Bukefalos 28 år!

Sisse

Trådstartare
Kan det vara farligt att ge hästen granris? Jag menar inte som foder då utan som pyssel. Jag tycker att min häst kissar mycket mer sedan jag hängt in granris. Farligt? Vad kan det bero på? Tacksam för kloka svar!! :confused:
 
Jag vet många som ger det till sina hästar och som säger att det inte är farligt.
Men en kompis häst fick kolik flera gånger runt jul för ganska många år sen. Tillsammans med vet. försökte vi ta reda på orsaken och kom på att det måste vara granriset som vi julpyntat med och när vi tog bort det fick hästen inte ngn mer kolik.
 
min häst äter det utan problem.
igår på tävlingen smaska han i sig en del av tävlings gran riset som var till pynt.... :o
 
Om din häst har känslig mage så ska man såklart vara försiktig. Jag vet en ponny som rymde i stallet en julnatt för ett par år sedan och gladeligen satte i sig ALLT julpynt. Han måste har stått på bakbenen för att nå upp då han inte var speciellt hög. Lite snopet för skötarna som kom på morgonen och trodde att julpyntstävlingen skulle avgöras då.. men iaf. så gick det ingen nöd på ponnyn.
 
Man ska inte ge granris till dräktiga ston, det var en huskur förr som ansågs orsaka abort/kastning. Våra hästar äter gran i hagen och de luktar himlagott i munnen då.

Cissi :bump:
 
Det jag hört som kan vara mindre lämpligt när det gäller gran är odlade julgranar. De kan ofta vara besprutade så det är väl därför det inte är så bra.
 
Vi brukade ge granris till våra hästar på vintern för att de skulle ha ngt att hitta på i hagen då hö äts upp ganska snabbt. Min häst hade kolik minst en gång per vinter, men sen vi slutat ge granris så har hon varit kolikfri i 5 år! Fick tipset av en djursjukvårdare.
 
Tack för svaren! Är det ingen som märkt att hästarna kissar mer när de äter mycket gran och i sådana fall varför gör de det?
 
Ja, det blir väl som när människor äter mycket sallad eftersom barren innehåller mycket vatten, likaså sallad. Tycker att jag pinkar mer då eftersom jag får i mig mer vätska och det borde vara samma för hästarna! :D
 
Jag vet en häst som får som typ nässelutslag av granriset.Men endast om han äter i "mängder",dvs om man kastar in ris i hagen eller en gran i hagen osv..Han "nappar" :o ju en tugga då och då när vi är ute och rider och då märks inget. :smirk:
 
Tror inte att det är direkt skadligt så länge det rör sig om mindre mängder, eller tillfälliga.
Det är ju liksom terpentin i gran och nog låter det skadligt i mina öron.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 128
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: mily
·
Hästvård Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera...
2
Svar
23
· Visningar
1 190
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp