Granska politisk aktiva personers partners.

Eftersom du pratar om dig som "personer som jag" så antog jag att du själv ser dig själv som annorlunda på något sätt gentemot andra. Men att du har den känslan är ju något som ligger på dig inget du kan klandra andra för.

Han får absolut ha sin bil eller sju om han nu känner för det men hon får således också se det som att hon som miljöpartist blir mindre trovärdig då hos väldigt många. Det blir ju liksom en fullträff på devisen "Gör inte som jag gör, gör som jag säger" (för jo, är de gifta så äger de sakerna tillsammans, även om det är maken som använder den. Skiljer de sig så ingår bilar i normala fall i bodelningen).
Men återigen.

Vad är bästa lösnignen?

Att ÄGA en miljöbov säger väl inget? Det hela handlar väl o vilket avtryck den gör.
Att köra 300 mil om året bör nog räknas som skapligt lite.

Ponera att han hyrde en lastbild de gånger hans behövde. Vilken miljövinst skulle det ge? Knappast någon. Kanske skulle det till och med vara värre. Antagligen kör han dessutom på miljödiesel?

Gamla jänkare är de värsta miljöbovar jag kan tänka mig i bilväg. Vem skäller på den som har en sådan i garaget?
 
Men det är väl få, om någon, miljöpartist som framställer sig själv som extra god? De arbetar för ett samhälle med totalt lägre miljöpåverkan, det är inte samma sak.
Det är stor skillnad på att säga sig arbeta för en bättre miljö och att faktiskt göra det.
 
Men återigen.

Vad är bästa lösnignen?

Att ÄGA en miljöbov säger väl inget? Det hela handlar väl o vilket avtryck den gör.
Att köra 300 mil om året bör nog räknas som skapligt lite.

Ponera att han hyrde en lastbild de gånger hans behövde. Vilken miljövinst skulle det ge? Knappast någon. Kanske skulle det till och med vara värre. Antagligen kör han dessutom på miljödiesel?

Gamla jänkare är de värsta miljöbovar jag kan tänka mig i bilväg. Vem skäller på den som har en sådan i garaget?
Jag tror dock att tillverkning och transport i hela ledet med att ta fram råvaror osv antagligen är en större miljöbelastning än att hyra en dålig lastbil några gånger då och då. Detta gäller såklart även elbilar och det är antagligen nog så viktigt att helt enkelt tillverka färre bilar som vilka bilar det är som tillverkas.
 
Jag tror dock att tillverkning och transport i hela ledet med att ta fram råvaror osv antagligen är en större miljöbelastning än att hyra en dålig lastbil några gånger då och då. Detta gäller såklart även elbilar och det är antagligen nog så viktigt att helt enkelt tillverka färre bilar som vilka bilar det är som tillverkas.
Jag förstår inte riktigt - lite seg efter en intensiv förmiddag med vetgiriga elever....

Du tror att det är bättre att hyra en lastbil för transporter än att äga en bil som kan göra jobbet?

Ponera att han behöver köra ca 5 mil flera gånger. eller 100 mil enstaka gånger. Vari ligger miljövintern i att hyra? Hyrlastbilen behöver köras fram och behöver dessutom vara tillgänglig exakt när den behövs.
Den skadar inte miljön de många timmar den stor parkerad.

Tror att det hela kokar ner till att folk verkar tro att han kör den för att han gillar att vara miljöbov. Inte för att det är bästa möjliga lösningen i hans situation?

Det är inte fel att ÄGA en skitig bil. Felet är att köra den.
 
Eftersom du pratar om dig som "personer som jag" så antog jag att du själv ser dig själv som annorlunda på något sätt gentemot andra. Men att du har den känslan är ju något som ligger på dig inget du kan klandra andra för.

Han får absolut ha sin bil eller sju om han nu känner för det men hon får således också se det som att hon som miljöpartist blir mindre trovärdig då hos väldigt många. Det blir ju liksom en fullträff på devisen "Gör inte som jag gör, gör som jag säger" (för jo, är de gifta så äger de sakerna tillsammans, även om det är maken som använder den. Skiljer de sig så ingår bilar i normala fall i bodelningen).

Jag tänker på SD av någon anledning. Politikerna som har rekord i olagligheter men samtidigt vill ha strängare straff. Gör inte som jag gör...liksom
 
Jag förstår inte riktigt - lite seg efter en intensiv förmiddag med vetgiriga elever....

Du tror att det är bättre att hyra en lastbil för transporter än att äga en bil som kan göra jobbet?

Ponera att han behöver köra ca 5 mil flera gånger. eller 100 mil enstaka gånger. Vari ligger miljövintern i att hyra? Hyrlastbilen behöver köras fram och behöver dessutom vara tillgänglig exakt när den behövs.
Den skadar inte miljön de många timmar den stor parkerad.

Tror att det hela kokar ner till att folk verkar tro att han kör den för att han gillar att vara miljöbov. Inte för att det är bästa möjliga lösningen i hans situation?

Det är inte fel att ÄGA en skitig bil. Felet är att köra den.
Bara att tillverka en bil är en väldigt stor miljöbelastning om man räknar på allt som krävs för detta från att bryta råvaror, tillverkning av metall och delar osv. Att hyra och därmed dela på en tillverkningskostnad miljömässigt är nog bra mycket mer miljövänligt än att alla, flesta, många av dessa personer ska äga varsin tillverkad bil.
 
Ja precis. Aliens.

Det är inte hänsynslöst att ha en bil. Och återigen så kan inte hon bära skulden för hans handlingar. De får lov att ha olika åsikter och leva efter olika mantran även om hon råkar vara offentlig. Alltså vi snackar om en bil som han anser sig behöva (och det kanske rent av är sant).
Det gäller väl alla andra också. Vem köper en bil man inte behöver? Problemet uppstår ju när man propagerar mot samma bil för andra men själv "behövs den" minsann.
 
Jag tänker på SD av någon anledning. Politikerna som har rekord i olagligheter men samtidigt vill ha strängare straff. Gör inte som jag gör...liksom
Det har dom såklart inte och det finns det mycket skrivet om. Jag kunde posta en resumé men varför ska jag göra jobbet åt dig som, hur mycket bevis för motsatsen som än läggs fram, kommer att framhärda och behålla din åsikt.
Ett utsiktslöst företag.
 
Fast det kan inte vara så lätt att åka i kollektivtrafiken som politiker. Kan inte vara helt säkert om man inte har livvakt. Se bara det som hände Anna Lindh :(.

2 st på 100 år får man nog betrakta som försumbart faktiskt och Anna Lindh blev ju mördad på NK och man får förmoda att politiker vill handla i vanliga affärer också.
 
Angående ILs mans bil så förstår jag att medierna rotar i det.
Men frågan är om hon inte hade kunnat få betydligt mer sympatier med att förklara det med att "Min man lyssnar inte på mig utan är lite egensinnig när det gäller sina fordon. Vi har en pågående diskussion om saken." Istället för att börja rättfärdiga hans användande av bilen i fråga.
 
Syftar alltså inte på olagligheter utan det som faller inom lagens ramar. Nu senast Isabella Lövins makes/sambos miljöovänliga bil. Hur kan det ha nyhetsvärde? Ska man tvinga sin partner att leva slaviskt efter egna politikens värderingar?

Vad kommer komma härnäst? SD- eller Kd-politikers sambos/fruars eventuella aborter?

Jag tänker att det är fullt rimligt att man tar upp att Lövins sambo kör ett miljömonster och "tvingar" henne att säga att "Han behöver den", just för att kunna ta diskussionen om att MP tyvärr inte alltid visar särskilt stor hänsyn till att det för vissa inte är rimligt med en miljövänlig bil. Det har egentligen inget med Lövins sambo som person att göra, utan just principen att han råkar vara en person som behöver ett miljömonster. Därför tycker jag att det är relevant. Vad sambon sen gör eller tycker i övrigt borde lämnas ifred.
 
Jag tänker på SD av någon anledning. Politikerna som har rekord i olagligheter men samtidigt vill ha strängare straff. Gör inte som jag gör...liksom

Ja, det finns väl massor av exempel på politiker inom alla partier som inte lever som de lär.
 
Det som blir intressant om något med det hela är väl att även hon anser att ibland är det befogat och enda lösningen och det som blir någon form av dubbelmoral är väl att hon kan godkänna just hans anledningar eftersom hon är så nära och förstår varför just han kan tänkas behöva den bilen samtidigt som man gärna vill applicera schablonlösningar på saker som kanske inte alls passar in i vad som är praktiskt möjligt eller görbart för t.ex. glesbygden/landsbygdsmänniskor.

Det blir en variant av varför tar inte människorna i norrlands inland bara tunnelbanan till jobbet på vintern istället för att köra en fyrhjulsdriven suv. Hon har insyn och förståelse för sin partners lösning på problemet och är "ok" med att han löser det på individbasis men är samtidigt antagligen lite oförstående till alla individlösningar som människor med helt andra förutsättningar än vad hon och hennes partikamraters kan tänkas behöva göra.
 
2 st på 100 år får man nog betrakta som försumbart faktiskt och Anna Lindh blev ju mördad på NK och man får förmoda att politiker vill handla i vanliga affärer också.

Nä farliga människor finns bara i affärer, de åker inte tunnelbana :grin:.
Sedan pratar jag inte bara om mord.
 
Senast ändrad:
Det blir en variant av varför tar inte människorna i norrlands inland bara tunnelbanan till jobbet på vintern istället för att köra en fyrhjulsdriven suv.
Jag hade nöjt mig med en simpel buss om det fanns. :p

Miljöovänligt att spränga i berg och bygga ny infrastruktur istället för att nyttja den befintliga - inte tunnelbana :down:
 
Det är stor skillnad på att säga sig arbeta för en bättre miljö och att faktiskt göra det.

Ja, och är det några som verkligen arbetar för en bättre miljö så är det de miljöpartiska politikerna. Att komma med idéer som på sikt och på riktigt skapar en bättre miljö är vad de håller på med hela dagarna. Nu tycker inte jag personligen att alla deras idéer är bra ur andra perspektiv men det motsäger inte att de arbetar för det. Att någons sambo, man eller kusins kompis sedan kör en viss bil motsäger inte det heller.
 
Ja, och är det några som verkligen arbetar för en bättre miljö så är det de miljöpartiska politikerna. Att komma med idéer som på sikt och på riktigt skapar en bättre miljö är vad de håller på med hela dagarna. Nu tycker inte jag personligen att alla deras idéer är bra ur andra perspektiv men det motsäger inte att de arbetar för det. Att någons sambo, man eller kusins kompis sedan kör en viss bil motsäger inte det heller.

Jag kan inte heller se hur det hjälper miljön bättre att öppet deklarera att man sätter miljö väldigt lågt på prio och sedan inte göra ett dyft för miljön, vare sig yrkesmässigt eller privat.

Hellre personer som säger sig jobba för vår framtida existens och gör det i huvudsak, med något enstaka flarn av tveksamhet än de som säger sig inte bry sig, och inte gör ett skit vare sig åt ena eller andra hållet.
 
Klart man kan se det på flera sätt men i just det fallet anser jag att är man partiledare för ett parti som driver den frågan så hårt så får man också stå sitt kast. När det gäller skolor "drabbar" det ju alltid barnen för politikerna själva har ju redan gått i skolan.

Fast det hade ju inte varit Ohly som fått "stå sitt kast" utan hans dotter. Jag är principiellt emot friskolor, men min son går i just en friskola. Skulle jag låtit honom vara kvar i den kommunala skolan där han mobbades under 3 år? Skulle jag fortsatt se honom brytas ner pga. mina egna principer? När möjligheten att sätta honom i annan skola, nära hemma, nära hans kompisar fanns.
 
Fast det hade ju inte varit Ohly som fått "stå sitt kast" utan hans dotter. Jag är principiellt emot friskolor, men min son går i just en friskola. Skulle jag låtit honom vara kvar i den kommunala skolan där han mobbades under 3 år? Skulle jag fortsatt se honom brytas ner pga. mina egna principer? När möjligheten att sätta honom i annan skola, nära hemma, nära hans kompisar fanns.

Som jag skrev, det är ju givetvis så att det påverkar barnen eftersom politikerna inte går i skolan längre. Jag säger inte att det är enkelt men jag vidhåller att en partiledare för ett parti som har den åsikt det har i den här frågan förlorar rätt mycket trovärdighet när han sätter sitt barn i en friskola.

I övrigt anser jag att var och en väljer sina principer och hur de applicerar dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp