Grannens kisseunge ramlade ner från balkongen

Ankan

Trådstartare
Hon ramalde alltså fyra våningan (tre + garage) till asfalt. Hon har inte brutit några ben och reagerar inte när man klämmer på henne. Det man kan se är att en hörntand är avslagen (rätt långt ner) och det är lixom en ring på tandköttet runt den tanden...hon har också ett litet sår på käken under den tanden och morrar en aning när man pillar där. Sen så är hon chockad och hemskt slö...har bara legat sen vi tog upp henne (två timmar sen kanske). Dom vill vänta tills imorgon med att åka till veterinären (vill se om hon blir piggare) jag tror inte alls det är bra. Har jag rätt i att bli såhär orolig eller överreagerar jag?

/Ankan *orolig*
 
Har katten ramlat bör man åtminstonde ringa vet och beskriva symptomen. Hade min katt ramlat från så hög höjd hade jag åkt in direkt, när inre skador visar sig kan det vara alldeles försent att göra något åt dem...
 
Så tänkte jag också. Bad dom att iallafall ringa och talade om att jag är hemskt orolig för henne. Jag hade också åkt in till vet. på en gång. Jag tänkte också på inre skador...om det är så kan hon ju redan vara död imorgon ju.
 
Trist när folk inte vill åka till veterinär utan "vänta och se". Efter ett sånt här fall kan kattens urinblåsa spricka om den varit full, dessutom är det inte ovanligt med skador på mjälte och lever. Veterinärerna rekommenderar alltid att man röntgar om en katt fallit från högre höjd + att den här antagligen behöver hjälp med sin tand. Inte allt för ovanligt med käkskador heller. :(

Hoppas att de åker in genast i morgon med den! :(
 
Det hoppas jag också. Jag har redan sagt att jag ska komma in och kolla kissen imorgon.
 
Det har min också gjort... och det enda som hände var skrapade läppar. I 3 dgr var hon helt chockad. Nästan livlös. Men sedan dess helt OK igen... En katt tål mkt mer än man tror... :crazy:
 
Hur vet du att det bara var skrapade läppar, åkte ni in med katten? Även chocken kan döda ett djur och det kan behöva kvalificerad hjälp för att inte stryka med. Jag tycker det låter otroligt illa om en stackars katt är nästan livlös i tre dar, får den sen inte veterinärvård anser jag personligen inte att man ska ha djur. :mad:
Var ni till veterinär med katten under de här dagarna, om inte så varför inte? :confused:
 
En katt tål mkt mer än man tror??

Jag skulle nog snara säga att katter kan överleva mer än man tror men skadar sig gör de precis som alla andra djur (inklusive oss).

Min ena kisse har troligen blivit påkörd någon gång i sitt liv (är 4 år gammal, tog in henne och till mig för 5 månader sen) för när jag tog henne till veterinären och bad dem kolla varför svansen är så konstig och hon inte kan hoppa högt upp alls, upptäckte de på röntgen att hela bäckenbenet ligger snett och vänster bakben ligger UR LED.

Men det har växt ihop så och nu kan man inget göra. Med största sannolikhet har inte katten ont idag, men det är ett handikapp för henne. Hon kan varken springa fort eller hoppa upp till sängen t.ex utan får häva sig upp med hjälp av framtassarna.

Men hon överlevde. Dock har jag lite högre krav för hur mina familjemedlemmars liv ska vara, de ska inte bara överleva och "klara sig", de ska må så bra de bara kan, toppen på skalan.

Kanske hade du sån sjuk tur att din katt verkligen bara skrapade läpparna, men det kan lika gärna varit mkt mer än bara läpparna. Kanske kommer din katt dö i förtid pga nåt som hände den gången inuti katten, men du kommer aldrig få veta det.

Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite. Katten är värd besväret.
 
Jag pratade med grannen för en stund sen och kissen är lite piggare och har börjat gå runt lite. Hon haltar lite men inte mycket. Dom tycker inte att dom behöver åka till vet. utan säger att det kissen behöver är vila.

/Ankan
 
Kattvett är inte alla kattägare förunnat...
Det MINSTA man borde göra när katten ramlat så där långt är att ringa in till någon veterinär (om man inte har någon egen). Jag hade iofs också åkt med en gång, framför allt efter som en tand tydligen är skadad. Det måste ju någon titta på.

VARFÖR tar människor inte hand om sina djur?

Mina katter är som mina barn. Det hade varit fruktansvärt om något hänt dem och ännu mer fruktansvärt om jag inte gjort något för att förhindra det...
 
Min katt är också min älskling...skulle bli förkrossad om nåt hände henne.

Dom som har kissungen är inte direkt några djurmänniskor men dom skulle förstås aldrig göra illa katten (eller hur man nu ska utrycka det) med flit.
 
Många gånger är det egentligen okunskapen som är svårast att komma åt. Tycker i alla fall att det är bra att du har pratat med dem. Det är ju det enda man kan göra i din situation.

Många tror ju att katter klarar allt. Och katter klarar ju faktiskt mycket, men inte allt.
Min katt trillade ner från ett fönster utan att mer än skrapa nosen. Men jag visste ju inte det utan ville få henne kollad. Det var väldigt skönt att inget allvarligt hänt och jag kunde sova lugnt den natten (med katten tryggt hopkurad i knävecket...)
 
det är min största fasa att kissarna ska trilla ned, har nätat in hela balkongen men ändå var jag orolig när de igår för första gången var ute, jag var där ute och hämtade in tvätt när de kom springande i full fart och undrade vad det var för kul ställe
 
Jag är också livrädd för det så min kisse får inte vara på balkongen (utom i mitt knä när jag är där). Hon har faktiskt lärt sig det nu och går inte ut när vi öppnar....kommer bara springande fram och ska sticka ut huvudet och kolla. :love:
 
Va just inne och kikad epå henne. Hon va mycket mycket piggare än igår och färutom att tanden förståsfortfarande va av så syndes det inget längre. Hon va inte öm någonstans (ok när vi tryckte hårt på baken reagerade hon lite men då tog matten hårt och kissen reagerade bara lite). Tydligen är hon lite stel också när hon hoppar och så.
 
Hmm...
Vår katt föll från balkongräcke på 7:e våningen rakt ner på hårdtramad mark (fd gräsmatta). Hade en del tur som inte slog i någon balkong på väg ner (tror vi). Åkte till vet direkt på morgonen efter. Undersökte henne och konstaterade att hon troligen fått spricka i bäckenet. Inga andra synliga skador. Röntgen behövdes ej i detta läge. Vet sa att katten skulle hämta sig på en vecka eller två. Stämde bra. Hon rörde sig väldigt lite unde den tiden, men mådde i övrigt OK. Annars är det tydligen vanligt med käk och benskador vid fall från höga höjder. Men de stora skadorna är tydligen vanligare vid fall från typ 2-3vån. Vet inte varför, men katter verkar enl veterinären klara sig bättre vid fall från högre höjder.

Efter hon hämtat sig märks inga tecken på händelsen. Hon är sig själv igen och verkar varken ha blivit rädd för höjder eller stel i kroppen. Hon springer fort och gärna samt klättrar och hoppar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp