Grannkatten ...

Mia_R

Trådstartare
Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet.

Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att kommit hem katten skadad, jag tyckte inte det var mitt problem utan de fick väl be en annan granne skjutsa dem till veterinär så jag fick sova istället. Jag jobbar nätter i helgen och jag är rätt tjurig att de sköt sin andra katt efter den spöat min för några veckor sedan, helt jävla idiothandling. :banghead:

Nu var grannen flera mil bort, jag ringde för jag kunde ju naturligtvis inte sova när jag vet att katten är skadad och färdtjänst är krångliga när det gäller djur och att passera länsgränsen, så mamma fick gå till granntanten och meddela att jag kör till veterinär men att vi isf åker nu! De får låna kattburen och göra sig i ordning medan jag klär på mig, tömmer bilen på hundbur och annat så katt, rullator, matte och min mamma ska få plats. Sonen tyckte de kunde vänta till i morgon eller skjuta den, varför är jag inte förvånad? :meh:

Vi blåser iväg till Ultuna, katten har käkfraktur, osäkert hur illa det är i övrigt, reagerar dåligt på ljus och det var besvärligt att försöka röntga den men av de bilder som togs kunde de inte se några nackskador men ska göra en grundligare undersökning när de hunnit smärtlindra och se över det akuta. De kunde inte garantera att han överlever natten. :(

Tidigare i vår fick jag åka med deras 7-åriga schäfer för sista resan till veterinären, cancer i urinblåsan och cytostatikan hjälpte inte. Sen lät ju sonen skjuta deras andra katt efter att den skadat min hemma och nu så är då deras enda kvarlevande djur svårt skadad. Jag är fortfarande arg att de sköt en frisk katt, men jag kan ju inte låta det stå i vägen när det gäller den här.

Matte är 86 år och katten är hennes enda glädje nu. Ultuna kan såklart inte lämna några garantier, men han kommer behöva opereras om de övriga skadorna inte är för allvarliga. De har mitt telnr om han skulle dö inatt, så får jag berätta det i morgon. Jag har även lovat att om han dör/avlivas så ska vi hämta hem honom så han får begravas hemma. Mellan tummen och pekfingret, beroende på vad de hittar, kan det kosta mellan 15 000 - 20 000 kr att lösa ut honom. :nailbiting:

Jag har noga förklarat allt för henne och även frågat om hon ville ta kostnaden för katten då han är oförsäkrad. Nu måste jag även försöka övertyga dem om att de måste skaffa bankkort så de kan lösa ut honom eftersom det inte går att betala kontant. Sonen har tidigare deklarerat att han kommer aldrig att skaffa bankkort, nu går det inte längre, katten ligger inlagd och jag har inga 20 000 över på mitt kontot så jag kan lösa ut honom åt dem. :crazy:

Hur fan gör man med tjuriga bönder? :confused:

Någon som har en solskenshistoria när det gäller liknande skador efter påkörning? Vi vet inte hur stora skallskadorna/blödningarna är än. Han är 8 år, i god kondition och alltid aktat sig för bilar. :cry:
 
Får jag vara lite krass och elak? Det är inte ditt problem. Du har gjort vad du kan. Jag förstår att du är upprörd, arg, känner med katten och säkert en massa annat, och jag tycker att det är fint av dig att hjälpa, men det är inte upp till dig att "trolla fram en lösning". Det är kattens ägare som har ansvaret för katten, och också för att betala för kattens vård. Antingen betalar man för vården som krävs, eller så avlivar man. Det är de alternativ som finns när djuren blir dåliga/sjuka/skadade. Det du kan göra är att hamra in i deras skalle att de får se till att skaffa ett lån eller en kredit om det behövs, och det kvickt (de kan ju ringa i princip när som helst, beroende på hur det går..), för när katten ska åka från Ultuna så måste de betala för den vård katten har fått.

Håller tummarna för kissen! :heart :(
 
Får jag vara lite krass och elak? Det är inte ditt problem. Du har gjort vad du kan. Jag förstår att du är upprörd, arg, känner med katten och säkert en massa annat, och jag tycker att det är fint av dig att hjälpa, men det är inte upp till dig att "trolla fram en lösning". Det är kattens ägare som har ansvaret för katten, och också för att betala för kattens vård. Antingen betalar man för vården som krävs, eller så avlivar man. Det är de alternativ som finns när djuren blir dåliga/sjuka/skadade. Det du kan göra är att hamra in i deras skalle att de får se till att skaffa ett lån eller en kredit om det behövs, och det kvickt (de kan ju ringa i princip när som helst, beroende på hur det går..), för när katten ska åka från Ultuna så måste de betala för den vård katten har fått.

Håller tummarna för kissen! :heart :(
Pengar är inget problem, problemet är att de inte vill skaffa bankkort utan enbart köra med kontanter. Jag frågade om hon ville försöka rädda honom eller om vi skulle avliva på kliniken så på måndag tror jag hon skaffar bankkort så hon kan betala avlivning eller vård. Han vägrar skaffa och det är hans problem.
 
Pengar är inget problem, problemet är att de inte vill skaffa bankkort utan enbart köra med kontanter. Jag frågade om hon ville försöka rädda honom eller om vi skulle avliva på kliniken så på måndag tror jag hon skaffar bankkort så hon kan betala avlivning eller vård. Han vägrar skaffa och det är hans problem.

Vill du hjälpa (och du har gjort MER än tillräckligt!) så låt dem betala dig kontant i förskott och sedan använder du ditt kort.

Jag förstår att du vill hjälpa tanten och helt ärligt, är hon så gammal kan nog förlusten av sista djuret få henne att tackla av rejält.

Sonen har jag inte så mycket till övers för :mad:

Tillägg: Håller givetvis tummar och tår för kissen!
 
Det är enklare om hon skaffar bankkort, jag kan inte hålla på och trassla med överföringar hit och dit när vi inte ens vet vad det kostar eller när han ska lösas ut död eller levande. Mamma fick förklara att hon måste ha bankkort för att lösa ut katten, jag fick snabbt byta tröja innan jag stressade till jobbet så jag hade inte tid eller ork med några diskussioner innan jag drog.

Sonen fräste jag ifrån till när vi skulle åka till kliniken och han ojjade sig att käken hängde. Jag sa bara att det skiter jag i, nu ska vi åka! :rage:
 
Pengar är inget problem, problemet är att de inte vill skaffa bankkort utan enbart köra med kontanter. Jag frågade om hon ville försöka rädda honom eller om vi skulle avliva på kliniken så på måndag tror jag hon skaffar bankkort så hon kan betala avlivning eller vård. Han vägrar skaffa och det är hans problem.

Då missförstod jag dig lite, ursäkta. Då hoppas jag att hon kontaktar sin bank på måndag morgon för att lösa det. Sonen behöver ju inget, om hans mor skaffar ett - huvudsaken är att någon av dem kan betala. Ett problem isf är att det kan ta flera dagar att få hem ett kort, och därefter ytterligare några dagar innan koden kommer.
 
Då missförstod jag dig lite, ursäkta. Då hoppas jag att hon kontaktar sin bank på måndag morgon för att lösa det. Sonen behöver ju inget, om hans mor skaffar ett - huvudsaken är att någon av dem kan betala. Ett problem isf är att det kan ta flera dagar att få hem ett kort, och därefter ytterligare några dagar innan koden kommer.
Det är lugnt. :)
Jag tror de kan fixa bankkort direkt på banken och koden behövs ju inte, hon kan legitimera sig när hon betalar så den biten löser sig. Sen kan de fortsätta med att hålla på med att betala kontant och säga upp kortet om de vill. :grin:

Det viktiga nu är om katten klarar sig, betalningen löser sig på något vis.

Äckligast var när jag upptäckte en massa nykläcka fluglarver i pälsen. :yuck: Googlade och hittade att de kläcks mellan 8 - 20 timmar efter att honan lagt äggen så vem vet hur länge stackaren legat innan han tog sig hem. Behöver jag säga att jag snabbt bytte tröja innan jag åkte till jobbet, efter att ha hjälpt till med att hålla honom när han undersöktes? :wtf:
 
Jag skulle inte hämta katten åt dem. Att åka in med den är en sak, det gör man för kattens skull. Nu får katten vård och de får lösa betalning och hämtning själva.
 
Jag skulle inte hämta katten åt dem. Att åka in med den är en sak, det gör man för kattens skull. Nu får katten vård och de får lösa betalning och hämtning själva.
Efter idag vet jag inte ens om jag orkar se mina grannar mer, jäkla hattande fram och tillbaka. Nu har jag ilsket hälsat att de får sköta det här själv fortsättningsvis och att de inte behöver ringa mig mer när något händer. :banghead:

Jag är ledsen för kattens skull, men jag kan inte göra mer för honom, jag vet inte om han lever eller är avlivad nu. Han mådde hyfsat bra sist jag pratade med Ultuna. :cry:
 
Jag förstår att du är ledsen men vissa människor kan man inte hjälpa. Du gjorde vad du kunde för katten.
 
Vad jag blir trött på mig själv. :banghead:

Fånen har stått på ljudlöst så jag har ett missat samtal från Ultuna. Han lever och mår förhållandevist bra enligt röstmeddelandet. Om CT i em ser bra ut trodde vet. att hon ev. kunde fixa käken mha en "ståltråd", i annat fall måste han opereras om det går att göra något, alla frakturer går inte att laga. :(

Själv kom jag hem från sjukgymnasten och nattskift med rest ragg och vassa huggtänder, deklarerade att jag inte ville höra ett ord om varesig katt eller grannar, men var ju tvungen att kolla tel.svar och höll på ta till lipen, igen. :cry:

Det är väl ändå :devil: att jag ska vara ett sånt sabla sjåp! Jag som suttit halva natten + bilresan hem och svurit över grannar och skit har nu svårt att vara hård och vägra befatta mig mer. :arghh:
 
Det är klart det är svårt när det handlar om djur. Det är ju de som kommer ju emellan.
 
Tja, vad gör jag? Jo, jag hjälper naturligtvis min lilla granntant. :meh:

Han har en liten fraktur vid fästet som de bedömt att de inte behöver göra något åt, den ligger rätt. Fram har de kunnat sätta en tråd som håller ihop och han äter själv nu. Kissen får komma hem idag, hon har inte hunnit få kortet ännu så jag hjälper till både med att hämta katten och att den blir betald. Jag vet att jag får pengarna av henne sen, men jag får nog lov att hjälpa till med tvätt efter måltider och medicinering av den samt vid återbesöket senare. Den har även en avslagen huggtand som kommer behöva åtgärdas när käken läkt ihop.

Kalaset har hittills kostat 37 000 kr + recept! Tack och lov finns det inget tak på mitt kort så jag kan fixa det här åt henne, som vanligt. Sonen vet inte någonting, än, men det kommer nog fram när jag ska ha mina pengar. :cautious:
 
Woah, det var inget dåligt "kalas"! Plötsligt blev jag påmind om varför jag är så löjligt mån om att ha försäkring på djuren - en sån där nota är sådär rolig att få i handen.. Skönt att det går åt rätt håll med kissen (och jösses vad snäll du är som ställer upp så, och så mycket!) !
 
Woah, det var inget dåligt "kalas"! Plötsligt blev jag påmind om varför jag är så löjligt mån om att ha försäkring på djuren - en sån där nota är sådär rolig att få i handen.. Skönt att det går åt rätt håll med kissen (och jösses vad snäll du är som ställer upp så, och så mycket!) !
Vi åker till banken i morgon och fixar en överföring, de tror väl jag kidnappat henne! :nailbiting:
 
Och tvingar henne att ta ut lösensumma själv.;)
Inga dumheter med att sno några kort och koder här inte, man snor ju hela gumman och får pengarna på det viset! ;)

Ska ta mig ett allvarligt snack med banken när jag ändå håller på. Dumheter att avsluta ett högräntekonto och flytta alla hennes pengar till ett 0-räntekonto. :rage: Jag ska se till att hon får ett nytt konto öppnat igen och att de flyttar tillbaka pengarna, det räcker med en mindre summa på kortet, om något alls. Hon kan fortsätta använda kontanter om hon vill, behöver hon använda kortet kan de flytta pengarna sånna gånger. :idea:
 
Kissen har varit på återbesök förra veckan, bettet ser jämnt och fint ut och det verkar läka bra. Han har fått tandläkartid för att dra ena huggtanden och det redan om drygt en vecka. De bedömde att det ska gå bra att dra den då överkäken är hel och det är en av de övre som ska dras, så nu har jag bytt skift med en kollega så jag kan både skjutsa in och sedan hämta kissen när allt är klart. Hm, måste vara någon annan som skulle sluta lösa andras problem ... :angel:

Senaste veterinärbesöket premiärbetalades med mattes nya bankkort och nu har otroligt nog även sonen bestället ett eget, han som aldrig skulle skaffa något. Tydligen går det att lära gamla hundar att sitta! ;)
 
Kissen har varit på återbesök förra veckan, bettet ser jämnt och fint ut och det verkar läka bra. Han har fått tandläkartid för att dra ena huggtanden och det redan om drygt en vecka. De bedömde att det ska gå bra att dra den då överkäken är hel och det är en av de övre som ska dras, så nu har jag bytt skift med en kollega så jag kan både skjutsa in och sedan hämta kissen när allt är klart. Hm, måste vara någon annan som skulle sluta lösa andras problem ... :angel:

Senaste veterinärbesöket premiärbetalades med mattes nya bankkort och nu har otroligt nog även sonen bestället ett eget, han som aldrig skulle skaffa något. Tydligen går det att lära gamla hundar att sitta! ;)

Heja dig och heja kisse! :up:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Katt Jag bor i ett separat hus på en gård där det finns en gårdskatt som bråkar järnet med både mina och andra grannens katter (jag är...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: steve
·
Övr. Katt Jag hörde ett vildare liv från trädgården medan jag pratade i telefon och rusar ut för att se grannkatten och min ena i ett vildare...
2
Svar
30
· Visningar
2 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp