Grannens katt har tagit över min uteplats!

ponilover

Trådstartare
Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle göra ordning uteplatsen (så gräs och plantera i rabatterna) så var grannens 3 katter en riktig plåga. De grävde bland gräsfröna så alla spreds ut så det är fläckvis gräs nu.. Mina nyplanterade växter grävdes över och jag fick vara där varje dag och gräva fram dom igen. Jag försökte med alla möjliga husmorskurer men det funkade inte. Och nu har problemet blivit värre. Grannens katter har tagit min uteplats till sitt rivir. Dom ligger gladeligen på altanen och solar, bryr sig inte om jag försöker skrämma iväg dom, då kommer dom och mjauar och kurrar... Ibland har det hänt att dom har försökt smita in också.. jag har ALDRIG uppmuntrat något, klappat dom eller något alls, för jag vill inte ha dom där.

Till saken hör att jag även har en hund som jag ibland brukar gå ut med bakvägen för att slippa ta med nyckel och krångla när porten låser sig och jag måste gå i massa trappor för att komma upp till markplan på framsidan.. så lättast och smidigast att gå ut bakvägen. Min hund är sedan tidigare van att vara ute i löplina större delen av dagen och jag önskade att hon kunde vara ute på min inhägnade uteplats. Men katterna vill inte ha henne där. Det händer flera gånger att katterna sitter precis vid grinden (både när jag går och kommer tillbaka från promenad), de kan sitta precis vid altandörren och när dom ser hunden komma så FLYGER dom på henne, fräser och klöser!

OCH NU HAR JAG FÅTT NOG!
Jag vill att det ska vara MIN uteplats... Jag har tagit upp detta med hyresvärden då det är STRÄNGT koppeltvång på alla hundar både på sin egna uteplats och på övriga området, tycker att det borde kunna gå att katterna bara får vara ute med koppel/lina eller att det endast får vara innekatter. Men hyresvärden bryr sig inte. Och inte grannarna heller..

Hur gör jag för att få bort katterna därifrån?!
 
Sv: Grannens katt har tagit över min uteplats!

Hyresgästföreningen kanske skulle kunna vara några att kontakta om varken granne eller värd bryr sig?
 
Sv: Grannens katt har tagit över min uteplats!

Låna en kattilsk hund och bind den där :sneaky:


Respektlösa grannar som inte bryr sig, hyresvärd också!
Kanske hyresgästföreningen kan hjälpa.
 
Sv: Grannens katt har tagit över min uteplats!

Spraya vatten på dom?
Så gjorde vi med några katter som var på våran veranda förut och pissa ner allting. Vatten skadar ju ingen. Dock får man vara ihärdig och göra det varje gång dom är där, de brukar tröttna.
 
Sv: Grannens katt har tagit över min uteplats!

Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle göra ordning uteplatsen (så gräs och plantera i rabatterna) så var grannens 3 katter en riktig plåga. De grävde bland gräsfröna så alla spreds ut så det är fläckvis gräs nu.. Mina nyplanterade växter grävdes över och jag fick vara där varje dag och gräva fram dom igen. Jag försökte med alla möjliga husmorskurer men det funkade inte. Och nu har problemet blivit värre. Grannens katter har tagit min uteplats till sitt rivir. Dom ligger gladeligen på altanen och solar, bryr sig inte om jag försöker skrämma iväg dom, då kommer dom och mjauar och kurrar... Ibland har det hänt att dom har försökt smita in också.. jag har ALDRIG uppmuntrat något, klappat dom eller något alls, för jag vill inte ha dom där.

Till saken hör att jag även har en hund som jag ibland brukar gå ut med bakvägen för att slippa ta med nyckel och krångla när porten låser sig och jag måste gå i massa trappor för att komma upp till markplan på framsidan.. så lättast och smidigast att gå ut bakvägen. Min hund är sedan tidigare van att vara ute i löplina större delen av dagen och jag önskade att hon kunde vara ute på min inhägnade uteplats. Men katterna vill inte ha henne där. Det händer flera gånger att katterna sitter precis vid grinden (både när jag går och kommer tillbaka från promenad), de kan sitta precis vid altandörren och när dom ser hunden komma så FLYGER dom på henne, fräser och klöser!

OCH NU HAR JAG FÅTT NOG!
Jag vill att det ska vara MIN uteplats... Jag har tagit upp detta med hyresvärden då det är STRÄNGT koppeltvång på alla hundar både på sin egna uteplats och på övriga området, tycker att det borde kunna gå att katterna bara får vara ute med koppel/lina eller att det endast får vara innekatter. Men hyresvärden bryr sig inte. Och inte grannarna heller..

Hur gör jag för att få bort katterna därifrån?!

Ha en hink med vatten klar att användas... När du nästa gång ser katten/erna där så tar di hinken och helt sonika häller vattnet över katterna... när du gjort det 1-2 ggr borde de vara borta för gott....
 
Sv: Grannens katt har tagit över min uteplats!

Jag tycker inte att du ska hälla en hink vatten över dem nu när det börjar bli kallt men du kunde gjort det i somras och du kan göra det till sommaren igen. Det är ju inte katternas fel att de har tagit din uteplats som revir och de kan faktiskt frysa ihjäl om de blir så blöta och det anser inte jag är schysst. Däremot kan du ha med dig en sprayflaska med vatten när du går ut och spraya på dem så fort du ser dem och om de ger sig på din hund för du måste ju få försvara din hund.
Du kan köpa fy-kristaller och lägga runt din uteplats. De flesta katter avskyr lukten och vill inte vara i dess närhet. Det finns att köpa i djuraffären och självklart ska du gå med kvittot till din granne som äger katterna och kräva betalning för kristallerna. Du kan också köpa kattmynta och skvätta det över grannens altan. Då lär katterna bli som tokiga och håller sig förhoppningsvis hemma. (Akta dig bara för att få det på dig för katter brukar älska doften och blir som tokiga av den. Får du det på dig eller att det luktar hemma hos dig så får du ännu större problem.)
Hjälper inte fy-kristallerna och inte heller kattmyntan så kan du gå vidare till kommunen och klaga för det är inte tillåtet att ha sina djur överallt utan uppsyn. Tyvärr anser många att just katter får gå hur som helst men enligt lag så får de faktiskt inte det utan man ska ha uppsyn över dem och i tätbebyggt område finns det ingen som helst anledning till att låta katterna röra sig utomhus själva. Det finns så många faror för dem där så om man är något rädd om sina katter så bör man inte släppa ut dem vind för våg.
Jag tycker också att du ska fortsätta klaga hos din hyresvärd och jag tycker även att du ska kräva hyresnedsättning eftersom du inte kan använda din uteplats.
Om inget annat hjälper kan du börja köra katterna till polisen som upphittade. Polisen måste ta emot dem och hittas ingen ägare så avlivas de. Ägaren får också betala dyra pengar till kattpensionatet som får ta hand om katterna.
Har du försökt prata med din granne själv? Kanske inser inte din granne vilket problem deras katter faktiskt utgör? Om de inte bryr sig så förklara för dem att du hädanefter kommer spruta vatten på dem varje gång du ser dem på din uteplats. Förhoppningsvis vill de inte utsätta sina katter för det utan plockar in dem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 279
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 496
Senast: Breaktown
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp