Granngårdens egna foder vs Krafft foder?

lisajohan

Trådstartare
Ont om pengar är det enda jag har gott om 😆 funderar lite på om jag kan komma ner lite i omkostnader genom att byta foder från kraffts till granngårdens UTAN att det ska bli sämre kvalité. Vad är era erfarenheter?
 
Beror väl på lite vad du är ute efter. Det brukar bli billigare ju närmare man kommer "grunden" t.ex. rent potatisprotein istället för Muscle Up för proteinets skull. Du kan ju alltid prova att räkna med foderstatsberäknare kanske?
 
Granngårdens är minst lika bra. Min tränare blev sponsrad med krafft men gick tillbaka till GG då hen tyckte att hästarna blev finare av det.
Jag har varierat mellan dem beroende på hö och upplever absolut inte att GG skulle vara av sämre kvalitet.
 
Vi har fodrat både och till våra tävlingstravare. Krafft Sport förut det åt men kostnad per häst och dag blev hög då de minst går åt ca 1 säck i veckan beroende på hur många som är hemma. Bytte tillbaka till GG Elit pellets för något halvår sedan de tar sig minst lika fint på de och tävlar lika bra. Det äter dock inga mängder egentligen i jämförelse med många andra hög presterande hästar.
 
Ont om pengar är det enda jag har gott om 😆 funderar lite på om jag kan komma ner lite i omkostnader genom att byta foder från kraffts till granngårdens UTAN att det ska bli sämre kvalité. Vad är era erfarenheter?

Har GG till mina, ett äldre sto och en växande unghäst. Tycker GGs foder funkar jättebra på båda.
 
Jag använder nästan bara GG foder till mina. Då har jag allt från nyfödda upp till 25+ hästar här hemma.
Tror bara det är gräspellets, betfor och havre som inte är deras.
Har använt det i flera år och inte haft några problem.
 
Om valet stod mellan dessa två skulle jag välja GG alla dagar i veckan. Det sväller inte alls lika mycket vid blötläggning tex vilket jag ser som en stor fördel och hästarna verkar faktiskt gilla GG bättre än de sorterna av Kraffts jag provat.
 
Ont om pengar är det enda jag har gott om 😆 funderar lite på om jag kan komma ner lite i omkostnader genom att byta foder från kraffts till granngårdens UTAN att det ska bli sämre kvalité. Vad är era erfarenheter?

Har själv gjort samma jämförelse/tankar mellan krafft och gg. Använder bland annat original pellets och när jag jämförde dem så skiljer det en del i pris men det är också lite sämre vitaminvärden samt högre stärkelse i gg. Så lite kraftfoder som jag ger så har jag precis bytt ut det mesta mot gg foder. Hästarna älskar betfiber mashen iaf 👍
 
Det står väl näringsinnehåll på säckarna? Bara att kolla om de är likvärdiga.
Båda har ju hög kvalitet på sina produkter så det skulle jag inte vara rädd för.

Men, som så många andra här inne så skulle jag råda att räkna ut foderstat och kanske komma ännu billigare undan om man slapp ge kraftfoder överhuvudtaget.
 
Krafft har högre stärkelse och sockerhalt. Känns som att GG ger mer värde för pengarna.
 

Bifogade filer

  • 20200304_105746.jpg
    20200304_105746.jpg
    105,2 KB · Visningar: 87
Eller vad tror experterna? Krafft har något högre smb rp.

Allt beror ju på vad som behövs i foderstaten. Är det protein så finns det både billigare och bättre protein med samma kvalitet.
Vil man ha energi så tillsätter man ju det i form av något rent energifoder. Varför ta en blandning som är onödigt dyrt?
 
Krafft har högre stärkelse och sockerhalt. Känns som att GG ger mer värde för pengarna.
Krafft muscle up har en något högre kvot och alltså något högre proteininnehåll. När jag själv räknade i somras blev Krafft billigare, men då var jag primärt ute efter att höja proteininnehållet.
Jag har också lättare tillgång till krafft då det inte finns granngården i min stad så det väger också in.

Men det är ju likvärdiga foder!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
636
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 638
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp