Granskning av verksamhet, hjälp:)

T

tjockmage

Vi har ett företag på vård gård med bl a uppfödning o försäljning. Har haft företaget nu i 6 år och går tyvärr med ett underskott ännu.
Vi uppfyller alla krav när det gäller vinstsyfte, tydlig målinriktnning osv, men har helt enkelt haft otur med en del hästar dessutom ser ju marknaden inte så bra ut o de senaste årens väntade försälningar har varit sämre än vi trott. Vi har inkomster för ca 100 000kr per år men utgifterna är fortf större än intäkterna. Det beror mest på att gården var i så risigt skick när vi köpte den (den införskaffades för att kunna utöka vår verksamhet) o hästarna på gården är de vi gör minst avdrag för, samt är det hästarna som bringar in pengar, gårdens stöd o intäkter är mkt små.

Nu vill skatteverket att vi ska skicka in en redovisning av verksamheten för att kunna styrka att det är en näringsverksamhet o ej hobby. Vi föder upp 2-3 hästar varje år o säljer 1-3 hästar varje år.

Nu vill jag ha lite hjälp o tips. Som skrivit innan så är detta inte min hobby, jag har inga nöjesridhästar, alla är till salu o jag tävlar inte själv. Jag gör det här för att (förhoppningsvis) tjäna pengar. Jag jobbar endast halvtid o driver gården resten av tiden.

Under de senaste 5 åren har vi fått 2 barn.

Ska jag ange det som ett skäl till att verksamheten delvis gått sämre än väntat? Det är ju svårare att sälja o visa hästar när man är gravid o har en bebis. Dessutom blev jag skadad o var sjukskriven en längre tid, är det något jag ska ange oxå?

Nån som har övriga tips på hur vi ska göra? Vi vill fortsätta med det här, har byggt up en verksamhet idag med ett mkt bra avelsmaterial, har bara ston o kommer i år betäcka 3 ston. Vi har som sagt lagt stora summor på renovering o upprustning av gården, ja gtycker att man måste se vad dels gården kostar (jordbruksverksamhet har man ju rätt att göra avdrag på för rep osv) och vad hästarna kostar. Av våra intäkter har 90 % kommit från hästarna, men gårdens utgifter har till minst 60-70% bestått i reparationer av gård o byggnader.

Det vi fått från SK Verket är endast en förfrågan, de ska allså inte "granska" oss utan vill ha en överblick av verksamheten till att börja med. Bör jag vara orolig? Vad är värsta tänkbara scenario? Vi har ordning o reda på alla kvitton, bokföring osv o har ej tagit med saker till avdrag som ej är godkända. Jag är inte rädd för granskningen som sådan, utan själa bedömningen av verksamheten.

Snälla vore tacksam för tips o råd o hjälp.

Skulle vi omtaxeras skulle jag utan tvekan sälja alla hästarna o istället köpa en trevlig hobbyhäst, idag är det mest jobb på gården o inte mkt hobby...
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Jag har fått redovisa ett par gånger när dom har frågat runt avelsston osv och jag har bara skrivit som det är, vad som har hänt under året som kanske varit oförutsett, vad syftet med hästarna är och hur marknaden sett ut osv.

Hitills har dom alltid godtagit min redovisning. Ofta vill dom bara veta lite mer så att säga, dom är ju själva inte experter på hästverksamhet och marknad.
Sedan kan det säkert bero på vad man råkar få för handläggare osv, men man kan alltid överklaga om man tycker att man har rätt. :)
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Jag tror det räcker att du beskriver vad ni gör i verksamheten. Sen lägger du till att det tyvärr inte gått så bra som ni tänkt, men att det förhoppningsvis ska gå bättre i framtiden. Är detta första gången SKV hör av sig så misstänker jag att det bara är en rutinkontroll.


Nu vet jag inte vilken sorts firma ni har. Men är det enskild firma och fastigheten är registrerad som lantbruksenhet så borde väl det räcka eftersom ni då enligt lag är företagare.

Överlag är det ju inte otillåtet för företag att göra dåliga affärer. Hade vinstkrav funnits för att driva företag hade knappast t.ex. SAAB (bil) tillåtits verka med deras resultathistorik.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Det man vill kolla är väl att du faktiskt säljer hästar också och inte tar ett föl då och då "för syns skull". Det känns som att det är vanligt att tävlingsryttare har ett gammalt sto (första hästen som de inte vill sälja) och så tar de ett föl någon gång och kallar det avel. Men "fölen" står kvar på gården av olika anledningar; skador, svårsålda, ska tränas upp först, sparas för att användas i aveln...

Jag tror inte ni behöver vara så oroliga, ni verkar ju ha lite snurr på det - ni tar flera föl varje år och säljer lika många. Det som är viktigt är att ni på sikt kan försörja er på verksamheten - att man kan se att den rimligen borde ge ett överskott så inte hästarna kostar mer än de ger? För i så fall så kan ju vinstsyftet ifrågasättas och då blir det nog hobby.

Jag tror inte att kostnaderna för att renovera gården är så viktiga i det här, det är ju investeringar som ni gör och som tillför värde till gården. Titta på driftskostnaderna och jämför med intäkterna! (Renoveringarna belastar väl inte heller rörelseresultatet helt, läggs inte de upp på plan och dras av lite varje år?)
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Ok vad skönt att höra.

Det har ju gått mycket sämre än väntat men jag tror att det kommer gå mkt bättre i framtiden.

Tycker ni att jag ska ta med att jag fått barn, varit föräldraledig o sjukskriven oxå, som en förklaring på att det blivit lite avbräck i firman, eller räknas det som negativt?

Vågar man skriva det så ärligt, typ, det har inte gått så bra men vi tror det kommer gå bättre sen?
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Du ska inte vara orolig, det är bara så att SKV vill veta lite mer om er verksamhet. Och tycker att det du skriver i denna tråden är ett jättebra underlag för vad du ska skriva till SKV.

Beskriv det siffrorna inte visar! SKV vet precis hur er ekonomiska situation ser ut, men de vet inte hur resten ser ut, så berätta det för dem. Och givetvis ska du ha med en framtidsplan så att de vet att du har visioner och förbättringsplaner.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Överlag är det ju inte otillåtet för företag att göra dåliga affärer. Hade vinstkrav funnits för att driva företag hade knappast t.ex. SAAB (bil) tillåtits verka med deras resultathistorik.

Så är det. Samtidigt får man inte medvetet göra dåliga affärer, det måste finnas ett vinstsyfte.

Mest problem får man i ett sådant skede om man varit bedräglig med inköp och köpt både det ena och det andra som man dragit av moms för, som i en del fall kanske inte alls har med intäkterna att göra. Det är bland de vanligaste skattebedrägerierna. Har man tagit hem flera hundratusen i momsåterbetalningar under åren gör SKV rätt i att granska. Ett sunt företag betalar in mycket mer moms än man får tillbaka, varje år utom de allra första.

Har man en medveten strategi mot vinstsyfte och är ren (och kan visa hur man tänkt där) när det gäller sortering näring/privat är det sällan problem.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Hade vinstkrav funnits för att driva företag hade knappast t.ex. SAAB (bil) tillåtits verka med deras resultathistorik.
På aktiebolag tex finns det vinstkrav! Det finns indirekt skrivet i ABL (aktiebolagslagen) 3:3. Dock får undantag göras, men det är främst för dotterbolag som inriktar sig på tex forskning.

Vad gäller SAAB tex så har alla företag i Sverige rätt till företagsrekonstruktioner och räddningsförsök. Speciellt när det är en del av samhällsbilden där företaget är beläget. För Trollhättan hade det varit ödesdigert att inte försöka rädda SAAB. Sen har ju SAAB genom många årtionden gått bra!
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

På aktiebolag tex finns det vinstkrav! Det finns indirekt skrivet i ABL (aktiebolagslagen) 3:3. Dock får undantag göras, men det är främst för dotterbolag som inriktar sig på tex forskning.

Vad gäller SAAB tex så har alla företag i Sverige rätt till företagsrekonstruktioner och räddningsförsök. Speciellt när det är en del av samhällsbilden där företaget är beläget. För Trollhättan hade det varit ödesdigert att inte försöka rädda SAAB. Sen har ju SAAB genom många årtionden gått bra!

Det är skillnad på vinstkrav och krav på vinstsyfte.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

På aktiebolag tex finns det vinstkrav! Det finns indirekt skrivet i ABL (aktiebolagslagen) 3:3. Dock får undantag göras, men det är främst för dotterbolag som inriktar sig på tex forskning.

Vad gäller SAAB tex så har alla företag i Sverige rätt till företagsrekonstruktioner och räddningsförsök. Speciellt när det är en del av samhällsbilden där företaget är beläget. För Trollhättan hade det varit ödesdigert att inte försöka rädda SAAB. Sen har ju SAAB genom många årtionden gått bra!

Fast SAAB automobil har aldrig gått med vinst.
http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

KL Tack för alla svar, jag hade redan skrivit ihop ett brev men det var mer "korrekt" och sakligt, förstår nu att det kanske är bättre att berätta om mammaledigheten, skador o sjukskrivning och våga berätta att man haft otur med skadade hästar och sånt.

Jag kan helt ärligt säga att om de skulle taxera mitt som hobby säljer jag alla hästar på studs, och köper en som jag kan ha användning o glädje av och behöver inte stirra mig blind på att den ska ha ett värde och vara säljbar, då kan jag köpa nåt jag vill ha istället. Ingen av hästarna vi har idag är hästar som jag vill ha för eget bruk, men det är bra hästar för avel o vissa betingar ju ett bra värde så...

Tycker det är så jäkla trist o bli granskad när jag inte gjort nåt fel , eller ja nåt fel har jag ju gjort eftersom jag inte är rik vid det här laget, men jag har iallafall inte fuskat med nåt:confused:
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Jag har lite svårt att förstå den här mentaliteten att det är så himla trist att bli kollad. Du bedriver verksamhet i en bransch som har varit fullständigt nedlusad med fuskare, som konkurrerat ut ärliga seriösa aktörer som du själv. Är det då inte BRA att det sker kontroller?! Eller det är bara bra när de kollar andra?

Självklart måste fuskande branscher kollas extra hårt, och då kollas väl så brett som möjligt? Särskilt de verksamheter som inte genererar några skatteintäkter till staten?
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Tycker det är så jäkla trist o bli granskad när jag inte gjort nåt fel , eller ja nåt fel har jag ju gjort eftersom jag inte är rik vid det här laget, men jag har iallafall inte fuskat med nåt:confused:

Ta det inte personligt. Det är antagligen någon dator på SKV som slumpat fram dig. Jag har själv fått brev från SKV där de bad om några slumpmässiga verifikat från bokföringen som jag fick skicka in.

På något av dessa verifikat fanns en del tveksamma saker som jag trodde de skulle hugga på. Men efter några veckor kom det ett brev där de skrev att allt såg bra ut så nu hoppas jag att jag fått en liten guldstjärna hos dem så att jag slipper framtida kontroller.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Jag kan helt ärligt säga att om de skulle taxera mitt som hobby säljer jag alla hästar på studs, och köper en som jag kan ha användning o glädje av och behöver inte stirra mig blind på att den ska ha ett värde och vara säljbar, då kan jag köpa nåt jag vill ha istället.
Men varför har du dessa hästar då? För att ha någon typ av legitim verksamhet? Och i så fall vad blir skillnaden ifall SKV anser att den bara är en hobby?
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Nu vet jag inte vilken sorts firma ni har. Men är det enskild firma och fastigheten är registrerad som lantbruksenhet så borde väl det räcka eftersom ni då enligt lag är företagare.

NEJ. Lantbruksfastigheten är näringsverksamhet, men hästarna behöver inte alls ingå i den. Numera räknas inte hästar som "normala" lantbruksdjur - de används mycket sällan i arbetet på gården och det är alldeles för vanligt att man håller häst enbart för sitt nöjes skull. Om hästen skulle användas i lantbruket på något sätt (köra i skogen, åkern, dock inte endast betning av mark med EU-stöd!) så hör hästen till verksamheten och kostnader får dras av osv. En "ren" avelsverksamhet torde också höra dit, men inte en hobbyverksamhet och det som skiljer är - vinstsyftet!

Till TS: Grundtanken med all beskattning är att inkomster ska beskattas och att man får avdrag för de kostnader som varit nödvändiga för att få inkomsterna.

Det kan vara svårt att avgöra om en verksamhet är hobby eller inte i början, så man får ett par år på sig när man startar en verksamhet då verksamheten kan räknas som näring oavsett om man går med vinst eller inte. Har det hänt något oförutsett som gjort att utfallet inte blivit det förväntade så kanske man kan få något år till på sig, men sedan måste ju självklart SKV göra en bedömning - jag tror det är det som du råkat ut för nu.

Det räcker alltså inte att man har en häst eller tar ett föl, om man måste arbeta heltid för att täcka kostnaderna och det objektivt sett inte finns minsta chans att man någonsin ska kunna få ett ekonomiskt överskott av hästarna - det är ju inte meningen att staten ska subventionera oss som har hästhållning som hobby och råkar bo på en lantbruksfastighet genom skatteavdrag, sådant är förbehållet dem som håller häst för att tjäna pengar på dem!
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Självklart kan jag tycka att det är bra att det kontrolleras att alla uppgifter stämmer och att de ska sätta dit fuskare, men jag tycker att det är trist att vi blir granskade för att de dels skickade brevet ang detta i förrgår och ville ha in alla papper, svar och redovisning innan måndag nästa vecka, dvs jag har mindre än en vecka på mig att sammanställa allt (måste ta fram arbetsintyg, utbildningsbetyg, kolla igenom alla avdrag, samt skriva en detaljerad beksrivning av verksamheten), alltså tycker jag det är trist eftersom det innebär en massa merjobb för mig nu när jag är mitt uppe i betäckning och fölningssäsong, dels för att jag blir personligt förnärmad när jag vet att vi gör allt rätt.... Det var inte så att jag hoppade av glädje när jag fick beskedet och sa: jippi nu kollar de oss, vad bra för det gynnar ju alla seriösa företagare i längden:angel:
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Nä jag har inte dem hästarna för att ha en legitim verksamhet, utan för att det är hästar som har ett bra värde, bra stam och betingar ett marknadsmässigt värde. Det är mkt bra tävlingshästar, men kräver såklart tid o ridning därefter, samt ngra avelsston som lämnar bra föl men som jag inte har nån annan användning av än just bra avel.
Tycker skv att jag har en hobby får de väl tycka det men då säljer jag alla hästarna, får en bra slant (förhoppningsvis) och köper en häst som passar MIG i storlek, temperament och annat, just nu ser vi ju till att ta fram hästar som marknaden o köpare vill ha, det är ju inte alls så att mina personliga åsikter om vad en bra o trevlig häst är detsamma som vad kunder tycker:) Förstår du hur jag menar.
Just nu drömmer jag om en äldre läromästare som alla i familjen kan rida o som kan ge mig lite roliga prisrosetter på tävling, men att köpa en äldre läromästare skulle ju inte alls gynna min verksamhet, de sjunker bara i värde o är alltså inget att satsa på i det avseendet...;)
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Men det är väll inget som hindrar att du har en äldre läromästare i ditt eget privata ägo för att du har annan hästverksamhet ?

Mia
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Självklart är det så, men tid o lust o rida den saknas när de andra går före;) Tänk vad mkt tid jag skulle ha om jag bara hade en häst:O skulle kunna borsta i timmar, åka iväg på massor av träningar och bara njuta....

suckar lite, men faktum är att jag ser firman som ett jobb, visserligen ganska roligt, men ändock ett jobb! Jävligt dåligt betalt bara:angel:
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Men du, ring och prata med handläggaren (om du fått ett telefonnummer, skriv annars) och förklara hur verksamheten ser ut - skv har ingen aning och har säkert ingen önskan att hindra dig i utövandet. Be om längre tid för att svara, det brukar inte vara några problem!

Sedan vill jag bara säga en sak ang. att ha en läromästare till hela familjen och all tid i världen till den... Om du inte hade din hästverksamhet så hade du haft ett heltidsjobb, kanske på annan ort.

Fundera över vad 8,5 - 9 timmar på jobbet (inkl. lunch), restid, hus och familj och - ej att förglömma - sovtid tar i timmar så inser du att "all tid i världen" krymper till .... Glöm inte att det bara finns 24 timmar per dygn :p

För min del innebär det ... runt 4 timmar på vardagen, som även ska räcka till hus och familj den dag jag börjar jobba heltid igen. Hur orkar folk?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 603
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 013
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp