Gravid och Hästägare - vad göra med hästen?

D&D

Trådstartare
Behöver tips och råd. Är gravid och har en häst hemma. Jag vill rida tills doktorn inte tillåter det längre.
Är väll som alla inte orolig att ramla av utan mer ororlig för att bebisen ska skakas omkring när jag rider. Bålen rör ju på sej otroligt mycket när man sitter på hästen.

Men sen da, när jag inte kan rida, vad ska man göra med hästen då? Ni som har varit gravida, klarade ni av att ta hand om era hästar sista tiden av graviditeten eller blev det för tungt? och vad gjorde ni med era hästar?

Min har arthros och behöver lätt arbete konstant.

jag har tänkt:
- skritta om jag får och öva halter, rygga, skänkelvikning, öppna, sluta etc.
- tömköra
- longera
- löshoppa
- klicker träning

Några andra ideer och tips?
 
Min bm sa att bebis ligger väl inbakad, rid så länge DU tycker det är bekvämt.
Kanske hela tiden, kanske betydligt kortare.

jag fick ont i magen runt månad fem typ och slutade då. Så himla viktigt var det inte.
Dessutom var galopp den bekvämaste gångarten...😁 trav ok och skritten nästan sämst. Det är nog väldigt olika.

Däremot när bebis blir större i magen blir den ju sas mer exponerad, man kanske ska passa sej för att bli klämd i passager, vid lastning osv.
Man är heller inte lika snabb att ta sej undan vid situationer.
-tips i all välmening.


Jag hade/har hästarna hemma.
Syskon o mamma skötte stallet under tiden på BB och red en av hästarna endel när jag var gravid och efter.
men annars skötte jag allting själv före och efter. Hade inga problem med att få det att rulla men fick i slutet ta pauser vid behov såklart. Tungt tyckte jag inte det var. Man får be om hjälp om så behövs! Jag lastade hö och härjade men man måste våga be om hjälp när man behöver!

Dagen innan bf med son ett fick ena hästen kolik tex och skulle promeneras. Det var lite tungt faktiskt men funkade det med.

Jag jobbade min unghäst mycket från marken när jag inte red längre. Är ju ett jättebra komplement till ridningen. Finns massor att göra! Jag introducerade tömkörning och linor och dra kedjor tex.
Miljöträning, hoppa i töm, arbete i långa tyglar, ren lydnad.

De gick ute i hage så mycket och så länge som bara var möjligt. Ut dygnet runt så fort det gick.
 
Fick något infall och hoppade några (små!)hinder i v39. Blev sedan orolig och hörde av mig till BM som försäkrade mig om att det inte går att skaka om bebis för mycket inne i magen, inte ens när de är ordentligt fixerade. :up:

I övrigt var vi ute och skrittade mycket barbacka på slutet (sadlarna funkade sämre för fogarna) tills jag tre dagar innan förlossningen behövde hjälp av och sa att det fick bli sista ridturen. Tömkörning fungerade också bra så länge jag mest stod i mitten och körde på volt. Och mycket promenader.
 
Jag fick sluta i typ v 20 pga foglossning. Kunde inte ens sköta om dom.
Lämnade en på inridning, en ut på foder och travhästen i proffsträning.
 
Jag minns min gamla tränare berättade att hon hade ridit sin häst tills dagen innan förlossningen. Jag tror det är väldigt individuellt hur länge man klarar att rida osv.
 
Jag red ganska länge in i graviditeten, min BM uppmuntrade det så länge jag själv kände mig bekväm med det. Skönaste gångarten var galopp 😁 Det som tillslut fick mig att sluta rida var att det var så obehagligt att hoppa av hästen. När bebis sen var född hade jag hästen utlånad på i princip helfoder. Nu skadade sig hästen i samband med graviditeten och pga sin ålder valde jag att inte fortsätta behandla. Jag äger henne fortfarande och nu är hon betäckt och står hos en vän. Vi har precis fått vår andra bebis och jag är jätteimponerad över de som klarar av både hästar och barn!
 
Inte jag men jag har själv sett en ytlig bekant vara ute och galoppera med ena hästen bara tre dagar innan planerat snitt och nomadkvinnor har alltid ridit så det är nog högst individuellt vad man som individ orkar och klarar att göra. För fostrets skull är det ingen fara så länge du inte ramlar av och landar illa.
 
Jag har ridit båda mina graviditeter till v40, i princip som vanligt. Vet att jag haft tur som haft en så samarbetsvillig kropp, men jag skulle nog ändå om jag vore du utgå från att du kan fortsätta med hästeriet.

Idag har jag två barn, 1 och 4 år, och rider 6 dagar i veckan. Jag blir en så mycket bättre mamma när jag tar mig tid till det.
 
Jag fick sluta rida i v.15 ungefär(är i v. 23 nu). Pågrund av foglossning och att jag var rädd för att trilla av och skada fostret. Har en häst som inte kräver så mycket, är nöjd med att skrota i hagen. Myser i stallet och tränar en del från marken istället, lasttränar, miljötränar osv. Skulle aldrig någonsin klara av att tänka tanken att sälja hästarna. Om det skulle ske kommer jag inte längre fungera som människa. Har sett till att göra stallet så lättskött som möjligt och min man är alltid fantastiskt hjälpsam. Dock räknar jag med att det kommer bli en period med mindre träning. Men så länge jag får ha hästarna kvar så får det gå :love:
 
Fick sluta tidigt pga foglossning, kanske runt vecka 15-17. Kunde mocka och så rätt länge men det blev jättetungt, jag blev ju allt mer stillasittande pga värken så jag orkade ganska lite mot slutet (kräktes nästan hela vägen också).
Har ett fint nät runt mig som hjälpte mig med hästen. Körde henne lite på slutet men det blev läskigt med stor mage och dålig reaktionsförmåga pga smärtan. Hästen var 4 då och fick kanske 1-2 mån helvila vid förlossning, fick sedan hjälp att rida av medryttare. Red själv igen efter 3-4 månader. Är väldigt ödmjuk inför hur dåligt man kan må som gravid och nyförlöst, hade jag inte haft hjälp hade jag lånat ut eller sålt.
 
Behöver tips och råd. Är gravid och har en häst hemma. Jag vill rida tills doktorn inte tillåter det längre.
Är väll som alla inte orolig att ramla av utan mer ororlig för att bebisen ska skakas omkring när jag rider. Bålen rör ju på sej otroligt mycket när man sitter på hästen.

Men sen da, när jag inte kan rida, vad ska man göra med hästen då? Ni som har varit gravida, klarade ni av att ta hand om era hästar sista tiden av graviditeten eller blev det för tungt? och vad gjorde ni med era hästar?

Min har arthros och behöver lätt arbete konstant.

jag har tänkt:
- skritta om jag får och öva halter, rygga, skänkelvikning, öppna, sluta etc.
- tömköra
- longera
- löshoppa
- klicker träning

Några andra ideer och tips?

Det är så himla olika hur kroppen mår så det är svårt att råda. Jag själv kunde rida hyfsat bekvämt till v. 37, sen fick jag svårt att ta mig ner 😄 Jag hade två kompisar som hjälpte mig lite med ridningen sista veckorna och en månad efter BF. Jag har en väldigt trevlig tävlingshäst så de var inte svårövertalade.

Jag klarade dock stallskötsel och pyssel själv fram till förlossningsdagen. Jag var uppe i sadeln igen 10 dagar efter dottern föddes men då hade jag inga skador efter förlossningen heller.

Jag har en vän som red till v42 (blev igångsatt dagen efter) och en som inte kunde rida alls efter v 25 pga så det är väldigt individuellt.

Har du möjlighet att få ridhjälp ifall det inte funkar för dig?
 
  • Gilla
Reactions: D&D
Inte jag men jag har själv sett en ytlig bekant vara ute och galoppera med ena hästen bara tre dagar innan planerat snitt och nomadkvinnor har alltid ridit så det är nog högst individuellt vad man som individ orkar och klarar att göra. För fostrets skull är det ingen fara så länge du inte ramlar av och landar illa.

Inte ens då behöver det gå illa. Jag vet två höggravida som for av rätt illa men utan att det hände något med barnet.
 
Jag hade tre hästar när jag var gravid varav två i ridbar ålder. Red fram till samma dag värkarna satte igång. Hoppade in i vecka 30 tror jag.
Åkte av en gång i vecka 25 men inget dramatiskt alls.
Märkte rätt snabbt att fostret sov gott när jag red :D

Det tyngsta för min del var att mocka och släpa höpåsar. Ridningen var ett mindre problem bortsett från att kunna knäppa ridbyxorna.

Efter förlossningen dröjde det en månad innan jag red igen. Mådde bra men hade blivit opererad direkt efter förlossningen så var lite sliten.
Hästarna fick under den tiden klara sig med lite tömkörning och lösgalopp några gånger i veckan :)
 
Jag hade foglossning som sade ifrån redan runt v 5-7 och så småningom kunde jag inte ens tömköra min snälla ponny på volt.

Men det är så himla olika.
 
  • Gilla
Reactions: D&D
Behöver tips och råd. Är gravid och har en häst hemma. Jag vill rida tills doktorn inte tillåter det längre.
Är väll som alla inte orolig att ramla av utan mer ororlig för att bebisen ska skakas omkring när jag rider. Bålen rör ju på sej otroligt mycket när man sitter på hästen.

Men sen da, när jag inte kan rida, vad ska man göra med hästen då? Ni som har varit gravida, klarade ni av att ta hand om era hästar sista tiden av graviditeten eller blev det för tungt? och vad gjorde ni med era hästar?

Min har arthros och behöver lätt arbete konstant.

jag har tänkt:
- skritta om jag får och öva halter, rygga, skänkelvikning, öppna, sluta etc.
- tömköra
- longera
- löshoppa
- klicker träning

Några andra ideer och tips?
Jag har ridit in i vecka 38. Hoppade fortfarande rätt sent in i graviditeten, har haft liten mage som har gjort det möjligt. Att barnet gungar är inget att oroa sig för, bebisen är skyddad där inne. Farligt är att ramla av och slå i magen, inte själva gungandet.
Rid så länge det känns bra.
 
  • Gilla
Reactions: D&D
Tack alla för era svar! så snällt av er att dela med er av era erfarenheter. och jag blir typ lite tårögd av att höra att det är många av er som har ridit så länge in i graviditeten. känns väldigt bra att höra och ger mej hopp!

jag har en väldigt djup dressyr sadel med stora knästöd och hög pommel så jag har redan börjat att svinga högerbenet över nacken på hästen och glida av på rygg istället för att böja mej över magen. Tänker att jag börjar nu så hästen vänjer sej och det har fungerat bra.

håller med - galopp känns mest bekvämt! jag får göra en galoppbana
 
Behöver tips och råd. Är gravid och har en häst hemma. Jag vill rida tills doktorn inte tillåter det längre.
Är väll som alla inte orolig att ramla av utan mer ororlig för att bebisen ska skakas omkring när jag rider. Bålen rör ju på sej otroligt mycket när man sitter på hästen.

Men sen da, när jag inte kan rida, vad ska man göra med hästen då? Ni som har varit gravida, klarade ni av att ta hand om era hästar sista tiden av graviditeten eller blev det för tungt? och vad gjorde ni med era hästar?

Min har arthros och behöver lätt arbete konstant.

jag har tänkt:
- skritta om jag får och öva halter, rygga, skänkelvikning, öppna, sluta etc.
- tömköra
- longera
- löshoppa
- klicker träning

Några andra ideer och tips?
Första barnet - red till 2 v före bf, började igen 2 v efter. Andra barnet - ramlade av illa v 25 och ställde då av hästen tills sonen var född.

Min häst har gått på lösdrift och jag har inte dåligt samvete när jag inte kan rida. Men jag hade eg inga problem under graviditeterna, det var ju sen när bebisen var liten det blev svårt att få ihop det. Trots att jag var mammaledig länge. Lödrift och medryttare fungerade för mig. Sen när barnen blev äldre blev det mer tid igen och sen köote vi gård och det blev ännu enklare flr barnen kunde leka inme eller i trädgården medan jag red.

Vad gäller graviditet och ridning så finns inga risker med ridningen i sig, dvs skakningarna och stötarna som blir av själva ridningen. Det som är en risk är om man ramlar av illa.
 
Första barnet - red till 2 v före bf, började igen 2 v efter. Andra barnet - ramlade av illa v 25 och ställde då av hästen tills sonen var född.

Min häst har gått på lösdrift och jag har inte dåligt samvete när jag inte kan rida. Men jag hade eg inga problem under graviditeterna, det var ju sen när bebisen var liten det blev svårt att få ihop det. Trots att jag var mammaledig länge. Lödrift och medryttare fungerade för mig. Sen när barnen blev äldre blev det mer tid igen och sen köote vi gård och det blev ännu enklare flr barnen kunde leka inme eller i trädgården medan jag red.

Vad gäller graviditet och ridning så finns inga risker med ridningen i sig, dvs skakningarna och stötarna som blir av själva ridningen. Det som är en risk är om man ramlar av illa.

usch :( gjorde du illa magen när du ramlade av?
 
Jag red när vi började med att försöka skaffa barn.Slutade efter ett par missfall.Höll sedan upp med ridningen under mina två graviditeter .Det är så kort tid under ens liv.Jag har hela tiden lyssnat på kroppen o tagit det i min takt
 
Min kompis red tills en månad före BF, sen tyckte hon det var lite svårt att balansera trots ganska liten mage. Hon tömkörde sen och hade en annan tjej som red ett par gånger i veckan, hon var uppe på hästen igen innan efterkontrollen.

En annan vän klarade inte att rida eftersom hon blev sjösjuk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Är gravid med mitt första barn och har en fyraårig ridhäst. Än så länge kan jag rida som jag önskar och framöver när jag blir...
2
Svar
24
· Visningar
2 642
Senast: ygenda
·
Hästmänniskan Hej! jag är gravid i vecka 33 nu så inte så långt kvar nu men min stora fråga är hästen, Jag har haft medryttare på han ca 4 dagar i...
Svar
13
· Visningar
2 799
Senast: hast_galen
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 406
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp