Grannens katt ställer till det

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...?

Grannen har 3 katter, detta är en okastrerad hankatt på cirka året. Själva har vi 3 katter, kastrerade hanar, som lever både ute och inne. Den äldsta är 20 år och ganska skruttig.

Nåväl. Grannens hankatt springer hos oss hela tiden, han försöker komma in i huset för att äta våra katters mat, han springer runt och sprayar överallt, även i vårt inglasade uterum (där våra katter helst sover om natten eftersom de trivs ute). Och, framförallt, slåss han med våra katter. Den ena av våra är jätterädd för honom och håller sig un dan, de andra två slåss tillbaka, motvilligt, och är ofta rivna både här och där. Gammelkatten ska INTE behöva slåss för att försvara sitt hem, men ger igen så gott han kan, vid 20 års ålder mot en stark ung hankatt!

Jag vet inte vad vi ska ta oss till. Det börjar bli jättejobbigt. Jag har börjat släppa ut hunden, som blir helt rabiat vid åsynen av grannkatten och förmodligen skulle klippa honomom tillfälle gavs. En gång fick han in honom i ett hörn hemma i huset, sedan katten tagit sig in, men blev riven kring ögonen. Får han tag i katten bakifrån är jag ganska säker på att han biter - hårt.
jag vill inte att grannkatten ska bli ihjälbiten, dessutom har hunden vid 2 tillfällen hoppat ut över vår höga grind och ut på gatan (!) under jakten, vilket naturligtvis är helt no-no, så nu har vi stoppat detta vilken hunden tycks begripa tack och lov.

Men vad gör vi? Grannen pratade lite löst om kastrering, men det blir nog aldrig av. De har en till okastrerad hankatt också, men den ställer inte till nåt. Som det är nu är det ett elände för våra katter, som inte får vara ifred här hemma ens, och ibland om vi åker bort under en helg t.ex. brukar vi lämna dem ute (de har ett jättefint uterum) med torrfoder och vatten. Nu går inte det, jag misstänker att grannkatten skulle ta över ganska snabbt, när vi och hunden är borta, och flytta in.
Jag är också less på veterinärkostnader för våra trasiga katter.
Vad kan man göra? Jag har förklarat för grannen att deras katt lever farligt pga hunden, men tror inte dom tar det på allvar.....
Finns det inga lagar alls kring katter?
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Katter är ett otyg när de förpestar för grannar.

Nej, det är jättesvårt med just kattproblemet. Jag hade nog med styrka poängterat att katten förmodligen inte kommer att leva länge till om den inte kan hålla sig från er. Och att det heller inte är OK att låta katten fortsätta förpesta tillvaron för grannar, ni har ju påtalat problemet.

Googlar du problemet ser du att du inte är ensam, men det är ju ingen tröst.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Nej.... Suck!

Det läskiga är att katten är så orädd, den har väl testosteron för tio! Den har blivit jagad varenda dag men lik förgrymmat är den tillbaka nästa morgon. Den fattar inte hur farligt den lever.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Nej, ägaren borde ju ändå förstå (talad svenska ;)).

Det går ju att fånga den i kattfälla och spruta vatten på den, men det är inte troligt att det biter om den inte ens har respekt för döden i form av en kattsugen hund.

Våra jyckar brukar sällan missa, så här får katterna inte andra chanser (dubbelt effektiva när de jagar i par).
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Ledsamt är dessutom att det är en superfin katt, och jag tycker ju om katter (hade 4 egna till förra hösten). Och jag vill inte skada den, egentligen. Men....

Alldeles precis nyss hörde vi ett himla liv i uterummet, grannkatten flög iväg med hunden i hasorna, och gamla stela 20-åringen satt kvar i ett hav av hårtussar, med munnen full av katthår. Nu får jag nog ge honom en jättedos Metacam för han lär ha ont i de gamla lederna.

Suck. Igen.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Vet grannen om att kattens liv ligger i farozonen? Jag hade upplyst skarpt om att hunden biter ihjäl katten om läge finns och du tänker inte ersätta ett öre för katten.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Ja, jag förklarade det för dem senast vi sågs, men tror inte de inser allvaret. :(
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag undrar också vad lagen säger? OM min hund biter ihjäl grannens katt, när den är inne på vår tomt, eller skadar den allvarligt så den kräver dyra veterinärkostnader - blir vi ersättningsskyldiga då? Jag förmodar det?
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag hade erbjudit mig att betala kastrering (av båda hanarna för risken finns att den andre tar över annars) om inte polleten trillar ner hos ägarna. Det är värt den tusenlappen för att få det lite lugnare hemma.

Annars kan man tyvärr inte freda sig mot främmande katter utan att skada dem. Lagen om tillsyn har blivit tolkad så att katter uppenbarligen får släppas ut även om de stör omgivningen (vilket i min värld är helt bisarrt).
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag undrar också vad lagen säger? OM min hund biter ihjäl grannens katt, när den är inne på vår tomt, eller skadar den allvarligt så den kräver dyra veterinärkostnader - blir vi ersättningsskyldiga då? Jag förmodar det?

Tyvärr, ja.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Min man föreslog igår att vi skulle erbjuda oss att ta katten till veterinären och kastrera den. Risken finns att dom säger nej - den andra katten ville de inte kastrera då "det skulle förstöra hans liv" (!!!) men det var ett par år sen så de kanske tänker annorlunda nu...?

Annars funderade vi på att fånga in den, kastrera den i lönndom och sen släppa ut den igen. Dom kanske aldrig ens skulle upptäcka att den mist kulorna.......? Hm.

Den andra hankatten är rätt cool och tillbringar sin mesta tid med att jaga sork på fälten. Den kommer aldrig hit till oss.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Ja, det är typ steg två som jag skulle ta iaf..

Först och främst kanske du kan fånga in den och lämna den till polisen? Säg att den verkar hemlös då den bara hänger hos er och bråkar med era djur och försöker stjäla mat. Jag tror ägarna får betala en del för att lösa ut kissen, och efter ett par gånger kanske de kommer på att det är bättre att försöka lösa problemet... :idea:
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Den där synen på kastrering är så tragisk :crazy:
Jag sitter med en fertil hane och räknar dagarna tills han kan få bli kastrat. Det är så uppenbart att fertila katter har ett jobbigare liv än kastrerade.

Prova att fråga, och tryck på att det faktiskt är ohållbart att han är hos er och härjar. Jag hade nog inte skämts så mycket för att kastrera i smyg heller även om det inte är att rekommendera.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Min man föreslog igår att vi skulle erbjuda oss att ta katten till veterinären och kastrera den. <snip>

Det skulle jag gjora ...

Ja, det är typ steg två som jag skulle ta iaf..

Först och främst kanske du kan fånga in den och lämna den till polisen? Säg att den verkar hemlös då den bara hänger hos er och bråkar med era djur och försöker stjäla mat. Jag tror ägarna får betala en del för att lösa ut kissen, och efter ett par gånger kanske de kommer på att det är bättre att försöka lösa problemet... :idea:

Precis. Fanga in den och lamna den till polisen varje gang den kommer till er ... forr eller senare trottnar nog grannarna pa att hamta hem den igen.

/hastflicka som har haft en kastrerad hona som oppnade grannarnas dorrar for att komma at deras katt's mat.:o/
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Får man kapa tråden lite?

Jag har problem med grannens 3 katter. De sätter sig på min bil. :mad: Jag blir gaaaaaalen. Hade jag kunnat skulle jag peppra dom med hagel, men det är bara en värmande tanke. Hela bilen är konstant nedkletad av kattig lera och päls. Min egen katt har jag aldrig sett sitta på någon bil. Bara grannens katter gör så.
Vad gör man? Kletar in sin bil med chili? Spraya diesel över den? De vet alla exakt när man kommer ut för att sjasa bort dem från bilen, då är de redan nere på marken, jag kan alltså inte 'ta dom' med överraskningsmomentet. Jag ser dem bara från fönstret, och när jag kommer ut sitter de som tre (jävla) änglar på marken och har ingen aning om varför min bil ser ut som den gör. Jag blir som sagt gaaaalen.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Mina barn och andras ungar? Har du din katt ute utan uppsikt så har du ju faktiskt ingen aning om ifall din katt ställer till det för andra.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jo, jag har koll på vad min katt gör, och nu är det inte den som är problemet.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Olika katter är olika värmesökande robotar. Ha en sprayflaska i bilen med någon härligt citronlösning som du sprayar bilen med när du parkerat. Tillslut kanske de lär sig?

Varför de ska gå tvärs över bilen är ju som alltid ett mysterium, vi hade alltid kletiga kattspår över hela rutan :p
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Kanske slänga en presenning eller dylikt över bilen varje gång du har kört? Jobbigt i och för sig, men du slipper märkena.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Olika katter är olika värmesökande robotar. Ha en sprayflaska i bilen med någon härligt citronlösning som du sprayar bilen med när du parkerat. Tillslut kanske de lär sig?

Varför de ska gå tvärs över bilen är ju som alltid ett mysterium, vi hade alltid kletiga kattspår över hela rutan :p

Ja, verkligen - värmesökande robotar. Bara att dessa 3 katter hoppar upp även på kall bil - de bor på andra våningen och sitter och sträcker på halsarna stirrar stint in i sina fönster. Deras matte låter katterna sitta på sin bil utan tillsägelse, vilket innebär att det är fullständigt självklart för dem att sitta även på andras bilar. Det är ett jätteproblem och det har inte hjälpt att påtala problemet med ägaren och inte ens med hyresvärden. Och jag är bara så trött på att alltid ha en skitig lerig bil med avtryck och repor.

Citronlösning - är det ok för bil-lacken? Känns som det skulle kunna bli ännu skitigare med citronkladig bil. Men jag ska prova!

Kanske slänga en presenning eller dylikt över bilen varje gång du har kört? Jobbigt i och för sig, men du slipper märkena.

Jag har en såndär silverpyjamas över rutan frostnätter, men det skyddar ju inte motorhuven (eller biltaket, eller sidoskärmar). Det känns omständigt att ha ytterligare jox, men kanske är det värt att prova det med. Det känns enklare om man kan spraya med något jagvetintevad som inte förstör lack och som är starkt repellerande för katter. :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Trädgård & Växter Pls help. I år har varit extremt jävla galet sorkår. Vi bor på landsbygden och tomten består delvis (1ha) av åker som vi använder...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 447
Senast: RedQueen
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 705
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp