Bukefalos 28 år!

Gravid igen

D

Dolt_nick

Har gjort ett anonymt nick denna gången då denna graviditeten inte är oficiell ännu.

Jag har vänner på buke som jag umgås med privat & tyvärr finns det ett par stycken som älskar att skvallra trots dom fått besked på att knipa igen & hålla informationen för sig själv, därav anonymt nick.

Jag är idag i ca vecka 11 & ska på inskrivning nästa vecka, fick barn tidigare ifjor, men tyvärr så var själva förlossningen inget trevligt & denna gången har jag sagt att jag vill ha kejsarsnitt.

Jag vill helt enkelt inte genomgå en förlossning ännu en gång då jag redan innan hade förlossningsrädsla & ville då ha snitt, men tyvärr så blev jag bortviftad av barnmorskorna som tyckte att självklart ville jag ha normal förlossning.

Min förlossning var ingen trevlig upplevelse om man kan säga det så.
Hade inte så mycket annat val än att föda normalt, oavsett vilket så skulle barnet ut.

Denna gången kommer jag inte att ge mig utan SKA snittas.
Jag har fått (tyvärr) en bm som helst vill man föder vaginalt & vägrar överhuvudtaget lyssna ang snitt, men kvinnoläkaren som var med vid min andra förlossning, lovade mig snitt, då han såg min jobbiga förlossning, både fysiskt & psykiskt.

Hur ska jag gå till väga...Ska jag köra klackarna i golvet & överhuvudtaget inte ge mig, hur ska jag göra om min BM trots min faktiskt väldigt bra anledning till snitt trots allt propsar på jag ska föda normalt igen?

Ska jag byta & be henne fara & flyga? Eller ska jag gå över huvudet på dem & ta kontakt med min kvinnoläkare & få intyg från honom att jag SKA ha snitt?

Anledningen till denna tråden är att jag vill veta mina rättigheter, förra gången blev jag fullständigt överkörd av min BM.

Den som vill ta en diskussion ang anledningen kan ta det via pm, jag vet vad mina vänner har för nick. Jag döljer inget för övriga buke, men jag vill inte ha en massa snack på byn, vilket jag vet det kommer att bli.
Denna grav, kommer döljas in i det längsta för att slippa samma tjafsande som förra graviditeten.

Finns 2 personer i min omedelbara närhet utöver min sambo som känner till min grosses som jag litar på fullständigt.
Annars vet inte ens våra föräldrar eller vår förstfödda om att det är ett syskon på väg.

Jag kommer inom sinsom tid att avslöja mitt riktiga Nick när tiden är rätt för resten av min omgivning att veta.
Men diskussion kan tas via pm & då kommer jag berätta mitt riktiga nick & ni kommer förstå varför jag valt anonymt.

Mvh
Dolt_nick
 
Sv: Gravid igen

Hittade detta ang rätten till kejsarsnitt...vilket inte alltid är så lättolkat.

Alla patienter har enligt lag rätt att vägra en åtgärd som ordinerats av läkare men man har enligt samma lag inte rätt att kräva en behandling som går emot läkarens övertygelse. Sjukvårdpersonalen ska om möjligt planera vården i samråd med patienten. Det går alltså inte att kräva att föda med kejsarsnitt om läkaren anser att det är bättre för kvinnan och barnet med en vaginal förlossning, däremot måste läkaren samråda med kvinnan och försöka hitta sätt som gör att båda kan acceptera lösningen. Det finns flera etiska principer som ligger till grund när man planerar vård där läkarens och kvinnans önskemål kolliderar.

autonomiprincipen: informerat samtycke från kvinnan inför valet av förlossningsväg

nyttoprincipen: medicinska och psykologiska risker för mor och barn ska vägas mot fördelarna

rättviseprincipen: olika villkor och vård på olika sjukhus kan göra att det blir orättvisa skillnader i vården

kostnadseffektivitetsprincipen, om resultaten är lika bra bör den billigaste behandlingen väljas

I praktiken innebär det att om man har gått på Aurora-/Anima-/Klara-/stödsamtal och fortfarande önskar föda med kejsarsnitt så anser läkarna oftast att det är den bästa lösningen.
 
Sv: Gravid igen

Om din barnmorska inte lyssnar på dig så byt till en annan. Med tanke på hur dåligt du mår inför en förlossning så ge dig inte förrän du fått snitt godkänt. Kan inte läkaren som var med vid förlossningen hjälpa dig? Jag kan inget om detta, men det finns ju alltid någon ansvarig barnmorska på varje MVC som du kan vända dig till.

Lycka till !!!
 
Sv: Gravid igen

Det du ska göra är att be att få komma på samtal hos barnmorskorna inne på kvinnokliniken, Aurora kallas det på många håll men det har andra namn i vissa landsting (här heter det Amanda). Diskutera inte saken med din ordinarie barnmorska (som jag håller med om att du borde byta ut - vilket du har rätt att göra utan att motivera dig), utan be bara att få komma dit för att "bearbeta din förra förlossning inför den kommande". Väl hos dessa barnmorskor kan du berätta vad det hela handlar om. Dels tror jag att du kanske behöver få prata av dig om hur det var förra gången, även om det denna gången kommer sluta med ett snitt.
Dessa samtals-barnmorskors uppgift är att göra din kommande förlossning så bra som möjligt oavsett om det slutar med snitt eller om du av någon anledning får för dig att göra ett till försök vaginalt.
 
Sv: Gravid igen

Grattis till graviditeten och byt till en annan barnmorska på en gång! Inom de landstinget jag bor får jag gå till vilken barnmorska jag vill, på en helt annan ort om det är så.
 
Sv: Gravid igen

Tack för ditt svar.

Det finns tyvärr inte en chans att jag kommer göra det vaginalt igen, jag kommer helt enkelt inte att klara det psykiskt.
Jag har diskuterat med kurator & haft möte efter förlossningen med både barnmorska & läkare.
Läkaren sa att det blir snitt nästa gång.
Men Bm jag fick nu säger att jag inte kan få det eftersom jag fått vaginalt en gång.
Själva förlossningen gick bra, min kropp klarade den fint & återhämtade sig snabbt med minimala skador. Den var enligt skolboken.

Men psykiskt tyckte jag det var rent ut sagt hemskt, jag var livrädd hela tiden.

Jag ska ringa läkaren imorgon & rådfråga, behövs det så går jag över huvudet på Barnmorskorna.
 
Sv: Gravid igen

Självklart kan du få snitt fast du fött vaginalt, det var helt enkelt inte din grej & du fick lida av upplevelsen.
Byt bm & stå på dig, många ignorerar förlossningsrädda & man måste själv vara väldigt bestämd på sin sak om man vill ha snitt i en del landsting.
 
Sv: Gravid igen

Men Bm jag fick nu säger att jag inte kan få det eftersom jag fått vaginalt en gång.


Rent skitsnack, var arg jag blir :mad:. Jag tycker det brukar vara tvärtom, har man varit med om en förlossning är det enklare att få snitt just för att man har en traumatisk upplevelse bakom sig. Stå på dig, och byt framför allt BM på en gång, gå till en annan vid inskrivningen!! Bor du i Stockholm har jag ett bra förslag på BM. Men det måste ju vara någon du litar på och inte ett rikspucko som inte lyssnar!
 
Sv: Gravid igen

Om din läkare anser att du ska ha snitt så är det vad som gäller. Din barnmorska bestämmer inte hur du ska föda. Du går inte bakom ryggen på din barnmorska genom att kontakta läkaren som ansåg att du ska ha snitt nästa gång utan du gör dej själv en tjänst.
 
Sv: Gravid igen

Jag var där igår på livsstilssamtal & då tog min BM upp lite ang min förra förlossning & jag sa rakt ut att jag ska ha snitt nästa gång, det var inte disskuterbart överhuvudtaget.

Hon försökte övertala mig att bli igångsatt tidigare = mindre barn, då vårt förstfödda var ganska stort med stort huvud som vållade mig problem & genomgå en normal förlossning, trodde det kunde vara bra för att sudda ut minnena från den gamla förlossningen så den blev bytt mot en trevlig upplevelse.
Det var även bättre för min kropp att genomgå hela förloppet igen.

Ska få träffa läkare under min graviditetstid & som det ser ut nu, blir det planerat snitt, vilket glädjer mig.
Förhoppningsvis kan jag luta mig tillbaka denna gången & njuta av min graviditet istället för att vara väldigt orolig inför förlossningen.

Tack för stöttningen :bow:
 
Sv: Gravid igen

Det är överläkaren på det BB du ska förlösas som tar beslut om snitt, dvs vad din barnmorska säger/gör har ingen egentlig kraft.

Däremot är det ju skönt att veta att man har sin Bm bakom sig.

Beroende på vart i Sverige du bor så är det svårare att få snitt beviljat, jag säger inte detta för att skrämma dig utan för att du kanske ska förbereda dig på att få kämpa lite ( tyvärr ).

Men ge inte upp, är det snitt du vill ha pga vad som hänt under tidigare förlossning så ja då får dom allt lyssna ..

Lycka till och stödpepp

/ en som väntar på snitt-tid :)
 
Sv: Gravid igen

Tack för ditt svar.

Det finns tyvärr inte en chans att jag kommer göra det vaginalt igen, jag kommer helt enkelt inte att klara det psykiskt.
Jag har diskuterat med kurator & haft möte efter förlossningen med både barnmorska & läkare.
Läkaren sa att det blir snitt nästa gång.
Men Bm jag fick nu säger att jag inte kan få det eftersom jag fått vaginalt en gång.
Själva förlossningen gick bra, min kropp klarade den fint & återhämtade sig snabbt med minimala skador. Den var enligt skolboken.

Men psykiskt tyckte jag det var rent ut sagt hemskt, jag var livrädd hela tiden.

Jag ska ringa läkaren imorgon & rådfråga, behövs det så går jag över huvudet på Barnmorskorna.
Jag tycker ändå att du ska försöka få dessa samtal, för som jag skrev - oavsett om det slutar med snitt eller vaginalt så kommer de hjälpa dig att få en så bra förlossningsupplevelse som möjligt. Kejsarsnitt är också en förlossning... :idea:

Det är INTE att gå över huvudet på barnmorskorna, det är i vilket fall som helst läkaren som beslutar ifall du får ett snitt eller inte.
Däremot tycker jag att du ska försöka hitta en annan barnmorska som kan stötta dig igenom graviditeten, i stället för att motarbeta dig efter en traumatisk upplevelse.

Lycka till, whoeveryouare!! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
929
Senast: Myrten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 426
Senast: Jeps
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 331
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp