Gråtfärdig!!!

T

Tuki

Snälla, nu behöver jag verkligen hjälp! Har suttit med Nina83:s fina hemsida, programmet Optignägg samt läst tidigare inlägg men får fortfarande inte ihop min foderstat. Hur jag än gör så blir antingen kvoten mellan protein och energi för liten eller så blir mängden energi för stor :mad:

Hästen ifråga är ett svenskt varmblod, 17 år, vallack, svårfödd, väger ca 475 kg, går lätt arbete (promenadridning).

Min höanalys visade följande.

TS 84%
Smrp: 22 g/kg
Energi: 7.8 MJ/ kg
Ca: 3.1 g/kg TS
P: 2.1 g/kg TS

Blir jättetacksam för hjälp!
 
Ett snabbt överslag (på bara energi o protein) gav mig följande foderstat, hyfsat i balans.

6,5 kg hö
1 kg lusern
2 kg havre
0,2 kg soja

Ger ca 72 MJ = lite mer än normalhästen i samma viktklass behöver... Och 6,3 i kvot protein/energi
Men obs, jag har räknat på de värden jag hade inlagda i min dator på havre = de värden jag fick då jag gjorde analys på havren för nåt år sen... Stämmer inte exakt med tabellvärdena.
 
håller på att prova foderprogrammet foderstat-häst

Dom här värderna fick jag....

6kg Hö
0.5kg Lucern
1,5kg krafft groov
1,5kg havre
+saltsten som jag förmodar att alla har.

Mitt andra program tyckte såhär...
6,5kg Hö
1kg lucern
1kg krafft groov.
 
Tack både ameo och Gumman :bow:!
Det jag reagerade över var att ni både föreslog så lite hö, är det vanligt? Jag hade planerat att ge ca 10 kg/ dag :confused:
 
Det finns ett väldigt bra skäl till varför vi föreslår såpass LITE hö. Det är nämligen så att med så låg proteinhalt som ditt hö har så blir det svårare att få ihop en foderstat ju mer hö man ger hästen. Och hästen måste tugga i sig en väldig massa kilo foder för att över huvud taget få i sig det den behöver.
Ju bättre hö man har, desto större andel av foderstaten kan bestå av hö. :)
När det är så "dåligt" som ditt så lägger man sig helst på minimigiva av höet. Och om möjligt kompletterar med lusern (pellets eller hackad), som också är ett grovfoder, om än med finare struktur än höet.
 
Att det är lite hö reagerade jag också på, men det är som ameo säger att då det är såpass dålig hö så blir det svårt att få en vettig foderstat med mer hö. Lucern är grovfoder i sig och täcker upp ts-halten en del. Samtidig så får du fodra med ögat också. Ser du att hästen behöver mer så får du väl öka på lite. Som jag ser på programmet så kan du ge upp till 8kg av höet utan att det blir fel. Men då får du minska på havren till 0,5kg istället för 1,5kg.

Då ser det ut så här istället.
8kg Hö
0,5kg Lucern
1,5kg groov
0,5kg havre
+salt

Kanske det passar din häst bättre om han är van vid mycket hö.
 
Så lucernpellets kan med andra ord ersätta en del av den totala hömängden? Jag vet att lucern är ett grovfoder men det känns ändå konstigt att pellets kan ersätta "stråfoder".
 
ja, hästen ifråga är van vid mkt hö. När han stod ute hade han så gott som fri tillgång till hö. Innan analysen kom fick han 10 kg hö om dagen. Om jag skall minska ner till åtta kg, under hur lång period ska jag minska?
 
Det skulle vara bra om du skrev tidigare foderstat samt Mg värdet på höet.

Har dock räknat lite, på 72 MJ (20% arbete och 15% svårföddhet):

7 kg hö
1 kg lucern hack
0.5 kg krafft groov
0.2 kg soja
0.2 kg krafft protein

72,5 MJ, kvot 6,15 och 1,8 på mineralerna.

För en häst på 475 kg är rekommenderad högiva 7,13 kg. Här blir det 1 kg mer än det. Minsta givan är 5,7 kg hö- vilket jag bara tycker man ska ge om man har en överviktig häst och det inte går att dra ned på annat, eller om man har jättedåligt hö till en väldigt liten häst. Då är dte ju svårare att bolla med värdena.

Jag återkommer gärna med fler förslag om du uppger Mg värde och tidigare foderstat.
 
Nej, enbart lucern i hackat strå form kan ersätta grovfodergivan.
 
helt korrekt uppfattat!
Lusern är ju gräs och pelletsen innehåller bara ihoppressat malet gräs.
Det är ju växttråden man vill åt med grovfodret och detta finns även i lusernet.
Vill du låta hästen tugga mer än pelletsen erbjuder så är kanske den hackade lusernen ett bättre alternativ.

Jag snabbkollade lite...
6 kg hö + 3 kg lusern (och inget mer)
ger faktiskt en ganska bra foderstat, i balans, till din pålle. Jag har inte räknat på mineralerna nu heller, så det får du kolla själv. :)
Går säkert att lägga till 1 kg till av varje utan att balansen ändras förfärligt mycket.
 
Men ameo? Pelletsen kan INTE ersätta grovfoder! De har inte den naturliga stukturen kvar..
 
Tack! :bow:
Mg ligger på 1.11 g/kg TS

Jag vet inte om tidigare foderstat ger mkt då jag ej har analysvärdena för ensilaget (stod i ett annat stall tidigare och då var det stallägaren som gjorde analysen):

15 kg ensilage
5 dl torr betfor
0.5 kg korn
 
3 kg hackad lucern (mellan 20 och 30 liter tror jag) är väldigt mycket. Det är ibland svårt nog att få i hästen 1 kg utan att den tröttnar. :smirk:

mvh Jessica
 
Den här foderstaten (8 kg hö etc) ger överskott på MJ, underskott på protein och överskott på mineraler.

Kvoten blir 4,69 och den bör vara minst 6.

mvh Jessica
 
6kg Hö
0.5kg Lucern
1,5kg krafft groov
1,5kg havre
+saltsten som jag förmodar att alla har.

Mitt andra program tyckte såhär...
6,5kg Hö
1kg lucern
1kg krafft groov.

Vad är det för program som ger så konstiga foderstatsvärden, med alldeles för låga kvoter mellan Smrp/MJ? :confused:

Skulle inte rekommendera dig att använda dessa program i fortsättningen.

mvh Jessica
 
Vad är det för program som ger så konstiga foderstatsvärden, med alldeles för låga kvoter mellan Smrp/MJ?

Två av de foderprogram som jag har provat visar visserligen om mängden energi, protein och mineral är tillräcklig men säger ingenting om kvoterna :mad:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp