gravid? alkohol?

12345

Trådstartare
Har ett jobbigt dilemma. Har BIM idag, än så länge ingen mens... Är bjuden på en fest ikväll, alla kommer tycka att det är väldigt konstigt om jag inte dricker (fest planerad av ett nära tjejjgäng sedan länge). OM det nu har tagit sig den här gången (vilket jag hoppas), hur pass skadligt är det att dricka något glas vin? Vill ju heller inte berätta åt gänget, vill inte ta ut glädjen i förskott, mensen kan ju lika gärna dyka upp imorgon...
 
Sv: gravid? alkohol?

Du kan inte skylla på att du ska köra eller något då?

Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att kompisarna reagerar på att man inte dricker, men det är kanske bara jag... :crazy:
 
Sv: gravid? alkohol?

Alla jag vet som blivit gravida utan att veta om det har druckit (vissa bara nåt glas vin, andra stora mängder) under de första veckorna av graviditeten och det har varken gjort till eller från för deras barn.

Det är egentligen bara du själv som kan avgöra om du kan dricka eller inte.
 
Sv: gravid? alkohol?

Om du har BIM idag borde du kunna testa dig?

Annars tror jag inte det är någon fara med ett glas vin eller så, embryot lever på gulesäcken till v 5 har jag för mig, och delar alltså inte blodomlopp med dig.

Känner du dig tveksam kan du väl blanda ut lite, säg att du är törstig och vill ha en spritzer och blanda 1/3 vin och 2/3 sprite och så suppar du på den resten av kvällen.
 
Sv: gravid? alkohol?

Jag skulle göra ett test idag för att vara säker, visar det posetivt skulle jag inte dricka alls. Antingen berätta da eller hitta pa en anledning till att inte dricka.
När jag var tidigt gravid och var pa en fest sa jag bara att jag inte var sugen pa alkohol och det var ingen som tyckte det var konstigt (inte ens min närmaste kompis innan jag berättade för senare under kvällen).
 
Sv: gravid? alkohol?

Om du har BIM idag så kan du ju lika gärna göra ett test idag! Då vet du garanterat om du får ett plus. Om det iaf är neg. så kan du ju dricka med måtta för det kan ju hända att du får ett plus imorgon.

Jag skulle inte ha druckit, fast mina vänner vet att jag inte dricker så mkt så det är inte så konstigt om jag skulle valt att köra den kvällen. Du får göra som du känner helt själv. Det är ditt(och pappans) barn och ditt samvete! Fast är det dina vänner kanske du kan berätta iaf?
 
Sv: gravid? alkohol?

Säg att du har ont i magen eller i huvudet och därför inte vill dricka!! Alkohol ÄR skadligt för även ett så färskt foster!!!! Och skulle du sen råka få ett missfall kommer du att hata dig själv för att du tog några glas vin även om inte missfallet berodde på det!!!
 
Sv: gravid? alkohol?

Har ett jobbigt dilemma. Har BIM idag, än så länge ingen mens... Är bjuden på en fest ikväll, alla kommer tycka att det är väldigt konstigt om jag inte dricker (fest planerad av ett nära tjejjgäng sedan länge). OM det nu har tagit sig den här gången (vilket jag hoppas), hur pass skadligt är det att dricka något glas vin? Vill ju heller inte berätta åt gänget, vill inte ta ut glädjen i förskott, mensen kan ju lika gärna dyka upp imorgon...

Det är inte skadligt alls. Fostret får sin näring från gulsäcken. Kör på om du har lust.
 
Sv: gravid? alkohol?

Vet du att min allmäna uppfattning om dig utan att kolla i gamla trådar? Att du ofta kommer med helt felaktiga påståenden utan belägg eller källor och sen inte ens försvarar dina åsikter. Vad är meningen med det?
 
Sv: gravid? alkohol?

Shit, har gjort ett test = positivt, måste iväg och inhandla fler... för att vara på säkra sidan.

Nu känns det ju genast väldigt konstigt att dricka, måste försöka komma på någon bra orsak... Alltså även om det inte är skadligt så känns det inte bra.
 
Sv: gravid? alkohol?

Spara dina pengar, ett test kan inte visa positivt av misstag, om du inte äter hormoner som kan ge utslag.

Och grattis, såklart! :)
 
Senast ändrad:
Sv: gravid? alkohol?

Stort grattis! OM jag plussat hade jag haft svårt att dricka köp alkoholfritt vin och drick! Finns ett jättegott mosserat (stavning?) som heter Chapel Hill smakar som vanligt vin om ngn skulle vilja smaka. Stort stort grattis!
 
Sv: gravid? alkohol?

Grattis!

Jag drack alkoholfritt vin som jag hällde över i en vanlig vinflaska tidigt i min graviditet. Smidigt om det är skruvkork!
 
Sv: gravid? alkohol?

Jag drack alkoholfritt vin som jag hällde över i en vanlig vinflaska tidigt i min graviditet. Smidigt om det är skruvkork!

Så gjorde jag oxå! På nyår med alla vänner. Sen på tolvslaget hade jag en piccoloflaska med champagne som jag skålade bort. Vi stod ute och då kan man lätt "spilla" lite. Sen gick jag in sist och hällde ut resten.

På firmafesten beställde jag en alkoläsk och satt och låtsasdrack ur. Sen en mojito som fick smälta som jag sen gav bort till en packad kollega. Inte en kotte som misstänkte något!

Kl

Och grattis förståss!

Mvh Miks
 
Sv: gravid? alkohol?

Ursäkta nu men om du tror att du kan vara gravid så
är det väl ändå ganska oansvarigt att dricka alkohol?

Vad är det för vänner du har om du känner att du måste dricka?
 
Sv: gravid? alkohol?

Det handlar väl inte om att hon måste dricka utan att hon brukar dricka när de festar och nu inte vill det? Hon vill heller inte berätta att hon är gravid än vad jag kan förstå och vill undvika frågor om varför hon inte dricker. Inte att hon känner att hon måste dricka när hon umgås med sina vänner. Så tolkar jag det i alla fall.
 
Sv: gravid? alkohol?

Källa på det?

Kan utläsa i texten att det kan bli skadad även väldigt tidigt, dock så "lagas" det under tiden om mamman inte dricker mer.

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Alkohol/

Många kvinnor hinner dricka några glas innan de vet om att de är gravida. Några är också berusade ett par gånger under den tidiga graviditeten. Oftast är det inte någon fara, det som är gjort är gjort. Älta inte det som varit utan tänk framåt istället och undvik alkoholen under resten av graviditeten. Forskning visar att små skador kan repareras om mamman inte dricker alkohol under resten av graviditeten, lever ett regelbundet liv och äter näringsriktigt.

http://www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=967

Det finns ännu inga studier som kan påvisa att det är farligt för barnet om modern dricker ett enstaka glas alkohol under graviditeten, men man har heller inte lyckats visa motsatsen. Barnets hjärna och övriga organ börjar utvecklas under den tredje graviditetsveckan och är i detta tidiga skede särskilt känsliga. Som nämnts finns det ingen lägre mängd alkohol som man visat är ofarlig under graviditeten. Detta gäller även under tidig graviditet när organutvecklingen sker. Man bör därför inte dricka alkohol så fort man har minsta misstanke om att man är gravid eller allra helst helt undvika alkohol redan då man planerar att bli gravid.

Tycker nog att det finns mycket som talar för att man skall undvika alkohol i alla former om man är gravid eller vill bli gravid
 

Liknande trådar

Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 776
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 132
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 317
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp