Granne som förstört mina tujor.

Jag instämmer med de som menar att det är i senaste laget att lyfta frågan om ersättning.
Ja, jag kommer inte föra det vidare.
Dels kom jag fram till att det inte var SÅ farligt men framförallt har jag fått så många råd och synpunkter i tråden som har varit hjälpsamma för mig.
Det har gjort att jag kommit fram till beslutet att inte ta upp det med min trevliga och rara granne.

Den djäveln som däremot var in på min tomt, 1-1,5 m och klippte ner mina plantor totalt ska jag se till att sätta dit på det ena eller andra sättet. :sneaky:
Bara för att han är så otrevlig och bossig i största allmänhet och inte går att prata med utan att han skriker och vrålar.
Där har han vrålat och skrikigt för att jag har flyttat hans skräp som legat på min tomt, typ presenningar, slangar, tunnor och så vidare. Suck! :banghead:
 
Men grävde inte grävaren på TS mark? om det är rätt uppfattat så är det ju helt fel gjort, och det var väl det som förstörde delar av rötterna?

@Vallmo vad och var grävde du med spade? på din egen mark eller grannens?

Rötter går ut från växtenoch även omman gräver 1-1 1/2 meter i från kan rötterna skadas.
 
Det var ett bra svar. Det visste jag faktiskt inte. :bow:
Mina grannar har dock sagt ok för häcken (vi frågade specifikt) när de flyttade in men de tänkte nog inte på rötterna, såklart. Inte vi heller. :o

Har en annan granne som sågat ner mina plantor 1 och 1,5 meter från tomtgränsen.
(Nu tror ni säkert att jag har helmysko grannar, men det är bara han som är ett arsel.) :up:
Han gjorde det nu mitt i vintern, antagligen för att jag inte skulle märka det. :meh:

Dessutom hade han en annan karl som gjorde det så han säkert kan säga något om missförstånd, bl.a., bl.a., bl.a...

Visserligen är det rätt fula berberisbuskar som kom med köpet när vi köpte huset, men ändå.

Han gjorde det för att för att få plats med sina tre bilar och slippa öppna en bil med busken i vägen. Visserligen passagerarsidan, men ändå.
Jag tittar hellre på dom än hans fula bilar. :cautious:


Hade vsrit enkelt om grannen frpgat om han kunde kliopa ner en buske eller två för att han vill ställa sin bil där.
 
Hade vsrit enkelt om grannen frpgat om han kunde kliopa ner en buske eller två för att han vill ställa sin bil där.
Ja, jag vet. :banghead:
Han har sagt tidigare att han ska klippa ner dom.
Då har jag svarat att ”får du inte, de är på min tomt” och visat var tomtgränsen går.

Sen har jag även sagt att han får naturligtvis ansa dom på den del som finns på hans tomt och att han gärna kan ta lite till. Det är ok.
Sen har jag sagt att han naturligtvis får klippa alla överskjutande grenar från ett träd (har ett plommonträd några meter in på min tomt.) Har även erbjudit mig att klippa av överskjutande grenar för att vara hjälpsam.
Vad fick man för det? :mad:
 
Ja, jag vet. :banghead:
Han har sagt tidigare att han ska klippa ner dom.
Då har jag svarat att ”får du inte, de är på min tomt” och visat var tomtgränsen går.

Sen har jag även sagt att han får naturligtvis ansa dom på den del som finns på hans tomt och att han gärna kan ta lite till. Det är ok.
Sen har jag sagt att han naturligtvis får klippa alla överskjutande grenar från ett träd (har ett plommonträd några meter in på min tomt.) Har även erbjudit mig att klippa av överskjutande grenar för att vara hjälpsam.
Vad fick man för det? :mad:
Du gav lillfingret och han långfingret?
 
Är träden alltså thujor?
Ja, faktiskt.
De var riktiga ”fultujor” och vi skulle ta bort dom helt i början.

I början var det en massiv barrväxtmur framför altanen och vi ville inte riktigt ha det så.
Sagt och gjort, min sambo kapar topparna och sen börjar han såga ner grenarna nerifrån.
När han hade kommit en bit så ropade han på mig och vi båda såg att ”det här kan man ju göra något kul av”, typ. Så då blev det som det blev.

Överhuvudtaget hade tidigare ägarna som ägt huset från början, planterat saker och ting väldigt konstigt och fult.
Jag har fått kämpa rejält med att göra något åt det och försöka vända på allt till något bra.
Minns att mina föräldrar gick därifrån efter första titten och sa till varandra att typ ”det här kommer Vallmo aldrig reda ut”.

Men det gjorde jag. ;)
Varit med i 1000 trädgårdar två gånger, första gången 8 år efter vi flyttat in. :)
 
Ja, faktiskt.
De var riktiga ”fultujor” och vi skulle ta bort dom helt i början.

I början var det en massiv barrväxtmur framför altanen och vi ville inte riktigt ha det så.
Sagt och gjort, min sambo kapar topparna och sen börjar han såga ner grenarna nerifrån.
När han hade kommit en bit så ropade han på mig och vi båda såg att ”det här kan man ju göra något kul av”, typ. Så då blev det som det blev.

Överhuvudtaget hade tidigare ägarna som ägt huset från början, planterat saker och ting väldigt konstigt och fult.
Jag har fått kämpa rejält med att göra något åt det och försöka vända på allt till något bra.
Minns att mina föräldrar gick därifrån efter första titten och sa till varandra att typ ”det här kommer Vallmo aldrig reda ut”.

Men det gjorde jag. ;)
Varit med i 1000 trädgårdar två gånger, första gången 8 år efter vi flyttat in. :)

Ok! Såg ju riktigt coolt ut 😁
 
Ja, jag vet. :banghead:
Han har sagt tidigare att han ska klippa ner dom.
Då har jag svarat att ”får du inte, de är på min tomt” och visat var tomtgränsen går.

Sen har jag även sagt att han får naturligtvis ansa dom på den del som finns på hans tomt och att han gärna kan ta lite till. Det är ok.
Sen har jag sagt att han naturligtvis får klippa alla överskjutande grenar från ett träd (har ett plommonträd några meter in på min tomt.) Har även erbjudit mig att klippa av överskjutande grenar för att vara hjälpsam.
Vad fick man för det? :mad:

Det är det som kan bli så tokigt. Men markera tomtgränsen på något vis kanske?
Eller säg nästa gång klipper jag buskarna på min tomt.
Är det buskar som sprider sig lätt kan man erbjuda sig att ta bort de som kommit in till grannen eller sätta ner något som barriär så de inte sprider sig mot grannen.

Man kan fråga den granne som har träd buskar som går in på tomten till dig som exempel, grannen har då fått mörjlighet att beskära såga klippa det som går in på din tomt.

Vill de inte de har man rätt att klippa beskära och såga ner grenar osv som går in över tomten somom man har en rak linje vid tomtgränsen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp