Gravid med unghund...

H

Heira

Är så splittrad... Det är så att i februari köpte jag en bordercollie/tollarkorsning, och allt var jättefint. Hunden jag har fått är underbar och väldigt lättlärd och go och glad. Nu är det så att jag blivit oplanerat gravid, och vet inte längre vad jag ska göra. Har väldigt ont i ryggen, och numer är det bara min sambo som går ut med henne när jag mår som sämst. Jag försöker träna henne lite inne, men det känns ändå som om hon inte får det hon behöver. Hon har inte visat något tecken på att hon skulle må dåligt, men jag har så dåligt samvete för henne ändå... Vad tycker ni att jag ska göra? Att sälja henne skulle kännas som att sälja mitt eget barn! :cry:
 
Om det är en lättsam hund så kanske du kan hitta någon kan hjälpa dig under gravideteten? Men så länge hunden inte mår dåligt så tycker jag inte du behöver känna dåligt samvete. Hon kanske känner att du inte mår bra och varvar ned. Du kan ju träna henne sedan när barnet kommer och så får barnet massor av frisk luft på era promenader... :)
 
håller med. hjärngympa kan man ju syssla med inomhus och det behöver inte vara så ansträngande (för dig).
 
Jag hade bestämt mig för att spara en valp ur mins enaste kull när jag helt plötsligt upptäckte att jag var gravid (valparna var då 6 veckor). Vi bestämde oss för att spara valpen ändå och det har gått relativt bra.
Hon har vissa tider visat på att vara lite understimulerad, särskilt strax efter att vår son föddes (= väldigt lite tid över för hundarna) men vi har löst det genom att gömma köttbullar etc och ha sådana där aktivitetsleksaker typ ben med godis i och så vidare dvs saker man kan göra inomhus (svårt att dra ut och spårträna med en nyfödd bebis). Det har funkat ok men vi tröstar oss med att det bara är tillfälligt. Så fort det blir lite varmare ska vi dra igång med viltspåret igen :)
 
Graviditet är ett övergående tillstånd. Jag tycker det borde gå att överleva den här tiden med stimuleringsleksaker, gömma godis, "konster på köksgolvet" etc. Kanske hitta någon granne som kan ta en promenad eller två?! Hundar (främst yngre) har ju mycket energi, men de flesta är väldigt anpassningsbara till miljön och jag tror ni klarar det bra ändå. :)
 
Har själv en dotter på 6 mdr. Har tre hundar och hade så även under graviditeten. Håller med att graviditeten är övergående men du kommer inte ha mera tid för din hund när barnet väl är fött. Det tar mycket mera tid än man tror. Det är bra att din hund hanteras av husse ett tag framöver nu för så kommer det att bli även när barnet är fött. Jag hade dock ingen tanke på att ge upp någon av mina hundar så de är kvar här allihop, men visst har jag lite dåligt samvete emellanåt för att de borde engageras mera.
 
Jag föreslår att du köper dig några/någon böcker/bok om operant inlärning. Sedan kör du det hemma. Då får din hund hjärngympa och de brukar älska det och de brukar bli helt färdiga/trötta. Det krävs ju inte mer en än klicker, godis, lite fantasi från din sida.

En bra sak att lära hunden är tex att trycka på knappar. Du kommer hem och bär på ditt barn och har hunden med dig. Alla händer är fulla med prylar och så kan du inte tända i hallen. Då är det jätte bra om du kan be din hund tända. :idea: :idea:
 
då är det bra om man har en försiktig hund. det har inte jag. jag skulle lära honom att hämta min mobiltelefon. det gör jag inte igen (det värsta av allt var att det inte ens var min egen. jag hade lånat det :o)
 
Tack för alla svar!:) När man läser på olika hundforum så verkar alla så otroligt engagerade och aktiverar sina hundar i timmar varje dag, och många tycker att man är en dålig hundägare om man inte gör si och så... men nu känns det lite bättre iaf..:)
Visserligen är graviditet övergående, men sen när bebisen kommer så kommer det nog bli rätt så mycket att göra med den, så frågan är hur mycket man hinner då. Vi får se hur det går, men jag hoppas att det går bra. Vill inte att min lilla tös ska behöva må dåligt för att våran livssituation plötsligt ändrades.
 
är ni två om barnet så kan ju pappan passa barnet medan du tränar med hunden. kan tänka mig att det är rätt skönt att komma ifrån lite då och då. mina hundar kommer nog fortfarande finnas kvar när jag så småningom skaffar barn. fast då kommer de vara ganska gamla (runt 10 år).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 869
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Hellhound
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 855
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
656
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp