Grått hår, färga?

mars

Trådstartare
Har inte kommit till stunden då jag vill strunta i att färga det. Men alltså när det inte är ekonomiskt möjligt att springa och färga hos frisör. Vad är då bäst för hemmabruk? Provat allt som står täcker grått hår till 100% men är ju rejält grå i hela hårfästet, tinningarna efter bara 2 veckor!! Svårt att orka hålla på så ofta. Hur gör ni? Hur ser ni ut i håret?
 
Jag valde att sluta färga när det grå tog över så pass att utväxten behövde färgas varannan/var tredje vecka. Provade ett tag att göra det hemma och även om resultatet blev bra så orkar jag inte hålla på med det. Nu händer det någon gång att jag färgar slingor hos frisören när jag vill liva upp det lite, med slingor syns inte utväxten så mycket.
 
Har inte kommit till stunden då jag vill strunta i att färga det. Men alltså när det inte är ekonomiskt möjligt att springa och färga hos frisör. Vad är då bäst för hemmabruk? Provat allt som står täcker grått hår till 100% men är ju rejält grå i hela hårfästet, tinningarna efter bara 2 veckor!! Svårt att orka hålla på så ofta. Hur gör ni? Hur ser ni ut i håret?
Jag har färgat själv i många år nu. Köper en omgång färg som räcker till tre gånger. Färgar bara utväxten och kör bra just uppe på huvudet och inte i längderna. Tar med pensel och målar på. Går inte åt mycket.
 
Har inte kommit till stunden då jag vill strunta i att färga det. Men alltså när det inte är ekonomiskt möjligt att springa och färga hos frisör. Vad är då bäst för hemmabruk? Provat allt som står täcker grått hår till 100% men är ju rejält grå i hela hårfästet, tinningarna efter bara 2 veckor!! Svårt att orka hålla på så ofta. Hur gör ni? Hur ser ni ut i håret?

Henna. Inte den röda, utan en ljusbrun. Riktigt skönt och bra för håret, jag gör en liten SPA-grej av det hela här hemma ca en gång i månaden. :)

Färgen heter "champangeblond" men på mig som är ljus så blir den ungefär ljust chokladbrun. Täcker det grå, skyddar håret, och jag slipper hålla på med kemikalier.
 
Jag är nog till 70% grå och färgar hemma sen mååånga år. Har valt en rödfärgsom ligger nära min egna (när den fanns) dock är denna mörkare.
Köper Schwartskopf på ICA.
 
Jag, som är väldigt mörkbrun, syns dom grå stråna ganska tydligt på, och jag har inte riktigt bestämt sig än för hur jag ska göra... Än så länge är det mest grått i tinningar och något enstaka mitt uppe på huvudet, men jag troooor att jag kommer göra slingor för att ljusa upp, sen får det grå ta över mer och mer, men utan att det blir allt för stora kontraster.

Tycker det är svårt när man är så mörk som jag är. Börjar jag färga så är det ju kört. Den dagen det är mest grått så kommer minsta lilla utväxt synas så extremt mycket! En vitgrå mittbena, sen resten mörkmörkt brunt...
 
Jag slutade färga mitt hår för några år sedan. Jag är helt silvervit istället för ljus rödhårig. Mitt gråa hår tar upp det röda i alla färger som jag lägger i och blir helt morotsfärgad. Ska jag färga behöver jag gå till frissan som färgar håret i en brun nyans och sedan läger på en röd nyans ovanpå. Dock blev det ekonomiskt ohållbart för mig att fortsätta färga håret så ofta.

Så nu får jag stå ut med att vara tant ;) :angel: .

/Lizzie
 
Jag, som är väldigt mörkbrun, syns dom grå stråna ganska tydligt på, och jag har inte riktigt bestämt sig än för hur jag ska göra... Än så länge är det mest grått i tinningar och något enstaka mitt uppe på huvudet, men jag troooor att jag kommer göra slingor för att ljusa upp, sen får det grå ta över mer och mer, men utan att det blir allt för stora kontraster.

Tycker det är svårt när man är så mörk som jag är. Börjar jag färga så är det ju kört. Den dagen det är mest grått så kommer minsta lilla utväxt synas så extremt mycket! En vitgrå mittbena, sen resten mörkmörkt brunt...

Jag känner igen det. Jag har också mörkbrunt hår och har börjat få grå. Än så länge är de inte dominerande utan ganska jämnt fördelade. Mitt problem är att jag inte vill färga ljusa slingor för att det grå ska smälta in mer. JAG är ju mörkhårig! JAG är inte ljushårig! Jag vill inte vara ljushårig! Jag avskyr när mitt hår bleks av solen på sommaren! Jag föredrar nog det grå framför att göra håret ännu ljusare... Jag färgar mitt hår i någon nyans mörkare än mitt naturliga. Jag kör på Schwartzkopf som jag köper i vanlig affär och färgar när jag tröttnar på det grå. Oftast när utväxten är 5-10 cm. Så jag har inte såå mycket än så länge. Hoppas att det håller sig så!
 
Jag är mörkhårig och färgar håret ungefär en gång i månaden.
Tycker Mood fungerar bra till mitt hår. Schwarzkopf (orkar inte leta reda på rätt stavning) fastnar inte alls
 
Jag känner igen det. Jag har också mörkbrunt hår och har börjat få grå. Än så länge är de inte dominerande utan ganska jämnt fördelade. Mitt problem är att jag inte vill färga ljusa slingor för att det grå ska smälta in mer. JAG är ju mörkhårig! JAG är inte ljushårig! Jag vill inte vara ljushårig! Jag avskyr när mitt hår bleks av solen på sommaren! Jag föredrar nog det grå framför att göra håret ännu ljusare... Jag färgar mitt hår i någon nyans mörkare än mitt naturliga. Jag kör på Schwartzkopf som jag köper i vanlig affär och färgar när jag tröttnar på det grå. Oftast när utväxten är 5-10 cm. Så jag har inte såå mycket än så länge. Hoppas att det håller sig så!
Jag är också mörk och gör alltså mörka slingor plus att frisören lägger något på det grå så att det blir kallt i tonen. Alla gula toner går bort och håret upplevs mycket mörkare, trots att det bara är tunna slingor som är gjorda och trots att det grå är kvar.
 
Jag kan tipsa om denna sprayen. Jag köpte den för att jag råkade färga håret i fel nyans så jag fick superful utväxt. Sprayade på utväxten och det blev en fin övergång. Den täckte bra så den täcker också gråa hår. Den sitter kvar tills nästa hårtvätt.
image.jpg
 
Henna. Inte den röda, utan en ljusbrun. Riktigt skönt och bra för håret, jag gör en liten SPA-grej av det hela här hemma ca en gång i månaden. :)

Måste vara lite petig ett ögonblick. Växten som ger henna ger bara röd färg, inget annat. Andra nyanser som säljs som "hennafärg" blandar i andra saker. Tror jag hittade den du menade och den blandar i alla fall bara i andra örtfärger, så det är bara bra! Men det är annars vanligt att folk blir lurade och använder färger där henna blandats med kemikalier (t.ex så kallad "svart henna").

Färgar själv med henna sen många år tillbaka och gillar resultatet skarpt. Blandar ibland i indigo för att få det mera brunt än rött.
 
Henna. Inte den röda, utan en ljusbrun. Riktigt skönt och bra för håret, jag gör en liten SPA-grej av det hela här hemma ca en gång i månaden. :)
värt att minnas bara, att det inte är alldeles ovanligt med allergiska reaktioner mot henna...

själv har jag numera typ axellångt mellanblont hår med tämligen ljusa slingor vid tinningarna. Och så påstår min omgivning att jag har en hel den vita hårstrån i resten av håret också, men dem kan jag inte se själv. Har egentligen inte orkat bry mig om att jag börjar bli gråhårig, men har ändå någon gång funderat på om jag skulle göra en "schampotoning" av håret (sån som tvättas ur efterhand) för att det ljusa tinninghåret stör mig lite.
 
värt att minnas bara, att det inte är alldeles ovanligt med allergiska reaktioner mot henna...

Det är faktiskt väldigt ovanligt med allergiska reaktioner mot riktig henna. Det handlar nästan uteslutande om folk som använt så kallad "svart henna" som har kemikalier tillsatt (ofta utan att det är angivet).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Tipsa mig om riktigt bra produkter för torrt hår, som jag inte dör av att använda! Jag var hos frisören härom dagen och försökte...
Svar
8
· Visningar
738
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp