Gratis förbesiktning, vilka mer har det?

Fideli

Trådstartare
Har precis besiktigat min bil, helt ua som vanligt eftersom det är en Subaru och Subaru erbjuder gratis förbesiktning. Dvs man kan lämna in bilen på märkesverkstaden och så går de igenom bilen, helt utan kostnad, fixar småsaker direkt, tex byter glödlampor och vindrutetorkare om det behövs (det får man ju betala för såklart). Om det är något större och dyrare som behövs göras så får man ett kostnadsförslag och har ju då möjlighet att boka om besiktningen tills allt är fixat.

Är det några andra bilmärken som också erbjuder detta? Det är ju väldigt smart, Subaru hamnar ju alltid högt i listorna över "Bilar med minst fel enl bilbesiktning", alla som jobbar på en bilbesiktning vet att det väldigt sällan är några fel på Subaru och chansen är ju stor att de då rekommenderar det märket om folk frågar dem. Om det skulle vara något större fel på bilen så har ju verkstaden en bra chans att få göra reparationen, eftersom de redan gjort ett kostnadsförslag och har kunden framför sig och snabbt kan boka in en tid.
 
Jag skulle vara mycket skeptisk till att någon som tjänar ekonomiskt på att fixa fel också får bedöma vad som kommer ge avslag på besiktningen. Jag jobbar inom en annan bransch men där anses det som oseriöst att både ”hitta fel” och sen ge rådgivning om hur man åtgärdar dom eller ta betalt för att fixa det utan man hänvisar till en extern part för bedömning av våra fynd och åtgärd.
 
Jag har ägt en Subaru Legacy -05 (den köptes in 2008 av exet och jag köpte den 2014 sålde 2017) tröttnade när bromsoken och bromsarna behövdes byta varenda år.
Vill minnas att det inte var helt fläckfritt under åren den var i vår ägo.

Jag köpte en nyare Volvo v70 -16 efter det och den har hittills aldrig haft några problem som påverkat besiktningen.
 
Kia har det jag tog inte erbjudandet av samma anledning som @Angel skriver. De krävde dessutom att det var max 14 dagar före vanlig besiktning och att de åtgärdade felen.
 
Senast ändrad:
Mitt första år som bilägare gjorde jag en, dock ej gratis, förbesiktning av min bil. De hittade en hel lång lista på grejer som de menade på att besiktningen skulle ha synpunkter på samt ett kostnadsförslag på totalt 12000+ för att fixa allt.
Besiktigade utan att fixa något av detta och enda anmärkning där var en bländande lampa vilket inte påpekats av verkstaden. Så det var första och enda gången jag testade på det. :p
 
Jag bokar den årliga servicen veckan innan besiktningen av min Toyota. Ska serviceboken vara komplett, behöver servicen ändå göras och varför inte veckan innan besiktningen.
 
Jag skulle vara mycket skeptisk till att någon som tjänar ekonomiskt på att fixa fel också får bedöma vad som kommer ge avslag på besiktningen. Jag jobbar inom en annan bransch men där anses det som oseriöst att både ”hitta fel” och sen ge rådgivning om hur man åtgärdar dom eller ta betalt för att fixa det utan man hänvisar till en extern part för bedömning av våra fynd och åtgärd.
Det har nästan aldrig hänt att de har hittat några fel; en gång var det vindrutetorkarna som behövde bytas och det visste jag om redan innan jag lämnade in bilen. En annan gång, på gamla bilen som då hade gått 20 000 mil, så var det tre större saker som var ganska dyra, jag pratade med min vanliga bilmek och han höll med om att det var saker som behövde fixas, han fick fixa två av sakerna (det blev ung samma pris som märkesverkstaden hade satt, så de hade inte försökt ta extra mycket betalt), den tredje saken fick märkesverkstaden ta, för där var de billigare än "min" mek.
Så givetvis är det bra med en "second opinion" och man förbinder sig ju inte att låta märkesverkstaden göra reparationerna.
 
Kia har det jag tog inte erbjudandet av samma anledning som @Angel skriver. De krävde dessutom att det var max 14 dagar före vanlig besiktning och att de åtgärdade felen.
Inga sådana krav hos Subaru och inga sura miner om man väljer att åtgärda felen någon annanstans.
 
Mitt första år som bilägare gjorde jag en, dock ej gratis, förbesiktning av min bil. De hittade en hel lång lista på grejer som de menade på att besiktningen skulle ha synpunkter på samt ett kostnadsförslag på totalt 12000+ för att fixa allt.
Besiktigade utan att fixa något av detta och enda anmärkning där var en bländande lampa vilket inte påpekats av verkstaden. Så det var första och enda gången jag testade på det. :p
Trist med lurendrejare! Vad var det för märke? Och var det märkesverkstaden som försökte luras?
 
Har också Subaru men inte använt erbjudandet, märkesverkstaden ligger helt fel. Är det inget uppenbart fel på bilen så besiktigar jag först och fixar på närmre verkstad som får godkänna besiktning efter åtgärd. Har dock varit kärvande avtagbar dragkrok som värst.
Senaste besiktningen i våras på min -04 som gått 30000 mil tog lite längre tid än vanligt vilket gjorde mig orolig så när besiktningsmannen kom tillbaka frågade jag hur mycket han hittat egentligen. Svaret blev "Nä jag hittade ingenting faktiskt" inte ens något att tänka på framöver.
 
Har också Subaru men inte använt erbjudandet, märkesverkstaden ligger helt fel. Är det inget uppenbart fel på bilen så besiktigar jag först och fixar på närmre verkstad som får godkänna besiktning efter åtgärd. Har dock varit kärvande avtagbar dragkrok som värst.
Senaste besiktningen i våras på min -04 som gått 30000 mil tog lite längre tid än vanligt vilket gjorde mig orolig så när besiktningsmannen kom tillbaka frågade jag hur mycket han hittat egentligen. Svaret blev "Nä jag hittade ingenting faktiskt" inte ens något att tänka på framöver.
Skönt när sånt händer! Besiktigade hästsläpet (14 år gammalt) i morse och hörde hur de mumlade något om "Ovanligt...." och blev jättenervös för att det skulle vara något konstigt fel som kostar skjortan att laga, men det visade sig att de tyckte det var ovanligt med så bra bromsar på ett släp och att alla lampor fungerade perfekt och att golvet var så bra (det bytte vi för tre år sedan). Kort sagt fick jag jättemycket beröm över hur väl omhändertaget släpet var!
 
Har haft Toytota, VW, Citroën, BMW o Skoda och vad jag kan erinra mig så har jag nog fått det erbjudandet till alla bilrna - och aldrig använt mig av det.
 
Har också Subaru men inte använt erbjudandet, märkesverkstaden ligger helt fel. Är det inget uppenbart fel på bilen så besiktigar jag först och fixar på närmre verkstad som får godkänna besiktning efter åtgärd. Har dock varit kärvande avtagbar dragkrok som värst.
Senaste besiktningen i våras på min -04 som gått 30000 mil tog lite längre tid än vanligt vilket gjorde mig orolig så när besiktningsmannen kom tillbaka frågade jag hur mycket han hittat egentligen. Svaret blev "Nä jag hittade ingenting faktiskt" inte ens något att tänka på framöver.

Vi har en -02 Subaru med ungefar samma miltal ... tillsammans med manga, manga andra har i Oregon dar subaru ar en mycket vanlig bil. Vi bor utanfor regionen som har arlig besiktning, men gamla Subarus ser ut att rulla lika frekvent over allt har.
 
Jag har använt det på Toyota minst 2 gånger. Har aldrig åtgärdat något fel hos dom, men de gör bra att veta och sambon kan fixa det mesta :)
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 825
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 113
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp