Grannens gäss...

Ms_Antrop

Trådstartare
Alltså, vad gör man? Grannen till stallet har skaffat gäss. Först 4 st honor och nu även en hanne. Dom här gässen går ju liksom lite som dom vill - bland annat så var dom ner flera gånger per dag i hästarnas sommarhage och badade och sket i vattnet, och nu på vintern går dom in i vårt stall och skiter ner allting. Dom springer även på vägen och har börjat vandra såpass långt att dom snart är ute på stora vägen (en lååång raksträcka med bra sikt = folk kör som galningar).

Så ja, vad gör man? Ägarna verkar inte speciellt intresserade av att göra nått åt det och det känns ju lite sådär. Visst, jag blir inte glad om jag måste tampas med dom (dom är inte snälla direkt), men man tänker väl främst på att dom riskerar att bli påkörda. Hur ser det ut med regler kring detta?

Kan tillägga att den här grannen även har massa andra djur där en del av dom också springer lite hursomhelst, bland annat deras lilla chihuahua. Detta trots att deras förra gjorde samma sak - och blev påkörd.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med detta, känner mig ganska uppgiven. Får man problem med vatnnet i sommar får man väl försöka dra fler trådar på stängslet och försöka hålla dom ute antar jag? Eller ha vattnet högre upp på nått vis kanske?

Hursomhelst så känns det tråkigt med folk som inte verkar bry sig utifall deras djur blir påkörda.
 
Länsstyrelsen?
Om man har så dåligt med inhägnad och koll på vart djuren tar vägen (i en miljö där det inte fungerar att ha dem lösa) så sköter man inte omsorgen om djurens hälsa och välfärd genom den risk för skada som de utsätts för. Så klart inte rymmningar och haverier på stängsel i rimlig omfattning, men just om man systematiskt struntar i det och vilka konsekvenser det kan få för djuren.
 
Om grannarna låter sina djur springa vind för våg, utgöra fara för sig själva och andra, och störa på olika vis så brister de i tillsyn, och det kan (och bör :devil:) du tipsa Länsstyrelsen om. Förhoppningsvis kan det vara en väckarklocka att de faktiskt måste ta hand om de djur de skaffat. Och är det något sämre på gång, typ begynnande hoarder-situation (tänker på att du säger att det rör sig om en större mängd djur), så torde LS märka det också ifall de gör hembesök.

Jag förutsätter att försök till normala samtal med grannen i fråga inte har gett något resultat? Annars känns det som det mest logiska innan du gör något annat. Men är de så nonchalanta kring sina djur så kan jag tänka mig att det inte skulle gå in oavsett vad du säger... :(
 
Om grannarna låter sina djur springa vind för våg, utgöra fara för sig själva och andra, och störa på olika vis så brister de i tillsyn, och det kan (och bör:devil:) du tipsa Länsstyrelsen om. Förhoppningsvis kan det vara en väckarklocka att de faktiskt måste ta hand om de djur de skaffat. Och är det något sämre på gång, typ begynnande hoarder-situation (tänker på att du säger att det rör sig om en större mängd djur), så torde LS märka det också ifall de gör hembesök.

Jag förutsätter att försök till normala samtal med grannen i fråga inte har gett något resultat? Annars känns det som det mest logiska innan du gör något annat. Men är de så nonchalanta kring sina djur så kan jag tänka mig att det inte skulle gå in oavsett vad du säger... :(

Jo men precis, stallägaren har ju försökt ha samtal med dom ett flertal gånger (jag är inhyrd i stallet, så jag är väl bland dom som lider minst av det egentligen) men det verkar inte gå in. Själv fattar jag inte att man inte bryr sig trots att man redan haft djur som blivit påkörda liksom? Och en av gässen hade visst blivit tagen av räven också fick jag höra igår.
Tänker ju lite att det kanske är bättre om jag gör anmälan till länsstyrelse och så, så slipper någon av grannarna till människorna att vara "the bad guy". Dom ska ju trots allt bo där liksom och försöka samexistera - jag är ju ute någon gång om dagen och besväras inte av att dom är sura på mig. Jag känner dom iofs och tycker egentligen att dom är trevliga och verkar helt normala så, men detta går ju inte att bortse från.
 
Tänker ju lite att det kanske är bättre om jag gör anmälan till länsstyrelse och så, så slipper någon av grannarna till människorna att vara "the bad guy".

Man får vara anonym när man gör en anmälan, så de behöver inte ens få reda på vem det är de ska vara sura på, om de nu vill reagera på ett sånt sätt istället för att ta det som en reality check och skärpa till sig.
 
Gäss är lätta att stänga in/ut, de aktar sig noga för eltrådar med ström i och är inte speciellt smidiga vad gäller att hoppa över tex nät. Sätt en låg tråd till i hästarnas staket så slipper ni dem i vattenbaljorna till att börja med.
 
Gäss är lätta att stänga in/ut, de aktar sig noga för eltrådar med ström i och är inte speciellt smidiga vad gäller att hoppa över tex nät. Sätt en låg tråd till i hästarnas staket så slipper ni dem i vattenbaljorna till att börja med.

Det här kan kvalificera sig som en riktigt dum fråga, men; flyger de inte?
 
Gäss är lätta att stänga in/ut, de aktar sig noga för eltrådar med ström i och är inte speciellt smidiga vad gäller att hoppa över tex nät. Sätt en låg tråd till i hästarnas staket så slipper ni dem i vattenbaljorna till att börja med.

Ja precis, det borde funka att dra en extra tråd i sommarhagen och ha elen på alla trådar. Tror att dom hade el på båda trådarna förra sommaren men den lägsta satt nog såpass högt så de gick under den.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 399
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 816
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp