Grannens gamla, sjuka och ensamma häst….

Roheryn

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Vår granne har ett ponnysto som är 26 eller 27 år. Hon går ensam i en stor gräshage dygnet runt, har en stor hösilagebal vintertid och ett litet hus hon kan gå in i. Till det yttre en ganska bra tillvaro förutom att hon är ensam. Dock ser jag ju att hästen är sjuk - allt i hennes päls och kropp tyder på PPID, grannen har sagt att hon haft fång flera gånger och idag när jag gick förbi så visar hästen tydliga tecken på fång igen. Rör sig ovilligt/försiktigt, sätter frambenen långt framför sig och verkar vilja avlasta dem. Blir så ledsen och undrar samtidigt hur mycket man ska lägga sig i. Jag tror de är medvetna om problemet men samtidigt ovilliga att ta bort hästen pga att de är känslomässigt bundna till henne (har haft henne hela hennes liv, hon är född där). Jag är ganska nyinflyttad, de har bott här ”alltid” i flera generationer och jag känner att det verkligen är jobbigt att komma till dem och säga hur de ska sköta sin häst. Och samtidigt mår hästen inte bra… Goda råd någon?
 
Jag skulle också tipsa länsstyrelsen. Är det så illa så verkar de prioritera sina egna känslor över hästens mående och då kanske det behövs "storsläggan" för att de ska inse att det inte är hållbart. Jag tänker att LS förhoppningsvis har mer auktoritet och kan nå fram på ett annat sätt än en granne som hästägarna inte känner mycket väl.
 
INGEN häst ska behöva vara ensam! Det är inte ens tillåtet. Har den dessutom ont är det rent djurplågeri. Anmäl omgående!
Ensamheten är ärligt talat det som bekymrar mig minst (de har tydligen gjort några mindre lyckade försök med sällskap sedan de fick ta bort sin andra, ännu äldre, häst). Det är att hon helt uppenbart fått fång igen och ändå går kvar i sin gräshage, till synes utan att behandlas, som jag inte tycker känns okej.

Men ni är eniga i era råd i alla fall och det känns inte som om jag överreagerar om jag kontaktar lst.
 
Vill man vara anonym så ska man inte presentera sig för gör man det så måste dom anteckna det har jag förstått det som
Tack, bra att veta! Tyvärr lär grannen veta att det är jag ändå, det är i stort sett bara jag som går och rider förbi deras gård, de bor "sist" på vägen (förutom några sommarstugor där det inte är någon än). Ska fundera lite, kanske att jag provar att prata med dem först ändå.
 
Tack, bra att veta! Tyvärr lär grannen veta att det är jag ändå, det är i stort sett bara jag som går och rider förbi deras gård, de bor "sist" på vägen (förutom några sommarstugor där det inte är någon än). Ska fundera lite, kanske att jag provar att prata med dem först ändå.
Med tanke på hur du beskriver hästen (akut smärta) så skulle jag inte vänta..
 
Ta kontakt med grannen först, ta med lite info papper om Fång gärna bilder. Förbudet att ha häst ensam.
När det börjar regna och gräset sätter fart så blir det en ohållbar situation med enorm smärta för hästen.
Försök förklara att hästen mår bäst av att få somna in.
Berätta om trotjänar avlivning.
Se om det går att få en dialog för hästens bästa.
Dom kan ju få en dom på sig om Vanvård, det känns ju inte bra att få det när man tror man värnar om hästen.
Annars plan B att kontakta länsstyrelsen och informera grannarna.
Ingen ide att mörka det då dom vet vem som anmält.
 
Ta kontakt med grannen först, ta med lite info papper om Fång gärna bilder. Förbudet att ha häst ensam.
När det börjar regna och gräset sätter fart så blir det en ohållbar situation med enorm smärta för hästen.
Försök förklara att hästen mår bäst av att få somna in.
Berätta om trotjänar avlivning.
Se om det går att få en dialog för hästens bästa.
Dom kan ju få en dom på sig om Vanvård, det känns ju inte bra att få det när man tror man värnar om hästen.
Annars plan B att kontakta länsstyrelsen och informera grannarna.
Ingen ide att mörka det då dom vet vem som anmält.
Ja, jag tänker också att det nog ändå är bättre att prata med dem eftersom de ändå lätt kan lista ut vem som anmält. Vi har pratat lite då och då och de ÄR måna om sin gamla häst, och de vet att hon är benägen att få fång, men det är som att de ändå inte riktigt förstår konsekvenserna av att bara låta henne gå... Här har det regnat lagom för att det ska vara rätt bra fart på gräset, har själv hållit på i flera veckor för att vänja in våra hästar på gräs, flyttat mellan hagar osv för att det inte ska bli för mycket på en gång... Och då är ju ändå våra i grunden friska hästar som dessutom motioneras ordentligt!
 
Ta kontakt med grannen först, ta med lite info papper om Fång gärna bilder. Förbudet att ha häst ensam.
När det börjar regna och gräset sätter fart så blir det en ohållbar situation med enorm smärta för hästen.
Försök förklara att hästen mår bäst av att få somna in.
Berätta om trotjänar avlivning.
Se om det går att få en dialog för hästens bästa.
Dom kan ju få en dom på sig om Vanvård, det känns ju inte bra att få det när man tror man värnar om hästen.
Annars plan B att kontakta länsstyrelsen och informera grannarna.
Ingen ide att mörka det då dom vet vem som anmält.
Det är svårt att bli dömd för djurplågeri. Har faktiskt noll sympati med de som tror att de värnar om sina djur, du har faktiskt en skyldighet att inte bara tro utan veta.
 
Dom kan ju få en dom på sig om Vanvård, det känns ju inte bra att få det när man tror man värnar om hästen.

Fast nej, så snabbt går det verkligen inte. Om Länsstyrelsen hittar något att anmärka på så kan ägarna på sin höjd få ett föreläggande om att fixa det inom en viss tid, sedan återkommer de och gör en ny inspektion. Det brukar behövas flera såna turer innan de har rätt att blanda in polisen och kunna få någon dömd för vanvård eller djurplågeri. Jag ser hellre att de kommer ut "i onödan" än att folk ska dra sig för att kontakta dem när det behövs pga desinformation om hur de jobbar.
 
Fast nej, så snabbt går det verkligen inte. Om Länsstyrelsen hittar något att anmärka på så kan ägarna på sin höjd få ett föreläggande om att fixa det inom en viss tid, sedan återkommer de och gör en ny inspektion. Det brukar behövas flera såna turer innan de har rätt att blanda in polisen och kunna få någon dömd för vanvård eller djurplågeri. Jag ser hellre att de kommer ut "i onödan" än att folk ska dra sig för att kontakta dem när det behövs pga desinformation om hur de jobbar.
Du kan absolut bli dömd för djurplågeri direkt, eller rättare sagt bli åtalsanmäld vid första besöket. Allt handlar om hur allvarligt det är. Vid ett allvarligt, obehandlat fånganfall ser jag inte att det är omöjligt. I detta fall verkar hästen dock kunna röra sig, men det är inte alls ovanligt eller desinformation att man kan bli åtalsanmäld direkt.
 
Ja, jag tänker också att det nog ändå är bättre att prata med dem eftersom de ändå lätt kan lista ut vem som anmält. Vi har pratat lite då och då och de ÄR måna om sin gamla häst, och de vet att hon är benägen att få fång, men det är som att de ändå inte riktigt förstår konsekvenserna av att bara låta henne gå... Här har det regnat lagom för att det ska vara rätt bra fart på gräset, har själv hållit på i flera veckor för att vänja in våra hästar på gräs, flyttat mellan hagar osv för att det inte ska bli för mycket på en gång... Och då är ju ändå våra i grunden friska hästar som dessutom motioneras ordentligt!
Jag tycker att det låter bättre att prata med dem än att anmäla dem. Om du lägger fram det på ett trevligt och hjälpsamt sätt så är kanske chansen stor att de tar tag i saken. Berätta att du ser att hon är sämre igen, att du förstår hur svårt det är att ta bort en gammal vän men att det är det enda rätta etc etc. Kanske kan du erbjuda dig att hjälpa till med det praktiska om det behövs; "jag kan ringa lantbrukstjänst"? Kan ju kännas skönt att någon annan mer eller mindre tar beslutet.
 
Du kan absolut bli dömd för djurplågeri direkt, eller rättare sagt bli åtalsanmäld vid första besöket. Allt handlar om hur allvarligt det är. Vid ett allvarligt, obehandlat fånganfall ser jag inte att det är omöjligt. I detta fall verkar hästen dock kunna röra sig, men det är inte alls ovanligt eller desinformation att man kan bli åtalsanmäld direkt.
Hästen kan gå och rör sig i skritt, men rör sig på ett sätt som starkt tyder på fång. Det kan vara så att ägarna inte ser det jag ser, eftersom hästen inte står still i ”fångställning” hela tiden utan faktiskt rör sig, betar osv. Jag vet inte hur illa däran hon varit vid tidigare fånganfall, men eftersom hon av allt att döma är kroniskt sjuk, så kan hon ju också ha haft ”små” fånganfall mellan de ”stora”. Jag har bestämt mig för att prata med ägarna.
 
Bästa sättet att hjälpa människor med starkt emotionellt band är att fråga ifall de vill att man ska hjälpa dem att ta bort hästen. "Vill du att jag ska vara här så du slipper när de avlivar så ställer jag gärna upp på det." "Jag kan köra henne till veterinären för en avlivning ifall ni inte orkar vara med."

Då tar de tag i problemet själva är min erfarenhet för de vill inte verka inkompetenta eller elaka.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
30 963
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: ameo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp