Granne som gör allt för att skrämma hästarna

jassica

Trådstartare
Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna.

Förra sommaren stod han med sin motorcykel, såg att jag skulle rida förbi, väntar då tills jag är jämsides, då startar han den. Red då min svärfars femåriga hingst, som knappt är inriden. Slutar i totalskrämd häst, nästintill palalyserad.

Idag rider jag min nya unghäst, på fem år. Han har stått hos mig i tio dagar, vi rider mot grannen, där Per(hästen) inte vill gå förbi, då han har massa bilar och en traktor., Grannen ser då genom fönstret att Per backar och steppar, varpå han går ut i farstun och drar i gång en fläkt som dundrar till, resulterar i att Per hoppar upp i luften, bockar samtidigt som han snurrar runt, ett under att jag sitter kvar, och ren tur, då stora vägen med 2500 fordon per dyng ligger 10 meter ifrån.

Andra saker han har gjort med min andra häst, som som tur är inte är så brydd! En gång såg han att jag var på väg då kastade han sig in i traktorn och startade den, en annan gång höll han på med veden, då väntade han tills jag var jämsides, då startade han vedklyven, och en annan gång stod han på en brähög, lika då när jag var jämsides kastade han en planka på en annan brädhög så det small.

Efter att jag ställt in hästen is tallet gick jag upp till grannen och frågade vad fan han håller på med, då detta pågått i snart två år, han säger att han inte gjort något och att jag ljuger. Han har bråkat ända sen han flyttade hit, och enligt min sambo går det inte att föra ett normalt samtal med honom.

Jag blir så trött, dels tycker jag inte det är kul att femåringen redan blivit skrämd, när det redan är såpass nytt för honom det här stallet. Vad kan jag göra? Polisanmälan är det något?
 
Senast ändrad:
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Nä för du kan ju inte bevisa att han gör detta för att skrämma dig!
Varför inte ringa och fråga om du skulle kunna få komma över på kaffe nån dag? Baka nått gott å va trevlig!

Fråga om han irriterar sig på er eller er djur på något sätt, och ta sedan upp att du ofta rider på unga och ovana hästar och att su skulle uppskatta väldigt mycket om han kunde tänka på det när han såg er, och tex inte startade bullriga maskiner precis då utan väntar några sekunder så ni hinner förbi!

Sen så tycker jag du ska försöka se det som en guldgruva oxo att du har en granne med bullriga maskiner och sådant så du kan vänja dina unghästar vid massa plötsliga läskiga ljud!

Att anklaga någon som antingen bara är obetänksam eller som redan hyser ett agg mot er gör ju bara allt värre.

Och han måste ju givetvis ha rätt att använda sina grejer...

Men planera in så han har tid att prata och var trevlig så löser det sig säker!
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Nä för du kan ju inte bevisa att han gör detta för att skrämma dig!
Varför inte ringa och fråga om du skulle kunna få komma över på kaffe nån dag? Baka nått gott å va trevlig!

Fråga om han irriterar sig på er eller er djur på något sätt, och ta sedan upp att du ofta rider på unga och ovana hästar och att su skulle uppskatta väldigt mycket om han kunde tänka på det när han såg er, och tex inte startade bullriga maskiner precis då utan väntar några sekunder så ni hinner förbi!

Sen så tycker jag du ska försöka se det som en guldgruva oxo att du har en granne med bullriga maskiner och sådant så du kan vänja dina unghästar vid massa plötsliga läskiga ljud!

Att anklaga någon som antingen bara är obetänksam eller som redan hyser ett agg mot er gör ju bara allt värre.

Och han måste ju givetvis ha rätt att använda sina grejer...

Men planera in så han har tid att prata och var trevlig så löser det sig säker!



Finns faktist inte en chans att han skulle släppa in oss på fika, då han stod i fönstret och glodde flera minuter innan han öppnade dörren..

Jag vet inte om jag ser det som en guldgruva, javisst är det bra,men då vill jag gärna vara beredd på det, inte att han startar någonting runt hörnet, eller kastar saker så han skrämmer slag ur både mig och hästarna!

Det löser inte sig att vara trevlig, då alla i den här familjen försökt, vi har t.ex hjälpt honom att ploga med våran traktor etc, vilket han inte ens sa tack för. Detta är en riktig gringubbe som bara vill jävlas, ingen som jag vill ha i min bekantskapskrets, och efter två år av jävelskap känner inte jag mig sugen på en fika hos honom.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Kan du inte rida en annan väg så att ni slipper varandra?
Det är inget brott att starta sin mc, traktor eller såga på sin egen tomt, så det blir nog ingen vidare utredning om du polisanmäler. Han måste inte gilla hästar och du måste inte gilla det han gör, så är det. Han kanske stör sig på att du rider förbi lika mycket som du stör dig på vad han gör?
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

jag vill ju kunna utnyttja ridvägarna även på den sidan skogen.
det kvittar om det inte blir någon utredning, för märker han att man polisanmäler kanske han slutar..

Jag rider ju inte på hans tomt, utan på vägen brevid, och det fanns hästar här när han flytta hit så han var ju medveten om det, och störs man så mycket av djur bör man inte bo brevid en bondgård är min mening.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Kan du inte förklara för honom att det framförallt är farlig det han gör. både du och han själv kan bli skadade, lyssnar han inte på det så brukar hot som händer det något är det du som betalar veterinärräkningen nästa gång hjälpa ganska bra.

Jag tycker inte att man ska anmäla men i din situation utgör han ju faktiskt en risk för både dig och dina djur så varför inte. Men risken är att det bara blir värre om du anmäler.

Ett tips kan vara att ringa ner till polisstationen och fråga dem om det är värt att anmäla eller vad de tror händer om man anmäler.

MvH
WESTERNGIRL
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

händer detta varje gång du rider? eller bara 1-2 ggr i månaden?

filma är enda sättet att få konkreta bevis.. eller ljudinspelning..
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Tack för ditt råd! Javisst kan jag nämna det med vetrinärräkningen.

Samtidigt så är det ju faktiskt farligt med honom med, för en skrämd häst, kan lätt springa omkull honom eller förstöra hans egendom, jag menar det är inte omöjligt att den skulle skena in på hans gård då och trampa sönder.

Ja du Grannfejden har jag tänkt på många gånger:rofl:
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Led dina hästar förbi och ta det som social träning.

Javisst kan ajg göra det men jag vill kunna rida förbi utan att behöva oroa mig för vad han ska göra, jag rider förbi knuten av hans garage, och där bakom har han stått och lurat flera gånger, jag tro det kvittar hur mycket socialträning de får, de blir skrämda ändå! hästar tar till flykt när de blir skrämda, och jag sitter inte gärna på en skenande häst och inte för en sån dum sak som att han ska jävlas med mig.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

händer detta varje gång du rider? eller bara 1-2 ggr i månaden?

filma är enda sättet att få konkreta bevis.. eller ljudinspelning..

Det äör nästan varje gång jag rider förbi, jag kan rida antingen åt hans håll eller åt andra hållet, nu är det ett tag sen jag red förbi honom.

Jag har en till häst, och han bryr sig inte speciellt, vilket grannen har sett så den hästen tycker han inte det är så kul att jäklas med, men när det kommer nya är han beredd, hade ett sto här för kanske 4 månader sen, var samma då, när jag kom med henne var det kul och jävlas.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Javisst kan ajg göra det men jag vill kunna rida förbi utan att behöva oroa mig för vad han ska göra, jag rider förbi knuten av hans garage, och där bakom har han stått och lurat flera gånger, jag tro det kvittar hur mycket socialträning de får, de blir skrämda ändå! hästar tar till flykt när de blir skrämda, och jag sitter inte gärna på en skenande häst och inte för en sån dum sak som att han ska jävlas med mig.


Jag försvarar inte din granne, men du kommer aldrig att komma åt det med en anmälan.
Skit i gubben, led hästarna förbi.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Newj men anmäls en sak så kommer han få brev hem om det, det kanske får han att tänka till.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Att ta reda på varför han gör på detta viset är grunden till ett fortsatt samarbete.

Han kan yrka på att allt handlar om tillfälligheter så polisanmälan blir svårt, även om det är möjligt att göra.
Försök hellre att reda upp detta med honom, ni är trots allt grannar och att vara ovänner då är inte bra för någon av parterna. Även om man inte gillar varandra ska man kunna fungera som vuxna människor. Jag tycker det är väldigt omoget av honom att göra som han gör, men samtidigt undrar jag om du inte har en annan väg du kan rida din femåring på?
Med tanke på att det är så nära till den stora vägen osv. Åtminstone tills hästen är mer van och litar mer på dig.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Ja mycket möjligt, men jag polisanmäler hellre, jag hade lika gärnat kunat gjort som han, jag hade kunnat gjort en massa saker på hans gård för att djälvas men så lågt sjunker jag inte.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Det är lika nära till stora vägen om jag rider andra hållet med, visst kan ajg låta bli att rida förbi honom,men jag tycker inte att jag ska behöva begräna mig såpass, det är 15 steg så är jag förbi honom.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

Nej det ska du inte behöva. Absolut inte, det är inte vad jag menar. Jag menar snarare att du kan ta den andra vägen tills hästen har lärt känna dig och du henne/honom.

Sen att du tar ett snack med honom, som någon sa: ta med en kaka och ett gott humör så brukar saker och ting kunna diskuteras till en lösning. Du är vuxen, han är vuxen, en diskussion tycker jag mycket väl att du är värd för att lösa problemet.
 
Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna

har en granne som vart lika dan,man märker ju när de är ute för att jävlas och att det inte bara är tillfälligheter.
Jag skulle i din situation prata med grannen och berätta hur mycket fara han kan ställa till med,ge några ruggiga exempel i avskräckande syfte så kanske det går upp ett ljus för grannen.Anmäla går ju inte folk har rätt att göra som de vill på sin tomt,utan det är nog bara att ta ett allvarligt samtal.
I mitt fall slutade jag rida förbi grannens gård helt eftersom ingenting hjälpte,höll på att sluta med flera allvarliga olyckor till slut,anledning till att grannen höll på var väll både att han ogillar hästar och tyckte det var roligt att skrämmmas,i detta fall är det inte bara jag utan alla andra med häst i närheten som blivit drabbade men som sagt man kan inte göra så mycket åt det mer än att prata.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 728
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 823
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp