Gravid eller luras kroppen?

SummerBreeze

Trådstartare
Nu är jag lite pirrig i magen...

Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat försöka ännu. Jag slutade med mina ppiller i höstas och har efter detta haft en väldigt punktlig mens precis som när jag åt ppillren. När vi har haft sex så har vi använt kondom.

Men... nu är jag sen! 10 dagar sen idag och fortfarande ingen mens, har aldrig hänt innan! Jag har haft molande värk typ mensvärk, ömmande bröst, orolig mage , pms-humör men ingen mens... och ju mer jag känner efter desto mer känner jag så börjar tro att kroppen kanske bara luras för att jag vill ha barn

Idag tog jag ett gravtest från RFSU bara för att och det kom ett svagt streck precis i kanten på den där biten man doppar (om ni förstår liksom ) alltså det är ett svagt streck men för långt ner? Hur tolkar man detta då? Känner mig bara ännu mer förvirrad! Ska ta ett test till imorgon och se om det blir mer tydligt.

Men vi har ju inte ens haft oskyddat sex? Så rent logiskt så bör jag ju inte ens kunna vara gravid?? Visst kan de gå sönder men känns så otroligt! Och jag kanske bara inbillar mig alla graviditetssymptom? Mensen är ju glasklar och ingen inbillning men jag känner mig också svullen, ont i brösten, lite illamående, orolig mage, känns som om jag kan börja grina för vad som helst osv... är det inte graviditet så är det ju skengraviditet med pms deluxe

Vad tror ni? Kan gravtestet vara positivt när det är ett svagt streck typ för långt ner?

Jag känner lite såhär att det vore sjukt kul om det är en bebis där inne men om inte är så är det inte hela världen utan då får vi börja försöka istället. Men spännande är det!
 
Ibland är ritningarna i instruktionen lite missvisande. Råder dig att köpa ett tydligare test om du känner dig osäker. Jag själv gillar cb icke-digitala med ett blått plus som dyker upp vid graviditet.

Hoppas på det resultat du önskar :)
 
Ibland är ritningarna i instruktionen lite missvisande. Råder dig att köpa ett tydligare test om du känner dig osäker. Jag själv gillar cb icke-digitala med ett blått plus som dyker upp vid graviditet.

Hoppas på det resultat du önskar :)

Jag tänkte göra det imorgon, lika bra att vara säker liksom!

Men om jag inte är gravid, hur normalt är det då att mensen är så sen helt plötsligt? Bör jag oroa mig för att någonting är fel I kroppen då? Får nog ta och ringa gyn i vilket fall känns det som för att sluta noja

Någon mer som tagit RFSUs test och fått ett streck för långt ner?
 
Kroppen kan ju hoppa över ÄL nån gång utan att det är nåt fel.

Ja det kanske, har aldrig varit med om det innan bara. Och brukar den inte göra det om man är stressad, mår dåligt, är underviktig eller liknande?
Jag har inte känt stress, mått bra och är normalviktig. Men det kanske bara kan hoppa över ändå? Men hur kommer det sig då att jag har som en ihållande molande "mensvärk"?
 
Den kan variera väldigt, man kan ha mens var 6e månad utan att det är onormalt.

Där ser man hur dålig koll jag har, jag har aldrig reflekterat över detta då jag alltid haft regelbunden mens i princip på klockslaget.

Men har man fortfarande pms besvär/mensvärkssmärtor om äl/mensen hoppar över en gång?
 
Skendräktig kanske? Var jag många gånger när jag planerade mina barn. Aldrig haft så mkt gravidsymptom som då :rofl:
Blev verkligen en chock när de dök upp sen 3e gången.
 
Skendräktig kanske? Var jag många gånger när jag planerade mina barn. Aldrig haft så mkt gravidsymptom som då :rofl:
Blev verkligen en chock när de dök upp sen 3e gången.

Haha ja kanske? Hade inte börjat undra om inte mensen var så sen. Och det där gravtestet vet jag inte vad jag ska tro om. Visst var det ett streck om än svagt men för långt ner?! Får köpa nytt tydligare helt klart och hålla tummarna
 
Nu är jag lite pirrig i magen...

Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat försöka ännu. Jag slutade med mina ppiller i höstas och har efter detta haft en väldigt punktlig mens precis som när jag åt ppillren. När vi har haft sex så har vi använt kondom.

Men... nu är jag sen! 10 dagar sen idag och fortfarande ingen mens, har aldrig hänt innan! Jag har haft molande värk typ mensvärk, ömmande bröst, orolig mage , pms-humör men ingen mens... och ju mer jag känner efter desto mer känner jag så börjar tro att kroppen kanske bara luras för att jag vill ha barn

Idag tog jag ett gravtest från RFSU bara för att och det kom ett svagt streck precis i kanten på den där biten man doppar (om ni förstår liksom ) alltså det är ett svagt streck men för långt ner? Hur tolkar man detta då? Känner mig bara ännu mer förvirrad! Ska ta ett test till imorgon och se om det blir mer tydligt.

Men vi har ju inte ens haft oskyddat sex? Så rent logiskt så bör jag ju inte ens kunna vara gravid?? Visst kan de gå sönder men känns så otroligt! Och jag kanske bara inbillar mig alla graviditetssymptom? Mensen är ju glasklar och ingen inbillning men jag känner mig också svullen, ont i brösten, lite illamående, orolig mage, känns som om jag kan börja grina för vad som helst osv... är det inte graviditet så är det ju skengraviditet med pms deluxe

Vad tror ni? Kan gravtestet vara positivt när det är ett svagt streck typ för långt ner?

Jag känner lite såhär att det vore sjukt kul om det är en bebis där inne men om inte är så är det inte hela världen utan då får vi börja försöka istället. Men spännande är det!

Kondom har 85-98% säkerhet så visst kan man bli gravid trots kondom. 2-15 av 100 kvinnor blir alltså gravida trots användande av kondom så helt orimligt är det inte att du skulle kunna vara gravid.
 
Hmm... gjorde ett test till nu på morgonen och samma resultat som igår, ett diffust men fullt synligt streck precis under plastflärpen om ni förstår, lite längre ner på stickan än vad bilden visar men ändå ett streck...

Vår mvc har drop in idag så får nog åka ner till dom och höra istället. Så man får bolla lite i vilket fall liksom!
 
Hmm... gjorde ett test till nu på morgonen och samma resultat som igår, ett diffust men fullt synligt streck precis under plastflärpen om ni förstår, lite längre ner på stickan än vad bilden visar men ändå ett streck...

Vår mvc har drop in idag så får nog åka ner till dom och höra istället. Så man får bolla lite i vilket fall liksom!
Det låter ju som om ritningen visar lite galet och att det faktiskt är en graviditet.
 
Den kan variera väldigt, man kan ha mens var 6e månad utan att det är onormalt.
Nej. Det är inte alls normalt. Det pekar i såna fall på PCOS eller annan ägglossningsstörning.

Ja det kanske, har aldrig varit med om det innan bara. Och brukar den inte göra det om man är stressad, mår dåligt, är underviktig eller liknande?
Jag har inte känt stress, mått bra och är normalviktig. Men det kanske bara kan hoppa över ändå? Men hur kommer det sig då att jag har som en ihållande molande "mensvärk"?

Det är helt möjligt att hoppa över en ägglossning typ en gång i året. Fullt normalt och det behöver absolut inte ligga stress bakom. Då brukar mensen bli ett par veckor sen. Molvärk och andra gravsymtom kan man absolut ha utan att vara gravid.

Det enklaste är ju självklart att ta ett tydligare test, d.v.s. ett som visar plus, eller ett digitalt.
 
Hmm... gjorde ett test till nu på morgonen och samma resultat som igår, ett diffust men fullt synligt streck precis under plastflärpen om ni förstår, lite längre ner på stickan än vad bilden visar men ändå ett streck...

Vår mvc har drop in idag så får nog åka ner till dom och höra istället. Så man får bolla lite i vilket fall liksom!

Ett streck eller två?

Man doppar ju stickan och så färgas den "svampen" som sitter längst ner, sen lägger man stickan platt och då "rinner" färgen över till andra sidan och när all färg "runnit klart" så är det kvar 1 kontrollstreck och om man är gravid 1 streck till.

Hade jag vart du hade jag köpt ett digitalt test! Så behöver du inte kolla några streck ;) Här får man betala för gravtest hos barnmorskan, och de kostar lika mkt som ett digitalt.
 
Ett streck eller två?

Man doppar ju stickan och så färgas den "svampen" som sitter längst ner, sen lägger man stickan platt och då "rinner" färgen över till andra sidan och när all färg "runnit klart" så är det kvar 1 kontrollstreck och om man är gravid 1 streck till.

Hade jag vart du hade jag köpt ett digitalt test! Så behöver du inte kolla några streck ;) Här får man betala för gravtest hos barnmorskan, och de kostar lika mkt som ett digitalt.
Va, betala för gravtestet hos bm??? Aldrig hört, det var det snålaste. Tänker ändå, hur många orkar ränna till bm för att få ett gratis test när man försöker. Det gör man väl först i lite oklara lägen? Eller så är jag funtad på annat sätt än vad många andra är. -testoman är nog närmast min beskrivning typ :p.
 
Köp ett digitalt test.
Jag körde Clearblues med veckoindikator. Då får du svart på grått "Gravid" eller "inte gravid".
 
Nu är jag lite pirrig i magen...

Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat försöka ännu. Jag slutade med mina ppiller i höstas och har efter detta haft en väldigt punktlig mens precis som när jag åt ppillren. När vi har haft sex så har vi använt kondom.

Men... nu är jag sen! 10 dagar sen idag och fortfarande ingen mens, har aldrig hänt innan! Jag har haft molande värk typ mensvärk, ömmande bröst, orolig mage , pms-humör men ingen mens... och ju mer jag känner efter desto mer känner jag så börjar tro att kroppen kanske bara luras för att jag vill ha barn

Idag tog jag ett gravtest från RFSU bara för att och det kom ett svagt streck precis i kanten på den där biten man doppar (om ni förstår liksom ) alltså det är ett svagt streck men för långt ner? Hur tolkar man detta då? Känner mig bara ännu mer förvirrad! Ska ta ett test till imorgon och se om det blir mer tydligt.

Men vi har ju inte ens haft oskyddat sex? Så rent logiskt så bör jag ju inte ens kunna vara gravid?? Visst kan de gå sönder men känns så otroligt! Och jag kanske bara inbillar mig alla graviditetssymptom? Mensen är ju glasklar och ingen inbillning men jag känner mig också svullen, ont i brösten, lite illamående, orolig mage, känns som om jag kan börja grina för vad som helst osv... är det inte graviditet så är det ju skengraviditet med pms deluxe

Vad tror ni? Kan gravtestet vara positivt när det är ett svagt streck typ för långt ner?

Jag känner lite såhär att det vore sjukt kul om det är en bebis där inne men om inte är så är det inte hela världen utan då får vi börja försöka istället. Men spännande är det!

Ta en bild på testerna och lägg ut.

Jag har för mig att det kan fastna färgrester precis i skarven mellan kissdelen och streckdelen om du förstår vad jag menar.
 
Nja, att ha mens var sjätte månad kan knappast kallas normalt. Har man inte mens oftare än så så bör man söka hjälp av en gynekolog för att fastställa vad problemet är.

Nej. Det är inte alls normalt. Det pekar i såna fall på PCOS eller annan ägglossningsstörning.
Jag har läst på nån seriös sjukvårdssida, minns ej vilken, och även hört från en gynekolog (om jag inte minns fel nu) att man kan ha mens var 6:e månad men det är ändå normalt. Har man det glesare ska man helst utredas, ja.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 338
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 360
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp