Granskande TV-reportage

Med anledning av det program Uppdrag Granskning gjort om ridsporten vill Svenska Ridsportförbundet vara tydliga med att alla former av trakasserier och övergrepp är oacceptabelt. Det är fruktansvärt för de som drabbas och inget som hör hemma varken i ridsporten eller någon annanstans. Självklart vill och ska vi agera på problem och ta vårt ansvar som förbund för att skapa en trygg ridsport. Vi har kommit en bit på vägen men har mycket kvar att göra.
 
"Brömster gjort med Uppdrag Granskning betonade vi att sexuella trakasserier är helt oacceptabelt, fruktansvärt för de som drabbas och inget som hör hemma varken i ridsporten eller någon annanstans."

Detta låter ju toppen och kan ju inte innebär annat än att tävlings och tränar licenser ryker om någon gör något. Eller?
 
Det är ju lite mind boggling att de gör en ursäkt för något så jäkla självklart. Om man behöver klargöra att man inte tycker -insert valfri olaglig eller moraliskt förkastlig aktivitet- är ok, well buddy, maybe you're the problem.
 
Det intressanta är inte krokodiltårarna. Vi vet att sexuella trakasserier är fel. Det behöver vi liksom inte Ridsportförbundet att förklara för oss. Och jag tror att de flesta av oss till och med är övertygade om att de har en uppsjö med policies och målsättningar. Och att de har haft workshoppar. Jag misstänker till och med att det kanske ingår i någon läroplan för någon utbildning de ansvarar för.

Det vi vill veta är vad de konkret tänker göra för att förhindra eländet. Någon gång måste orden övergå till handling. Och jag är trött på att vänta.
 
Det intressanta är inte krokodiltårarna. Vi vet att sexuella trakasserier är fel. Det behöver vi liksom inte Ridsportförbundet att förklara för oss. Och jag tror att de flesta av oss till och med är övertygade om att de har en uppsjö med policies och målsättningar. Och att de har haft workshoppar. Jag misstänker till och med att det kanske ingår i någon läroplan för någon utbildning de ansvarar för.

Det vi vill veta är vad de konkret tänker göra för att förhindra eländet. Någon gång måste orden övergå till handling. Och jag är trött på att vänta.
Jag tycker svaret från Ulf Brömster som finns med i klippet från programmet i den andra artikeln (ridsport) på journalistens påstående/fråga om att många anmäler ju men inget händer är talande. Typ "då är det fel på vårt regelverk". No shit Sherlock har du insett det NU. Det borde varit uppenbart och därmed åtgärdat för många år sedan
 
En enkel och tydlig formulering som jag menar borde finnas överallt är:

Ridlärare/tränare får inte ha förhållande eller sex med elever under 18 år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av aktuell medierapportering vill Svenska Ridsportförbundet understryka att sexuella övergrepp och trakasserier är helt...
2
Svar
32
· Visningar
3 527
  • Artikel
Hästnyheter Efter Kvällspostens granskning av sexuella övergrepp inom ridsporten har nu Svenska Ridsportförbundet kommit med ett uttalande på sin...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 339
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp