B

Black_Angel

Vet inte vad jag ska göra med min lilla häst.

Jag köpte honom i sommras av stället där jag jobbade på. Jag red honom hela sommaren, sen fick han gå på bete hela hösten. Jag tog honom in i slutet av november. Men han blev skadad ett tag så jag kunde inte rida honom, i ca 2 veckor (bara ett små sår men över ett gamalt ärr så jag var tvungen att vara extra försiktig.) Men sen började jag rida han lite smått, kände att shan var som helt annan. Lyssnade inte på tyglarna eller rösten :(.
Efter att ha ridit honom ett tag och insåg att jag inte längre kunde konrollera han, trodde det var pga. att hann hade inga hästkompisar att rida ut med så jag tog och vila han tills en kompis skulle ta inn hennes hästar. Började sen rida hann igen, men han blev inget bättre.

Sen så insåg jag att jag inte kunde rida han själv, så det finns en super duktig kille i mitt stall som skulle ta och rida han för mig ett tag. Vi satt och prata i dag. Han har blivit hel galen. Stormar bara runt, ger skitt i tygeln. Stegrar sig och bockar och jag vet inte vad. han är helt vild. Killen rider han fortfarande men det går knappt.

Jag har börjat lute mig åt att kanske har han något fel ihuvudet. För i sommras då var han en ängel, han hade aldrig i sitt liv rusat. Inte sadel och inget fel på han på honom kroppsligt fel heller.

Jag bara är så ledsen min älskade häst är oridbar :( vet inte vad jag ska göra :cry:
 
Ja det har jag. Låtit kolla ryggen, benen, munnen (för jag han har ju sluttat lyssna med den.) Och han är helt frisk säger han.
 
stackars dig :(
Kanske bäst att ta ett blodprov på pålle då?

Kan ju också vara så att hästen inte var "normal" i somras men låter väldigt konstigt beteendet du skriver om nu så jag vet faktiskt inte...
 
Mycket underligt! Åk på en ordentlig utredning på klinik men honom till att börja med, så att det verkligen, verkligen kan uteslutas att han har ont.

Lycka till!
 
HAn borde ju ha ont någon stans, för såna betenden kommer ju inte bara helt plötsligt, åk till kliniken och rönka hela hästen, ta ut en equiteraput, tandläkare, kolla utrustningen. osv...

Sen så kan du ju kolla hur killen rider din häst oxå,
 
Hej,
Hur är han när han inte rids? Stirrig i hagen/boxen? Kan man gå promenader med honom (leder) eller bråkar han då också?

Berätta gärna lite mer...
Ålder?
Ras?
Foder?
Hur gammal är du och har du haft häst förut?
Hur har han blivit hanterad under betet i höstas?
Har han stått i stall på kvällarna eller har han gått på lösdrift?
Hur lång tid var det han inte reds?

Hästar brukar inte bli "kroniskt sjuka i huvudet" bara så där, utan oftast finns det en orsak. Så en försiktig gissning är att det är något som går att fixa :)

Det finns hästar som blir "tokiga" om dom får några veckors vila. Och det är inte säkert att energin försvinner när man rider, det kanske snarare förvärrar. Har han vilat så länge förut?

Jag håller tummarna för er...
/KB
 
Hästar får inte bara fel i huvudet sådär!!!!
Jag skulle börja med att se över foderstaten, plocka bort ev onödigt kraftfoder och öka upp högivan, om den inte redan är hög. Sedan hade jag jobbat hästen från marken ett tag, kombinerat med skritturer i skogen på lång tygel. Så småningom hade jag ökat kraven. Hästen är ju helt avställd, det är inte alls samma sak som att ta över en häst som redan är regelbundet riden.
Förutsatt att hästen är fysiskt frisk, så skulle jag tro att någon eller flera av följande är orsaken:

För mycket energi i maten.
För höga krav i ridningen.

De negativa upplevelserna kan också ha gett upphov till bristande förtroende mellan dig och din häst, som måste repareras för att er samvaro ska bli trevlig igen.

Jag har själv en häst som är mycket lättare att hantera på sommaren, ställer jag av henne på vintern kan det vara ett litet helsike att sätta igång henne igen. Jag tror att många lite hetare hästar kan bli såhär, de står och laddar, och får inget riktigt utlopp för sin energi. Så småningom byggs detta upp till en stor frustration, som släpps lös med ett brak om man sätter dem under press.

Så mitt råd är att hålla på mycket med din häst, men inte pressa den för mycket just i ridningen. Variera med promenader till fots, arbete vid handen och i lina, kanske löslongering, mysig samvaro som massage. Börja inte slåss med din häst, för då kan ingen av er vinna!
Låt heller inte någon annan strida med din häst, kanske han lyckas underkuva den, men kommer du själv att kunna få hästen att fungera sedan? Du vill förmodligen heller inte ha en underkuvad häst, utan en som samarbetar med dig för att det är roligt!

Om man ska be någon annan om hjälp med sin häst, så ska man se till att de jobbar utefter principer de kan förklara och som man själv kan stå för. Att säga att hästen har fel i huvudet antyder för mig att man gjort en prestigeförlust som man försöker hitta en orsak till, när det kanske faktiskt är så att man angripit problemet från ett felaktigt håll.

Vad gör hästen om du sitter upp barbacka och rider lite vägar på ridbanan på lång tygel, och bara svänger för de lättaste av hjälper utan att knipa med skänklarna?
Ibland rider vi hästen till olydnad genom att inte förstå att vi ställer för höga krav!
 
Vaddå att de inte kan få fel i huvudet bara sådär?
Klart att de kan..!
En av våra hästar fick virus på nervsystemet, bara sådär .
Inget man kan förebygga eller göra särskilt mycket åt.

Han blev också helt förändrad, från att ha varit världens ängel till att bli ett riktigt monster.
Det gick inte att rida. Han var rädd och hysterisk och totalt okontaktbar.
 
ålder: i år blir han 9 men han var inriden när han var 7år pga att han var i en oberation (han hade en femte tå.) Men jag har låtit kolla på det benet många gånger nu för ja, man tror ju att det kan ju vara det som är felet. Men inget ser någonting.
Ras: Islandshäst (ja vi bor på Island)
Foder: Bara hö (ja på Island ges det inte kraftfoder mycket engeri i höet.)
Hur gammal är jag och har jag haft häst förut: jag är 16år, har ridit i ca. 10år. Har haft ett sto förutt som tyvärr i höstas bröt benet på betet och behövdes avlivas. JAg har jobbat på två ridskolaor. både som guiad och som ridlärare (men pga. min ålder har jag behövt ha en över 18år med mig :crazy:.) På det senare stället jobbade jag med det sama och hittat min häst som jag pratar om.
Hur har han blivit hanterad under betet i höstas? Han var i en stor hage ute på landet hos min jobbarkompisar med bara hästar som han känner. Det var tittat till han när dom tittade på dom andra hästarna. Men jag hade inte mycket möjligheter till att titta till han för han var det långt borta.
Har han stått i stall på kvällarna eller har han gått på lösdrift? Han står inne i stall. På Island står hästar oftast två tillsamans i box (och då är boxarna det stora för två) och han står med sin bästis.
Hur lång tid var det han inte reds? Det var över julen. Men jag gick på promenader och longerade han under "vilan" och handerade han så mycket som möjligt. Försökte bygga upp en fin grund för han igen.
 
Att hästar kan bli dumma ihuvudet sådÄr finns och något som jag tror pga. hur plötsliga förändringar han har tagit.

Och jag lät honom inte bara stå när han vilade. Jag longerad honom lekte med han ihagen, gick på promenader och var bara att mysa inne i stallet med han.

Sen så ska jag bara sägja dej lycka till om du vill ta en lugn skrittur med han :crazy: försökte det med. Hade han på långa tyglar och använde rösten mer än tyglarna (ja för han lyssnar ju inte ett smack på dom iallafall). Men vi lyckades rida lite från stallet då fick han ryk utan någon andledning. skena rak mot en väg i full fart, tvär nita framför väggen. Som tur var skadades vi inte. men det är omöjligt att rida honom vad man än hade tänkt göra med han. Och nej den här hästen har aldrig vart rädd för någonting. Ger skitt i fladdande plast, alla slags bilar (bodde näraa motorväg som föl så van dom) och är inte lätt skrÄmd. Det är mera bara så att han bara skenar, bockar och steggrar.

Han äter bara hö......

Går inte att rida hästen barbacka om jag inte skulle ha otorlig längtan av kompliserad benbrot. Jag använder rösetn mer och har en lång pisk för att få han till att svänga (som jag gör med unghästar som kan inte på tygeln.) Men han ger skitt i det. Om man rider han i en paddock då skenar han runt och bockar tills man har flugit av...

Jag ska låta fler av bra folk prova han och se hur det går. Sen ska jag också låta en vetrinär titta på han ta han till en klinik. Denna häst betydder allt för mig och vill inte missa han. Men det känns som om det är stop. :cry:
 
Okej, islandshäst som bor på island, hmm...
Då borde teorin om ett virus falla platt till marken.
För det borde ju inte finnas sådana virus på island, eller hur...
Men ändå...
Själv fick jag för många år sedan ett virus på balansnerven, men ingen annan i bekantskapskretsen var sjuk. Så var jag plockade upp det viruset någonstans ifrån vet ingen.

Hade hästen varit en travare i sverige, så hade man mer kunnat förstå symptomen( nu får jag väl hela travfolket på mej), men en islänning på island..... :confused:

Jag hade nog tagit ett blodprov på hästen men frågeställningen om virus- eller bakterieförekomst, och sett om det hade gett något svar.

En annan "dum" fråga: Finns det några giftiga växter på island, som hästen kan ha fått isej på något vis?

Attans också, nu kommer en "gammal" mikrobiolog att gå och grunna på detta hela dagen....
 
Jag vet inte vilka det finns på Island men jag tror att vihar några men inet lika många som i utlandet.

Ja jag måste ta honom i ett blodprov.

Det finns giftiga växtre men ingen möjlighet att han kan ha fått någon i sig i stallet.
 
Ha ha, nä jag ska inte hoppa på mig undrar bara vad skillanden skulle kunna vara om det var en travare i sverige jämfört med en islandshäst på island mer än just landet och bakterie förekomsten, men det kanske var det du menade? ;)
 
"Ha ha, nä jag ska inte hoppa på mig" menar dig istället för mig
 
OK låt mig omformulera mig!
När en häst beter sig på tokigt vis är det nästan aldrig fråga om regelrätt lynnesfel, utan om kropp, kommunikation eller relation.
Till trådskaparen: Det är klart att du inte ska göra något som är livsfarligt för dig!!!!!
Har du funderat på om hästen ser ordentligt? Synnedsättning kan ju leda till panikreaktioner.
Hur fungerar han i alla andra sammanhang? Är det 'bara' i ridningen som det blir fel? Hurdan är han i boxen? I hagen? När du leder eller jobbar honom vid handen?
 
Spatt???


Du har en islänning. Rasens sjukdom är ju spatt.

Spatt synns inte alltid på röntgen, den kan synas och inte ge några symtom, eller inte synas och ge ett helvete.


Ni har väll en kvinnlig veterinär som varit i sverige/finland/norge/danmark och utbildat sig, läste jag i en hästtidning. Hon ska visst vara expert på spatt... Kolla upp om du kan hitta henne!
 
En liten undran, hur gör du för att kunna skriva å,ä,ö när du bor på island? Fick som för mig att man inte kunde göra så när man bodde i länder som inte har dessa bokstäver!


Tänkte rent datormässigt, bra att veta i framtiden hur man gör!?
 
Japp det var just skillnaden mellan länderna i fråga angående virus- och bakterie-stammar och olika giftiga växter, som jag menade.
Men också att det som diskuteras på en annan tråd om skillnaden mellan i travare i träning och en häst som bara går i hagen, fast det är samma häst så reagerar den väldigt olika på samma saker.

Angpende spatt på islandshästar så kan jag bara luta mej mot dom fall jag sett med egna ögon, och ingen har betett sej på detta vis när dom haft ont.
Då har dom precis inte sprungit omkring och slängt av folk, snarare skrikit av smärta och lagt sej platt på marken.
Du bara måste höra av dej när du fått provsvaren, åtmindstånde kommer jag att vänta med spänning på svaren.
 
Pja, man kan ju ha en dator där operativsystemet är "på svenska". Om man inte har det kan man ställa om datorn (i alla fall min) genom att gå in på "Visa" och "Teckensnitt" och välja lämpligt alternativ.

Om jag ska vara lite elak tycker jag att det låter som om du betvivlar att trådskaparen bor på Island. Varför skulle du göra det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 330
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 569
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp