Granska politisk aktiva personers partners.

Just det där gör att jag känner mig skeptisk till just bil-grejen som nämns i trådens första inlägg... Det där med vilka bilar som egentligen är miljövänliga är det ju minst sagt delade tankar kring.

Dels det, sen tänker jag att det också handlar om varför de valt just denna bil, hur mycket den används mm. Det kan ju hända att partnern valt denna bil med förutsättningen att den används sparsamt, och kanske har partnern gjort en överenskommelse med sig själv att denna bil kan innehas och användas sparsamt men då ska partnern klimatkompensera genom att göra X och Y. Ja, vem tusan vet. Partnern kanske inte har köpt en plastpåse i hela sitt liv och enbart köper lokala råvaror. Skulle Lövin själv bränna runt i den till ICA som egentligen har gångavstånd dag ut och dag in så blir det ju hyckleri, men då handlar det ju åter igen om vad hon själv gör. Och även om det enbart är partnern som använder bilen så vet vi inget om dennes övriga miljöengagemang eller sådana val.
 
Sedan tycker jag att det i Lars Ohlys fall var en vansinnigt gräslig dubbelmoral. Är man emot privata skolor får man nog låta bli att använda sig av dem. Varför ska alla andras ungar gå i kommunala skolor om det är ok för honom att skicka sitt eget barn till en privatskola?
Sedan tycker jag att det i Lars Ohlys fall var en vansinnigt gräslig dubbelmoral. Är man emot privata skolor får man nog låta bli att använda sig av dem. Varför ska alla andras ungar gå i kommunala skolor om det är ok för honom att skicka sitt eget barn till en privatskola?
Men det där kan man se på ett annat sätt också. Om vi har ett system med skolval så är det att anpassa sig till att det är det som gäller så länge inte jag har fått majoritet för det som jag förespråkar.
Om t.ex. dottern vill gå en utbildning som i hemkommunen bara finns på en friskola, ska hon inte få göra det då, pga pappas politiska åsikt?

En kommunal skola på en plats där 80% väljer annat är inte heller samma skola som om inget valsystem fanns och inte riktigt det samma som man förespråkar.
(kan inte exakta omständigheterna i Ohly-fallet, men man behöver bedöma lite mer än bara säga att man av ren princip alltid ska låta bli att bruka det man politiskt är emot)

Ta alla vårdcentraler, apotek och bilprovningar som numera är privata. Är det rimligt att jag ska köra 15 mil för att komma till en som inte är privatägd för att jag är emot de reformerna? Om jag inte gör det har jag dubbelmoral?
 
Men det där kan man se på ett annat sätt också. Om vi har ett system med skolval så är det att anpassa sig till att det är det som gäller så länge inte jag har fått majoritet för det som jag förespråkar.
Om t.ex. dottern vill gå en utbildning som i hemkommunen bara finns på en friskola, ska hon inte få göra det då, pga pappas politiska åsikt?

En kommunal skola på en plats där 80% väljer annat är inte heller samma skola som om inget valsystem fanns och inte riktigt det samma som man förespråkar.
(kan inte exakta omständigheterna i Ohly-fallet, men man behöver bedöma lite mer än bara säga att man av ren princip alltid ska låta bli att bruka det man politiskt är emot)

Ta alla vårdcentraler, apotek och bilprovningar som numera är privata. Är det rimligt att jag ska köra 15 mil för att komma till en som inte är privatägd för att jag är emot de reformerna? Om jag inte gör det har jag dubbelmoral?

Klart man kan se det på flera sätt men i just det fallet anser jag att är man partiledare för ett parti som driver den frågan så hårt så får man också stå sitt kast. När det gäller skolor "drabbar" det ju alltid barnen för politikerna själva har ju redan gått i skolan.
 
Ja, man får tåla att bli granskad. Jag tycker bara att det är ett märkligt sett att se på det, att bedöma en politiker utifrån vad andra individer väljer att göra. Jag tycker helt enkelt inte att det är varken rättvist eller rättvisande.
Fast hon försökte ju först spela dum och förstod inte ALLS vad journalisten syftade på. Det gör inte ett särskilt trovärdigt intryck när man försöker slingra sig undan. Å andra sidan är hon i gott sällskap, många politiker är mer intresserade av sin egen karriär än drivna av sin personliga övertygelse.
 
Jag tycker att man som politiker får tåla att en själv och ens närmaste blir granskad av journalister. Det är sexigt att betala skatt som en fd politiker sa, men bara när andra gör det visade det sig. ;)
Håller med, det är en självklarhet att närstående och bekanta till politiker skall granskas. Inte bara för den här typen av "skandaler" utan främst för hur dessa kan tänkas påverka beslut.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast hon försökte ju först spela dum och förstod inte ALLS vad journalisten syftade på. Inte särskilt trovärdigt intryck när man försöker slingra sig undan. Å andra sidan är hon i gott sällskap många politiker är mer intresserad av sin egen karriär än drivna av sin personliga övertygelse.

Det vet jag ingenting om (inte sett) utan pratar om att bedöma politiker utifrån deras partner generellt. Men åter igen, det du skriver om har ju med Lövins egna agerande att göra och är en annan sak tänker jag. "Lövins man har en miljöovänlig företagsbil" och "Lövin försöker spela dum och slingra sig vid frågor om sin mans bil".
 
Till just den saken hör att partnern är naprapat till yrket och att han fraktar stora stenar på sin fritid, är väl ingen direkt anledning att ha den bilen. Hyr en släpkärra då.
 
Det vet jag ingenting om (inte sett) utan pratar om att bedöma politiker utifrån deras partner generellt. Men åter igen, det du skriver om har ju med Lövins egna agerande att göra och är en annan sak tänker jag. "Lövins man har en miljöovänlig företagsbil" och "Lövin försöker spela dum och slingra sig vid frågor om sin mans bil".
Men skulle du vara kompis med mig om jag var gift med Jimmie Åkesson även om jag själv var folkpartist? Jag tycker nog att ens partnerval säger en del om ens person.
 
Man ska leva som man försöker få andra att göra
Dubbelmoral att köra smutsig bil och samtidigt förbjuda bilar
Är man gift eller tillsammans med en politiker är det en del av vardagen att bli granskad
 
Till just den saken hör att partnern är naprapat till yrket och att han fraktar stora stenar på sin fritid, är väl ingen direkt anledning att ha den bilen. Hyr en släpkärra då.
Fraktar stora stenar? Till någon slags hobby eller kör han bara runt med sten lite planlöst? Den kördes 300 mil/åt sa hon. Är väl lätt att kolla, bara se vad mätaren stått på vid besiktning de två senaste gångerna.

Kollade mätarställning och den körs mycket riktigt runt 300 mil/år.
 
Men skulle du vara kompis med mig om jag var gift med Jimmie Åkesson även om jag själv var folkpartist? Jag tycker nog att ens partnerval säger en del om ens person.

Jo, men det är väl skillnad på att vara gift med Åkesson och att ha en partner som har en miljöovänlig företagsbil. Det finns ju grader i helvetet, liksom. Allt från att ens partner gick mot röd gubbe till att hen är seriemördare. Att likställa alltihop skulle ju vara märkligt. Givetvis säger ens partnerval något om personen men frågan är hur mycket det säger och vad det säger, när vi i de allra flesta fall inte ens sitter på hela bilden.
 
Sjukt. Vuxna människor ska inte behöva ta ansvar för varandras åsikter eller handlingar.
Nu har jag sett klippet.

Jag fundrar på hur man tänker att hennes man ska frakta sitt material om han inte kör en rejäl bil? Vilka alternativ finns?

Känns lite ansträngt att hugga på en person som de facto jobbar med just sten. Ska han överge sitt jobb och börja skulptera i papper? Det verkar ju inte precis som det är ett fordon som de använder för nöjesköring till ICA?

Jag är ingen försvarare av miljöbovar men undrar över perspektiven. Ett par som åker så mycket kollektivt de kan, lever miljövänligt i det mesta, anklagas för att den ena i jobbet åker några få mil om året i en stor dieselbil. Samtidigt som någon annan kan köra massor av onödiga mil i en mindre bil.
Vad är nästa steg - att kolla vad hennes utflugna barn äter?

/tanten - lite trött
 
Fraktar stora stenar? Till någon slags hobby eller kör han bara runt med sten lite planlöst? Den kördes 300 mil/åt sa hon. Är väl lätt att kolla, bara se vad mätaren stått på vid besiktning de två senaste gångerna.

Kollade mätarställning och den körs mycket riktigt runt 300 mil/år.
Lasse Nilsson är skulptör.

http://lassenilsson.eu/galleri/
The-Roof-Painter_tumb.jpg
 
Jag tycker att det ligger i allmänhetens intresse, vilken bedömning folk gör utifrån vad som kommer fram är upp till dem. Lars Ohly ville förbjuda privata skolor, jag tyckte det var intressant att dottern gick i privatskola.

Jag tycker det hade varit rätt ofräscht om han tvingat sin dotter mot sin vilja att välja en kommunal skola om hon ville gå på en annan bara för att det är han politiska övertygelse. ;)
 
Man ska leva som man försöker få andra att göra
Dubbelmoral att köra smutsig bil och samtidigt förbjuda bilar
Är man gift eller tillsammans med en politiker är det en del av vardagen att bli granskad

Hur kan en vuxens handling bli till en annan vuxens dubbelmoral? Nä, det här förföljandet av politikers närstående är för jävla dåligt.

( Obs! Det kan behöva granskas för att se om det finns ansvar hos politikern själv , men kommer man inte fram till just det, så är allmänintresset inte där.)

Det är tillräckligt pressande att vara politiker idag utan att närstående ska behöva dras runt i media.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp