade? I så fall kan du väl inte kräva ersättning?
Och flera år efteråt... Nä, va jag motpart skulle jag tvärvägra att betala.

* jenny *
Utan att kunna säga vad som är rätt och fel i det hela så är väl min synvinkel att det blir lite skevt att kräva betalning för tujor i storlek med vad de är nu, de lär ju ha växt en del under de två åren, menar jag? Skulle du få ersättning bör det ju rimligtvis vara för den storleken de var när de förstördes. Sen borde du nog ha tagit ersättningen direkt, att komma två år senare blir bara det lite konstigt, en person som erbjöd sig att betala då kan ju vara i en helt annan ekonomisk situation två år senare och jag personligen hade nog tagit det som att man tackat nej till ett erbjudande när det varit tyst så länge, om det inte var uppgjort från början.

Men oavsett, det största problem jag ser i det här fallet är väl att komma till en person och i princip säga "din ex-man förstörde mina tujor för två år sen, nu får du ersätta dem".
Det vi pratade om var att han skulle ge ersättning om det visade sig senare att tujorna blivit skadade.
Det är svårt att upptäcka sånt på en gång eftersom man inte vet på förhand hur mycket dom kommer att växa efter skadegörelsen.
 
Jag förstår inte... grävde de på din tomt eller på sin egen? De får ju gräva på sin tomt. Är du rädd om rötterna så får du plantera tillräckligt långt ifrån deras tomt. Grävde de på din tomt borde du tagit hand om det då och fått ersättning. Några år senare känns lite fel att komma och gnälla och be om ersättning. Det blir ju väldigt svårt för dig att bevisa att det är därför. Du kommer bara framstå som den gnällige grannen.
 
De grävde på min tomt. Gissar att företaget som gjorde det inte visste om det.
Jag upplyste grannen i samband med det inträffade. Kom inte ihåg om det visste det innan eller inte.

Huset såldes strax innan och de gamla ägarna var vidtalade och hade gett sitt godkännande.
Kom verkligen inte riktigt ihåg om jag talat om för de nya.

Men jag förstår att det är svårt att komma dragandes med det i efterhand.
Det visar ju svaren tydligt som jag fått i tråden här. :(
 
Tråkigt. Tror att det blir svårt att få någon ersättning, och om du köper nya tujor i rätt storlek är det ju inte säkert att de tar sig heller. Åtminstone lär de behöva intensivvård några säsonger.

De plantor som hämmats i sin tillväxt, är de gröna och ser ut som de kommer att leva? I så fall är det väl bara att vänta tills de kommer i gång. Tujahäcken kommer ju behöva begränsas höjdmässigt så småningom eftersom de blir alldeles för höga för normala villaträdgårdar, och då kanske det inte spelar så stor roll att de var olika höga innan klippning?
 
Jag förstår inte... grävde de på din tomt eller på sin egen? De får ju gräva på sin tomt. Är du rädd om rötterna så får du plantera tillräckligt långt ifrån deras tomt. Grävde de på din tomt borde du tagit hand om det då och fått ersättning. Några år senare känns lite fel att komma och gnälla och be om ersättning. Det blir ju väldigt svårt för dig att bevisa att det är därför. Du kommer bara framstå som den gnällige grannen.
Jag är inte särskilt gnällig av mig av mig. :cautious:

Däremot kan jag ta upp saker på ett sakligt sätt och diskutera med folk.
Sen vad jag får för svar kan jag naturligtvis inte veta på förhand.

De grävde på min tomt. Träden står 50 cm in på min tomt, vilket jag skrivit tidigare. Jag vet inte hur långt rötterna sträcker sig, men jag tror inte att det var så mycket som 50 cm.

Till allihopa, jag borde begärt ersättning redan då eftersom det är rimligt att förespå att rötterna blivit skadade. Förstår det nu.
Skit också. :mad:
 
Tråkigt. Tror att det blir svårt att få någon ersättning, och om du köper nya tujor i rätt storlek är det ju inte säkert att de tar sig heller. Åtminstone lär de behöva intensivvård några säsonger.

De plantor som hämmats i sin tillväxt, är de gröna och ser ut som de kommer att leva? I så fall är det väl bara att vänta tills de kommer i gång. Tujahäcken kommer ju behöva begränsas höjdmässigt så småningom eftersom de blir alldeles för höga för normala villaträdgårdar, och då kanske det inte spelar så stor roll att de var olika höga innan klippning?
Ja, du har helt rätt i vad du skriver.

Intensivvård låter sjysst. :D
Vi har dock inte valt tuja drabant utan tuja smaragd. De är snyggare enligt min mening och det är enligt mig mer ok om de blir lite högre än den andra sorten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp