Gravid och jobba med cytostatika

Ja denna läste jag också, men frågan är om hantering av cytostatika anses vara en risk när vi använder stängda system och inte hanterar urin etc från patienten
Slutna system är aldrig helt slutna, gäller även antibiotika.

För mig är det inte värt risken. Jag gick inte till de patienterna som fick cytostatika alls nu som gravid (Vi administrerar inte cytostatika utan tar hand om en del patienter efter behandlingen). Man vet aldrig om dom börjar hosta eller kräkas.
 
Jag ser inte problemet med att prata med chefen redan nu att ni planerar barn, det borde väl inte direkt komma som en överraskning eftersom jag antar att du är i en alder där manga far barn. Da är chefen redan nu förbered och när du väl är gravid sa kan du direkt berätta.

Jag kan inte svara pa hur det är i Sverige men min svägerska som är sjukgymnast pa ett sjukhus i Österrike fick inte jobba med patienter som hade fatt cytostatika eller vissa andra mediciner. Da hanterade hon alltsa bara patienterna och inga mediciner.
 
Du kan ta det som en mer principfråga. Hur ser riskvärderingen på den här arbetsplatsen ut när det gäller hanteringen av cytostatika i samband med graviditet? Är det en stor arbetsplats, typ ett helt sjukhus, så kan det finnas någon som jobbar mer med sådana saker än just närmsta chefen. Ifall frågan inte direkt är ska jag omplaceras. Blir lite svårare att svara bara inget att oroa sig för då, om du är tveksam till chefens pålitlighet.

Vi är en mindre arbetsplats, men vi har skyddsombud som har det vid sidan av sina egna uppgifter. Skulle kunna höra med dem också 😊.
 
Slutna system är aldrig helt slutna, gäller även antibiotika.

För mig är det inte värt risken. Jag gick inte till de patienterna som fick cytostatika alls nu som gravid (Vi administrerar inte cytostatika utan tar hand om en del patienter efter behandlingen). Man vet aldrig om dom börjar hosta eller kräkas.

Jag håller helt med dig om detta, och det har ju hänt att patienter kräks eller att det blir någon liten blödning vid administrering. Hoppas arbetsplatsen håller med!
 
Jag ser inte problemet med att prata med chefen redan nu att ni planerar barn, det borde väl inte direkt komma som en överraskning eftersom jag antar att du är i en alder där manga far barn. Da är chefen redan nu förbered och när du väl är gravid sa kan du direkt berätta.

Jag kan inte svara pa hur det är i Sverige men min svägerska som är sjukgymnast pa ett sjukhus i Österrike fick inte jobba med patienter som hade fatt cytostatika eller vissa andra mediciner. Da hanterade hon alltsa bara patienterna och inga mediciner.

Jag har beslutat mig att prata direkt med chefen om jag blir gravid och känner med er hjälp att jag kommer kunna stå på mig lite mer också. Onkologi är mitt favoritområde och något jag brinner för, och hoppas även kunna utvecklas mer inom detta i framtiden, så är lite orolig att chefen ska få ett ont öga till mig. Men då får det bli så.
 
Jag har beslutat mig att prata direkt med chefen om jag blir gravid och känner med er hjälp att jag kommer kunna stå på mig lite mer också. Onkologi är mitt favoritområde och något jag brinner för, och hoppas även kunna utvecklas mer inom detta i framtiden, så är lite orolig att chefen ska få ett ont öga till mig. Men då får det bli så.

I så fall är chefen en dålig chef.

Oftast går det bra och det är ju en god idé att flagga i förväg så chefen hinner finna en lösning :)
 
Ja denna läste jag också, men frågan är om hantering av cytostatika anses vara en risk när vi använder stängda system och inte hanterar urin etc från patienten

Vi jobbar också med slutna system men det garanterar ju inte att spill inte uppstår, särskilt inte om du även bereder cytostatika.
 
Jag har beslutat mig att prata direkt med chefen om jag blir gravid och känner med er hjälp att jag kommer kunna stå på mig lite mer också. Onkologi är mitt favoritområde och något jag brinner för, och hoppas även kunna utvecklas mer inom detta i framtiden, så är lite orolig att chefen ska få ett ont öga till mig. Men då får det bli så.
I så fall är det chefen som är helt knäpp. Det är ju inget udda eller osmbitiöst e d över att vilja ha barn.
Jag kan inget om dessa frågor egentligen, men en del saker kan ju faktiskt vara negativa för även ett så pass nytt embryo att man knappt har fattat att man är gravid - du ska inte ta upp frågan redan nu och ev få andra uppgifter?
Lycka till!
 
Har jobbat på labb med cytostatika och i den miljön blev vi direkt omplacerade till annan avdelning. Det var slutet system men risken var för överhängande endå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
I
Gravid - 1år Jag är gravid i vad jag tror är vecka 6 och har ingen fast tjänst där jag jobbar, men kommer få förlängning i vår (maj).. Har sagt...
Svar
2
· Visningar
1 137
Senast: zbrka
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 746
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp