Granne vill gräva på min mark

Wille

Trådstartare
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?
 
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?
Absolut servitut med skrivet avtal.
Vi har fått betalt när det lagts ner både elledning och fiber, som de fick dra tvärs över en av våra åkrar (för att slippa krångla ner ledningen mellan rötterna på bortåt 100 år gamla träd utmed vår väg)
 
Absolut servitut med skrivet avtal.
Vi har fått betalt när det lagts ner både elledning och fiber, som de fick dra tvärs över en av våra åkrar (för att slippa krångla ner ledningen mellan rötterna på bortåt 100 år gamla träd utmed vår väg)
Jag vet inte hur man skapar ett servitut. Ska jag förutsätta att firman som ska gräva vet det, eller vart vänder jag mig?
 
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?

Jag hade blåvägrat, servitut ska man sky som pesten. De får lösa det hela på något annat sätt. Jag har ett idiotservitut på min mark som pappa tyvärr blev övertalad till som jag inte får kompensation för eller kommer att kunna bli av med.

Om du absolut tänker gå med på servitut så se till att få så mycket pengar det bara går. Vad jag vet finns det inga gränser för hur mycket egentligen.

Edit: Känner du dig osäker så prata med en egen jurist innan, lita inte på grannarnas eller kommunens. De är inte intresserade av vad som är bäst för dig.
 
Jag hade blåvägrat, servitut ska man sky som pesten. De får lösa det hela på något annat sätt. Jag har ett idiotservitut på min mark som pappa tyvärr blev övertalad till som jag inte får kompensation för eller kommer att kunna bli av med.

Om du absolut tänker gå med på servitut så se till att få så mycket pengar det bara går. Vad jag vet finns det inga gränser för hur mycket egentligen.

Edit: Känner du dig osäker så prata med en egen jurist innan, lita inte på grannarnas eller kommunens. De är inte intresserade av vad som är bäst för dig.
Det där låter som ett utmärkt sätt att skapa en grannfejd. Självklart hjälper man väl till om grannarna vill kunna dra in fiber och det inte innebär allt för mycket omak för en själv :confused: Speciellt nu när hemarbete väl lär fortsätta vara populärt de närmaste åren och då är ofta bra bredband en förutsättning.

Men jag hade krävt papper på exakt vad som får göras och vad jag får i utbyte för det så servitut är ett måste.
 
Senast ändrad:
Jag hade blåvägrat, servitut ska man sky som pesten. De får lösa det hela på något annat sätt. Jag har ett idiotservitut på min mark som pappa tyvärr blev övertalad till som jag inte får kompensation för eller kommer att kunna bli av med.

Om du absolut tänker gå med på servitut så se till att få så mycket pengar det bara går. Vad jag vet finns det inga gränser för hur mycket egentligen.

Edit: Känner du dig osäker så prata med en egen jurist innan, lita inte på grannarnas eller kommunens. De är inte intresserade av vad som är bäst för dig.
Vad är det som gör ditt servitut idiotiskt?

Mina grannar får det rätt besvärligt om de inte kan gräva längs min väg då min mark ligger mellan den större vägen och deras tomt. Då får de i så fall gräva runt och hoppas någon av de andra grannarna är medgörligare.
 
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?
Servitut är lämpligt, eventuella kostnader och arbeten bör rimligen falla på grannen.

Tänk dock igenom det noga. Ett servitut ger dom rätten att använda den sträckningen för fiber. Det innebär att du t ex inte bör/kan bygga där, lägga jordvärme, få för dig att plöja upp ett potatisland osv...

Det kanske är lättast för dem att dra fibern längs med vägen men det kanske lämpligast för dig att förlägga den någon annanstans? Om vägen däremot har servitut skulle jag nog bara tuta och köra.

Att du är besviken på dem tycker jag är en hel annan fråga. Men ta upp det med dom också? Grannar är bra att ha, man behöver inte ha middagsbjudning med dom men en god sämja är värt när något strular.
 
Det där låter som ett utmärkt sätt att skapa en grannfejd. Självklart hjälper man väl till om grannarna vill kunna dra in fiber och det inte innebär allt för mycket omak för en själv :confused: Speciellt nu när hemarbete väl fortsätta vara populärt de närmaste åren och då är ofta bra bredband en förutsättning.

Men jag hade krävt papper på exakt vad som får göras och vad jag får i utbyte för det så servitut är ett måste.

Det finns inget självklart i det. Och ett existerande servitut är definitivt grogrund för grannfejd... Det verkar inte som du förstår hur tvingande ett servitut är och hur vidrigt svårt det är att bli av med det.

Varför ska jag låta någon ha nytta av min fastighet som jag äger och i mitt fall betalar lån på?!
 
Det finns inget självklart i det. Och ett existerande servitut är definitivt grogrund för grannfejd... Det verkar inte som du förstår hur tvingande ett servitut är och hur vidrigt svårt det är att bli av med det.

Varför ska jag låta någon ha nytta av min fastighet som jag äger och i mitt fall betalar lån på?!
Problemet är knappast att jag inte förstår hur ett servitut fungerar utan att jag tycker att det är självklart att man inte omotiverat är ett arsle mot sina grannar när man bor på landet och ibland av praktiska skäl kan behöva hjälp med saker.

Jag sa inte att man inte skulle kräva skäligt betalt men ”så mycket som möjligt, det finns ingen gräns” låter bara girigt.
Någon som tänker som dig skulle jag undvika att köp mark bredvid och är det många liknande i området så lär fastighetspriserna rasa om det framkommer, det tjänar ingen som redan bor där på.
 
Nej, det är inte stor skillnad (det är jordvärme i mitt fall). Den syns inte på ytan men gör att jag inte kan gräva, plantera eller bygga något själv där.
Fast jordvärme ligger ju minst en meter ner i jorden. Bygger du eller planterar så kan ingen göra något åt det. Väl?
Vet ju jordvärme som ligger i brukad åker?
 
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?
Ledningar i marken är ett skit rent ut sagt och ställer till massor av problem så fort man vill göra någon form av markarbete. Utan riktigt bra betalt för ledningsrätten hade jag själv aldrig gått med på det oavsett vem grannen var.
 
Jag har ett servitut. Som jag både beviljat och numera besitter.

De som ägde stället förr byggde en stuga på en bit de trodde tillhörde tomten. Det gjorde den inte. Det är samfälld mark, "bymark".

Så istället för att köpa loss de där kvadratmetrarna så gjorde de ett servitut och alla tjoget samfällighetsägare skrev på. Jag gjorde det under protest men jag var den enda som bråkade så jag gav mig. Numera har jag köpt stället och har alltså ett servitut jag själv beviljat mig.....
 
Ledningar i marken är ett skit rent ut sagt och ställer till massor av problem så fort man vill göra någon form av markarbete. Utan riktigt bra betalt för ledningsrätten hade jag själv aldrig gått med på det oavsett vem grannen var.
Men ledningar i vägbankar är väl det allra vanligaste stället att ha dem på?
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 773
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 703
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp