Bukefalos 28 år!

Grattis på morsdagen från Team Snapchat

tott

Trådstartare
Jag fick just en sådan hälsning. Hur tänkte de där?? Jag är ingen mamma men är som tur ok med det. Idag känns det ändå lite tungt då Facebook svämmar över av morsdagshälsningar, bilder från morsdagsluncher, -middagar och gemenskap. ...och här sitter jag deprimerad och ensam med stressrelaterade fysiska problem.

...och alla de kvinnor som är olyckliga över barnlösheten och vars högsta önskan är att bli mamma? "Grattis på morsdagen från Team Snapchat!"

Årets sämsta massutskick!
 
Jättemärkligt. Vad har Snapchat för ägare?

Jag har inte sett en enda lunch, middag eller hälsning i mitt flöde, men här i Sverige är det ju fortfarande två veckor kvar så kanske därför.
 
Jag har en massa morsdagshälsningar i mitt flöde, bland utländska vänner. Bekommer mig inte alls, mer än att jag reflekterar över att i år blir första året jag inte har någon mamma att köpa blommor till på mors dag.

Edit; förresten, fel. Mamma dog en vecka innan mors dag förra året. Men just därför noterade jag den förmodligen inte överhuvudtaget så i år känns som första året.
 
Jag fick just en sådan hälsning. Hur tänkte de där?? Jag är ingen mamma men är som tur ok med det. Idag känns det ändå lite tungt då Facebook svämmar över av morsdagshälsningar, bilder från morsdagsluncher, -middagar och gemenskap. ...och här sitter jag deprimerad och ensam med stressrelaterade fysiska problem.

...och alla de kvinnor som är olyckliga över barnlösheten och vars högsta önskan är att bli mamma? "Grattis på morsdagen från Team Snapchat!"

Årets sämsta massutskick!
Om du känner sån stress och press av sociala medier, varför använder du dem då?
 
Med den inställningen måste du ju känna dig kränkt, ledsen och förorättad dagligen?
Jag har inga problem med att folk lägger upp foton på tex sin pappa bara för att min är död. Det låter ju jätteproblematiskt att känna så direkt någon har det du inte själv har? Tänker att det problemet måste du nog ta tag i själv istället för att skuldbelägga andra?
 
Med den inställningen måste du ju känna dig kränkt, ledsen och förorättad dagligen?
Jag har inga problem med att folk lägger upp foton på tex sin pappa bara för att min är död. Det låter ju jätteproblematiskt att känna så direkt någon har det du inte själv har? Tänker att det problemet måste du nog ta tag i själv istället för att skuldbelägga andra?
Say what??
 
Med den inställningen måste du ju känna dig kränkt, ledsen och förorättad dagligen?
Jag har inga problem med att folk lägger upp foton på tex sin pappa bara för att min är död. Det låter ju jätteproblematiskt att känna så direkt någon har det du inte själv har? Tänker att det problemet måste du nog ta tag i själv istället för att skuldbelägga andra?
Det var väl inte random mors dag-hälsning i flödet som @tott reagerade på, utan att få en riktad hälsning från Snapchat. Det betyder ju att Snapchat förutsätter att kvinnor i en viss kategori, vilken det nu kan vara - åldersbaserad? - är mammor. Är man inte mamma, kanske ofrivilligt, kanske det inte är så roligt att få en riktad gratulation på mors dag.
 
Det var väl inte random mors dag-hälsning i flödet som @tott reagerade på, utan att få en riktad hälsning från Snapchat. Det betyder ju att Snapchat förutsätter att kvinnor i en viss kategori, vilken det nu kan vara - åldersbaserad? - är mammor. Är man inte mamma, kanske ofrivilligt, kanske det inte är så roligt att få en riktad gratulation på mors dag.

Men hon skrev ju också:
”Facebook svämmar över av morsdagshälsningar, bilder från morsdagsluncher, -middagar och gemenskap. ...och här sitter jag deprimerad och ensam” vilket gjorde att det inte känns som att det inte var ett massutskick från Snapchat som var grundproblemet?
 
Men hon skrev ju också:
”Facebook svämmar över av morsdagshälsningar, bilder från morsdagsluncher, -middagar och gemenskap. ...och här sitter jag deprimerad och ensam” vilket gjorde att det inte känns som att det inte var ett massutskick från Snapchat som var grundproblemet?
Jag tolkar det du citerat som en sidoreflektion, att @tott brukar vara ok med att inte vara förälder men att det just i dag kändes tungt när hon mår dåligt i övrigt också.

Men det är väl bäst att @tott själv får förtydliga än att jag ska fortsätta tolka :)
 
Jag tolkar det du citerat som en sidoreflektion, att @tott brukar vara ok med att inte vara förälder men att det just i dag kändes tungt när hon mår dåligt i övrigt också.

Men det är väl bäst att @tott själv får förtydliga än att jag ska fortsätta tolka :)

Att det kan kännas tungt rent allmänt kan jag förstå. Var mer frågande till trådens ämne, att det var just utskicket som var kränkande. Isf är ju det mesta kränkande, någon kan ju alltid ta illa upp?

Ska man inte kunna lägga ut bilder på sina barn på sociala media, någon kan ju vara ofrivilligt barnlös?
Ska man sluta fira fars-och mors dag, någons mamma har precis dött i cancer?
Ska man sluta umgås med vänner, någon har inga kompisar?

Som ngn skrev i tråden kanske det är bäst att vila lite från sociala medier om det känns för jobbigt med sånt i flödet? Sociala media kan nog vara enormt tärande om man mår dåligt tänker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Men hon skrev ju också:
”Facebook svämmar över av morsdagshälsningar, bilder från morsdagsluncher, -middagar och gemenskap. ...och här sitter jag deprimerad och ensam” vilket gjorde att det inte känns som att det inte var ett massutskick från Snapchat som var grundproblemet?
Med tanke på hur otroligt fokuserat samhället är på par- och familjenormen så är det nog ens sätt att hantera ensamhetskänslan man behöver försöka bearbeta – att begränsa uttrycken för den där normen kommer man aldrig att lyckas med, motvinden är för stark.
 
Snapchat skickar ju ”god jul” till alla som använder snapchat också. Alla firar ju inte jul. Men det är ju en högtid, precis som mors dag.
 
Jag tolkar det du citerat som en sidoreflektion, att @tott brukar vara ok med att inte vara förälder men att det just i dag kändes tungt när hon mår dåligt i övrigt också.

Men det är väl bäst att @tott själv får förtydliga än att jag ska fortsätta tolka :)
Du tolkar i princip rätt. Tack!

Desto mera förklaringar känner jag inte för att ge till de andra. Det räcker med det som är redan nu.
 
Snapchat skickar ju ”god jul” till alla som använder snapchat också. Alla firar ju inte jul. Men det är ju en högtid, precis som mors dag.
Nja, det är väl inte riktigt jämförbart. Jul är ju en högtid då man firar en händelse, att säga god jul till någon är ju mer jämförbart med att säga trevlig helg. Mors dag firar man ju specifika personer, mer jämförbart med att någon fyller år, och man säger ju inte grattis på födelsedagen till någon som inte fyller år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp