Granne vill gräva på min mark

Så då är det bättre att låta dem gräva utan servitut?

Ja, ser man bara till dina intressen - om det inte går att få dem att betala bra för att få ett servitut och pengar är viktigt. Servitutet är till för att säkerställa deras rättigheter till att använda din mark på ett visst sätt från och med nu och till evigheten.

(Men det kan ju ändå bli lite osämja om du gräver sönder deras fiberkabel när du anlägger avloppet....)
 
Ja, ser man bara till dina intressen - om det inte går att få dem att betala bra för att få ett servitut och pengar är viktigt. Servitutet är till för att säkerställa deras rättigheter till att använda din mark på ett visst sätt från och med nu och till evigheten.

(Men det kan ju ändå bli lite osämja om du gräver sönder deras fiberkabel när du anlägger avloppet....)
Jag har sagt nej till att gräva längs vägen, men de kan ju komma på att de vill gräva på andra sidan åkern.
 
Så då är det bättre att låta dem gräva utan servitut?

Jag hade som sagt inte låtit dem göra det alls. Men absolut, låta dem gräva med förbehållet att de får lov att flytta den om det visar sig att den är i vägen för dig.

För mig personligen skulle det vara enda premissen jag skulle acceptera för att någon gör något på min mark.
 
Vad jobbigt det är att säga nej. Grannen tjatar och markarbetskillen menar att fibern inte skulle vara i vägen för mitt avlopp då de hamnar på olika nivåer.

Jag känner mig som en skurk som säger nej.
 
Vad jobbigt det är att säga nej. Grannen tjatar och markarbetskillen menar att fibern inte skulle vara i vägen för mitt avlopp då de hamnar på olika nivåer.

Jag känner mig som en skurk som säger nej.

De får gnälla bäst f-n de vill... det är din mark, punkt slut. Grannen vill givetvis det som är bäst för hen och grävkillen har säkert bråttom och vill göra det så fort som möjligt.

Vill du få grävkillen att sluta tjata kan du fråga om han är beredd att skriva på ett dokument där han garanterar att det inte blir problem med avloppet och att han tar på sig allt ansvar och kostnader om det blir det... :angel:

Edit: Med tanke på tjatet från grannen i det här läget hade jag varit väldigt ointresserad av att låta dem gräva någon annanstans också.
 
De får gnälla bäst f-n de vill... det är din mark, punkt slut. Grannen vill givetvis det som är bäst för hen och grävkillen har säkert bråttom och vill göra det så fort som möjligt.

Vill du få grävkillen att sluta tjata kan du fråga om han är beredd att skriva på ett dokument där han garanterar att det inte blir problem med avloppet och att han tar på sig allt ansvar och kostnader om det blir det... :angel:

Edit: Med tanke på tjatet från grannen i det här läget hade jag varit väldigt ointresserad av att låta dem gräva någon annanstans också.
Jag har inte ens svarat grannen på senaste meddelandet. De försöker bara tjata hål i huvudet på mig och jag känner mig allt mer ovillig att vara till lags.
 
Vad jobbigt det är att säga nej. Grannen tjatar och markarbetskillen menar att fibern inte skulle vara i vägen för mitt avlopp då de hamnar på olika nivåer.

Jag känner mig som en skurk som säger nej.
Vår fiber blev avgrävd när vi grävde avlopp. Vår fiber vårt avlopp.
 
markarbetskillen menar att fibern inte skulle vara i vägen för mitt avlopp då de hamnar på olika nivåer.
Jag tror han har otur när han tänker, även om han kan ha rätt i sak.
Hade du lagt avloppet först (och inte ev markbädd just där) så hade han kanske haft rätt. Oftast kan man lägga fiber grunt, vilket i o f gör det mer känsligt för grävning av rabatter etc, men fördelen är att det blir väldigt smalt dike. Vi har nyligen dragit in fiber och det syns inte efteråt var linan ligger.
Avlopp lägger man ofta ganska djupt (frostfritt), hur djupt beror på var i landet. Fördelen är att det är "fritt" ovanför (till den dagen man av någon anledning behöver gräva fram avloppsledningen). Nackdelen är att schakten blir bred. Hur bred beror på typ av mark men räkna med minst dubbla djupet. Man kan dock lägga avloppsledningen grundare om man isolerar ovanpå, praktiskt på egen mark.
Så hade du redan lagt din avloppsledning på frostfritt djup så hade det förmodligen inte varit något problem att lägga fibern ovanpå, det är ofta så det ser ut i kommunala ledningsgravar, olika ledningar samsas enligt vissa regler. Om ordningen är den omvända så är det lite svårare. Du kan ju fråga honom om hur han tänkt att schakta för ditt avlopp under fibern utan att skada den.
 
Jag tror han har otur när han tänker, även om han kan ha rätt i sak.
Hade du lagt avloppet först (och inte ev markbädd just där) så hade han kanske haft rätt. Oftast kan man lägga fiber grunt, vilket i o f gör det mer känsligt för grävning av rabatter etc, men fördelen är att det blir väldigt smalt dike. Vi har nyligen dragit in fiber och det syns inte efteråt var linan ligger.
Avlopp lägger man ofta ganska djupt (frostfritt), hur djupt beror på var i landet. Fördelen är att det är "fritt" ovanför (till den dagen man av någon anledning behöver gräva fram avloppsledningen). Nackdelen är att schakten blir bred. Hur bred beror på typ av mark men räkna med minst dubbla djupet. Man kan dock lägga avloppsledningen grundare om man isolerar ovanpå, praktiskt på egen mark.
Så hade du redan lagt din avloppsledning på frostfritt djup så hade det förmodligen inte varit något problem att lägga fibern ovanpå, det är ofta så det ser ut i kommunala ledningsgravar, olika ledningar samsas enligt vissa regler. Om ordningen är den omvända så är det lite svårare. Du kan ju fråga honom om hur han tänkt att schakta för ditt avlopp under fibern utan att skada den.
Grannen menar att den som gräver för mitt avlopp kommer ha en försäkring ifall de gräver av fibern. Jag tror det påståendet är taget från luften.
 
Grannen menar att den som gräver för mitt avlopp kommer ha en försäkring ifall de gräver av fibern. Jag tror det påståendet är taget från luften.

Ja, det kommer de absolut att ha (om de har vett i huvudet). Det blir ju inte desto mindre besvär att skarva ihop. Har de ett servitut misstänker jag att de kan hålla dig skyldig för avbrottet också. Vilket säkert genererar fler trevliga diskussioner.
 
Grannen menar att den som gräver för mitt avlopp kommer ha en försäkring ifall de gräver av fibern. Jag tror det påståendet är taget från luften.
:banghead: Sylthuvud ...
Klart din entreprenör har en försäkring om något oförutsett inträffar eller om de klantar sig på något sätt. Men eftersom du vet var ledningen ligger så kommer det ingå i din (din entreprenörs) arbete att skydda den och misslyckas ni så kan ni få betala skadestånd till grannen + att ledningen måste lagas. Försäkringar är för sådant som man inte kunnat förutse och gäller inte om man inte utför ett fackmannamässigt arbete. Regel 1A innan man gräver är att identifiera om och var det finns befintliga ledningar som man riskerar att skada. Att skydda fibern kommer också att göra din entreprenad dyrare jämfört med om den inte varit där.
Edit: Vanlig diskussion/tvist mellan entreprenör och beställare är att man är oense om vem som ansvarar för att ta reda på befintliga ledningar. En klok entreprenör kräver beställaren på sådana uppgifter innan den lämnar pris. Råkar den gräva av en ledning (som den inte kände till) så blir det extra kostnad för stillestånd i arbetet tills problemet är löst
 
Det är normalt inga större problem att lägga en avloppsledning under befintlig el- eller fiberkabel som ligger relativt grunt. Under förutsättning att man vet exakt var den ligger, de som äger kablarna ansvarar för utsättning av läget. Däremot tar det mycket längre tid, för utsättningen, för att man måste vara försiktigare när man gräver i närheten, för att närmsta halvmetern (tror jag det är) måste handgrävas samt att det tar extra tid att lägga avlopprören eller slangen under en kabel som dessutom ofta måste stagas när den blir frilagd och återfyllnaden tar också längre tid.

Och det kan bli en hel del pengar, att lägga ett avlopp går fort om inget är i vägen men är det saker som krånglar till det rinner tiden iväg och så särskilt billiga är inte en grävare plus en extra som går i schaktet med spade.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 815
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp