grannen ska bygga hus

fejko

Trådstartare
Jag har en jordbruksfastighet och grannens barn ska bygga hus på en gammal sommarstugetomt intill min gård. Nu har vi fått papper från kommunen där vi har rätt att yttra oss om bygglov. Det man funderar på är ju om de säljer huset och någon allergiker flyttar in och börjar klaga på våra hästar. Å andra sidan bor en kobonde på andra sidan. Det är utanför planlagt område. Någon som vet vad man bör tänka på?
 
Sv: grannen ska bygga hus

Det är bara att gilla läget. Det är såvitt jag förstår en gammal tomt. Krav på avlopp i form av slutet system eller annan form godkänt av kommunen är väl enda begränsningen.

Oavsett nya ägare kan de inte hindra dig från att ha djur på en gård.. Möjligtvis om det vore inom planlagt område och det rörde sig om ett flertal hus.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Det är nog ingen risk.
Jag hade en gång hästar i en villaträdgård på landet.
När grannarna klagade så pekade Miljöinspektören på kohagen som gränsade till tomten och påpekade att grannen bodde på landet där jordbruk med djur var avsett att finnas.
I övrigt så hjälper det inte så mycket att yttra sig, de får bygga även om man motsätter ig det.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Det finns en dam i vår kommun som har byggt upp ett "stall" och skaffat sig två hästar som bara går i en hage med vindskydd. Rids inte eller gör inget annat med dom och stallet är inte färdigbyggt, stått ofärdigt i över 10 år....

Hon har gjort detta enbart för att klassa sin gård som "hästgård" och därför ha rätten att yttra sig om bygglov för granntomten som en man äger.

Mina kompisar var där och skulle köpa tomten och gick då över för att hälsa på den blivande grannen varpå hon snäser åt dom "jag vill inte veta vilka ni är och jag ska göra allt som står i min makt för att ni aldrig ska få bygga på den där tomten".


Behöver jag säga att det inte blev något köp? Och inte sedan dess heller, tomten är fortfarande tom idag 3 år senare....


Så om man kan systemet och kryphålen så kan man nog få till en hel del... Denna dam är advokat själv
 
Sv: grannen ska bygga hus

Man kommer förmodligen långt med att hota kommande grannar om trubbel, de ser sig nog ofta om efter annat, i synnerhet om det endast gäller en tomt och detta alldeles oavsett om det finns grund för hotet.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Det är nog ingen risk.

Jag har för mig att det var någon bonde i norrland som förlorade ett mål där några nyinflyttade grannar klagade på lukter. Så helt riskfritt är det nog inte.


Sen är ju ett problem att man inte vet vad som gäller om säg 10 år.
Då kanske det räcker med att någon granne är hästallergiker för att stoppa all hästverksamhet inom ett visst avstånd till granntomten. Faktum är att myndigheterna blir mer och mer restriktiva med vad som godkänns. Saker som för säg 50 år sedan hade uppfattats som helt självklara är förbjudna idag. Så säker kan man nog aldrig vara.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Så länge du inte ska ändra inriktning på eller kraftigt öka djurhållningen så lär nog ingen kunna hindra dig att ha djur på bete utanförplanlagt området.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Det är ju sjukt. Djurägare ska väl inte behöva drabbas för att det finna allergiker?! I så fall får de väl själva flytta in till stan eller villaområden utan boskap och gårdar. Herrejösses :P
 
Sv: grannen ska bygga hus

Så om man kan systemet och kryphålen så kan man nog få till en hel del... Denna dam är advokat själv

Nej det går inte att stoppa.
Men däremot så vill ju ingen bo med en sådan granne, så det fungerar ju för sitt syfte i alla fall.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Jag har för mig att det var någon bonde i norrland som förlorade ett mål där några nyinflyttade grannar klagade på lukter. Så helt riskfritt är det nog inte.

Men jag har för mig att det var i en by?
Om området är planlagt eller om där finns samlad bebyggelse så gäller andra regler.
Då så går boende före jordbruk och hästar.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Vi har sån situation med utflyttade stadsbor som gnäller...det här påbörjades långt innan vi flyttade in men vår gård är ju en jordbruksfastighetoch har varit det i många hundra åroch det visste ju grannarna om när de byggde sitt hus .
Men de är verkligen såna som inte ska bo på landet. Klagar och gnäller på allt. Dessutom får vi inte använda den hagen som ligger närmast dem för de får in flugor då. Dessutom har de inhägnat vår tomt med staket, inte deras egen. Och det är stökigt förstås, de själva klipper gräset med nagelsax. Det är gnäll hela tiden. ( de har ett fantastiskt miserabelt socialt liv där kärringen är för lat för att jobba och sitter hemma och läser Allers o dyl. Dessutom skriver de upp och kollar reg nr på alla bilar som besöker oss. Så vi haregen vakthund.

Vi har planer på att plantera en liten häck....
 
Sv: grannen ska bygga hus

Jag har för mig att det var någon bonde i norrland som förlorade ett mål där några nyinflyttade grannar klagade på lukter. Så helt riskfritt är det nog inte.


Sen är ju ett problem att man inte vet vad som gäller om säg 10 år.
Då kanske det räcker med att någon granne är hästallergiker för att stoppa all hästverksamhet inom ett visst avstånd till granntomten. Faktum är att myndigheterna blir mer och mer restriktiva med vad som godkänns. Saker som för säg 50 år sedan hade uppfattats som helt självklara är förbjudna idag. Så säker kan man nog aldrig vara.

Stallet i Norrland som fick stänga igen: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3502380

Har för mig att de minskat avståndet till 50 m. från stall till bostad men jag är inte hundra..
 
Sv: grannen ska bygga hus

Stallet i Norrland som fick stänga igen: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3502380

Har för mig att de minskat avståndet till 50 m. från stall till bostad men jag är inte hundra..

Som jag tidigare påpekat" Tillstånd krävs
Området består i dag av villabebyggelse och är detaljplanelagt. För att få ha häst på planlagt område krävs tillstånd i Bodens kommun. "

Då kan det strula, annars inte...
 
Sv: grannen ska bygga hus

Vi har sån situation med utflyttade stadsbor som gnäller...det här påbörjades långt innan vi flyttade in men vår gård är ju en jordbruksfastighetoch har varit det i många hundra åroch det visste ju grannarna om när de byggde sitt hus .
Men de är verkligen såna som inte ska bo på landet. Klagar och gnäller på allt. Dessutom får vi inte använda den hagen som ligger närmast dem för de får in flugor då. Dessutom har de inhägnat vår tomt med staket, inte deras egen. Och det är stökigt förstås, de själva klipper gräset med nagelsax. Det är gnäll hela tiden. ( de har ett fantastiskt miserabelt socialt liv där kärringen är för lat för att jobba och sitter hemma och läser Allers o dyl. Dessutom skriver de upp och kollar reg nr på alla bilar som besöker oss. Så vi haregen vakthund.

Vi har planer på att plantera en liten häck....

Håll upp en öppen hand till de nya grannarna, allteftersom de jävlas så viker du först in tummen, sedan pekfingret, lillfingret och till sist ringfingret.
Sluta av med ett snett leende;)
 
Sv: grannen ska bygga hus

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3502380

Men var det där verkligen det sista i det hela? Jag har för mig att nästan alla i byn gick på hästägarnas sida och att det ordnade sig till slut via någon dom. Och att grannen tänkte flytta.........


Har däremot för mig att det i Skåne blev annat och att en väl utbyggd hästgård inte längre fick ha häst.
 
Sv: grannen ska bygga hus

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3502380

Men var det där verkligen det sista i det hela? Jag har för mig att nästan alla i byn gick på hästägarnas sida och att det ordnade sig till slut via någon dom. Och att grannen tänkte flytta.........


Har däremot för mig att det i Skåne blev annat och att en väl utbyggd hästgård inte längre fick ha häst.

problemet här var väl att trots att stallet låg inom planlagt område hade man inte sökt tillstånd, eller fått tillstånd då området planlades.

då får man tyvär stå sitt kast och kommunen är tvugna att följa lagen.
 
Sv: grannen ska bygga hus

Kan i alla fall säga att när grannhuset var till salu för något år sedan var det rätt spännande innan vi visste hur de nya grannarna ställde sig till hästar.
Trots att beteshagarna och rasthagarna - och hästarna!- synes tydligt så vet man ju aldrig.
Tack och lov så var det ok personer som köpte huset.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 238
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 890
Senast: Marty
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 537
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp