Grannsämja, löptikar och hanhundar

Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Skulle du ha en hund kopplat alltid för att den ett 10 tal dagar per år blir yr i bollen och vill till löptik?

Om jag inte hade lydnaden att ha den lös, ja definitivt. Då skulle jag ha inhägnad tomt/hundgård och annars koppel/långlina. Jag skulle faktiskt inte våga lita på att tikägare hörde av sig när det var löp på g även om jag skulle uppskatta det - vad händer om det rör sig en annan hund i området som råkar löpa?
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Om jag inte hade lydnaden att ha den lös, ja definitivt.
Han har ju den lydnaden att han kan gå lös. Om han inte hade det skulle det ju inte komma på tal. Pratar vi förbi varandra eller är jag så dålig på att uttrycka mig? Måste gå tillbaka och se om jag skrivit luddigt. Ber om ursäkt i så fall.
Då skulle jag ha inhägnad tomt/hundgård och annars koppel/långlina.
Jag har skrivit flera gånger att hunden hålls kopplad under de här dagarna. (när det finns behov alltså)
Jag skulle faktiskt inte våga lita på att tikägare hörde av sig när det var löp på g även om jag skulle uppskatta det - vad händer om det rör sig en annan hund i området som råkar löpa?
Det är många tikar i området, men de har inte samma effekt på hunden. Orsaken är säkert delvis att de här två hundarna alltid går på promenad eller är med på ridturer förbi vårt hus varje dag. De är ju alltid lösa och är inne och springer på gården, framför stallet, i paddocken osv varje dag. Det blir ju spår. Jag säger ingenting om att hundarna är lösa. De flesta som har hundar häromkring (här i skogen) har hundarna lösa när de är ute i stort sett alltid, så det är det vanliga. (förutom jakthundarna och de är få)
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Vi pratar förmodligen förbi varandra. Jag anser inte att jag har den lydnaden på min hund som krävs för lösgående om han skulle sticka iväg efter löptikar.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Han har ju den lydnaden att han kan gå lös. Om han inte hade det skulle det ju inte komma på tal. Pratar vi förbi varandra eller är jag så dålig på att uttrycka mig? Måste gå tillbaka och se om jag skrivit luddigt. Ber om ursäkt i så fall.

Men du har ju inte det!?
Hunden sticker iväg från dig, dessutom långt bort och är till besvär för andra. Då har man inte tillräckligt bra lydnad på hunden, oavsett varför han sticker.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Hur tänker du?
Som tikägare är man ansvarig att ha tillsyn över sina hundar när de löper, dvs att när de inte är inne, eller kopplade skall de vara i en sådan hundgård/rastgård där de inte kan komma in andra hundar o där tiken inte kan rymma ifrån, eller bli parad genom gallret/nätet.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Min tik har ingen speciell rastgard ... Hon har ungefar 2 hectar inhagnat att vara pa. Hon gar INTE ut, har ALDRIG krypit under sedan vi jobbade med att inte krypa under staket nar hon var liten. Frammande (grannars) han hundar kommer da och da in nar hon loper ... (kan ni tanka er Jack Russel/Rottweiler korsning?) men hon ar ALDRIG, ute utan att jag ar med och haller koll nar hon loper. EVER. Dessutom har jag tillracklig lydnad for att hon ska komma pa inkallning aven om en pilsk hanhund ar har for att halsa pa.
Nar grannens hanhund kom regelbundet och inget gjordes at saken fangade jag honom (Jack Russel) stoppade in honom in en bur och ringde agaren. Nar grannen kom for att hamta sin hund skrattade han och uppenbarligen fann situationen lustig:eek: jag forklarade att jag inte hade nagot emot hunden ... bara det faktum att han var okastrerad. Jag sa ocksa att om han kom tillbaka tankte jag ta honom till ASPCA dar de kastrerar de hundar som lamnas in. Grannen var inte glad ... men hunden har aldrig varit tillbaka igen. :grin:

Jag vet var min hund ar ALLTID ... annars skulle jag kastrera henne vare sig det ar dyrt eller ej.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Hur tänker du?
Som tikägare är man ansvarig att ha tillsyn över sina hundar när de löper, dvs att när de inte är inne, eller kopplade skall de vara i en sådan hundgård/rastgård där de inte kan komma in andra hundar o där tiken inte kan rymma ifrån, eller bli parad genom gallret/nätet.

Jag har tänkt som så att om jag har min hund på min inhägnade tomt så ska jag kunna vara säker på att hon inte blir parad av grannens hane,bara för att han kan hoppa över eller gräva sig under,bara för att hans ägare inte har honom under uppsikt.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag anser det att finns det risk att din hund sticker så ska den vara kopplad. Om du är rädd om hunden så gör du så. Det är ju inte grannens fel att tikarna löper och uppenbarligen så känner hon inte att hon måste ringa runt i grannskapet när de gör det.

Har varit med om liknande situationer och jag kan ju säga det att jag hade också varit urförbannad på dig som "låter" hunden rymma.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag är lite åt båda hållen.

Bor själv i ett relativt litet samhälle och är tydligen ensam om promenerande tik på ett rätt stort område - så när jag ser grannarna (vi är mer eller mindre goda vänner) som oftast har hanhundarna lösa brukar jag höja handen och hojta "LÖPTIK!" varvid hon/hon/de kallar in sin hund och ser till att jyckarna inte smiter till vår gård.

Därefter ligger ansvaret främst på mig - för värre slampa har man nog sällan sett! O_O

Vad jag kan tänka mig är att TS granne just den dagen hade varit med om en hel del sura saker och att den rymmande hunden var droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag tycker också att det ligger på TS ansvar att se till att hunden inte rymmer förstås, men när man har en slags vänrelation ska man på något vis kunna komma överens.
MEN: varför inte kastrera för att bli kvitt valprisken? Då kan de ju jucka av sitt hjärtas lust om någon skulle brista i sitt ansvar.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag har två tikar och nästan varje vecka har jag antingen hanhundar i trädgården eller så får jag dem efter mig när jag går på promenad (gäller tikar också i och för sig).
Jag kan säga att jag börjar bli jäkligt trött på det nu!
Enda anledningen att jag inte säger ifrån på skarpen är att dels är jag för mesig och dels så anser jag att om man klagar för mycket på andra så har de mindre överseende den dagen då jag själv gör något fel. Sedan är jag rädd om grannsämjan också och vill inte göra mig ovän med någon i onödan.
Jag säger som andra i tråden- det är inte tikägarens ansvar att meddela när dennes hund löper! Bygg ett bra staket runt tomten eller en stor hundgård om det nu inte funkar med staket pga vägen.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Vi pratar förmodligen förbi varandra. Jag anser inte att jag har den lydnaden på min hund som krävs för lösgående om han skulle sticka iväg efter löptikar.

Nej. När dessa hundar löper har vi inte den lydnaden och just därför vill jag ha honom kopplad då. Lydnaden fungerar bara då om jag har 100% koll på honom hela tiden och det har jag av naturliga skäl inte när jag fodrar hästar, mockar osv. Då vill jag koppla. När dessa hundar inte löper fungerar lydnaden bara bra.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Men du har ju inte det!?
Hunden sticker iväg från dig, dessutom långt bort och är till besvär för andra. Då har man inte tillräckligt bra lydnad på hunden, oavsett varför han sticker.

Jag har ju beskrivit detta. Läs ovanstående svar.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag anser det att finns det risk att din hund sticker så ska den vara kopplad. Om du är rädd om hunden så gör du så.
Du har nog inte läst vad jag skrivt. (är det svårt?) Jag skriver ju just det, att jag har honom kopplad vid dessa tikars löpperiod eftersom lydnaden inte fungerar som vanligt då. Det är bara koppel som känns riktigt säkert.
Det är ju inte grannens fel att tikarna löper och uppenbarligen så känner hon inte att hon måste ringa runt i grannskapet när de gör det.
eh... nej det har jag aldrig påstått. Jag tycker bara att tar man beslut så ska man också ta konsekvenserna av dem. Lika tråkigt som det är att få en hanhund i trädgården när man har en löptik är det ju att ha löptikar i trädgården när man har en hanhund. Om man tycker att det är ok att ens löpande tikar springer in i någon annans trädgårdar/stall/ridbana så får man ju också ta konsekvenserna av det. Jag tycker ansvaret är lika stårt på alla hundägare, vare sig de har tikar eller hanhundar.
Har varit med om liknande situationer och jag kan ju säga det att jag hade också varit urförbannad på dig som "låter" hunden rymma.
:eek:
Jag förstår verkligen inte vad du menar? Hade du varit förbannan för att det begås misstag så att en hanhund rymmer någon gång trots att din tik rymmer till hanhunden gång på gång? Jag kanske borde blivit arg, men det blev jag inte. Jag känner ägarna så pass väl och vet att det är sådant som händer. Djur är djur och olika omständigheter gör att sådan kan hända. Det har varit lika från båda håll i vårt fall och både vi och de har bara skrattat åt det och menat att det inte gör någonting. (och det har alltså inte hänt stup i kvarten, vilket vissa tycks tro)

Jag har för övrigt tänkt en del på detta och jag tror nu att det inte handlar om hundarna alls. Det lutar åt att det handlar om någonting helt annat och när olyckan var framme i går morse så fick det bägaren att rinna över helt enkelt. Människor funkar ju så allt som oftast. Mötte hundarnas matte idag och hon såg mycket skuldmedveten ut, nästan generad när hon hälsade.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag har två tikar och nästan varje vecka har jag antingen hanhundar i trädgården eller så får jag dem efter mig när jag går på promenad (gäller tikar också i och för sig).
Jag kan säga att jag börjar bli jäkligt trött på det nu!
Det skulle jag också bli i din situation.
Enda anledningen att jag inte säger ifrån på skarpen är att dels är jag för mesig och dels så anser jag att om man klagar för mycket på andra så har de mindre överseende den dagen då jag själv gör något fel. Sedan är jag rädd om grannsämjan också och vill inte göra mig ovän med någon i onödan.
Du behöver väl inte säga ifrån så skarpt? Prata med dem och säg hur du känner det så tror jag säkert det går att lösa. Jag tror du odlar en bra grannsämja mycket bättre om du säger vad du tycker. Man blir inte ovänner för att man är ärlig. Att gå och bära på det själv är ingen bra lösning. Det leder snarare till sämre grannsämja istället.
Jag säger som andra i tråden- det är inte tikägarens ansvar att meddela när dennes hund löper! Bygg ett bra staket runt tomten eller en stor hundgård om det nu inte funkar med staket pga vägen.
Suck. Är det så svårt att läsa vad jag skrivt? Jag vill inte lägga ansvar på tikägaren utan att vi ska vara överens och ta konsekvenserna av våra beslut. De har ansvaret för sina hundar och jag för min, men vi har kommit överens om hur vi ska göra och då förväntade jag mig att vår överenskommelse gällde fortfarande. (eftersom jag inte hört något annat) Det är som sagt inte mitt förslag utan deras. De ville ha det så och jag tyckte det var helt ok för mig. Man kan ju ändra sig, men då säger man ju till, annars har ju den andra parten inte en aning.
Det handlar ju också om ärlighet. Är man inte ärlig så skapar man ingen bra sämja i långa loppet. Här ute på landet är vi rätt beroende av våra grannar och en god grannsämja är något man inte vill vara utan. Men det handlar om att ge och ta och behandla andra som man själv vill bli behandlad. Nu skrev jag ovan att jag tror detta handlar om något helt annat. Jag tror inte det har ett dugg med varken vår hund eller oss öht. Det insåg jag senare när jag tänkte mer på allt. Ska ta allt med hundarnas husse eftersom det är honom jag känner bäst.
 
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

Jag är lite åt båda hållen.

Bor själv i ett relativt litet samhälle och är tydligen ensam om promenerande tik på ett rätt stort område - så när jag ser grannarna (vi är mer eller mindre goda vänner) som oftast har hanhundarna lösa brukar jag höja handen och hojta "LÖPTIK!" varvid hon/hon/de kallar in sin hund och ser till att jyckarna inte smiter till vår gård.

Därefter ligger ansvaret främst på mig - för värre slampa har man nog sällan sett! O_O

Vad jag kan tänka mig är att TS granne just den dagen hade varit med om en hel del sura saker och att den rymmande hunden var droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag tycker också att det ligger på TS ansvar att se till att hunden inte rymmer förstås, men när man har en slags vänrelation ska man på något vis kunna komma överens.
MEN: varför inte kastrera för att bli kvitt valprisken? Då kan de ju jucka av sitt hjärtas lust om någon skulle brista i sitt ansvar.

:bow: Vad glad jag blir. Här är en som förstått situationen och hur det funkar på landet. Tack! Då har jag inte förklarat helt åt skogen. Jag tror det ligger till just så som du beskriver. Något annat handlar det troligen om.
Angående kastrering så säger veterinärer jag pratat med att de inte tror det hjälper eftersom han är så gammal. (6 år) Om vårt system funkar som vi sagt så är ju hunden kopplad när dessa tikar löper och då är valprisken borta. Och jag vill inte ha hunden springande i skogen även om han skulle vara kastrerad. Han ska vara kvar hemma, även när dessa hundar löper.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja, löptikar och hanhundar

KL
Till alla
Jag tackar för engagemanget. Det blev inte så mycket diskuterat om det jag ville diskutera utan handlade mest om annat, men så blir det lätt på ett forum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 750
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
540
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp