Grannfastigheten till salu....

Girasol

Trådstartare
Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss.

Nu är en annan fastighet till salu, vilken förståss gränsar till både vår och grannans mark.

Denna gården är inte lika stor, enkom 19 hektar med en kåk från 1800- talet finns el och vatten indraget liksom avlopp. Resten är från en spunnen tid. Gammal ladugård etc. Det vi egentligen vill åt är ju åkermark och bete på totalt 8 hektar.

Men fastigheten har två fastighetsbeteckningar och man kan lägga bud på var för sig eller tillsammans. Självklart ska vi buda.

Men min tanke är att i första hand buda på enkom den del av marken med den största öppna arealen som gränsar exakt mot våra marker men sedan slog tanken mig, Det kanske är större chans att få det om man tar hem hela gården.?

Så vad då göra med resten???? Funderar på om man kan hyra ut veckovis på sommaren till ex. tyskar eller andra som vill bo på landet under semestern.

Är det någon bukefalist som gör detta? Hur går ni till väga? Vad är rimligt att ta betalt? osv. Finns bidrag från ex. länstyrelsen -tänker på företagande på landsbygd etc.

Huset har 6 rum och kök samt wc (88 kvm boyta utformad i mangårdsbygnadsstil). Badrum behöver fixas till annars beboeligt sommartid. För året runt boende så behöver huset tilläggsisoleras. Gammal ladugård ala 1800tal och därmed kan jag inte tänka miog att den är godkänd för djurhållning utan större ingrepp. Ser ganska fallfärdig ut.

Min tanke är isåfall att kunna hyra ut det veckovis. Att på gården kunna hålla några höns som vi ansvarar för men där gästen kan plocka äggen.

1 km till sjö med bad och fiske. Ev ha en båt där eller kanot. (denna gården har ingen vattenrätt men annars har min släktgård halva sjön på sina marker.... så gäller att få med övriga på noterna)

Då hage går enda fram till tomten så skulle vi även kunna släppa en flock av våra hästar på bete just där -för idyllen. Likväl som i någon annan av våra hagar. osv.


Någon skog att ta ut finns det inte. Gudrun tog det mesta och resten har dödsbodelägarna nu huggt ut innan försäljning.

Ett annat spår är ju att söka tillstånd hos länstyrelsen för att få anlägga en terrängbana i skogsmarken som är ganska oländig och bitvis sank och anordna offroad (vilket vi är aktivt engagerade i klubb).


Alltså, funderingarna går just nu kring om man kan ro hem projektet, vilka inkomstmöjligheter finns osv.

Jag skulle gärna bo där själv, men då skulle det behöva byggas till och en övergripande dyr renovering krävas. Likaså bor som närmsta granne den tokfan till karl som har hingstar springandes på byn -ja åt andra hållet där vi har våra ston. Alltså inget drömläge för året runt boende, såvida man inte gillar att ha en knarkarkvart strax utom synhåll....


Gira :banana: -som vanligt med huvudet fullt av funderingar
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

För investeringar på nya gården kan ni söka företagsstöd om ni avser att driva verksamhet där investeringarna är kopplade till ökad lönsamhet (och gärna ökad sysselsättning).

Däremot går det inte att söka stöd för själva förvärvet av fastigheten enligt vad jag fått veta.
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Ni kan ju alltid stycka av fastigheten och sälja den separat, då slipper ni ju två hus som ska skötas. Den nya marken, den som ni var intresserade av, läggs in på er fastighetsbetäckning i stället, alt. behåller den gamla fastighetsbet. och det forna tillhörande huset får ett nytt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Kan inte annat än muttra då vi nu vid lunchtid upptäckte vår granne som var ute och sonderade terrängen. Han som budade över oss på förra gården.

Så vi inser nu att våra chanser att kunna komma över gården till normalt pris ser att vara borta. -Det är inte svårt att skita då häcken är full! Vilket vår granne inte har problem med. Den som har mycket vill ha mer passar bra här.

Den mark vi har är arrendemarker, men salugården ligger inom gångavstånd från vårt hus, så även om arrendet skulle upphöra i framtiden så känns det ok att ha sin mark belägen på det vis som blir.

Nåväl, vi lägger bud iallafall. För hur det än är så vet vi ju inte vad andra spekulanter lägger.

Tyvärr är det samma korkade mäklare som då förra gården såldes. Då ville jag ha uppgift på bl.a. hur mycket vatten brunnen kunde ge per timme. Detta då jag vet att den gamla brunnen som försörjer stallet sinar på somrarna. Men mäklaren tyckte jag var korkad som ville veta det. Sen var det även vissa frågetecken om servitut som han inte heller kunde svara på.

På den "nya" gården vet jag att brunnen är borrad för inte allt förlänge sedan samt att det bara finns ett servitut som också ligger till fördel för fastigheten.


Hörde idag av tillförlitlig källa att en knösus från en annan grannby lade ett bud för några månader sedan, innan det gick ut på försäljning men att de bara hade skrattat åt honom. Denna man köper upp nästan varenda gård som blir till salu och vill mer än gärna komma över denna. Vore så kul att få fnätta kommunalpolitikern lite på fingrarna....



Nåväl, den som lever får se, det är visning på torsdag så jag ska ta lite ledigt från jobbet en stund så vi kan gå på den... Alltid kul att spana in ev. spekulanter.

Undrar hur mycket över taxeringsvärdet man bör buda?



Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Ni kan ju årova och lägga bud som är 100000.- över taxeringen. Är det ett populärt läge så är de bra och börja högt. Vi hade tur när vi köpte vårat hus. :)
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Får ni gården kan ni ju alltid hyra ut den till mig. :angel:
Marken är jag inte alls interesserad av men letar boende. :angel::D
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Mja, den andra gården vi budade på och som grannen tog hem gick för 2.32 gånger taxeringsvärdet. Så det blir nog att slanta upp något mer.. -tyvärr.

Men vi har bestämt att lägga ett normalbud på hela fastigheten och på den delen där det bara är mark och som vi verkligen vill ha, så kommer vi drämma i ordentligt, drygt 3 gånger taxeringsvärdet.

Det är sluten budgivning så det gäller att ta i från början.

Det lär nog inte bli några fler ägarskiften inom överskådlig framtid i den här trakten. Jo min morfars gård, men det kan ju dröja upp till tio år till innan han går bort. Han vill absolut inte sälja innan. Vi har frågat flera gånger. Sen att det är vi som redan brukar marken. Han har behov av att känna att det är hans. Vilket jag förstår om jag ser till hans uppväxtsituation etc.

Men när den dagen kommer så hoppas jag att vi kan deala med de tre som ärver (inkl. min mamma) så vi kan köpa loss gården ex. bostadhuset.


Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

För investeringar på nya gården kan ni söka företagsstöd om ni avser att driva verksamhet där investeringarna är kopplade till ökad lönsamhet (och gärna ökad sysselsättning).

Däremot går det inte att söka stöd för själva förvärvet av fastigheten enligt vad jag fått veta.


Ringde länstyrelsen igår för att fråga om företagsstöd. Jisses vilken dryg typ. Jag presenterade mig och sa att vi ev. var igång med mark/gårdförvärv vilket innebär att vi kan utöka vår verksamhet. Åt mer än ett håll. Och att jag hört talas om företagsstöd. Ville gärna ha upplysningar om vad det innebär.

Han dräpte då av att jag var helt fel ute som tänkte basera min verksamhet på bidragsdelen. Jag blev faktiskt förbannad och sa att det tänker jag inte och att han i dagsläget inte har att göra med hurvida och vad det gäller. Jag ville ha allmän info, inget mer. Samt påtalade att jag drivit mitt företag i 9 år och att det gått utmärkt utan något som helst bidrag för markerna vi brukar, gårdsstöd etc. Då blev han lite snopen.

Att de alltid ska ha förutfattade meningar!:mad:

Att jag dessutom låter ung på rösten gjorde nog att han drog sina förhastade slutsatser...


Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Ringde länstyrelsen igår för att fråga om företagsstöd. Jisses vilken dryg typ. Jag presenterade mig och sa att vi ev. var igång med mark/gårdförvärv vilket innebär att vi kan utöka vår verksamhet. Åt mer än ett håll. Och att jag hört talas om företagsstöd. Ville gärna ha upplysningar om vad det innebär.

Han dräpte då av att jag var helt fel ute som tänkte basera min verksamhet på bidragsdelen. Jag blev faktiskt förbannad och sa att det tänker jag inte och att han i dagsläget inte har att göra med hurvida och vad det gäller. Jag ville ha allmän info, inget mer. Samt påtalade att jag drivit mitt företag i 9 år och att det gått utmärkt utan något som helst bidrag för markerna vi brukar, gårdsstöd etc. Då blev han lite snopen.

Att de alltid ska ha förutfattade meningar!:mad:

Att jag dessutom låter ung på rösten gjorde nog att han drog sina förhastade slutsatser...


Gira :banana:

Tråkigt. Jag har hittills haft bra erfarenheter av LST här i Östergötland - de har försökt hjälpa till att hitta lösningar. Jag fick till slut ändå tacka nej till det sökta företagsstödet pga ändrade omvärldsfaktorer och att vi själva beslutade oss för att inte expandera i den takt som krävdes.

Innan det finns några konkreta planer så borde de ju inte börja kommentera annat än allmänt vad som gäller...
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Mja, den andra gården vi budade på och som grannen tog hem gick för 2.32 gånger taxeringsvärdet. Så det blir nog att slanta upp något mer.. -tyvärr.

Men vi har bestämt att lägga ett normalbud på hela fastigheten och på den delen där det bara är mark och som vi verkligen vill ha, så kommer vi drämma i ordentligt, drygt 3 gånger taxeringsvärdet.
Nja, jordbruksfastigheter har ofta "konstiga" taxeringsvärden. När vi köpte vår gård för några år sedan så fick vi ge 3,6 gånger taxeringsvärdet (öppen budgivning). Anledningen till de konstiga taxeringsvärden är troligen att bostadshuset utgör en tung post i bedömningen. Gamla gårdar brukar ju inte ge så höga poäng i taxeringen utom i de fall de renoverats kraftigt under senare år.

Att då kalla 3 gånger taxeringsvärdet att "drämma till" låter inte så imponerande...
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Nja, jordbruksfastigheter har ofta "konstiga" taxeringsvärden. När vi köpte vår gård för några år sedan så fick vi ge 3,6 gånger taxeringsvärdet (öppen budgivning). Anledningen till de konstiga taxeringsvärden är troligen att bostadshuset utgör en tung post i bedömningen. Gamla gårdar brukar ju inte ge så höga poäng i taxeringen utom i de fall de renoverats kraftigt under senare år.

Att då kalla 3 gånger taxeringsvärdet att "drämma till" låter inte så imponerande...

Det beror ju litet på var i landet som man bor ju. Här i Skåne kostar ju minsta skjul massor! Skulle vår gård säljas för 3 ggr taxeringsvärdet skulle det alltså bli ca 2 miljoner kronor. Och vi har bara ca 7000 kvadratmeter mark dvs superavstyckat. Grannens är till salu för 3,7 miljoner med ca 20 tunnlad mark.

Så att basera sig på taxeringsvaärdena kan vara knivigt.

Vad ett hus säljs för beror helt och hållet på hur många som vill ha samma fastighet och hur mycket pengar dessa kan slanta upp.

Jag kan bara konstatera att jag och sambon inte skulle ha råd att köpa vårt eget hus om det såldes idag.....prislägena var extremt annorlunda för 16 år sedan...

/KT
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Att då kalla 3 gånger taxeringsvärdet att "drämma till" låter inte så imponerande...

???? Jag är inte ute efter att imponera över huvudtaget. Att drämma till i detta fallet var snarare i relation till de 2,3 gånger som grannen lade och också då var högsta budet på den grannfastigheten.

Som KT skriver, beror ju på var i landet man bor.

Ska man sen för övrigt titta på just den här fastigheten vs den som såldes förra året så skiljer de sig markant.

Förra året:
Totalt 45 hektar varavknappt 8 hektar öppen mark, dvs både åker och liten del bete inkl. tomt. Resterande skog utan något avverkningsbart. Allt nedblåst pga Gudrun men återplanterat.
Bostadshus om 84 kvm totalrenoverat -97. Stall/ladugård med 8 boxar, sadelkammare, övriga sedvanliga utrymmen samt en del därtill. Godkänt av inspektör.

Den aktuella:
Totalt 19 hektar fördelat på 11 hektar skog, ej avverkningsbar. Det mesta nedblåst i stormen och EJ återplanterat. 7 hektar åker och bete. Ganska igenväxta vallar, ej brukade öht de senaste tre åren. Samt omfattande vildsvinsskador på rubbet.
Bostadshus byggt på 1800-talet. 88 kvm behöver totalrenoveras. Dock el och VA.
Ladugård av typiskt snitt för sin ålder. Billigast att riva och bygga nytt. Ej godkänt med dagen regler.


Så i relation till varandra så är det för min del att drämma till med ett bud som ligger en bra bit över mot vad grannfastigheten gick för.

Jag har varken skapat denna tråd för att imponera eller skryta för någon -vilket jag inte har behov av, utan för att få funderingar och tankar till att kunna utveckla det vi har och ev. kommer att kunna förvärva med för oss mycket pengar just i relation till vad man får just här i denna delen av vårt avlånga land.

En öppen budgivning kan trissa upp priserna efter hand medan en sluten gör att man får ta i från början. Inte för att det har med saken att göra, men vi är beredda att lägga 5,1 gånger taxeringsvärdet för den ena delen men inte för totalen. Där går vår smärtgräns eftersom vi inte är beredda att sälja det vi har och flytta in där. Oavsett hur det utvecklar sig företagsmässigt så vill iallafall jag veta att jag kan ro runt vårt projekt -som är ganska stort som det ser ut idag...


Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Ja jag blev verkligen snopen.

*s* bad att bli överkopplad till djurskyddsinspektören istället. Så drog jag lite funderingar kring byggnaderna. Dess mått ev utformning osv.

Tur att någon är trevlig iallafall :laugh:


Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Det finns något som heter "Bo på lantgård".

Våra grannar är med i det och har renoverat upp två boenden att hyra ut för folk som vill semestra någon vecka på lantgård över sommaren.

kanske värt att kolla upp.
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Ja det är lite sånt som snurrar i mitt huvud.

Samt att kanske utveckla bärodlingen min morfar driver men är på g att lägga ner (pga ålder). Men det är inget som är försörjande i dagsläget. Det går runt med liten vinst om man inte räknar lön. Då är det ren självplockning. Men att göra något med bären, saft, sylt marmelad etc. Själva odlingen i sig går också att utöka. När jag var liten hade vi 10 000 vinbärsbuskar. Synd att jag inte gillar svarta vinbär, eller så beror det just pga alla buskar. Hallon är bättre.


Saken är den att jag inte vill ha för många ben heller i företaget just för att det kan bli virrigt och ge ett mindre seriöst intryck.

Men att hyra ut huset veckovis är det som just nu är av starkast intresse för mig och maken.


Gira :banana:
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Blir så trött. Vi har nu det högsta budet på all mark men då valt bort själva hus, ladugård samt tomt som det är annan intressent på.

Då kan inte mäklaren rekommendera säljaren detta för han hade en annan fastighet där man gjorde om till två och det tog 13 månader innan det var klart pga att vår kommun skulle till att tjura. I grannkommunerna så brukar det vara klart på tre månader.

*MORRAR*


Gira
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Köp hela gården. Sedan kan ni i lugn och ro stycka av det ni inte vill ha och sedan sälja denna bit.
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Nä vi har inte råd med det. De som lagt budet på bara huset har lagt ett väldigt högt bud och vi klarar inte matcha upp det + marken och ligga ute med pengarna, vi har ju dels ett ganska nybyggt hus samt gjorde investering i ny traktor förra året. Då skulle vi totalt landa på 5 mille ungefär i lån och det känns inte bekvämt. förvisso amorterar vi hårt på både hus och traktor, men vi vill kunna leva under tiden.

Ska ringa och kolla upp om det verkligen är så lång "utredningstid" på nybildande av fastighet. Det var ju inte det då vi byggde. Har bara inte hunnit denna veckan, har häcken full av tentor.



Gira
 
Sv: Grannfastigheten till salu....

Äsch det är bara mäklaren som inte vill vänta på sitt arvode.
Köp tillsammans med den andra köparen då.
Och dela på det efteråt.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Anläggning Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp