Gravid och hästägare? (Utbruten från Vårföräldrar 2019)

Elin_B

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Efter att ha sett en liten på UL och känna mig lite tryggare har jag påbörjat den inte helt lätta uppgiften att leta medryttare. Helst typ delfoder, inser att jag kommer behöva hjälp åtminstone 3 dagar/v eftersom mitt sto är så pass tittig och ”stökig” att jag ganska snart kommer vilja hålla mig på banan.

Har någon mer häst? Hur tänker ni?
 
Efter att ha sett en liten på UL och känna mig lite tryggare har jag påbörjat den inte helt lätta uppgiften att leta medryttare. Helst typ delfoder, inser att jag kommer behöva hjälp åtminstone 3 dagar/v eftersom mitt sto är så pass tittig och ”stökig” att jag ganska snart kommer vilja hålla mig på banan.

Har någon mer häst? Hur tänker ni?

Ena hästen är dräktig, den andra är en 3 åring som jag håller på att rida in nu, och en tävlingshäst. Tanken är att rida så länge som möjligt, vara med på årets sista tävlingar och hitta någon som kan hjälpa mig tävla näst år 😊 Medryttare tycker jag är jättesvårt, speciellt till tävlingsstoet som just nu är väldigt explosiv. Men det går nog att lösa 👌
 
Efter att ha sett en liten på UL och känna mig lite tryggare har jag påbörjat den inte helt lätta uppgiften att leta medryttare. Helst typ delfoder, inser att jag kommer behöva hjälp åtminstone 3 dagar/v eftersom mitt sto är så pass tittig och ”stökig” att jag ganska snart kommer vilja hålla mig på banan.

Har någon mer häst? Hur tänker ni?

Jag har häst. Min är också stökig så jag har lite huvudbry kring hur jag ska göra. Funderar faktiskt på att försöka sälja men har inte riktigt bestämt mig. En tillräckligt duktig medryttare känns jättesvårt att hitta (islandshäst). Hon går dock på lösdrift och skulle kunna stå ett par månader om det behövs. Svårt att veta hur jag känner för häst när bebis väl är här dock. Hon är inte en häst som mår bra av att gå lite sporadiskt utan behöver hållas igång ordentligt när hon väl går.
 
Jag har häst. Min är också stökig så jag har lite huvudbry kring hur jag ska göra. Funderar faktiskt på att försöka sälja men har inte riktigt bestämt mig. En tillräckligt duktig medryttare känns jättesvårt att hitta (islandshäst). Hon går dock på lösdrift och skulle kunna stå ett par månader om det behövs. Svårt att veta hur jag känner för häst när bebis väl är här dock. Hon är inte en häst som mår bra av att gå lite sporadiskt utan behöver hållas igång ordentligt när hon väl går.

Ja sälja vore nog det smartaste för mig men detta är min sista häst och jag har aldrig varit utan så det känns som ett stort steg.

Sedan graviditeten med sonen har jag dock inte ridit på det sätt jag tycker är roligt (tävling och träning) så motivationen är väl inte på topp.

Sålde min äldre trygga valack när sonen var nyfödd eftersom han inte kunde bli stående och stoet gick med föl så det var inte läge att sälja henne. En vecka efter försäljningen hade han fått en skada på djupa böjsenan och tre månader senare togs han bort då han fick kolik som utvecklades till tarmvred. Så jag är lite bränd efter den upplevelsen - han var min ögonsten och jag ville egentligen aldrig sälja utan gjorde det för att jag trodde det var det bästa för honom :(

Har egen gård så det är ju enkelt att ha kvar henne men samtidigt är det ett grymt fint sto på 9 år. Känns som lite slöseri med hästresurser ;)
 
Jag har häst. Min är också stökig så jag har lite huvudbry kring hur jag ska göra. Funderar faktiskt på att försöka sälja men har inte riktigt bestämt mig. En tillräckligt duktig medryttare känns jättesvårt att hitta (islandshäst). Hon går dock på lösdrift och skulle kunna stå ett par månader om det behövs. Svårt att veta hur jag känner för häst när bebis väl är här dock. Hon är inte en häst som mår bra av att gå lite sporadiskt utan behöver hållas igång ordentligt när hon väl går.

När jag väntade dottern hade jag en islandshäst. Han var då hingst och skulle fylla 6 den sommaren. Han fick en lång vila samt kastrering (slutade rida i februari, dottern kom i augusti) och sen satte jag igång honom i september. Kände dock aldrig att tiden riktigt fanns så min mamma fick ta över honom som läromästare samma vinter. Hon har honom kvar..

Vart finns du?
 
Ja sälja vore nog det smartaste för mig men detta är min sista häst och jag har aldrig varit utan så det känns som ett stort steg.

Sedan graviditeten med sonen har jag dock inte ridit på det sätt jag tycker är roligt (tävling och träning) så motivationen är väl inte på topp.

Sålde min äldre trygga valack när sonen var nyfödd eftersom han inte kunde bli stående och stoet gick med föl så det var inte läge att sälja henne. En vecka efter försäljningen hade han fått en skada på djupa böjsenan och tre månader senare togs han bort då han fick kolik som utvecklades till tarmvred. Så jag är lite bränd efter den upplevelsen - han var min ögonsten och jag ville egentligen aldrig sälja utan gjorde det för att jag trodde det var det bästa för honom :(

Har egen gård så det är ju enkelt att ha kvar henne men samtidigt är det ett grymt fint sto på 9 år. Känns som lite slöseri med hästresurser ;)

Ja, visst är det svåra beslut! Misstänker också att motivationen inte blir den samma senare. Kan tänka mig att det är ännu lättare att ha dem kvar (på gott och ont) när man har egen gård. Jag drömmer ju om egen gård i framtiden och då vill jag ju ha nuvarande häst där.
 
När jag väntade dottern hade jag en islandshäst. Han var då hingst och skulle fylla 6 den sommaren. Han fick en lång vila samt kastrering (slutade rida i februari, dottern kom i augusti) och sen satte jag igång honom i september. Kände dock aldrig att tiden riktigt fanns så min mamma fick ta över honom som läromästare samma vinter. Hon har honom kvar..

Vart finns du?

Ja det är lite det jag är orolig för, att om hon får lång vila så kanske jag ändå får ta ett sådant beslut senare. Då kanske det är lika bra att sälja nu när hon är igång. Smidig lösning för dig med din mamma dock! Skönt att inte behöver ta beslutet att sälja helt utan ha en mamma som kan ta över. Samtidigt känns det sorgligt att ge upp sitt idag största intresse, inget som jag egentligen vill tror jag. Tur jag kan fundera lite till!

Vi bor i Skåne :)
 
Ja det är lite det jag är orolig för, att om hon får lång vila så kanske jag ändå får ta ett sådant beslut senare. Då kanske det är lika bra att sälja nu när hon är igång. Smidig lösning för dig med din mamma dock! Skönt att inte behöver ta beslutet att sälja helt utan ha en mamma som kan ta över. Samtidigt känns det sorgligt att ge upp sitt idag största intresse, inget som jag egentligen vill tror jag. Tur jag kan fundera lite till!

Vi bor i Skåne :)
Absolut att det var skönt just då att slippa sälja, men om jag känner min mamma rätt kommer jag inte kunna få tillbaka honom och då hade det ju varit skönare att ha fått en massa pengar ;)
Han är värd en rätt hög summa.
Jag sa innan att jag aldrig skulle sälja/lämna iväg, men dottern löste det åt mig. All ledig tid vill jag verkligen lägga på henne.
Jag jobbar dock en del som instruktör och har inte gjort mig av med hästarna helt iochmed det.
Tanken är att det blir en häst till dottern sen om hon vill.
 
Efter att ha sett en liten på UL och känna mig lite tryggare har jag påbörjat den inte helt lätta uppgiften att leta medryttare. Helst typ delfoder, inser att jag kommer behöva hjälp åtminstone 3 dagar/v eftersom mitt sto är så pass tittig och ”stökig” att jag ganska snart kommer vilja hålla mig på banan.

Har någon mer häst? Hur tänker ni?

Min är en snäll och trevlig hobbyhäst, och jag har inga direkta ambitioner med honom, så jag tänker nog att jag rider så länge det känns bra och sedan får han ta det lite lugnt ett tag. Vi både hopp- och terrängtränar än så länge och får ju en naturlig paus i terrängen iom vinteruppehållet, men det blir nog inget till våren :p Hoppträningarna kör vi på så länge som det känns bra och sedan får han vara dressyrhäst/skogsmulle så länge jag orkar/vill rida. Är ju första barnet, så jag har lite svårt att se framåt, och vågar dessutom inte riktigt tro att allt ska gå vägen heller, så vi tar det lite som det kommer.
 
Jag kan såhär i efterhand önska att jag inte var så naiv när det kom till mitt hästeri. Det är ju såklart olika från person till person men jag hade tänkt vara tillbaka helt i hästeriet efter ett par veckor, senast två månader. Nu är bebis 4 månader och jag är fortfarande inte redo. Av olika skäl. Kroppsligt är det inte några problem. Har ridit ca tre gånger sen dottern föddes. Men däremot fixar inte jag att vara ifrån henne. Hon vägrar flaska och jag blir väldigt stressad då hon gärna äter minst varannan timme. Så för min del borde jag lånat ut på foder eller sålt.
Sen har jag väldigt långt till stallet (typ 45 minuter), så det spelar väl in. Hade det varit närmre hade jag kanske vågat mer. Men med en bebis som bara vill vara i vagnen när hon sover, vilket är max en halvtimme, så blir det även bökigt om hon och pappan följer med. Jag liksom alltid ett öga åt det hållet så det är lite jobbigt.

Saknar egen tid i stallet, men inte tillräckligt för att stå ut med böket.

Men som sagt, alla reagerar olika 😊
 
Jag har köpt häst nu när sonen är 5,5 månader :angel:. Hade inte köpt om det varit vilken häst som helst, men det här är en ponny jag varit medryttare på för många år sen, men som totalt stal mitt hjärta då. Och som jag helt oväntat hittade till salu när jag skummade igenom annonser.

Har en del mjölk i frysen och kommer se till att amma och pumpa ur innan jag åker till stallet, så pappan kan ge om det behövs.
 
Jag har häst och en snart 3 månaders. Jag red rätt länge (slutade 4 veckor innan BF) och var uppe i sadeln igen en vecka senare. För mig har det betytt jättemycket att komma iväg till stallet och få paus. Har dessutom en 16-årig tävlingshäst som jag inte ville skulle få för lång paus och tappa för mycket. Har ridhjälp av en jätteduktig kompis 1-2 gr i veckan vilket är super.

Nu är ju alla bebisar olika men min är helnöjd att hänga med pappa eller mormor medans jag är i stallet.

Tror det blir värre när jag börjar jobba, då får jag nog åka till stallet efter hon har somnat. Vill ju inte missa massa tid med henne.
 
Jag fick foglossning tidigt och hästen har stått i två år men det är för att vi har de hemma. Hade hon varit uppstallad hade hon varit igång eftersom då hade jag varit tvungen att åka iväg.
 
Jag hade ett fyraårigt fullblodsto när jag blev gravid. Red bara till runt vecka 15 för jag blev rädd för att ramla av. Lånade då ut henne till en kompis som hade henne i lite mer än ett år. När kompisen inte kunde ha kvar henne valde jag att sälja. Dottern var då drygt 10 månader. Ett inte helt lätt beslut eftersom det var en egen uppfödning men jag kände inte att jag hade tiden eller pengarna att lägga på en häst.
 
Jag har häst och två små barn, yngsta är knappt fem månader och helammas. Rider sex dagar i veckan och har lämnat barnen med deras pappa från start. Kan verkligen rekommendera att fortsätta med egna intressen, det ger så mycket på alla plan.

Med första barnet red jag ofta medan hon sov i vagnen, min nuvarande bebis vill bara sova i sele i princip så då rider jag när sambon slutat jobba istället. Stallsysslor och pyssel gör jag ofta med barnen med och dottern ser nog stallet som en förlängning av hemmet gissar jag.
 
Jag har häst och nu en tvåmånaders minimänniska här hemma.
Red aktivt till ca 3 månader innan förlossning. Hade kunnat fortsätta men pålle är inte helt pålitlig. Annars hade jag fortsatt med lugna pass.

Svårare nu efter då liten än så länge vill vara hos mig (läs galet ledsen efter några minuter hos andra). Försöker tajma ridning med sovperiod och har min mor med, fungerar som avbytare.
Men liten är inte helt synkad med hennes arbetstider...

Vi hade tidigare två hästar, fick tyvärr ta bort den ena strax innan jag blev gravid och ”hann inte hitta en ny”. Idag är jag tacksam över det. Hade varit tufft att få ihop det med två i dagsläget.
 
Jag har två barn som är 3,5 och 6,5 år. När äldsta föddes hade jag en ridhäst och när hon var 6 månader köpte jag även en hingst som också bara var 6 månader (hämtade hem honom några månader senare). Började rida igen 7 veckor efter förlossningen och har sen dess hållt igång och ridit minst 4 dagar i veckan, med kort uppehåll när jag var gravid och födde andra barnet.

Började rida in unghästen när yngsta dottern var drygt halvåret. Red äldsta hästen från 6 veckor efter förlossningen och har hållt igång honom minst 4 dagar i veckan även sen jag blev tvåbarnsförälder.

Nu är ju barnen större och äldsta dottern rider ett par dagar i veckan ihop med mig. Vi har även skaffat oss en shettis som barnen rider och som vi alla kör. Så i dagsläget har vi tre hästar där ridhästarna tränas 5 dagar i veckan och shettisen 4 dagar i veckan. Jag gör det mesta av träningen men hela familjen är ute på tur i alla fall en dag i veckan ihop.

Båda barnen helammades (mer eller mindre, tog flaska vid behov) tills ca 5-6 månader och maken har varit delaktig från start och tagit barnen när jag velat rida. Vi har egen gård och har hästarna hemma vilket underlättar otroligt.
 
Jag hade 3 hästar när jag blev gravid, fick foglossning i v 12 och bestämde mig för att lämna iväg alla.
Travhästen fick stå i proffsträning, min tävlingshäst lämnades ut på foder 6 mil bort och ungponnyn skickades på inridning.

De for när jag var i 5e månaden och ridhästarna kom hem 2 månader efter förlossningen.
Själva ridningen gick bra för mig, men att gå till och från hagen och mocka gillades inte av fogarna.
 
Jag red fram till femte månaden ungefär, sen kändes det inte säkert längre. Min dam vill gärna busa och bocka på uteturerna och min balans var inte helt 100.
Nu är bebis 2.5 vecka och det känns lite övermäktigt med två hästar. Gammelgubben ska dock tas bort denna månaden pga tumör och stoet är dräktigt så jag har ingen panik med att börjar rida än.
 
Jag sålde min häst när äldsta dottern var ca 2 år och yngsta var 7 månader - jag hade såhär i efterhand sålt tidigare. För mig blev det ett evigt kämpande, det var inte roligt i slutet. Jag kommer nog aldrig mer äga en egen häst men tjejerna har en lite shettis ihop med sin mormor.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 975
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
1 363
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp