Gravid och jobba med cytostatika

Klura

Trådstartare
Hej!
Jag och min sambo har börjat försöka bli med barn och jag funderar på om det är någon här som har erfarenhet av att vara gravid och jobba med cytostatika?

Våra patienter får främst dagbehandling, dvs de går hem samma dag. Jag administrerar sällan cytostatika, rör sig om ett par gånger i veckan. Har försökt läsa på lite om detta är ett problem eller inte men har mest fått tvetydiga svar. Vill ju helst inte behöva berätta för min arbetsgivare tidigt att jag är gravid, men utgör mina arbetsuppgifter en risk måste jag ju göra det..

Vi rekommenderar gravida att inte komma i närheten av saliv, urin etc från patienter de första 72h efter giva, men de riskerna är små för mig, utan snarare läckage som är risken.

Någon som har någon kunskap om detta?
 
Om läckage är risken, och det händer, så borde det vara en större risk än om man kommer i kontakt med tex saliv?

MVC kanske kan hjälpa dej? Som vallhund skriver ovan.
jag själv åt en cellhämmande medicin innan graviditet men mvc hade ingen direkt koll på riskerna.

Kan du bolla frågan med någon på avdelningen?
Jag fick väldigt bra info från sköterskorna på reumatologen.
 
Hej!
Jag och min sambo har börjat försöka bli med barn och jag funderar på om det är någon här som har erfarenhet av att vara gravid och jobba med cytostatika?

Våra patienter får främst dagbehandling, dvs de går hem samma dag. Jag administrerar sällan cytostatika, rör sig om ett par gånger i veckan. Har försökt läsa på lite om detta är ett problem eller inte men har mest fått tvetydiga svar. Vill ju helst inte behöva berätta för min arbetsgivare tidigt att jag är gravid, men utgör mina arbetsuppgifter en risk måste jag ju göra det..

Vi rekommenderar gravida att inte komma i närheten av saliv, urin etc från patienter de första 72h efter giva, men de riskerna är små för mig, utan snarare läckage som är risken.

Någon som har någon kunskap om detta?

På mitt jobb brukar inte de som är gravida ge cytostatika eller vårda patienter som fått det. Tror inte du har så mycket val än att berätta för din chef och få andra arbetsuppgifter.
 
Jag hanterade en del cytostatika under min förra graviditet och kollade då upp detta. Jag hanterade bara helt slutna system (pumpar som patienterna gick hem med och som kopplades bort i hemmet av mig och mina kollegor. Det bedömdes inte vara någon risk med gällande säkerhetsföreskrifter. Jag har för mig att det jag läste då var att man inte ska hålla på med beredning och blandning av cytostatika men att koppla/koppla bort inte är någon fara. Du borde ju inte vara den första gravida på din arbetsplats så förhoppningsvis kan du hitta något pm eller liknande utan att behöva outa graviditeten. Annars kanske ringa till sjukhusapoteket eller vilka det är som bereder er cytostatika?
 
Tack alla för svar! Jag frågade min gynekolog men hon visste inte. Kan man prata med en mvc även om man inte är gravid än?

Tyvärr bereder och blandar jag även cytostatika. Det görs ju genom säkra system men finns ju alltid en liten risk såklart. Problemet är att jag i sommar stundtals kommer vara den enda på arbetsplatsen som kan göra detta. Skulle jag bli gravid nu kommer det alltså bli lite problem.
 
Om läckage är risken, och det händer, så borde det vara en större risk än om man kommer i kontakt med tex saliv?

MVC kanske kan hjälpa dej? Som vallhund skriver ovan.
jag själv åt en cellhämmande medicin innan graviditet men mvc hade ingen direkt koll på riskerna.

Kan du bolla frågan med någon på avdelningen?
Jag fick väldigt bra info från sköterskorna på reumatologen.

Den enda som jag tror kan svara på detta är min chef, vi är bara ett fåtal som sysslar med detta hos oss varav min chef är den som har absolut mest kompetens. Så ska jag fråga någon hos oss blir sen min chef tyvärr
 
Jag hanterade en del cytostatika under min förra graviditet och kollade då upp detta. Jag hanterade bara helt slutna system (pumpar som patienterna gick hem med och som kopplades bort i hemmet av mig och mina kollegor. Det bedömdes inte vara någon risk med gällande säkerhetsföreskrifter. Jag har för mig att det jag läste då var att man inte ska hålla på med beredning och blandning av cytostatika men att koppla/koppla bort inte är någon fara. Du borde ju inte vara den första gravida på din arbetsplats så förhoppningsvis kan du hitta något pm eller liknande utan att behöva outa graviditeten. Annars kanske ringa till sjukhusapoteket eller vilka det är som bereder er cytostatika?

Min arbetsplats är liten när det kommer till onkologi så tror inte det finns någon policy. Men ska kolla mer nogrannt
 
Jobbar med narkosgaser och fick berätta för närmaste chef och närmaste kollegorna tidigt då jag inte kunde ta uppvak etc.
Ibland har man inget val.

Är det just uppvak som är kritiskt med narkos? Jag hanterar sövda patienter men i princip aldrig uppvak. Röntgen kan jag också komma undan hyfsat lätt utan att outa mig. Men cytostatikan blir svår
 
Är det just uppvak som är kritiskt med narkos? Jag hanterar sövda patienter men i princip aldrig uppvak. Röntgen kan jag också komma undan hyfsat lätt utan att outa mig. Men cytostatikan blir svår
Ja, det är många patienter som har narkosgas kvar i sig när de vaknar, dvs det kommer på en då. Det är djursjukvården jag jobbar i, tror det är mindre risk för sånt i humanvården.
 
Finns information på arbetsmiljöverket. Minns inte just nu vad det står exakt men är rätt säker på att den som är eller planerar att bli gravid inte ska hantera cytostatika eller kroppsvätskor från dessa patienter
 
Gravida ska erbjudas andra arbetsuppgifter:

"Vissa cytostatika kan förorsaka mutagena, teratogena och carcinogena skador. Därför ska kvinnor som är gravida och män eller kvinnor som planerar en graviditet informeras av riskerna och ges möjlighet till andra arbetsuppgifter om åtgärder i arbetsmiljön inte kan säkerställa att dessa risker undanröjs (AFS 2007:5)."

Källa: http://www.vardhandboken.se/Texter/Cytostatika-cytotoxiska-lakemedel/Riskbedomning/

Din arbetsplats ska ha rutiner för hur sådana här situationer ska hanteras så du får lov att prata med din chef helt enkelt.
 
Gravida ska erbjudas andra arbetsuppgifter:

"Vissa cytostatika kan förorsaka mutagena, teratogena och carcinogena skador. Därför ska kvinnor som är gravida och män eller kvinnor som planerar en graviditet informeras av riskerna och ges möjlighet till andra arbetsuppgifter om åtgärder i arbetsmiljön inte kan säkerställa att dessa risker undanröjs (AFS 2007:5)."

Källa: http://www.vardhandboken.se/Texter/Cytostatika-cytotoxiska-lakemedel/Riskbedomning/


Din arbetsplats ska ha rutiner för hur sådana här situationer ska hanteras så du får lov att prata med din chef helt enkelt.

Ja denna läste jag också, men frågan är om hantering av cytostatika anses vara en risk när vi använder stängda system och inte hanterar urin etc från patienten
 
Finns information på arbetsmiljöverket. Minns inte just nu vad det står exakt men är rätt säker på att den som är eller planerar att bli gravid inte ska hantera cytostatika eller kroppsvätskor från dessa patienter

Tack för svar! Jag valde att maila arbetsmiljöverket och de sa att det är arbetsgivaren som ska avgöra om det är en risk eller ej. Problemet för mig är att min chef är lite nonchalant när det kommer till risker, så tror han kommer vifta bort det direkt. Men får helt enkelt berätta för honom och hoppas han lyssnar ordentligt.
 
Tack för svar! Jag valde att maila arbetsmiljöverket och de sa att det är arbetsgivaren som ska avgöra om det är en risk eller ej. Problemet för mig är att min chef är lite nonchalant när det kommer till risker, så tror han kommer vifta bort det direkt. Men får helt enkelt berätta för honom och hoppas han lyssnar ordentligt.
Du kan ta det som en mer principfråga. Hur ser riskvärderingen på den här arbetsplatsen ut när det gäller hanteringen av cytostatika i samband med graviditet? Är det en stor arbetsplats, typ ett helt sjukhus, så kan det finnas någon som jobbar mer med sådana saker än just närmsta chefen. Ifall frågan inte direkt är ska jag omplaceras. Blir lite svårare att svara bara inget att oroa sig för då, om du är tveksam till chefens pålitlighet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
I
Gravid - 1år Jag är gravid i vad jag tror är vecka 6 och har ingen fast tjänst där jag jobbar, men kommer få förlängning i vår (maj).. Har sagt...
Svar
2
· Visningar
1 137
Senast: zbrka
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 746
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp