Grannens katt stör, vad göra?

R

Raderad medlem 142449

Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi har fyra kastrerade hankatter som hon försöker uppvakta.

Själva problemet är att hon SKRIKER och det pågår dygnet runt, i några dagars tid. Ibland vaknar vi av det på nätterna och tidiga mornar. Det är jättejobbigt för oss att inte få sova.

Kattens ägare är en bekant som vi umgås med ibland. De har varit hit och hämtat katten också. De vägrar dock kastrera eller ge p-piller.

Vad kan man göra åt det? De verkar nästan tycka att det är roligt att vi blir väckta på nätterna..
 
Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi har fyra kastrerade hankatter som hon försöker uppvakta.

Själva problemet är att hon SKRIKER och det pågår dygnet runt, i några dagars tid. Ibland vaknar vi av det på nätterna och tidiga mornar. Det är jättejobbigt för oss att inte få sova.

Kattens ägare är en bekant som vi umgås med ibland. De har varit hit och hämtat katten också. De vägrar dock kastrera eller ge p-piller.

Vad kan man göra åt det? De verkar nästan tycka att det är roligt att vi blir väckta på nätterna..

Fånga katten och kör den till polisen (hittekatt). Efter några vändor av det bör de tröttna. Det är dessutom inte tillåtet att låta katter föröka sig okontrollerat.

https://www.mynewsdesk.com/se/jordb...s/nya-regler-foer-hund-och-kattaegare-3002560
 
Meddela ägarna till katten att enligt den nya djurskyddslagen är de skyldiga att förhindra sin lösgående katt att para/paras. Om de vägrar fortsatt kan du anmäla det till Länsstyrelsen.

Du kan även kolla med kommunen vad de kan göra mot denna olägenhet.
 
Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi har fyra kastrerade hankatter som hon försöker uppvakta.

Själva problemet är att hon SKRIKER och det pågår dygnet runt, i några dagars tid. Ibland vaknar vi av det på nätterna och tidiga mornar. Det är jättejobbigt för oss att inte få sova.

Kattens ägare är en bekant som vi umgås med ibland. De har varit hit och hämtat katten också. De vägrar dock kastrera eller ge p-piller.

Vad kan man göra åt det? De verkar nästan tycka att det är roligt att vi blir väckta på nätterna..
Jag hade ringt dem så fort katten satt igång, även om det är mitt i natten. Hade de inte svarat så hade jag åkt dit med katten mitt i natten och ringt på och bankat på dörren. Och bara fortsatt med detta tills de kastrerat katten... Gissar på att det tagit typ ett nattligt besök innan de bokar tid för kastrering...
 
Många bra tips och tack för era råd! Detta är en högst delikat situation då vi bor i samma lilla by och dessutom umgås sporadiskt. Våra föräldrars familjer känner varandra och så vidare. Riktig inavel alltihop.

man vill inte skapa osämja här, då vi behöver varandra mycket.
 
Många bra tips och tack för era råd! Detta är en högst delikat situation då vi bor i samma lilla by och dessutom umgås sporadiskt. Våra föräldrars familjer känner varandra och så vidare. Riktig inavel alltihop.

man vill inte skapa osämja här, då vi behöver varandra mycket.

Om de inte gör nåt åt det när ni påtalat problemet så får ju ni göra det. Ring varje gång det sker och kräv att de hämtar sin katt. Ett jävla otyg när folk låter sina djur störa så där!
 
Meddela ägarna till katten att enligt den nya djurskyddslagen är de skyldiga att förhindra sin lösgående katt att para/paras. Om de vägrar fortsatt kan du anmäla det till Länsstyrelsen.

Du kan även kolla med kommunen vad de kan göra mot denna olägenhet.
Lagen är tyvärr inte utformad så. Vill de ha kattungar är det helt fritt att ha katten lös.

Till TS: kan du be grannen hålla katten inne på nätterna tills den löpt klart?
 
Jag hade ringt när katten kommer och sätter igång, oavsett tid på dygnet. Men låtit jättetrevlig i telefonen! "hej, det är Flixon. Er katt är här och för liv så vi kan inte sova, tänkte det var bäst att slå er en signal så ni kan hämta den!" och gjort så varenda gång tills de ledsnar :angel: funkar inte det hade jag fångat katten och gått över och knackat på varje gång istället.
 
Fast den irritation du känner över katten kommer kanske någon gång att fräsa över. Så det är nog behövligt att prata om problemet med grannen.
 
Många bra tips och tack för era råd! Detta är en högst delikat situation då vi bor i samma lilla by och dessutom umgås sporadiskt. Våra föräldrars familjer känner varandra och så vidare. Riktig inavel alltihop.

man vill inte skapa osämja här, då vi behöver varandra mycket.

Jag hade sansat påtalat att det inte går att hantera. Det är helt ohållbart att bli väckt av katten, när det dessutom är lag på att förhindra förökning. Jag tror inte de tar er på allvar när ni blir störda.
 
Många bra tips och tack för era råd! Detta är en högst delikat situation då vi bor i samma lilla by och dessutom umgås sporadiskt. Våra föräldrars familjer känner varandra och så vidare. Riktig inavel alltihop.

man vill inte skapa osämja här, då vi behöver varandra mycket.
Det är ju de som skapar osämja genom att låta katten gå runt och störa grannarna. Hade de haft katten inne när den löper hade de förmodligen kastrerat för länge sen, det är ju fruktansvärt. Nu släpper de ut den och låter någon annan lyssna på eländet.
 
Vad kan man göra åt det? De verkar nästan tycka att det är roligt att vi blir väckta på nätterna..
De vill nog ha kattungar, så lagen kan du inte använda här.

Varför vill de inte ta hänsyn till er nattsömn?
Det är ju som att villagrannen skulle dra igång motorgräsklipparen mitt i natten. Så hänsynslöst.
Katten utgör ju en olägenhet för er.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt var skon klämmer men de har varit lite smått bittra på oss en tid och en del i det har varit att vi och våra barn gillar sovmornar 🤷‍♀️ Töntig sak men mina barn sover fortfarande (09:36 denna lördag) medan deras barn vaknar och ska ha frukost 05:00 varenda morgon.

De har pikat oss ofta och mycket kring detta, så jag tror att de tycker att det är ganska kul att katten stör oss på nätterna...

Men smart förslag att ringa när katten sätter igång, det ska jag göra!
 
Jag vet faktiskt inte riktigt var skon klämmer men de har varit lite smått bittra på oss en tid och en del i det har varit att vi och våra barn gillar sovmornar 🤷‍♀️ Töntig sak men mina barn sover fortfarande (09:36 denna lördag) medan deras barn vaknar och ska ha frukost 05:00 varenda morgon.

De har pikat oss ofta och mycket kring detta, så jag tror att de tycker att det är ganska kul att katten stör oss på nätterna...

Men smart förslag att ringa när katten sätter igång, det ska jag göra!
Detta låter märkligt. Varför stör de sig på att era barn sover längre :confused:?
Och hur kan man tycka det är roligt att störa andra nattetid :confused: ?
Låter minst sagt som ett knepigt folk det där.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 598
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 100
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 006
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 708
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp