Grannsämja, löptikar och hanhundar

bigganl

Trådstartare
Är i en situation som skulle kunna utvecklas till osämja mellan oss grannar om vi inte gör något bra av detta. Vill gärna ha era tankar kring detta med löptikar och hanhundar. Blir kanske lite långt så hoppas ni orkar läsa.

Vi har alltså en hane och vi har grannar 1,5 km från oss som har två tikar. Det finns tikar närmare, men de bryr han sig inte så mycket om. (Vi bor alltså ute på landet, fast det kanske alla förstod?) Anledningen är troligen att just dessa två hundar alltid går promenad förbi vårt hus varje dag så det är ju gott om doftspår. De andra hundarna går nästan aldrig här.
Vår hane går nästan alltid lös hemma och det funkar bra, förutom när någon av dessa tikar löper. Då sticker han iväg så fort man vänder ryggen till. Man hinner knapt se bort så är han iväg. Vi har förstås åkt och hämtat tillbaka honom med en gång, men så kan man ju inte göra gång på gång så därför har vi honom kopplad när vi förstått att någon av dem löper. Jag har bett dem säga till när löpning är på G för att vi ska kunna koppla i tid, men det har de inte gjort, så vi förstår alltså att det är löpning där när han har stuckit iväg en gång. Det funkar ju hyfsat, men är inte helt optimalt.
Förra veckan insåg jag att det var löpdags igen så nu har hunden varit kopplad när jag är ute ti llstallet och grejar på morgonen, eftersom jag då inte kan ha full kontroll på honom. I morse hände en "olycka". När jag skulle ut till hästarna var inte hunden inne och det visade sig att han gått ut tidigare samtidigt som yngste sonen. Jag skyndade mig ner för att släppa ut hästarna och morgonfodra innan jag skulle åka och hämta jycken.
Då kommer tikarnas matte och är rasande. Hon gormar som besatt och skriker att vår hund är hos dem varje dag både mornar, mitt på dagen och på kvällarna. Att han trampat sönder deras rabatter mm. Till och med att han är där så sent att vi gått och lagt oss och då har vi ju ingen hund ute. Eftersom jag vet att detta inte stämmer försöker jag försvara mig. Hon fortsätter bara skrika att jag ljuger. Jag vet ju att det inte är sant eftersom jag själv alltid har hunden på mornarna. Mitt på dagen är ingen av oss hemma så då är hunden alltid inne i huset. På kvällarna jobbar jag ibland så de kvällarna kan jag inte svära på vad som hänt, men de kvällar jag är hemma vet jag ju att han inte varit där. Jag försöker förklara att vi måste prata mer med varandra för att det ska fungera bra. Hon menar att de inte behöver ringa och tala om när deras hundar löper för det borde vi märka. Ja, det märker vi, men det är ju för att han då sticker och det vill jag undvika.
Jag frågar också varför bara vi ska ha kontroll på vår hund eftersom deras ena tik ofta kommer hit ensam och stannar här en timme eller två. Hon skriker att det hänt en gång för länge sedan. Verkligheten är att det skett många gånger under hösten. Jag har inte gjort någon affär av det (bara ringt och sagt att hon är här) för jag känner ju både hunden, husse och matte och vet att de kommer och hämtar henne eller så går hon hem själv när hon tröttnat på att leka med vår hund. Om hon däremot kommer hit under löptiden är det ju inte lika roligt, men det har hon inte gjort än.
Jag vill inte bli osams med mina, i vanliga fall, väldigt trevliga grannar. När det börjar flyga lögnaktiga anklagelser känns det inte alls bra. Jag vill styra det här rätt igen innan det går alltför långt. Jag har aldrig hört ett ljud från dem tidigare om att något varit problematiskt så jag blev rätt paff nu när hon kom och även skrek om tillfällen ett par år tillbaka.
Vi har haft tik i huset brevid tidigare och vi har som sagt gjort så att vi kopplar hunden när det är löptik på G. De ringde alltid och förvarnade så det funkade smidigt. Sen är vi 4 i familjen. Det har såklart hänt tidigare att något av barnen släppt ut hunden av misstag, men då gäller det att vi hämtar hem honom direkt.

Vad har ni för tankar? Finns det ett bättre system för att det ska fungera bra både för löptikarna och för hanhundarna?
Hur gör ni andra som är i liknande situation?
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag har varit i liknande situation,men tikägare.Bor på landet,inhägnad tomt till större delen.Fågelvägen 800m bort bor en golden hane som köptes som vuxen omplaceringshund av oerfarena kobönder,efter ca 5 besök tröttnade jag då jag kände att jag vågade inte släppa ut mina löptikar utan tillsyn (jag avlar på dom) så vi fick ta ett snack.Nu vet jag att dom som äger honom inte är så mesiga o mjäkiga,så jag frågade om han ska gå i avel ,svar,nej.Talade då om att det går att kastrera medecinskt eller operativt.
Efter det har jag inte sett honom här,nu löper mina tikar igen så jag har varit på alerten ifall han kommer,häromdagen drar min dobbistik iväg i skogen bakom huset,närmaste granne den vägen är golden hanen,så in med frallorna,iväg i bilen och ner till mjölkbonden och där står mitt kräk :eek:,förklarar att hon löper och att det inte ska upprepas,då skrattade dom bara och sa att ingen fara,våran vovve är numera kemiskt kastrerad :bow::bow::bow:
Jag tackade dom och bad tusen gånger om ursäkt för min pilska dobbis.
Problem löst om JAG nu bara kan hålla mitt kräk hemma.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Eftersom det är din hund som springer till dom kan jag tycka att det är ditt ansvar. Jag hade byggt ett rejält staket runt tomten alt en stoor hundgård. Berätta för barnen att dom absolut inte får släppa ut hunden under dessa perioderna utan att du sköter det själv. Detta är om du har planer att inte kastrera din hund då.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Du har strikt ansvar att hålla koll på din hund så han inte springer vind för våg. Jag hade varit rasande om någon inte höll koll på sin hund utan att den sprang lös i området, löptider eller ej.

Problemet är lätt avklarat, staket och/eller hundgård, så kan din hund fortfarande vara lös ute, men inte kan springa runt hur som helst.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag har det omvända problemet, jag har en tik och när hon löper kommer alla grannarnas hanhundar hit :(

Talar om för den ena grannen (som jag träffar mest) att nu löper hon så nu får ni vara observanta men det slutar alltid med att jag inte kan ha min tik ute i huvudtaget för det sitter ett gäng hanhundar på trappen när jag öppnar dörren, har förklarat min situation och då har det blivit bättre.

Du får försöka hålla mer ordning på din hanhund :)
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Förväntar du dig verkligen att tikägare i trakten ska ringa runt till grannarna och meddela att nu löper tiken så vänligen koppla era hanhundar....?

Jag har haft både tik och hane och inte på något sätt kan jag se annat än att det är den som har en hund som rymmer som har ett problem att lösa. Sätt hunden i koppel, hundgård eller inhägna tomten om du inte får den att stanna hemma. Tycker jag.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Eftersom det är din hund som springer till dom kan jag tycka att det är ditt ansvar. Jag hade byggt ett rejält staket runt tomten alt en stoor hundgård. Berätta för barnen att dom absolut inte får släppa ut hunden under dessa perioderna utan att du sköter det själv. Detta är om du har planer att inte kastrera din hund då.

Instämmer. Visst borde det kanske inte vara så svårt för de att ringa och tala om när det är löp men det är inte deras ansvar, utan ditt att hålla koll på din hund. Jag hade också blivit sur, speciellt när det har hänt upprepade gånger och händer varje löp. Din hund riskerar ju också att komma till skada om den springer iväg så långt.

edit: Ditt som i TS alltså.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

jag tänker inte komma med någon pekpinne för hur du ska göra.

men som tikägare ser jag till att ha stenkoll över min tik när hon löper, för jag vill inte ha några oönskade valpar.
skulle någon grannes hanhund (vi har som tur var inga hanhundar i "byn")
springa hit titt som tätt för att ägaren inte har riktigt koll skulle jag nog i längden bli lite irriterad. visst kan det hända misstag men inte gång på gång..

våran grannes tik är oerhört intresserad av nyfödda bebisar och när vi kommit hem från BB med våran nyfödde så hade vi påhälsning här ett par gånger under den tiden det tog för grannen att sätta upp ett ordentligt staket.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

I morse hände en "olycka". När jag skulle ut till hästarna var inte hunden inne och det visade sig att han gått ut tidigare samtidigt som yngste sonen. Jag skyndade mig ner för att släppa ut hästarna och morgonfodra innan jag skulle åka och hämta jycken.
Då kommer tikarnas matte och är rasande. Hon gormar som besatt och skriker att vår hund är hos dem varje dag både mornar, mitt på dagen och på kvällarna. Att han trampat sönder deras rabatter mm. Till och med att han är där så sent att vi gått och lagt oss och då har vi ju ingen hund ute. Eftersom jag vet att detta inte stämmer försöker jag försvara mig. Hon fortsätter bara skrika att jag ljuger. Jag vet ju att det inte är sant eftersom jag själv alltid har hunden på mornarna. Mitt på dagen är ingen av oss hemma så då är hunden alltid inne i huset. På kvällarna jobbar jag ibland så de kvällarna kan jag inte svära på vad som hänt, men de kvällar jag är hemma vet jag ju att han inte varit där. Jag försöker förklara att vi måste prata mer med varandra för att det ska fungera bra. Hon menar att de inte behöver ringa och tala om när deras hundar löper för det borde vi märka. Ja, det märker vi, men det är ju för att han då sticker och det vill jag undvika.
Jag frågar också varför bara vi ska ha kontroll på vår hund eftersom deras ena tik ofta kommer hit ensam och stannar här en timme eller två. Hon skriker att det hänt en gång för länge sedan. Verkligheten är att det skett många gånger under hösten. Jag har inte gjort någon affär av det (bara ringt och sagt att hon är här) för jag känner ju både hunden, husse och matte och vet att de kommer och hämtar henne eller så går hon hem själv när hon tröttnat på att leka med vår hund. Om hon däremot kommer hit under löptiden är det ju inte lika roligt, men det har hon inte gjort än.
Jag vill inte bli osams med mina, i vanliga fall, väldigt trevliga grannar. När det börjar flyga lögnaktiga anklagelser känns det inte alls bra. Jag vill styra det här rätt igen innan det går alltför långt. Jag har aldrig hört ett ljud från dem tidigare om att något varit problematiskt så jag blev rätt paff nu när hon kom och även skrek om tillfällen ett par år tillbaka.

Jag citerar det jag tyckte var viktigast i ditt inlägg och fetmarkerar det jag tyckte att du kunde hanterat bättre. Din hund har smitid till dem vid upprepade tillfällen, då är det helt enkelt inte läge att försvara sig även om man vet att man även anklagas för sånt som inte inträffat. Att dessutom komma med motangrepp riskerar att konflikten blir ännu värre. Hon var ju redan upprörd när hon kom till dig, bättre då att vänta med hennes hundhållande till en annan gång och istället bara be så hemskt mycket om ursäkt. Att du ska hålla koll på din hund oavsett om hon håller koll på sin tycker jag är självklart. Visst kan det kännas surt att "krypa" för någon som kommer och skäller men oavsett om vissa av hennes anklagelser inte stämmer så har du ju faktiskt gjort fel(du vet ju inte ens i vilken utsträcking han varit hos dem de kvällar du inte varit hemma). Vill du att ni ska ha en fortsatt god grannsämja tycker jag det är bäst att krypa till korset och inte gå i försvar. Ska ni dessutom ha så gott samarbete att hon ringer när det är löp på g, något hon inte alls är skyldig att göra, vill det nog verkligen till att du bjuder till. Annars får du ha hunden kopplad eller i hundgård jämt.

Att hon själv har brister i sitt hundägande har inte med den aktuella situationen att göra, naturligtvis har hon lika stort ansvar som du att hållla koll på sin hund, men som sagt så är det onödigt att dra upp den diskussionen som något slags försvar.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Eftersom det är din hund som springer till dom kan jag tycka att det är ditt ansvar. Jag hade byggt ett rejält staket runt tomten alt en stoor hundgård. Berätta för barnen att dom absolut inte får släppa ut hunden under dessa perioderna utan att du sköter det själv. Detta är om du har planer att inte kastrera din hund då.

Ditto. Jag har en tik och sag till att ha ungefar 1 hectar inhangnat och min tik tillrackligt tranad for att inte forsoka krypa under ... plus att hon aldrig NAGONSIN ar ute utan mig nar hon loper.
En granne's lille okastrerade Jack Russel tillbringade mycket tid har ett tag ... anda tills jag fangade honom och sa till agaren att nasta gang tar jag honom till Animal Control's Shelter ... dar de kastrerar hundar som kommer in. Han har aldrig varit har sedan dess.:p
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Eftersom det är din hund som springer till dom kan jag tycka att det är ditt ansvar. Jag hade byggt ett rejält staket runt tomten alt en stoor hundgård. Berätta för barnen att dom absolut inte får släppa ut hunden under dessa perioderna utan att du sköter det själv. Detta är om du har planer att inte kastrera din hund då.

Vi kan inte hägna in allt eftersonm vi har grusvägen mellan hus och stall. Detta är ju inte ett problem i vanliga fall utan det uppstår bara när det är löpdags. Om vi vet att en tik där löper kopplar vi hunden. Jag skulle velat kastrera honom för flera år sedan. (han är 6 nu), men det var för dyrt då helt enkelt. Nu menar de flesta att det troligen inte är någon ide att kastrera då beteendet förmodligen är befäst.
Jag har berättat för hela familjen hur viktigt det är att inte släppa ut hunden vid dessa perioder, men ibland händer det ju ändå. De har kompisar hemma, släpper ut en katt och han kan slinka med eller liknande. Jag skulle uppskatta mycket om jag fick ett telefonsamtal vid sådana tillfällen. Då kan man ju lösa det så fort som möjligt. Jag har bara fått glada miner från tikägarna under åren och inte hört ett negativt ljud om detta innan. Det har ju inte blivit värre utan snarare tvärtom eftersom han inte är lika på som när han var yngre. Därför fick jag en liten chock när detta kom idag. Det kan ju vara så att hon hade en dålig dag förstås, eftersom det hon gormade om inte alls stämmer med verkligheten. Jag har tänkt ringa mannen eftersom det är honom jag känner bäst, och höra vad han säger om saken.
Vår hund har smitit dit ja, och deras ena tik kommer till oss ofta så det är ju lika från båda håll.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Du har strikt ansvar att hålla koll på din hund så han inte springer vind för våg. Jag hade varit rasande om någon inte höll koll på sin hund utan att den sprang lös i området, löptider eller ej.

Problemet är lätt avklarat, staket och/eller hundgård, så kan din hund fortfarande vara lös ute, men inte kan springa runt hur som helst.

Jag har inte en hund som springer vind för våg. Jag är rädd om min hund och vill inte ha honom överallt. Du verkar inte ha läst riktigt.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag har det omvända problemet, jag har en tik och när hon löper kommer alla grannarnas hanhundar hit :(
Ja det är ju lika tråkigt för både tik och hanhundsägare. jag hade en tik förut. Det har dock aldrig varit problem eftersom vi ägare kommunicerat bra med varandra.
Talar om för den ena grannen (som jag träffar mest) att nu löper hon så nu får ni vara observanta men det slutar alltid med att jag inte kan ha min tik ute i huvudtaget för det sitter ett gäng hanhundar på trappen när jag öppnar dörren, har förklarat min situation och då har det blivit bättre.
Så vill jag att de ska göra. säga till. Då skulle det fungera bra. (som med tidigare grannen) Nu vill de inte säga till. Att han smitit är alltså ingenting som är vanligt. Det är ju undantagsfall. Det låter som många här tror det händer hela tiden och så är inte fallet.
Du får försöka hålla mer ordning på din hanhund :)
Han är enkel att ha ordning på i vanliga fall. Det är bara under några dagar vid löpningen som huvudet blir förvridet på honom. då hålls han i koppel. Men om jag inte får veta att det är löpdags så smiter han ju dit en gång och då fattar vi att det är löp på G. Om vi bara fick ett samtal så kunde vi ju koppla innan detta händer. Jag förstår inte varför de inte vill göra så. konstigt.
Att deras tik sedan springer till oss gång på gång verkar matten inte ens vilja tro på. Det är ju bådas ansvar.
(Vi har ju andra tikar på närmare håll som han aldrig smiter till, men de går heller inte förbi vårt hus varje dag och lägger spår.) Jag tycker det ligger i bådas intresse att detta ska fungera bra.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag citerar det jag tyckte var viktigast i ditt inlägg och fetmarkerar det jag tyckte att du kunde hanterat bättre. Din hund har smitid till dem vid upprepade tillfällen, då är det helt enkelt inte läge att försvara sig även om man vet att man även anklagas för sånt som inte inträffat.
Jag försvarar förstås inte att han smitit dit de gånger han gjort det. Jag bad om ursäkt för det och förklarade hur vi gör för att undvika att det inträffar öht. Det jag försvarade mig emot var anklagelserna som var falska. att hunden varit där när vi inte varit hemma och när vi gått och lagt oss.
Att dessutom komma med motangrepp riskerar att konflikten blir ännu värre. Hon var ju redan upprörd när hon kom till dig, bättre då att vänta med hennes hundhållande till en annan gång och istället bara be så hemskt mycket om ursäkt.
Jag bad om ursäkt. Jag påpekade bara att eftersom deras ena hund kommer till oss ofta så är det lite att kasta sten i glashus.
Att du ska hålla koll på din hund oavsett om hon håller koll på sin tycker jag är självklart.
Jam men om vi kommunicerar så skulle det fungera så alla blir nöjda. Vi har bott där i 10 år och det har aldrig hörts något negativt. De har aldrig sagt någonting om detta tidigare. Bara glada miner. Blev därför minst sagt förvånad över vad som hände idag.
Visst kan det kännas surt att "krypa" för någon som kommer och skäller men oavsett om vissa av hennes anklagelser inte stämmer så har du ju faktiskt gjort fel(du vet ju inte ens i vilken utsträcking han varit hos dem de kvällar du inte varit hemma)
Nej jag kan ju inte garantera vad hunden gjort när jag jobbar, men varför skulle han bli en annan hund bara för att jag är på jobbet? Han har smitit för mig några gånger på morgonen när han varit med mig till stallet och inte varit kopplad när de löpt och därför började jag ju koppla honom vi de tillfällena istället.
Vill du att ni ska ha en fortsatt god grannsämja tycker jag det är bäst att krypa till korset och inte gå i försvar.
Jag har bett om ursäkt för vad som hänt tidigare, men vi har pratat många gånger sedan dess och inte ett ljud om detta har kommit fram. Bara skratt och glada miner.
Ska ni dessutom ha så gott samarbete att hon ringer när det är löp på g, något hon inte alls är skyldig att göra, vill det nog verkligen till att du bjuder till.
Hon vill att vår hund ska springa dit för att jag ska få reda på att en tik löper. Det tycker inte jag är en bra lösniing. Ska prata med hundarnas husse istället.
Annars får du ha hunden kopplad eller i hundgård jämt.
Skulle du ha en hund kopplat alltid för att den ett 10 tal dagar per år blir yr i bollen och vill till löptik?
Att hon själv har brister i sitt hundägande har inte med den aktuella situationen att göra, naturligtvis har hon lika stort ansvar som du att hållla koll på sin hund, men som sagt så är det onödigt att dra upp den diskussionen som något slags försvar.
Det är ju inte den aktuella situationen som vi pratar om. Då hade detta inte kommit upp-. I morse hade det ju skett en olycka när sonen släppt ut hunden, vilket jag bad om ursäkt för såklart. (och förklarade vad som hänt) Det var allt anklagande som inte stämde jag. Risken för tjuvparning är ju lika stor om deras tik kommer till oss också så jag tycker det är ett ansvar som måste tas från båda håll.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Förväntar du dig verkligen att tikägare i trakten ska ringa runt till grannarna och meddela att nu löper tiken så vänligen koppla era hanhundar....?
Nej det gör jag verkligen inte. Jag känner den här familjen. Vi träffas och pratar ofta. Vi går ut med hundarna tillsammans ofta, pratar häst och de är hos mig och rider för tränare ibland. Vi och de vet att vår hund blir tokig just när deras tikar löper och därför tyckte vi båda parter att det var bäst de ringde och sa till för att det skulle bli smidigt för alla. Vi var överens om det. (det var inte bara jag som ville ha det så alltså) Sen att det inte blivit så i praktiken var synd.
Jag har haft både tik och hane och inte på något sätt kan jag se annat än att det är den som har en hund som rymmer som har ett problem att lösa. Sätt hunden i koppel,
Japp. Det är precis så jag vill göra. (men hon ville inte kommunicera alls. Det var orsaken till att jag bad om råd här) Jag hade själv tik innan och bara man pratar med varandra så behöver inte problem uppstå alls. Även med grannen som tidigare bodde i huset brevid oss fungerade det bra trots att de hade en tik. Kommunikation är ordet.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Vi kan inte hägna in allt eftersonm vi har grusvägen mellan hus och stall. Detta är ju inte ett problem i vanliga fall utan det uppstår bara när det är löpdags. Om vi vet att en tik där löper kopplar vi hunden. Jag skulle velat kastrera honom för flera år sedan. (han är 6 nu), men det var för dyrt då helt enkelt. Nu menar de flesta att det troligen inte är någon ide att kastrera då beteendet förmodligen är befäst.
Jag har berättat för hela familjen hur viktigt det är att inte släppa ut hunden vid dessa perioder, men ibland händer det ju ändå. De har kompisar hemma, släpper ut en katt och han kan slinka med eller liknande. Jag skulle uppskatta mycket om jag fick ett telefonsamtal vid sådana tillfällen. Då kan man ju lösa det så fort som möjligt. Jag har bara fått glada miner från tikägarna under åren och inte hört ett negativt ljud om detta innan. Det har ju inte blivit värre utan snarare tvärtom eftersom han inte är lika på som när han var yngre. Därför fick jag en liten chock när detta kom idag. Det kan ju vara så att hon hade en dålig dag förstås, eftersom det hon gormade om inte alls stämmer med verkligheten. Jag har tänkt ringa mannen eftersom det är honom jag känner bäst, och höra vad han säger om saken.
Vår hund har smitit dit ja, och deras ena tik kommer till oss ofta så det är ju lika från båda håll.

När jag bodde på gård hade vi också grusväg mellan hus och stall. Vid behov hade inte detta hindrat oss från att hägna in runt antingen huset eller stallet. Hundgård kan ju då kanske vara bra iom att du tycker det inte går att hägna in runt huset eller stallet. Jag hade hållt min hund kopplad eller i hundgård i ditt läge, och troligtvis skämts ihjäl om min hanhund sprang över till grannen varje gång dennes hund löper. Hade jag varit tikägaren hade jag också hållt god min i början, man förväntar ju sig att hundägaren åtgärdar problemen när dessa upptäcks. Men till slut tröttnar man nog.

Ang kastreringen så (om jag förstår dig rätt, rätta mig gärna annars) är du alltså inte villig att testa detta för att ha en chans att hålla din hund hemma? Det är ju ganska stor skillnad på tjuvparning om hunden är kastrerad vs inte kastrerad. Valpar/inte valpar. Självklart kan det ju vara så att det inte funkar, men risken för valpar blir ju lika med noll. Det är ju ett steg på rätt väg.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Men om du träffar familjen och pratar med dem ofta så kan du väl själv fråga när tiken löper? Det sker ju bara två gånger om året (oftast) så svårt kan det ju inte vara att hålla koll på.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

När jag bodde på gård hade vi också grusväg mellan hus och stall. Vid behov hade inte detta hindrat oss från att hägna in runt antingen huset eller stallet.
Det är inhängnat runt huset. Det har inte varit något problem med det. Runt stallet går inte att hägna in. Men jag tycker inte vi har behov av flera inhängnader heller. Det löser sig ju bra med att koppla hunden de här få dagarna det handlar om. Om det sedan råker hända en olycka med att någon släpper ut honom av misstag någon av de kritiska dagarna så är det såklart inte bra, men rör det sig barn och deras kompisar i huset så kan det ju hända.
Jag hade hållt min hund kopplad eller i hundgård i ditt läge, och troligtvis skämts ihjäl om min hanhund sprang över till grannen varje gång dennes hund löper.
Jag tycker också koppel är en bra lösning de här dagarna.
Hade jag varit tikägaren hade jag också hållt god min i början, man förväntar ju sig att hundägaren åtgärdar problemen när dessa upptäcks.
Det är just vad vi gjort. Vi har inte haft en aning om att något uplevt ett problem. De har bara skrattat åt att han varit där någongång. inget annat.
Men till slut tröttnar man nog.
Ja om det hade fortsatt eller skett ofta så hade jag också tröttnat, men så är det ju inte. Om jag upplevt det som ett problem att deras hund kommer till oss rätt som det är hade jag sagt det till dem, men jag har inget problem med det. Jag vet att husse kommer och hämtar om jag får tag på honom på telefon, eller så springer hon hem igen när hon lekt klart med vår hund. Den som haft jobbigt av att tiken kommit är våra hyresgäster som har två hanhundar. De kan inte gå ut med sina hundar när andra hundar är i närheten. (det blir slagsmål)

Ang kastreringen så (om jag förstår dig rätt, rätta mig gärna annars) är du alltså inte villig att testa detta för att ha en chans att hålla din hund hemma?
Det är veterinärerna jag pratat med som inte tror det är en bra ide. De tror inte det ger någonting när han är så pass gammal. Jag litar mer på dem än på min bedömning i den frågan. De har större kunskaper än mig.
Det är ju ganska stor skillnad på tjuvparning om hunden är kastrerad vs inte kastrerad. Valpar/inte valpar.
Det ska inte finnas chans till tjuvparning tycker jag. Jag kopplar gärna hunden de här dagarna. Jag vill ju inte ha min hund springande på grusvägen heller. Det kan ju komma bilar eller annat.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Till alla:
tycker ni inte det är en bra deal att vi pratar med varandra så att vi vet när det är dags för löp? Då vet de att vår hund är kopplad och vi vet att han inte smiter dit. De ville ha det så när vi pratade om det för något år sedan. Jag tyckte det lät bra. Smidigt för alla. Vi pratar ju i telefon annars också. När deras tik smiter hit ringer jag och talar om det för dem. Jag skulle uppskatta om de gjorde samma sak om det händer att vår hund smiter. Att ge och ta borde vara bra för alla.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Men om du träffar familjen och pratar med dem ofta så kan du väl själv fråga när tiken löper? Det sker ju bara två gånger om året (oftast) så svårt kan det ju inte vara att hålla koll på.

Ja jag frågar alltid när vi träffas om det är löp på G. Det har det inte varit hittills när jag frågat. Ibland träffas vi flera ggr i veckan och ibland går det ett par månader innan vi ses igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 756
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
540
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp