Grannens hundar på vår tomt.

G

Glimmer

Hej,
undrar hur man ska göra när grannen låter sina 2 hundar springa lösa in på vår tomt , ibland jagar de våra katter. Grannarna säger att våra katter är på deras tomt , så det gör inget att deras hundar är inne hos oss.(vi bor på landet så man borde ju få ha katterna lösa..) Men den ena hunden är stor, kanske 50 kg. Och den har nu morrat o skällt åt mig 2 ggr inne på vår tomt. Idag senast, den stod 20 meter bort o tyckte väl att jag var inkräktaren.Vågar inte ens tänka på hur det blir om våra barn blir anfallna .. De har sprungit omkull en annan grannes 3-åring när det var en till hund där. Båda hundarna är omplacerings hundar. Tycker att om man nu ska ha hunden lös så ska den åtminstone kunna vara inne på egen tomt när man nu inte orkar vara ute o se till dem. Någon med bra knep att skrämma iväg hundarna??
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Som hundägare har man ju strikt ägarnsvar att hålla sin hund under ordnade och kontrollerade former(enkelt uttryckt). Det har uppenbarligen INTE dina grannar!

Tycker att ni ska ringa polisen och tala om att ni tycker att det är obehagligt med lösspringande hundar, som uppvisar ett agressivt beteende Inne på Er tomt!! Förklara att ni har små(?) barn och att ni är rädda att hundarna ska skada dessa..

Detta under förutsättning att ni har provat att tala med ägaren först naturligtvis..

Att skrämma en stor något hotfull hund, är inte det enklaste, speciellt inte om man är lite halvrädd för dom..

Prova att ta vattenslangen / högtryckstvätt och spruta på dom, samtidigt som du går mot dom och säger "Gå Hem !! Sträng bestämd röst!! OBSERVERA att detta bör INTE göras om du känner dig det minsta osäker på att hundarna kommer att ställa mot dig, och sas vinna kontroversen, Och gör det inte ensam!!
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Börja med att ta rätt på era katter... Hade jag nån annans katter på min gård så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha mina hundar lös på samma sätt. Vad är skillnaden? Ni bor väl på landet?
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
I jaktlagen (1987:259) finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt. Lag (1987:260).


2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde. Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.


3 § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd med munkorg eller hållas bunden eller instängd. Beslutet skall delges hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.
Är det fråga om en hund som avses i 2 §, får polismyndigheten besluta att hunden skall omhändertas genom myndighetens försorg. Sedan hunden omhändertagits får ägaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten skall efter värdering låta sälja eller avliva hunden eller ta hand om hunden tills vidare. För omhändertagande gäller i övrigt 35 § djurskyddslagen (1988:534). Innan en hund avlivas skall dock polismyndigheten inhämta yttrande från veterinär, om det ej är uppenbart obehövligt eller fara i dröjsmål.
Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
Beslut enligt första eller andra stycket gäller omedelbart, om inte något annat förordnas. Lag (1988:535).


4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260).


5 § Den som vill återfå en hund som har tagits om hand enligt 4 § är skyldig att betala ersättning för hundens föda och de övriga kostnader som omhändertagandet har medfört.
Har inte ägaren eller innehavaren, mot ersättning enligt första stycket, återtagit hunden inom en vecka efter det att han underrättades om omhändertagandet eller inom två veckor efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden. Lag (1987:260).


6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte för skada som orsakas av en tjänstehund när en polisman använder den i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit påkallat att ingripa mot honom.
Vid tillämpningen av tredje stycket skall med polisman likställas sådan vaktpost eller annan som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning. Lag (1992:268).


Det finns alltså en LAG, som reglerar vad vi som hundägare är ansvariga för i och med att vi skaffar hund!!! :smirk:

Att låta stora agressiva hundar springa lösa in på andras tomter är alltså enligt min mening ett lagbrott....
 
Senast ändrad:
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Håller med dig! Hade grannens katter varit på vår tomt (vilket de var ett tag) så uppmuntrades vår hund att jaga hem dem till sig själva (å sedan komma tillbax omedelbart såklart!)

Ni kan väl prata med era grannar! Å komma överens om regler som passar alla...
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Lady_A skrev:
Håller med dig! Hade grannens katter varit på vår tomt (vilket de var ett tag) så uppmuntrades vår hund att jaga hem dem till sig själva (å sedan komma tillbax omedelbart såklart!)

Problemet är väl att hundarna INTE går tillbaka till sin egen gård....+ att dom upplevs som hotfulla, då dom morrar åt folk....(fortfarande på annans tomt än sin egen och naturligtvis Utan ägare...)
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Gnist, en lag som gäller BÅDE hundar och katter.....mao så är det inte tillåtet att låta katter springa vid för våg heller.....
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Läs igenom lagen och tala om för mig var det står att man som kattägare är strikt ansvarig för sin katt på samma sätt, som man är för sin hund....
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

I tillsynslagen står det att 'hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter'..Så tilsynslagen gäller även för katter...strikt ägaransvar är bara en del av tillsynslagen.

Kontentan är att katter har inte rätt, precis som hundar, springa in på andras tomter om det medför olägenheter.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Det finns något som också heter strikt hundägaransvar...

DVS:
En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du som hundägare är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej.

Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Det är en viss skillnad på det och

Strikt kattägaransvar :

Precis som hundägare är det ett strikt kattägaransvar – dvs om din katt gör åverkan hos din granne, ex repar lacken på bilen, och detta dokumenteras, är du ägaransvarig för det katten gjort.

I jämförelse med hunden har katten fått möjlighet att behålla sina naturliga beteenden trots domesticeringen, dvs katten får springa utomhus utan direkt tillsyn och jaga, markera revir etc.

Det får ju inte hundar, så det är stor skillnad på att vara katt och hundägare i detta läge...
 
Senast ändrad:
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Nu berör ju tillsynslagen så mkt mer än det strikta ägaransvaret....och om jagandet, markerandet av revir innebär olägenheter för de som bor runt omkring så gäller tillsynslagen....
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Det var på förslag att utvidga lagen, så att detsamma som gäller för hundar, ska gälla för katter redan -97, men mig veterligen lades det på hyllan och är ännu inte en LAG..
Däremot, så har ju olika kommuner olika Rekomendationer och bestämmelser hur och var man kan / får ha katt.. Men det är ju inte att jämnställa med en lag...

Och i detta fallet, som tråden gäller, tycker jag absolut att trådskrivaren ska kontakta polisen, eftersom det är frågan om stora agressiva (vad det verkar) lösspringande hundar, som springer in till grannarna...
Det stora problemet var ju inte att hundarna jagade katter ibland, så varför tråden ska "kapas" till att bli, såhär som du (uppenbarligen)ville ha den till ställer jag mig :confused: till
 
Senast ändrad:
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tippan skrev:
Börja med att ta rätt på era katter... Hade jag nån annans katter på min gård så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha mina hundar lös på samma sätt. Vad är skillnaden? Ni bor väl på landet?
Vi kan ta några skillnader.

Jag vet ingen människa någonsin som blivit dödad av en katt.
Jag vet de som blivit dödade av hund.
Jag vet flera som blivit ordentligt skadade av hund.
Och av katt så vet jag bara om rispor och småsår.

En slutledning är ju då att hundar är farligare för människor än vad katter är.

Hundar jagar stora djur och i flock.
De stör viltet i skogen och jagar hästar, kor och får i hagarna.
Jag har alderig sett eller ens hört om någon katt som jagar kor, får eller hästar och inte heller rådjur eller älgar.
Katter jagar sådant som man inte vill ha för mycket av i markerna och bland hus och gårdar.
Råttor, möss och fåglar.

Katter håller sig oftast för sig själva och smyger omkring medans hundar sällan är särskilt diskreta.
De skäller och flyger fram och skall hälsa och allmänt springa ivägen och störa.

Men naturligtvis så får inte heller katter vara till olägenhet för grannarna.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Jag hade inte brytt mej om ifall hundarna hade varit trevliga, men de är det ju verkligen inte.
Vi har en nyinflyttad granne som låter sin halvt folkilskna labrador springa runt bäst den vill. Den är dessutom inte speciellt trevlig mot någon annans hundar och kommer gärna in på våran gård och muckar gräl.
En dag fick jag nog och tog longerpisken och gav honom en redig smäll. Vi har inte haft honom inne på tomten sedan dess. Helst hade jag inte velat göra det, men jag beskyddar mej själv och mina djur när jag chasade iväg hunden på detta sättet.

De nyinflyttade grannarna är helt uppe i det blå och när jag först sa till att hunden inte är så trevlig, så sa frun till mej att om jag är trevligare mot hunden så är han trevligare mot mej. Till den stunden hade jag inte varit annat än trevlig medans han stod med raggen rest och visade tänderna.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Jag måste säga att jag är grymt upprörd över att man har katter lös under fåglarnas häckningsperiod. Jag fattar faktiskt inte ens varför det är tillåtet. Det finns mer än talgoxe och blåmes i buskarna. Men det kanske inte alla vet om?

Jag vill heller inte ha nåns annans katter bajsande på min gård. Jag förstår inte varför det ska vara svårt att förstå?

Så med andra ord så kan jag låta min Vavva vara lös på grannens gård, för den dödar knappast en människa - gör inte mer än en rispa, den jagar knappast kor, hästar etc.

Nä jag tycker faktiskt att lösa katter helt enkelt är ett ofog som jag inte köper.

Jag tycker att hennes granne varit tydlig nog. Har hon katterna på deras gård så har de hundarna på hennes. Lika ska väl vara lika? Uppenbarligen så tycker de ju att katerna stör. De märker ju dem iaf.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Geezer skrev:
Nu berör ju tillsynslagen så mkt mer än det strikta ägaransvaret....och om jagandet, markerandet av revir innebär olägenheter för de som bor runt omkring så gäller tillsynslagen....
Stämmer. Och det var bara några månader sedan hovrätten avgjorde ett sådant mål om jag inte minns helt tokigt. Och hovrätten ansåg inte att det innebar någon olägenhet att andras katter knallade runt på tomten, markerade revir etc.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Men nå är det väl en stor skillnad på en liten chihuahua och 50 kilos hundar! :crazy:

Tycker det är helt och hållet galet av grannarna att jämöra deras lösspringande hundar med trådskaparens katter.

Även om jag inte gillar att ha kattpiss på bron från grannens katt så innebär det absolut inte att jag låter mina hundar springa till hennes gård.
Jag låter inte ens hundarna pissa på hennes gräsmatta när vi går förbi.
Hemma hos mina föräldrar brukar det komma katter och jaga mina föräldrars katt. Där har jag släppt lös en av hundarna som har fått jaga bort katten, men aldrig längre än tomtgränsen.

Har man hunden lös så ska den vara under uppsikt.
Jag skulle skämma öronen av mej om mina sprang till grannen :o

Sen om det gäller en chihuahua då, ja då kan jag mer förstå jämförelsen...
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Men why not? Det finns folk som avskyr katter lika mycket som det finns folk som avskyr hundar. Jag vet inte varför kattägare alltid tycker att deras katter ska vara accepterade överallt. Jag tycker att man som kattägare måste acceptera att det finns sådana människor också. Markägaren där min kompis bor skjuter alla katter på hans mark. Sen samlar han alla katthalsband på växelspaken till sin bil. Hur bissart är inte det? Jag skulle vara mer rädd om min katt än att släppa ut den där. Ändå gör folk det. De bara köper en ny kattunge. Jag fattar inte hur man kan göra så mot sin katt faktiskt...
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tippan skrev:
Jag måste säga att jag är grymt upprörd över att man har katter lös under fåglarnas häckningsperiod. Jag fattar faktiskt inte ens varför det är tillåtet. Det finns mer än talgoxe och blåmes i buskarna. Men det kanske inte alla vet om?
Friska fåglar lider INTE av katter.
Vi har alla möjliga sällsynta fåglar som häckar här, men katterna kommer ädå bara åt björktrastens ungar och de småfåglar som flyger in i fönstren och bryter nacken.
Men de håller undan fägra från det som man sår i trädgården och håller undan talgoxarna från att äta upp allt fönsterkitt.
Ärligt talat, jag är heligt less på alla fåglar som vi har här.
Det finns milsvid skog bredvid, de kan hålla sig där.

Jag vill heller inte ha nåns annans katter bajsande på min gård. Jag förstår inte varför det ska vara svårt att förstå?
Det är inte ett dugg svårt att förstå.
Och så får det ju inte heller vara.
För då så blir det ju en olägenhet.

Så med andra ord så kan jag låta min Vavva vara lös på grannens gård, för den dödar knappast en människa - gör inte mer än en rispa, den jagar knappast kor, hästar etc.
Det beror väl på vad den gör.
Bajsar den eller skäller så blir den ju en olägenhet den med.

Nä jag tycker faktiskt att lösa katter helt enkelt är ett ofog som jag inte köper.
Lösa katter behövs, alternativet - rått- och mus-invation, det är mycket mycket värre än den lös katt.

Jag tycker att hennes granne varit tydlig nog. Har hon katterna på deras gård så har de hundarna på hennes. Lika ska väl vara lika? Uppenbarligen så tycker de ju att katerna stör. De märker ju dem iaf.
Nej, så får man faktiskt inte göra.
Det är att ta lagen i egna händer och är förbjudet.
Däremot så kan grannen anmäla katterna till Miljökontoret för att de ställer till med olägenhet.
Man måste gå den lagliga vägen, annars så kan man råka riktigt illa ut.
Man kan t.ex. få sin hund avlivad om den jagar hemdjur eller biter folk.
 
Sv: Grannens hundar på vår tomt.

Tippan skrev:
Markägaren där min kompis bor skjuter alla katter på hans mark. Sen samlar han alla katthalsband på växelspaken till sin bil.
Så får han faktiskt inte göra.
Han måste inhämta tillstånd från polismyndighet för att få skjuta en lösdrivande katt.
Jag har fått ett sådant tillstånd en gång.
Och det p.g.a. att katten inte uppträdde friskt.
Den var kastrerad och våldtog ändå alla katthonor i grannskapet.
Med våldtog menar jag i detta fallet att katten satte på honorna oavsett om de löpte eller inte, eller gick på p-piller eller var kastrerade.
När jag beskrev hur "han"katten hade våldtagit en kastrerad honkatt, så fick jag klartecken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 740
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 351
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 329
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp