Granne som pallar äpplen

Sporthorse

Trådstartare
Var hemma med barnet idag och upptäckte att grannen klättrade över stängslet vi har runt tomten och fyllde en stor kasse med äpplen.

Såg lite lustigt ut, vi har inte någon jättekontakt med den grannen då dom ogillar våra hundar.

Den andra grannen har frågat om dom får ta fallfrukt från vår trädgård vilket är ok, vi har ju äpplen så det räcker och blir över, men känns inte så roligt att den andra grannen i smyg klättrar över och pallar utan att fråga. Kändes väldigt konstigt att han gör så.

Nu är det dessutom väldigt lite äpplen kvar i trädet som jag själv plockar till must och bakverk.

Konflikträdd som jag är så gick jag inte ut ur huset när jag såg honom ta fram sin pall för att hoppa över på vår tomt

Hur skulle du gjort?
 
Var hemma med barnet idag och upptäckte att grannen klättrade över stängslet vi har runt tomten och fyllde en stor kasse med äpplen.

Såg lite lustigt ut, vi har inte någon jättekontakt med den grannen då dom ogillar våra hundar.

Den andra grannen har frågat om dom får ta fallfrukt från vår trädgård vilket är ok, vi har ju äpplen så det räcker och blir över, men känns inte så roligt att den andra grannen i smyg klättrar över och pallar utan att fråga. Kändes väldigt konstigt att han gör så.

Konflikträdd som jag är så gick jag inte ut ur huset när jag såg honom ta fram sin pall för att hoppa över på vår tomt

Hur skulle du gjort?
Haft hundarna ute oftare och satt upp en skylt med kilopris vid trädet.
 
Var hemma med barnet idag och upptäckte att grannen klättrade över stängslet vi har runt tomten och fyllde en stor kasse med äpplen.

Såg lite lustigt ut, vi har inte någon jättekontakt med den grannen då dom ogillar våra hundar.

Den andra grannen har frågat om dom får ta fallfrukt från vår trädgård vilket är ok, vi har ju äpplen så det räcker och blir över, men känns inte så roligt att den andra grannen i smyg klättrar över och pallar utan att fråga. Kändes väldigt konstigt att han gör så.

Nu är det dessutom väldigt lite äpplen kvar i trädet som jag själv plockar till must och bakverk.

Konflikträdd som jag är så gick jag inte ut ur huset när jag såg honom ta fram sin pall för att hoppa över på vår tomt

Hur skulle du gjort?

Jag hade sagt till att vill man ha äpplen frågar man, man stjäl dem inte... jag vill heller inte ha löst folk springandes på min tomt.

Sedan skulle ett sådant beteende diskvalificera personen i fråga att någonsin få något. Men jag är väl lite grinigt lagd :D

Edit: Barn som pallar är en helt annan sak och de brukar bara ta något enstaka för att äta och det är ok. Mina närmaste grannar vet att det är ok att ta från mina träd men jag brukar få påminna dem :laugh:
 
Var hemma med barnet idag och upptäckte att grannen klättrade över stängslet vi har runt tomten och fyllde en stor kasse med äpplen.

Såg lite lustigt ut, vi har inte någon jättekontakt med den grannen då dom ogillar våra hundar.

Den andra grannen har frågat om dom får ta fallfrukt från vår trädgård vilket är ok, vi har ju äpplen så det räcker och blir över, men känns inte så roligt att den andra grannen i smyg klättrar över och pallar utan att fråga. Kändes väldigt konstigt att han gör så.

Nu är det dessutom väldigt lite äpplen kvar i trädet som jag själv plockar till must och bakverk.

Konflikträdd som jag är så gick jag inte ut ur huset när jag såg honom ta fram sin pall för att hoppa över på vår tomt

Hur skulle du gjort?
Avvisat personen och anmält för hemfridsbrott om jag sett det igen.
 
Jag hade sagt till att vill man ha äpplen frågar man, man stjäl dem inte... jag vill heller inte ha löst folk springandes på min tomt.

Sedan skulle ett sådant beteende diskvalificera personen i fråga att någonsin få något. Men jag är väl lite grinigt lagd :D

Edit: Barn som pallar är en helt annan sak och de brukar bara ta något enstaka för att äta och det är ok. Mina närmaste grannar vet att det är ok att ta från mina träd men jag brukar få påminna dem :laugh:
Ja, så känner jag innerst inne. Mest det här att han klättrar över med en pall och kasse som stör mig och att han alltid ringer och klagar om hundarna skäller ute. Visst låter dom lite ibland, men samtidigt så är det hundar och vi bort på landet. Lite kan hundar få låta tycker jag.
Menar ska man gnälla på andra så kan man inte själv komma och stjäla från andras tomt.
 
Ja, så känner jag innerst inne. Mest det här att han klättrar över med en pall och kasse som stör mig och att han alltid ringer och klagar om hundarna skäller ute. Visst låter dom lite ibland, men samtidigt så är det hundar och vi bort på landet. Lite kan hundar få låta tycker jag.
Menar ska man gnälla på andra så kan man inte själv komma och stjäla från andras tomt.
Alltså självklart kan han inte stjäla er frukt, det är ju helt absurt. Ni måste ju prata med karln.
 
Ja, så känner jag innerst inne. Mest det här att han klättrar över med en pall och kasse som stör mig och att han alltid ringer och klagar om hundarna skäller ute. Visst låter dom lite ibland, men samtidigt så är det hundar och vi bort på landet. Lite kan hundar få låta tycker jag.
Menar ska man gnälla på andra så kan man inte själv komma och stjäla från andras tomt.
Ptjau, du kunde ju ha skickat ut hundarna lite hastigt och lustigt så han kunde få skita på sig 😈 om inte annat har du ju nåt att ta till nästa gång han ringer. "...säger han som klättrar över mitt staket med en påse och pallar äpplen..." :D
 
Alltså, det ÄR ett brott att palla äpplen. Hemfridsbrott, stöld eller snatteri beroende på mängd. Jag tycker det är för jävligt att göra som han gjorde och hade blivit heligt förbannad.
Givetvis hade jag inte ringt efter polis i första hand, men jag hade nog tagit ett snack med honom efteråt och sagt att det inte är okej, att han gärna hade fått några äpplen om han frågade i förväg, och att saken inte får upprepas (och jag är den lite obstinata typen som inte hade dragit mig för att anmäla i det läget).
 
Men herregud. Pinsamt beteende av en vuxen karl! Släpp ut hunden nästa gång. Jag hade sagt till honom men vill du inte konfrontera så kanske du kan sätta en skylt/lapp vid trädet eller be din sambo? Eller gå dit båda två och säg till?
 
Men herregud. Pinsamt beteende av en vuxen karl! Släpp ut hunden nästa gång. Jag hade sagt till honom men vill du inte konfrontera så kanske du kan sätta en skylt/lapp vid trädet eller be din sambo? Eller gå dit båda två och säg till?
Ja, det kändes oerhört pinsamt att se! Blev paff och började först skratta åt det hela, men nu känns det inte lika lustigt. Jag vill inte gå dit, men han har pallen kvar vid stängslet så jag ska hålla utkik framöver och fråga vad han sysslar med om jag ser honom palla äpplen igen.
 
Ja, det kändes oerhört pinsamt att se! Blev paff och började först skratta åt det hela, men nu känns det inte lika lustigt. Jag vill inte gå dit, men han har pallen kvar vid stängslet så jag ska hålla utkik framöver och fråga vad han sysslar med om jag ser honom palla äpplen igen.

Jag säger som de andra - släpp ut hunden så fort du ser att han är i trädet.
Det vire ju skitkul tycker jag
 
Första året i mitt hus blev jag glatt överraskad när jag hittade ett fint kantarellställe på tomten, typ 3 meter från hundgården, sen hittade jag inga fler följande år. Så en dag går hundarna bananas, där står den hundrädda granntanten o plockar mina kantareller, jag går ut o tar kasse ifrån henne, hon försöker försvara sig med att hon alltid plockat dem för ingen annan gjort det. Efter det fick jag ha kantarellerna ifred. :devil:
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 487
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 933
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp