Grannens hund skäller så mycket

Ett alternativ är att lära din hund att de där skallen utanför dörren betyder positiva saker, tex att den får något riktigt gott godis av dig, eller att favoritleksaken kommer fram, så snart ni hör skall från den där hunden. Om din hund får en annan inställning till skallet så kommer det förmodligen även göra att den reagerar mindre på det även om du inte är hemma.

Det kommer dessutom också att göra dig mindre stressad av situationen, om du tänker ”Bra tillfälle att träna min egen hund!” varje gång den andra hunden skäller så blir ju allting mycket mer positivt för både dig och din hund.
 
Nej grannen är snäll jag har svårt att ta kontakt med nya människor så jag kommer inte klara det jag ville bara skriva av mig då jag var ledsen för min hund blev extra stressad idag när det blåser storm ute samtidigt.
Vilken fantastisk chans du faktiskt har att jobba på ditt problem med sociala kontakter. Du har en snäll granne med en snäll hund och ett problem som troligen är klart överkomligt, det där skällandet alltså.

Vad tror du är det värsta som kan hända om du talar med din granne? Och vad är sannolikt? Vad är känslan inför att tala med grannen? Och vad är känslan när din hund mår dåligt? Vad är det värsta som kan hända om du inte talar med grannen? Vilket är värst? Kan du så något sätt/situation du faktiskt skulle våga närma dig grannen i någon fråga? Låna lite socker? Gå på hundpromenad? Råka träffas eller "råka träffas" (alltså att du ser till att ni bara möts under rundan). Kan något samtalsstöd/KBT eller liknade kanske hjälpa dig att komma runt problemet.

Du äger problemet och jag gissar att dina problem med sociala kontakter hindrar dig i andra sammanhang, tror du att du kanske växer och klarar lite mer om du tar tag i problemet?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
882
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp