cactuspower

Trådstartare
Någon som vet nåt om Grans naturbruksskola?
Kikade på deras hemsida, efter att ha hört ett par goda
ord om skolan. Synd att den ligger så jädrans långt upp i
landet..

Men någon som vet hur det är där? Har gått eller kanske känner någon som går där? Lätt/svårt att komma in?
 
Jag känner folk som går där, de verkar iaf nöjda.
Vad jag tror så verkar det relativt lätt att komma in, eftersom de bara tar på betygen, jag tror inte man behöver några större förkunskaper i ridningen...

Jag själv valde att gå i kalix på häst och ridutbildningen, då det är mer häst från första början där, samt att jag inte ville läsa NV...
Skriv gärna om du undrar mer om Kalix.

Emma.
 
Okej, tack för ditt svar.

Vill gärna veta mer om Kalix också tack. :)
Är det svårt att komma in, vad kan man gå för nåt där,
hur mkt häst är det, hästmaterial etc.??
 
Nu kommer lite info om kalix ;)
Det är ett riksrekryterande program, och jag har därför folk från Gbg, Sthlm, Sundsvall och flera andra ställen i min klass.

Man tas in på både slutbetyg och ett enkelt ridprov där sits/balans/förmågan att rätta till saker bedöms. På ridprovet får man betyg från IG (då blir man inte intagen), G, Vg och Mvg. Till det betyg man får läggs det till poäng i slutbetyget från 0-30-60...

Skolan är riktigt bra. I ettan är det jobbigast, då det är då det är mest på schemat. Man har ridning på dagar i veckan då, är ute tre halva dagar i veckan, fast en dag är teori. Ridningen koncentreras mycket på sitsen, mycket sitsträning och skritt.
I tvåan är dte lika mycket ridning som i ettan, fast nu blir det mer "vanlig" ridning.
I trean så rider man alla tre dagarna, samt har teori på en av dom.

På teorin tas det upp grejer som hovvård (tappskokompetens), hästkunskap, etologi, foderlära, ridlära, unghästutbildning, m.m och i trean finns det chans att avlägga hästskötarexamen om man vill. Man får även gå ULK-kurserna.
Det är oerhört bra lärare, bl.a Maria Eriksson och Andreas Hesse, man får även chans att rida deras hästar på lektion. Det är guld värt! Hästarna är utbildade LA/LA de flesta, tyvärr börjar de flesta bli lite gamla nu, så jag tror de ska ta in yngre hästar snart..

Visst ja, man läser samhälls brevid hästeriet.

Emma
 
Hade själv tänkt gå där men min kommun vägrade betala det extra priset som blir då man går i en annan kommun *grrrr*, de ansåg att det fanns en NÄSTAN likvärdig utbildning här. (kan tillägga att jag bor på gränsen mellan dessa två kommuner men tyvärr på "fel" sida)
Hur som helst, skolan är verkligen jättefin och dom jag känner som har gått där säger att alla lärare är snälla och trevliga. hela skolområdet är upplagt på ett travligt sätt med ett hus för smådjur och ett hus med stall och lagård.
vet inte vilken linje du vill gå, men de har både en "vanlig" hästlinje och en med lite mer naturämnen. Dessutom har dom också lantbruks- och smådjursutbildning. jag vet inte om intagningen är enkel, men eftersom det är intagning från hela landet kanske det kan vara ganska svårt? det är iallafall en inte alltför stor skola, bara 100-200elever har jag för mig. (inte helt säker eftersom det var 2år sen jag skulle välja)
Kan bara säga att det verkar vara en helt underbar skola... är själv ledsen att jag inte fick gå där.
 
har själv gått där för ett antal år sedan

En mycket trevlig skola med bra lärare och fin djurskötsel.

Om man har egen häst med sig finns det privatstall att hyra in sig hos, någon kilometer från skolan.

Skolan har växt ganska mycket de senaste åren så hur dte är idag kan jag inte svara på, men förr var det en otroligt fin och bra stämning på skolan, nästan familjärt.

Första året har man möjlighet att bo på elevhemmet, men tänk på att man inte får stanna över lov och likn på hemmet så om man har häst kan det bli problem om man inte hem den över loven.
Det finns hundgårdsplats att hyra om man har hund.

Jag antar att du kommer gå hästhållning?
En bra utbildning, men många elever är inte så kunniga när de börjar på skolan så nivån kan vara lite låg.
Hästarna är hyfsat utbildade och fina, dock tyckte jag inte om sadelproblemen som fanns.

ridhuset är fint och jag hörde att byggt ett till.
 
Jag har sett en hel del ridlektioner där. Nivån på eleverna är genomgående inte speciellt hög. Många är nybörjare. Det är en skola med bra rykte, bra lärare och fina hästar. Men vill du utvecklas mer som ryttare hade jag nog rekommenderat ett ridgymnasium. Grans inriktar sig mer på hästhållning än ridundervisning, men det verkar vara en trevlig skola! :)

Nirak
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp