Grattis då på vår dag.

Luff

Trådstartare
Hoppas jag ingen säger idag. Men jag säger tack för att ni finns så jag får lära mig mer om kvinnors villkor och utsatthet i världen. För det är vi Bukefalister bra på. Att uppmärksamma och diskutera och framför allt att stötta. Tack för att ni finns i detta mörker som gör att 8 mars behövs. 🥀
 
Tyvärr hörde jag det igår av en kvinna till och med.... jag idiotförklarad vederbörande som fortfarande tyckte det var nånting att fira. Skrämmande
 
Hela LinkedIn är fyllt av det och jag får lust att bara dunka huvudet i väggen.

Exempel:
Screenshot 2023-03-08 18.02.14.png
 
Jag har sett det på flera, främst utländska konton. Grattis till vad undrar jag? Att utföra samma jobb till lägre lön, att behöva vara mycket bättre än en man för att anses kompetent, att fortfarande bli nedlåtande behandlade när det handlar om teknik och annat som kvinnor anses inkompetenta på?
 
Jag hade väl liknande resonemang kring det och ingen tanke på att gratulera någon (och det kommer jag nog inte göra framöver heller, just för hur det kan tolkas samt hur "firandet" används av kommersiella aktörer och så vidare) fram till just den här dagen, då jag hade en kort konversation med någon som verkligen inte har haft det lätt utifrån både kön, rasism och så vidare. Och då fick jag plötsligt ett helt nytt perspektiv, det gjorde också att jag påmindes om den klassiska dikten won't you celebrate with me, av Lucille Clifton:

won't you celebrate with me

won't you celebrate with me
what i have shaped into
a kind of life? i had no model.
born in babylon
both nonwhite and woman
what did i see to be except myself?
i made it up
here on this bridge between
starshine and clay,
my one hand holding tight
my other hand; come celebrate
with me that everyday
something has tried to kill me
and has failed
 
Blir så trött på det, och affärer som sänder ut att de har erbjudande för det är Internationella kvinnodagen; de borde ha erbjudanden till kvinnor varje dag tills vi får lika lön för lika arbete. Tycker det är trist att dagen blivit någon allmän grattis dag istället för att belysa allt viktigt arbete kvinnor gjort för att få rösträtt och jobbat för jämlikhet från en förtryckt position och trots det är vi ännu inte framme.

87840582_539891726634835_1619513145187893248_n.jpg
 
Apropå kvinnodagen, irriterar mig att ett par kvinnliga chefer tyckte det var helt ok att karlarna på jobbet säger vad de tycker men jag tar för mycket plats när jag gör det. Det ska lindas in för att passa in i mallen. :mad:
Så tråkigt och förlegat. Får inte cheferna någon utbildning inom jämställt ledarskap och unconsious bias(vet inte vad det heter på svenska)?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: MiniLi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 992
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 092
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp