Granne vill gräva på min mark

Jag är givetvis färgad av mitt helkassa servitut... men ett nytt servitut för min del hamnar i kategorin "över min döda kropp" just för att det är så oerhört tvingande.

Har grannarna sedan varit otrevliga innan som i TS fall hade jag varit ännu mindre benägen att vara tillmötesgående.
Kanske en dum fråga, men kan man låta dem gräva ned det utan servitut? Då har man kanske lättare att slänga ut tråden om man inte vill ha den där längre?
 
Godkände jordvärmen eller servitutet?
för jordvärmen torde vara miljökontoret och servitutet är ju lantmäteriet (men de lägger sig inte i avtalen vad jag vet)

Men surt för dig att det blivit så fel!

Kommunen måste godkänna jordvärme på annans mark, ja. Jag vet andra kommuner där de absolut inte går med på det eftersom det är ett sådant stort ingrepp (plus att mina grannar hade tillräckligt med egen mark... de ville bara inte gräva upp gräsmattan :meh:).
 
Kanske en dum fråga, men kan man låta dem gräva ned det utan servitut? Då har man kanske lättare att slänga ut tråden o man inte vill ha den där längre?

Vad @Ceta sa. Men det är idiotiskt av grannen att göra så för det är ju rätt dyrt att dra in.

Jag vet om jordvärme på annans mark utan servitut... det lär bli intressant i framtiden :D

Edit: Det går att ha förläggningsrätt för kablar också men är inte så insatt i reglerna kring det. Det är iaf inte lika tvingande som servitut.
 
Japp, det går utmärkt.. Inte så smart för grannens del dock..
Jo men då är det ju lika bra att inte ta upp tanken med servitut för grannen utan bara säga ok då, men ni får inte ta ned träd. Så har man lättare att bli av med den sedan. Det är ju inte grannen som frågar menar jag.

(vette sjutton om landets lina har något som helst servitut och den går till en hel hög med hus, de grävde ned bakom trädgårdsmöblerna utan att fråga, vi sa att vi hakar på eller gräver upp den igen.)
 
Kommunen måste godkänna jordvärme på annans mark, ja. Jag vet andra kommuner där de absolut inte går med på det eftersom det är ett sådant stort ingrepp (plus att mina grannar hade tillräckligt med egen mark... de ville bara inte gräva upp gräsmattan :meh:).
Spännande! Jag jobbar ju på miljökontor, men med avlopp, inte jordvärme.
Jag är dock relativt säker på att det är samma resonemang i båda fallen, att vi ska ta hänsyn till miljöaspekten, inte det civilrättsliga som vart den ska placeras.

I alla fall gällande avlopp kan jag ge tillstånd till dig att lägga avlopp på vilken mark som helst, bara det är miljömässigt korrekt, sen att du inte har rådighet över marken, det lägger vi oss inte i..

Får jag fråga vilken kommun du hört inte godkänner att man lägger jordvärme på annans mark? Har en juridiknördande kollega, så det hade varit intressant att diskutera med genom :angel:
 
Kanske en dum fråga, men kan man låta dem gräva ned det utan servitut? Då har man kanske lättare att slänga ut tråden om man inte vill ha den där längre?
Det är nätbolaget som äger fiberkabeln så gräver man upp den lär man få en stämning på ett saftigt skadestånd.
 
Vad @Ceta sa. Men det är idiotiskt av grannen att göra så för det är ju rätt dyrt att dra in.

Jag vet om jordvärme på annans mark utan servitut... det lär bli intressant i framtiden :D

Edit: Det går att ha förläggningsrätt för kablar också men är inte så insatt i reglerna kring det. Det är iaf inte lika tvingande som servitut.
Vi har ett bergvärmehål på kommunens mark, fick vi brev om förra året.
 
Oj, grävde de fel åt er?

Lustigt att folk som gräver ned saker inte bara kikar lite snabbt på en tomtkarta hos lantmäteriet eller något först.

Bergvärme gräver man inte, det borrar man ;) och det ska mycket till innan man hamnar fel plus att har man hamnat fel är det bara att täppa igen och borra nytt.

De borrar inte på måfå, de borrar där de blir anvisade av uppdragsgivaren (även om de givetvis kan komma med synpunkter på var det är bäst att borra). Jag jobbar ju nästan med det även om vi vill ha upp borrkärna, inte bara ha ett hål.
 
Bergvärme gräver man inte, det borrar man ;) och det ska mycket till innan man hamnar fel plus att har man hamnat fel är det bara att täppa igen och borra nytt.

De borrar inte på måfå, de borrar där de blir anvisade av uppdragsgivaren (även om de givetvis kan komma med synpunkter på var det är bäst att borra). Jag jobbar ju nästan med det även om vi vill ha upp borrkärna, inte bara ha ett hål.
Och @Badger

Sen kan det tilläggas att för att veta exakta tomtgränser behöver man en inmätning från lantmäteriet. Tomtkartor hos kommunen eller lantmäteriet kan vara fel med flera meter :)
 
Bergvärme gräver man inte, det borrar man ;) och det ska mycket till innan man hamnar fel plus att har man hamnat fel är det bara att täppa igen och borra nytt.

De borrar inte på måfå, de borrar där de blir anvisade av uppdragsgivaren (även om de givetvis kan komma med synpunkter på var det är bäst att borra). Jag jobbar ju nästan med det även om vi vill ha upp borrkärna, inte bara ha ett hål.
Ok men av ren nyfikenhet. Om en husägare pekar på en fläck och säger, borra här, så borrar ni där helt enkelt utan att kolla om det kan vara grannens tomt?
 
När jag letade hus lärde jag mig mer om hur knölig juridiken runt servitut kan vara - så jag är rädd för dem och för diken.

(det var vanligt att man styckade gamla villatomter, men eftersom de då blev för små för att få bygglov löste man åtkomsten till tomterna längst bak med vägservitut istället för skafttomter. Illa skrivna (som att det handlade om rätt till nyttjande av väg) kunde de innebära att den tjänande fastigheten var skyldig att hålla vägen, dvs sköta underhåll och t.ex. snöröjning :( )
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 809
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 466
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 741
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp