Granska politisk aktiva personers partners.

Det tror inte jag heller men på något sätt känns det värre när personer som propagerar för att något ska förbjudas gärna själv konsumerar just det. Ingen höjer ju på ögonbrynen om en moderat visar sig vara kapitalist t ex men om en kommunist som propagerar för att allt ska förstatligas visar sig vara kapitalist på sin fritid. Ja, det ser iaf jag som ett jättetrovärdighetsproblem.

I Isabellas fall så vill ju hon straffa folk med miljöovänliga fordon för att dessa ska sluta köra omkring i de fordonen och istället investera i det som idag anses miljövänligare (jag säger idag eftersom dieselbilar ansågs ju miljövänliga för inte så länge sedan). Det är skitsamma varför folk kör omkring i dessa enligt MP.
Men själv lever hennes familj då inte efter devisen. Hennes man skulle ju faktiskt kunna investera i en Tesla som han hakar en släpkärra på för sina tunga stenar.

Nu verkar ju dubbelmoral vara miljöpartiets extremt starka sida då de är många som inte lever som de lär. Tilläggas kan att det ju kom fram för något år sedan att MP inte granskas lika hårt som övriga partier eftersom majoriteten av journalister är just MP. Därför är det ju ganska fascinerande att alla de som granskas visar sig vara dubbelmoralister. Frågan är ju vad man hade fått fram om de behandlades som övriga partier?

Miljöpajasarna är ett typiskt exempel på "gör inte som jag gör, gör som jag säger".

Jag förstår precis vad du menar, samtidigt så ser jag det som problematiskt att det enbart straffar politiker som jobbar för ”goda saker”. Om moderater bränner runt i miljömonster så hålls de inte till svars, och visst, de proppsar heller inte för miljö men det sabbar likväl. En person som skiter i miljön är alltså bättre än en person som arbetar aktivt för att vi ska få en bättre miljö, men har en partner vars bil är miljöovänlig? En person som vill sälja ut hela allmännyttan är bättre än en person som värnar om allmännyttan, men bor i ombildad bostadsrätt själv? Jag förstår att det är en fin linje mot hyckleri, men jag tycker heller inte att det är helt oproblematiskt att politiker som jobbar för goda saker granskas och döms hårt medan de som skiter i de mesta som gäller kollektivets bästa går fria. Som någon skrev tidigare, ingen granskar de som lobbar för privat vård och skola ifall de använder sig av de kommunalt/statligt.

Sen får man ju tänka på att de förändringarna som politikerna vill driva drabbar dem själva också. Så det blir lika för alla.
 
Ja absolut men tanken med höjda eller införda skatter på olika saker sägs ju vara att få folk att ändra sitt konsumtionsmönster och de som inte vill (eller kan) det straffas då med extra/höjda kostnader. Då är det ganska anmärkningsvärt tycker jag att partnern till den som propagerar för detta ändrade konsumtionsmönster inte kan ändra sig. Vill denne inte att partnern framstår i god dager?

Jag tycker det är irrelevant vad partnern gör, jag gillar inte synen på att två personer ska vara någon form ihopsmetad röra av varandra för att man har valt att leva tillsammans. Han är han och hon är hon. Jag kommer inte stå till svars för min eventuellt framtida partners åsikter eller agerande, hen är en egen person och får sköta sitt eget liv.
 
Jag förstår precis vad du menar, samtidigt så ser jag det som problematiskt att det enbart straffar politiker som jobbar för ”goda saker”. Om moderater bränner runt i miljömonster så hålls de inte till svars, och visst, de proppsar heller inte för miljö men det sabbar likväl. En person som skiter i miljön är alltså bättre än en person som arbetar aktivt för att vi ska få en bättre miljö, men har en partner vars bil är miljöovänlig? En person som vill sälja ut hela allmännyttan är bättre än en person som värnar om allmännyttan, men bor i ombildad bostadsrätt själv? Jag förstår att det är en fin linje mot hyckleri, men jag tycker heller inte att det är helt oproblematiskt att politiker som jobbar för goda saker granskas och döms hårt medan de som skiter i de mesta som gäller kollektivets bästa går fria. Som någon skrev tidigare, ingen granskar de som lobbar för privat vård och skola ifall de använder sig av de kommunalt/statligt.

Sen får man ju tänka på att de förändringarna som politikerna vill driva drabbar dem själva också. Så det blir lika för alla.

Det handlar inte alls om att vara en bättre person utan om trovärdighet. Ska du få andra människor att förändra sig åt ett visst håll så bör du ju leva som du lär. Extra viktigt är det ju om du vill få igenom förändringarna genom att straffbeskatta folk om de inte gör som du säger.
 
Jag tycker det är irrelevant vad partnern gör, jag gillar inte synen på att två personer ska vara någon form ihopsmetad röra av varandra för att man har valt att leva tillsammans. Han är han och hon är hon. Jag kommer inte stå till svars för min eventuellt framtida partners åsikter eller agerande, hen är en egen person och får sköta sitt eget liv.

Fast är man gift och kanske t o m har barn så är man de facto ganska ihopsmetade med varandra redan som det är. Det är ganska svårt att vara gift, bo tillsammans, ha barn (?) och till 100% "sköta sitt eget liv" utan att ta hänsyn till den andra. Då bör man nog vara särbo istället.
 
Ok om det är partnerns bil som endast denne använder... men om hon drar nytta av den också är det faktiskt lite väl mycket dubbelmoral. Man får förmoda att bilen används pga det är mer ekonomiskt och praktiskt än att ha tex en elbil... precis som för mig som absolut inte har råd med en elbil plus att det skulle vara enormt opraktiskt.

Som det är nu är det väl jaja, skulle hon använda den är det dubbelmoral och skulle bilen vara reggad på henne sjunker hennes trovärdighet som en sten. Dvs det finns grader i helvetet, granskningsmässigt. Sedan är just det här fallet ointressant i mina ögon, det partiet har noll trovärdighet för mig.
Om jag förstod det rätt så jobbat hennes man som stenhuggare/ skulptör vilket kräver en viss typ av bil.
 
Det handlar inte alls om att vara en bättre person utan om trovärdighet. Ska du få andra människor att förändra sig åt ett visst håll så bör du ju leva som du lär. Extra viktigt är det ju om du vill få igenom förändringarna genom att straffbeskatta folk om de inte gör som du säger.

Förstår var du menar. Anser ändå att denna granskning enbart tycks drabba vissa frågor och politiker och andra inte.
 
Fast är man gift och kanske t o m har barn så är man de facto ganska ihopsmetade med varandra redan som det är. Det är ganska svårt att vara gift, bo tillsammans, ha barn (?) och till 100% "sköta sitt eget liv" utan att ta hänsyn till den andra. Då bör man nog vara särbo istället.

Jag håller inte med. Det går nog utmärkt att vara både gift och att vara en egen individ.

Tänker på vad en dejt sa till mig en gång. Vi skulle på en fest tillsammans och jag sa ”Vi får väl hoppas att jag inte gör bort dig” och han svarade ”Det lär du inte lyckas med. Om du gör bort dig själv däremot är en annan sak men det får du stå för själv”.
 
Uff
Just det här, faktiskt.
Sättet som hon argumenterade på är det som stör mig, inte de facto att hennes man har en större dieselbil (som för några år sedan marknadsfördes som ett mycket mer miljövänligt alternativt jämfört med en stor bensinbil).
Men det här "Men han behöver den i jobbet", och så kör han den 300 mil om året! 300 mil om året är ingenting, kör man inte mer än så med en bil har man inget behov av den i jobbet. Löjligt.
För de stackars milen hade det varit betydligt mer miljövänligt och ekonomiskt att ha en släpkärra till den vanliga bilen.

Jag hoppas att det kan vara en ögonöppnare för MP att det faktiskt finns folk som har större dieselbilar som en förutsättning för att kunna utföra sitt jobb, och att deras politik straffar just dem rätt hårt.
Den vanliga bilen får kanske inte dra ett så tungt släp?
Stora stenar väger ju en del...
 
Uff

Den vanliga bilen får kanske inte dra ett så tungt släp?
Stora stenar väger ju en del...

De verkar ha en biogasdriven VW Passat med max släpvagnsvikt om 1500kg och äger två släpvagnar.
Maxlasten på pickupen är 1050 och de får hänga efter en släpvagn på 3000.
Det är mycket möjligt att han kanske rentav lastar både pickup + släp fullt med sten de gånger han kör, men för sten som väger mer än 1500kg antar jag att man ordnar någon form av annan frakt? Det ska ju av och på bilen också..
 
Frågan om att vissa granskas och inte andra är väl lite en fråga om vilka fokusfrågor man har som politiker. Så miljöfrågor slår extra hårt mot en miljöpartist och skatteplanering skulle inte se så bra ut för en socialdemokrat. Dessa är dock även partier och personer som mer vill reglera och styra vad personer gör med sitt liv och sina pengar för samhällets/allas bästa. Är man då mer åt det liberala hållet så blir det även mer naturligt med ett egenansvar för situationer.

Så har man frågor och tankar där andra borde styras in på vissa beteenden för att det är "bättre" så blir det även värre om man inte ens själv, som påstår sig tycka att det faktist är bättre, gör det.
 
Jag tycker det är irrelevant vad partnern gör, jag gillar inte synen på att två personer ska vara någon form ihopsmetad röra av varandra för att man har valt att leva tillsammans. Han är han och hon är hon. Jag kommer inte stå till svars för min eventuellt framtida partners åsikter eller agerande, hen är en egen person och får sköta sitt eget liv.
Skulle du se det på samma sätt om han och deras vänner vore aktiva nazister? Det är kanske ett extremt exempel men för att visa att riktigt så enkelt är det inte att partnerns liv och leverne inte har någon alls betydelse.
 
Jag håller inte med. Det går nog utmärkt att vara både gift och att vara en egen individ.

Tänker på vad en dejt sa till mig en gång. Vi skulle på en fest tillsammans och jag sa ”Vi får väl hoppas att jag inte gör bort dig” och han svarade ”Det lär du inte lyckas med. Om du gör bort dig själv däremot är en annan sak men det får du stå för själv”.

Ditt exempel känns inte alls som samma sak faktiskt.
 
Skulle du se det på samma sätt om han och deras vänner vore aktiva nazister? Det är kanske ett extremt exempel men för att visa att riktigt så enkelt är det inte att partnerns liv och leverne inte har någon alls betydelse.
För mig är det rätt stor skillnad på om man lever ihop med någon som har en idiologi som föraktar större delen av mänskligheten till en nivå att den ska utrotas och att leva med någon som har andra preferenser än man själv inom ett område. Om man som politiker inte får ha en partner vars prioriteringar och åsikter skiljer sig det minsta lilla från ens egna så kan vi bara ha politiker som är singlar.
 
. Hennes man skulle ju faktiskt kunna investera i en Tesla som han hakar en släpkärra på för sina tunga stenar.
Du har nog en lite överdriven tilltro till konstnärers inkomster?

Hur ska en vanlig konstnär kunna köpa en Tesla??
Mediainkomsten låg 2014 på 217 800 kronor. På det köper man ingen Tesla.
Jag tjänar betydligt mer men har inte råd att köpa Tesla.

Spontant känns detta överdrivet. Om man bor i ett betonghus - ska man kolla miljöpåverkan från betongen? Ska man kolla antalet km en bensinbilsägare kör?

Om man kör 300 mil om året så kan väl det anses som en rimlig miljöpåverkan och endast absolut nödvändiga transporter.
Om han skulle anlita en transportfirma för varje resa så skulle de lastbilarna också dra diesel. Förmodligen mycket mer diesel eftersom det tillkommer framkörning.
 
Skulle du se det på samma sätt om han och deras vänner vore aktiva nazister? Det är kanske ett extremt exempel men för att visa att riktigt så enkelt är det inte att partnerns liv och leverne inte har någon alls betydelse.

Har redan svarat på den frågan tidigare i tråden.
 
Du har nog en lite överdriven tilltro till konstnärers inkomster?

Hur ska en vanlig konstnär kunna köpa en Tesla??
Mediainkomsten låg 2014 på 217 800 kronor. På det köper man ingen Tesla.
Jag tjänar betydligt mer men har inte råd att köpa Tesla.

Spontant känns detta överdrivet. Om man bor i ett betonghus - ska man kolla miljöpåverkan från betongen? Ska man kolla antalet km en bensinbilsägare kör?

Om man kör 300 mil om året så kan väl det anses som en rimlig miljöpåverkan och endast absolut nödvändiga transporter.
Om han skulle anlita en transportfirma för varje resa så skulle de lastbilarna också dra diesel. Förmodligen mycket mer diesel eftersom det tillkommer framkörning.

Han kan köpa någon annan elbil då. Det var det som var poängen, inte att det var just en Tesla. Det tycker ju nämligen MP att vi andra ska göra - ska vi andra ha råd att köpa elbil så bör väl Isabellas man ha det. Jag har ingen aning om vad han tjänar men han borde väl gå i bräschen för att skona miljön med tanke på sin fru.

Han har f ö ägt bilen sedan den var ett år gammal och den har gått över 14000 mil. Jag var ingen hejare på matte i gymnasiet men även jag kan räkna ut att det blir mer än 300 mil årligen.
 
Han kan köpa någon annan elbil då. Det var det som var poängen, inte att det var just en Tesla. Det tycker ju nämligen MP att vi andra ska göra - ska vi andra ha råd att köpa elbil så bör väl Isabellas man ha det. Jag har ingen aning om vad han tjänar men han borde väl gå i bräschen för att skona miljön med tanke på sin fru.

Han har f ö ägt bilen sedan den var ett år gammal och den har gått över 14000 mil. Jag var ingen hejare på matte i gymnasiet men även jag kan räkna ut att det blir mer än 300 mil årligen.
Hur har du fått reda på miltalet? Finns regnr på bilen på nätet?

Ford Ranger är inte en billig bil att köpa heller, kostar nästan 400 000 kr ny.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp