Granskning av verksamhet, hjälp:)

Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Ja jag har ju 2 hästar i den åldern nu. Under dessa år har jag ju sålt av hästar också, vilket oftast har inneburit att vi haft 1 el 2 i bra ålder som man kan sälja.

Jag förstår också att skv inte kommer att tycka att det är ngt konstigt med skador, men det är ju en bidragande orsak till att hästar vi sålt har haft ett lägre pris.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Vill också förtydliga att vi har gjort ganska stora investeringar i företaget, och blir vi å-betalningsskyldiga rör det sig om mkt pengar.

Fast om det rör sig om investeringar som klassas som privata eller hobby, därför att de är helt omotiverade i förhållande till stoleken på förväntad vinst, vinstsyftet och den verksamhet som bedrivs så är det ju i sin ordning.

Det finns inget utrymme i svensk lagstiftning att ge bort skattepengar för att satsa på/subventionera människors hobbys eller privata lyxintressen.

Men om företaget verkligen är i sin ordning och är starkt på väg upp i intäkter kommer det inte att uppstå några problem. Då kommer det väldigt, väldigt snart också vara så att hela momsbeloppen är återbetalade med råge - och då finns inget att återbetala när det gäller moms. Ett företag med sund verksamhet betalar efter ett par år in mycket mer i moms än vad man kan dra av. Annars luktar det med fog rutten fisk för SKV.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Jag förstår i stort vad ni alla skriver, MEN jag har inte haft en hobby eller ett dyrt lyxintresse. Jag kontaktade en av de bästa konsulterna på lrf för en sittning när vi funderade på att starta. Konsulten sa att alla siffror o verksamhetsplan såg bra ut o h*n hjälpte mig att söka om f-skatt.
Därefter köpte jag in avelsston (hade inga hästar innan det) som jag direkt betäckte, i syfte att sälja. Och på den vägen har det fortsatt.

Nu ser jag ju hur otroligt mycket pengar som vi var tvungna att investera i verksamheten, både planerade men framförallt oplanerade , det mesta gårdsrelaterat, och att investeringarna antagligen är orimliga i förhållande till de pengar vi hittills tjänat (men inte nödvändigtvis orimliga i förhållande till framtida inkomster).

Hade alla hästförsäljningarna varit som förväntade hade inkomsterna varit bra, och hade inte gården haft så många dolda fel som behövde åtgärdas hade investeringarna varit rimliga.
Men nu blev det ju inte så...Detta plus detfaktum att jag varit föräldraledig och sjukskriven gör att det gått dåligt helt enkelt.

Men jag vill verkligen understryka att detta inte är en hobby utan ett företag jag ville satsa på. Jag har en bakgrund inom hästbranschen som anställd och ville helt enkelt driva något eget.
Inser nu att det kanske var det dummaste beslut jag nånsin tagit, har lagt flera år på något som kanske inte ens klassas som företag, och har inte fått ut något annat av det än en massa slit.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Såna papper från konsulten med affärsplaner och dylikt är guld värda att ta med i kommunikationen med SKV.

Om man har förankrat planerna externt med en expert och denne skrivit under på att de ser bra ut, har man ganska bra på fötterna.

Som någon sade, det är inte olagligt att göra dåliga affärer - om det inte är medvetet. Och sedan är det inte olagligt att försöka driva näring, men inte lyckas. Att bli omtaxerad är inget straffrättsligt brott!
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Tack för alla bra svar jag fått i tråden.
Jag blev kontaktad nu av skv:s handläggare som godkänner vår verksamhet samt våra avdrag från ifjol!
Känner mig glad och lättad, nu kan jag se framåt och vet att det bara kan bli bättre!
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Skönt för dig! Fick ett liknande brev från SKV tidigare i år o blev jätterädd! Man känner sig liten o misstrodd o som en som medvetet fuskar... Men det gick bra även för mig! Skickade in mina kontoutdrag för hela året, visade att jag tagit ut en masssa pengar privat som jag satt in året innan, och att jag gick plus förra året.

Men känslan när det där brevet kommer... Inte roligt alls.

Oftast är det ju bra människor som går att prata med på SKV, det är nog bara grejen att det är en myndighet som gör att man blir så nervös... Det är ju som tur var människor som jobbar där. :)

Lycka till i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp