Granskning av verksamhet, hjälp:)

Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Men du, ring och prata med handläggaren (om du fått ett telefonnummer, skriv annars) och förklara hur verksamheten ser ut - skv har ingen aning och har säkert ingen önskan att hindra dig i utövandet. Be om längre tid för att svara, det brukar inte vara några problem!

Sedan vill jag bara säga en sak ang. att ha en läromästare till hela familjen och all tid i världen till den... Om du inte hade din hästverksamhet så hade du haft ett heltidsjobb, kanske på annan ort.

Fundera över vad 8,5 - 9 timmar på jobbet (inkl. lunch), restid, hus och familj och - ej att förglömma - sovtid tar i timmar så inser du att "all tid i världen" krymper till .... Glöm inte att det bara finns 24 timmar per dygn :p

För min del innebär det ... runt 4 timmar på vardagen, som även ska räcka till hus och familj den dag jag börjar jobba heltid igen. Hur orkar folk?!

Eftersom företaget uppenbarligen inte gått med vinst de senaste åren så misstänker jag att TS inte bara kan gå hemma och pyssla med sina avelsston... Om så är fallet så trillar ju pengarna in någon annanstans ifrån och det kan de väl göra även om avelsstona byts ut mot en läromsästare.

Vet inget om TS situation annat än vad jag gissar mig till utifrån tråden.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Fast det kan faktiskt trilla in rätt mycket pengar utan att det redovisas en vinst under de första åren!

Vi hade en omsättning på ca 500.000 exkl. moms under de första åren, en bruttomarginal på över 50% och ändå ingen vinst. Eftersom det under de två första åren krävdes enorma investeringar med avskrivning på 1 resp. 5 år för att komma igång, gjorde avskrivningar av dessa att vinsten uteblev - och ändå hade vi bra intäkter.

Så den slutsatsen är vansklig i ett företags startskede.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Fast TS är ju egentligen inte längre i ett start skede utan har avverkat sina fem start år utan att vara på plus. Så jag förstår att Skattemyndigheten vill granska verksamheten och utreda om det verkligen kan komma att gå med vinst inom rimlig tid.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Fast TS är ju egentligen inte längre i ett start skede utan har avverkat sina fem start år utan att vara på plus. Så jag förstår att Skattemyndigheten vill granska verksamheten och utreda om det verkligen kan komma att gå med vinst inom rimlig tid.

Det har du i och för sig rätt i. Det var mer den lite raljanta slutsatsen ovan att TS måste ha ett annat arbete eller andra inkomster för att försörja sig, eftersom hon inte går med redovisad vinst - som jag vände mig emot. Riktigt så enkel är inte verkligheten i startskedet (ett par år) för ett företag.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Det har du i och för sig rätt i. Det var mer den lite raljanta slutsatsen ovan att TS måste ha ett annat arbete eller andra inkomster för att försörja sig, eftersom hon inte går med redovisad vinst - som jag vände mig emot. Riktigt så enkel är inte verkligheten i startskedet (ett par år) för ett företag.

Nu står det iofs i första inlägget att ts jobbar halvtid.
Jag kan inte mkt om företag men det känns lite konstigt att man under åratal ska kunna plocka ut lön utan att gå med vinst.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Fast det är det väl i o f s inget konstigt med. Att plocka ut lön utan att gå med vinst menar jag.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Svarar allihopa eftersom ni undrade:)

Jag har ett jobb alltså ej i firman utan ett vanligt jobb, jobbar halvtid där idag, har eg. en heltidsanställning men väljer att jobba halvtid för firmans skull.

Jag ska skicka in en redovisning till skv och så får vi se vad de gör för bedömning. I värsta fall blir jag omtaxerad till hobby o får väl betala tillbaka alla pengar jag gjort avdrag för de senaste åren, vilket bör bli ganska mycket. Vet inte alls vad rutinen brukar vara men känns som att det är värsta möjliga scenario. Isåfall är det bara att sälja alla hästar och utrustning transport och annat löst som finns, ja menar, ska jag inte driva firma behöver jag ändå inte de sakerna.

Det som känns så otroligt surt är att vi köpte fastigheten för att kunna driva firman här och har investerat massor i material o ombyggnationer och annat, tusentals arbetstimmar och pengar, som vi isåfall har slösat bort i onödan.
Jag vet inte hur jag sk förklara det men om jag blir omtax till hobby så har jag inget intresse i detta, vad ska jag då med en jättegård till? Jag har inget personligt intresse av att äga massor av hästar, det gör jag för att kunna tjäna pengar. Ett kul jobb helt enkelt.
Hade jag haft bara 1 häst som var min privata hade jag stallat upp den i ngt stall med helinack. o ridhus, knappast haft den här hemma o behöva sköta om den helt själv...
Jag tycker verkligen att jag inte driver nån hobbyverksamhet, det här är inte så min hobby ser ut:( Men skv tycks tro det.
Visst vi har tjänat lite pengar på det här och ej gjort nån vinst, men vi har haft sån otur med hästar, skador o sjukdomar som vi ej kunnat rå för. För att hålla nere kostnader har hästar varit undermåligt försäkrade, = en skadad häst, otroligt dålig affär. Vi har inte kunnat igång hästarna hela tiden pga avbrott som mammaledighet o annat, och vi har antagligen gjort en del riktigt dåliga o korkade affärer också, vilket såklart bidrar till underskottet.

Som sagt känns det så jävla trist om vi ska betala tillbaka alla pengar, visst det löser sig, jag får sälja det mesta vi äger i firman o det täcker säkert upp avdragen (som är stora), men det känns som sagt inte så kul o bo på ett jordbruk utan djur o framtidsplaner...Bara långt från skola o samhälle o affär, o alldeles för stor jävla gräsmatta o klippa...

Men så kan det ju gå...
Får väl se vad de säger.

Ingen som har mer konkreta tips? Eller som vill berätta vad som hände när skv granskade er? Kanske nån som varit i samma sits o t o m blivit omtaxerad o fått betala tillbaka?
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Fast det är det väl i o f s inget konstigt med. Att plocka ut lön utan att gå med vinst menar jag.

Var kommer lönen ifrån om det inte kommer in mer pengar än vad som går ut? Som sagt, det här med företag kan jag inte mkt om.

För om man har ett företag och kan leva på det så måste det väl ändå räknas som att företaget går runt och då kan knappast skatteverket anse att det är hobbyverksamhet.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Men måste man kunna leva på sitt företag? Jag vet många som driver enskild firma och säljer ex bröd, bär och andra småprodukter och tjänster som absolut inte kan leva på sitt företag, men som går med vinst iallafall:)

Jag kommer aldrig att kunna leva på detta, om inget fantastiskt händer. Jag skulle behöva plocka ut en lön på ca 20000 efter skatt för att vara nöjd ekonomiskt (och det är inte hästarna jag vill försörja utan min familj), vilket skulle innebära att lönen man plockar ut från företaget blir väldigt stor, kan ej exakt vilka skatter och avgifter som gäller men gissar att det handlar om drygt 50-60 000kr i månaden före skatter och avgifter. Det innebär att mitt företag skulle behöva gå med en vinst på ca 500 000kr varje år och det är ej realistiskt med tanke på vilken verksamhet jag bedriver. Visst, det finns absolut säkert hästföretag som går oerhört bra men jag tror att de tillhör minoritet...

Jag har mitt andra jobb för att försörja familjen, och firman ska förhoppningsvis gå med sådan vinst att jag på sikt kan minska arbetstiden ännu mer på vanliga jobbet, men att sluta jobba helt, det kommer inte att bli aktuellt.

Så pass höga levnadskostnader har jag tyvärr att jag inte kan eller vill ha mindre pengar att leva på...

Nu har jag iaf skrivit ihop min redovisning till skv inkl budget för närmsta åren, så får vi väl se vad de säger. Enligt budget ska vi gå med en mindre vinst nästa år, och en större vinst -12 samt -13. OM nu hästar blir dräktiga, inga hästar dör, folk vill köpa någon av hästarna, jag får vara frisk och inga fler byggnader på gården rasar ihop...Det känns som ett lotteri, men man hoppas ju på storvinst såklart:)
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Vinsten är det som blir över EFTER att verksamhetens kostnader är dragna. Lönen går ut innan man räknar vinst, lönekostnader är ju faktiskt avdragsgilla i verksamheten.

(med viss reservation för bolagsform)
 
Senast ändrad:
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Om man räknar krasst på det, hur mycket vinst behöver det vara för att det ska klassas som verksamhet.

Nu vet inte jag hur det fungerar med lön och så, men säg att man har 5-7000 plus per månad. Hästar kostar ju olika varje månad och vissa månader får man in mer vid ev försäljning, men om man slår ut det månadsvis. Är det tillräckligt för att vara verksamhet?
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Nej, man behöver inte LEVA på en verksamhet för att det ska vara näringsverksamhet. Det ska finnas ett vinstsyfte och vinsten man kan göra ska stå i proportion till de investeringar man gör. Det finns gränser för klassning mellan näring och hobby.

Om du försörjer dig på halvtid (eller rättare sagt har ett trovärdigt vinstsyfte för att kunna göra det) från företaget är det definitivt en näringsverksamhet.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Absolut. En vinst på 60.000 till 84.000 kr om året (och därmed en betydligt högre omsättning) är definitivt näringsverksamhet.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Knapplån
Kan ju bara tillägga att jag blir helt mörkrädd när jag kollar igenom annonser på hästar till salu som jag måste konkurrera mot. Föl o unghästar för inga pengar alls, inridna 3-åringar med ok stam utan fel för 45000kr. Finns inte en chans i världen att jag kan sälja mina 3åringar för 45000kr (dvs 36000 ex moms) o göra någon vinst överhuvudtaget. Helt sinnessjukt!

Och ja, jag vet att alla säger att bra hästar går alltid att sälja, och att det är marknaden som styr, får man inte hästar sålda så är de inte värda sina pengar. Visst är det delvis sant men såhär svårt att sälja bra unghästar har det aldrig varit, och köparna väljer till 99% att köpa privat billigare än av mig.

Ska jag titta krasst på hur markanden ser ut finns inte en chans i världen att vi nånsin går med vinst, om det här är förutsättningarna för att sälja häst, alltså skänka bort dem.'
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

En grej till kom jag på. Nu när de granskar oss, om man förutsätter att det ser ok ut o de tycker att vi fortsättningsvis kan klassas som näringsverksamhet, ja då vill jag ju fortsätta satsa o betäcka, köpa in någon häst osv för att få lite snurr på verksamheten. Men enta att de då om några år bestämmer sig för att omtaxera oss ändå, t ex eftersom vinsten varit för liten i förhållande till investeringarna, ja då står jag ju där med ännu större belopp att betala tillbaka på momsen för att jag var "dum" nog att lita på deras bedömning och satsta vidare.
Känns som att man vill ha någon form av garanti att de kommer stå för vad de beslutar nu, men antar att så kan de inte göra.
Hela den här granskningen gör mig otroligt orolig, visst har vi ett bra kapital i hästarna så blir vi återbetalningsskyldig kan jag ju sälja alla dem, men det är ju en oerhört dålig affär att slumpa bort hästar nu när de kostar noll o inget.

Vet att det är 10 år de har rätt att omtaxera oss på, är det rullande 10 år eller? Eller kan man säga att efter 10 första åren är det lugnt och de åren kan de inte röra? Nån som förstår hur jag menar.

Vill också förtydliga att vi har gjort ganska stora investeringar i företaget, och blir vi å-betalningsskyldiga rör det sig om mkt pengar.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Vadå dum nog att lita på dom och du fortsätter näringsverksamheten ??

Det är ju du som lägger upp siffrorna till Skattem ?

Mia
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

De som tjänar pengar på hästar är de som köper ungt och säljer tävlat och halvfärdigt. Finns det ingen möjlighet för dig att rida fram dina avkommor själv?

Sen kan du inte bara titta på annonserna och se vad som säljs där. Det finns massor med hästar som säljs genom kontakter för bra mycket mer pengar än så.
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Ja, jag menar som jag skriver. Jag ger dem mina siffror och verksamhetsbeskrivning, men det är ju dom som gör en bedömning om jag har företag eller inte:cry:
Jag har ett företag, detta är INGET annat, men de kan ju göra en helt annan bedömning skattemässigt...

Och då måste jag ju lita på att deras bedömning är något som man kan falla tillbaka på, dvs att de inte ändrar bedömningen senare utan att det finns särskilda skäl.
Det är ju nu vi går back på företaget, och jag menar att om de godk. det som näringsverksamhet nu hoppas jag ju att det inte ändrar det sen, när det går med vinst (då kanske med motivering att vinsten är för liten eller något annat). Jag har läst den prememoria (stavning?) som skrevs i början av året gällande hobby/företag på hästverksamhet, och det är ju i många fall ganska luddigt skrivet.

I stort sett allt är en bedömningsfråga, hur bra mina hästar är, hur bra mina meriter är, osv osv osv...
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

Sjävlklart säljs många genom kontakter, jag har också sålt så. Men man får en ganska bra överblick av marknaden när man kollar priser på annonssidor, priserna faller helt enkelt!

Jag har haft verksamheten i 6 år, det är alltså inte så många hästar i åldern tävlad o halvfärdig. Några har sålts som unga, några har vi kvar, så visst är planen att de ska tävlas o sedan säljas, men det är många år dit från föl och det verkat skv ha svårt att förstå. Men visst, det hör också till företaget att utbilda/tävla sälja...
 
Sv: Granskning av verksamhet, hjälp:)

visst är planen att de ska tävlas o sedan säljas, men det är många år dit från föl och det verkat skv ha svårt att förstå. Men visst, det hör också till företaget att utbilda/tävla sälja...
Många år? Det är väl 4 år från föl till aktiva unghästar som tävlas och tränas?

Skatteverket kan nog en hel del om hästföretag. Det är just därför de granskar hästnäringen lite striktare just nu, vilket är bra. De som inte är företagare ska inte vara företagare. Men de som är företagare ska få vara det och är det så att du platsar in i företagssektorn så kommer skatteverket inte att säga någonting om det.

Däremot tror jag inte att skatteverket kommer att köpa att du har haft otur med skador etc. Det är sådant man får räkna med när man har djur. Det är sådant man måste ha med i budgeteringen och företagsplanen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 249
Senast: bobbbo
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp