Grannen tar in mina katter till sig

Bapelsin

Trådstartare
Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är sju år gamla, födda och uppvuxna i ett stall. De har i princip aldrig varit inne. De är dock inte förvildade utan hur keliga och mysiga som helst och har tagit flytten till civilisationen jättebra! Problemet är att jag bor i radhus och således har jag grannar. En av dessa grannar har fått för sig att jag missköter katterna eftersom de nästan alltid är ute. Trots att jag förklarat för henne hur de vuxit upp och att de inte vill vara inne. De får vara inne hur mycket de vill men de vill inte. De kommer in och äter och går sen ut igen. Dock sitter de på trappen och jamar när de vill in, men jag är ju inte tankeläsare och vet precis när jag ska öppna och släppa in dem, och ibland är jag ju såklart inte heller hemma. Detta har fått grannen att börja ta in katterna till sig. Och ge dem mat inne hos sig. Nu har en annan granne talat om att min ena katt tydligen både kissar inne och kräks hos grannen. Antagligen kissar han inne för att han inte får gå ut, och jag antar att han kräks pga maten hon ger honom. Han har aldrig varken kräkts eller kissat inne hos mig.

Imorse ringde grannen på och sa (skrek!) att hon ska anmäla mig för djurplågeri för att lagen säger att katterna måste ha tillsyn två gånger om dagen, och hon hävdar att de inte får det. Grejen är att jag ibland jobbar långa arbetspass (som max fyra dygn), och då tar min tonåring hand om katterna med hjälp av en väninna till mig. Sonen går hit varje morgon och varje kväll, och han går också hit efter skolan varje dag och är här i några timmar för att umgås med katterna. Väninnan kommer utöver detta minst en gång om dagen. Problemet är att eftersom grannen tar in katterna så kan mina kattvakter inte släppa in och ut dem och ge dem tillsyn och kärlek. De är ju inne hos henne!

Jag älskar mina katter, mina barn älskar sina katter, och katterna älskar att bo här. Men de vill vara ute. Jag känner mig så himla ledsen och modstulen. Ska jag behöva omplacera katterna bara för att slippa grannen? :cry:

Vad ska jag göra??
Jag har såklart sagt till grannen att hon inte ska ta in min katter till sig, och jag har förklarat flera gånger hur katterna tidigare bott och att de vill vara ute, men hon lyssnar inte. Hon hävdar att eftersom de kommer in till henne vill de vara inne. Samtidigt kissar den ena som sagt inne hos henne...
 
Var väldigt rak, säg inte ''jamen de vill inte vara inne'' säg ''de ska inte vara inne'' ''du får inte göra såhär''.

Hade det inte slutat hade jag sagt till tanten att jag ringer till vad det nu blir, länsstyrelsen?, om hon inte slutar.
 
Jag hade en granne som tog in min katt till sig och stängde dörren. Han tog också av honom halsbandet typ hela tiden och matade honom full med kassler som gjorde att katten spydde. Det tog tyvärr ett tag innan vi fick veta detta (och jag hann köpa tusen nya halsband och göra mängder med undersökningar hos veterinären för att ta reda på varför katten spydde och var dålig i magen) och då försökte jag prata med honom men det var totalt lönlöst, han fortsatte stänga in och mata trots att jag berättade att han gjorde katten sjuk. Så den katten fick helt enkelt bli innekatt istället för det fanns inget annat alternativ, vilket var synd för han älskade att gå ut, vi har en stooor trädgård och bor långt från stora vägar eller andra faror och han hade en kattlucka så han kunde gå ut och in som han ville under dagen. Tydligen var min katt inte den enda katten han matade, utan han tog in hela grannskapets katter och matade dem med sånt de inte tål. Totalt hopplöst alltså.
 
Har du ett isolerat katthus som de kan värma sig i när du inte är hemma? Kattlucka skulle också lösa problemet eftersom katterna då kan komma in och värma sig och äta när de vill.
 
Kattlucka tänkte jag också på... som @Ruben skrev ovan. Då kan katterna komma och gå som de vill, har fri tillgång till mat och skydd, och din granne har inget att bråka om.

Beroende på hur ditt hus ser ut så kan du ju ha kattlucka in på uterum / inglasad veranda, men inte vidare in i själva huset - om du är rädd att katterna drar in döda smådjur och sådant.
 
Kattlucka tänkte jag också på... som @Ruben skrev ovan. Då kan katterna komma och gå som de vill, har fri tillgång till mat och skydd, och din granne har inget att bråka om.

Beroende på hur ditt hus ser ut så kan du ju ha kattlucka in på uterum / inglasad veranda, men inte vidare in i själva huset - om du är rädd att katterna drar in döda smådjur och sådant.

Jag bor i hyresrättsradhus, så jag kan inte ha någon kattlucka. Frågade hyresvärden om det redan när katterna flyttade in. Katthus går inte heller för jag har ingen uteplats. Tror inte hyresvärden blir så nöjd om jag trycker ner ett katthus i deras rabatter utanför huset :D

Mina katter har inte varit inne (hos mig) sedan igår morse. Har inte sett röken av dem. Men nu när jag släppte in dem är de inte kalla och blöta, vilket de borde vara om de varit ute i ett dygn. De är varma och torra = grannen har garanterat haft dem inne under natten :rage:
 
Jag hade en granne som tog in min katt till sig och stängde dörren. Han tog också av honom halsbandet typ hela tiden och matade honom full med kassler som gjorde att katten spydde. Det tog tyvärr ett tag innan vi fick veta detta (och jag hann köpa tusen nya halsband och göra mängder med undersökningar hos veterinären för att ta reda på varför katten spydde och var dålig i magen) och då försökte jag prata med honom men det var totalt lönlöst, han fortsatte stänga in och mata trots att jag berättade att han gjorde katten sjuk. Så den katten fick helt enkelt bli innekatt istället för det fanns inget annat alternativ, vilket var synd för han älskade att gå ut, vi har en stooor trädgård och bor långt från stora vägar eller andra faror och han hade en kattlucka så han kunde gå ut och in som han ville under dagen. Tydligen var min katt inte den enda katten han matade, utan han tog in hela grannskapets katter och matade dem med sånt de inte tål. Totalt hopplöst alltså.

:cry:

Folk!! :rage:
 
Var väldigt rak, säg inte ''jamen de vill inte vara inne'' säg ''de ska inte vara inne'' ''du får inte göra såhär''.

Hade det inte slutat hade jag sagt till tanten att jag ringer till vad det nu blir, länsstyrelsen?, om hon inte slutar.

Jag har försökt. Men hon fatttar inte. Hon är helt övertygad om att jag är en kattmisshandlare. Hon har förmänskligat katterna så till den milda grad..

Vad kan länsstyrelsen göra?
 
Det är när någon lägger beslag på en annan persons egendom. Katter är egendom. Det faller under brottsbalken och är straffbart.

Jag ska ha det i åtanke. Kanske ska skriva ett välformulerat och mycket tydligt brev och lägga i hennes brevlåda. För att ha ett ”bevis” på vad som sagts och inte bara muntligt.
 
Det är när någon lägger beslag på en annan persons egendom. Katter är egendom. Det faller under brottsbalken och är straffbart.
Förtydligande: När man inte stjäl dvs. för att behålla och ha/sälja det som om man ägde själv.
Men använder egendomen mot ägarens vilja, eller hindrar ägaren att kunna bruka och bestämma över sin egendom själv.

Genom att stänga in katten så hindras du från att komma åt dem när du vill, kunna ge dem tillsyn och att bestämma var de ska vara och vad de ska/inte ska matas med.
Har du tydligt sagt ifrån om mat och den ges inomhus direkt till den individen bör det också ingå.

(som om man "lånar" grannens gräsklippare utan att fråga,
säger att jag ska bara klippa färdigt först när han ber att få tillbaka den,
gör det igen trots uttalat påpekande,
och sen häller i fel sorts bensin)
 
Om hon tror du är kattmisshandlare så vore det bästa väl om hon kunde anmäla dig för det.
Så Länsstyrelsen kan granska och sen tala om för henne att katten inte mår dåligt och att det du gör är ok.
Kan det vara en poäng att uppmana henne att göra det, om hon använder det som motivering -istället för att ta till olagliga metoder?
Eller skulle hon var helt immun mot Länsstyrelsens åsikt och veta bättre än dem också.
 
Nej, sådär har inte grannen rätt att göra. Men för att lugna henne så skulle du ju kunna ordna en liten värmestuga åt katterna utanför ditt radhus. Minns en som dessutom hade en ringklocka under en platta. Då katten klev på den så trycktes ju ring-knappen in -ding-dong-ding-dong... så då hörde hon då katten ville in. Sådant lär sig katter lätt.
 
Jag har försökt. Men hon fatttar inte. Hon är helt övertygad om att jag är en kattmisshandlare. Hon har förmänskligat katterna så till den milda grad..

Vad kan länsstyrelsen göra?
Ärligt talat vet jag inte var man ska ringa, men ringa någon för hjälp måste du ju. Google hittar nog svaret.

Som andra påpekat är det ju olagligt och det måste få ett slut. Hon behöver nog bara någon som kommer och talar om för henne vad som är vad, som inte är ''kattmisshandlaren''.

Jag tycker inte alls du har någon skyldighet att lugna grannen med diverse lösningar, du ska ju inte ta ansvar för dina grannar, det låter ju helt udda.
En katt mår ju inte dåligt om den inte får komma in på ett par timmar när du jobbar.
 
Katternas bästa i fokus! Skaffa en ringklocka och ett hus som skyddar mot vind och kyla eller ge din granne tillåtelse att ta in katterna till sig när och om de vill de. Har svårt att se hur någon upprepade gånger ens kan ta in katter utan att de själva vill det. Skulle inte funka med mina kan jag säga...
 
Nu var det ju inte precis "ett par timmar" det handlade om i det här fallet.
Sonen och eller vänninnan ser till katterna minst 2 gånger om dagen. Fullt tillräckligt. Det handlar ju endast om max ett par dagar som TS skrev att hon kan jobba, då räcker det bra med tillsyn morgon och kväll som TS har skaffat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 724
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp