Bukefalos 28 år!

Gravid-Ridning

jenny82

Trådstartare
Lite fakta:

Jag har två döttrar redan, 6 och 10 år, vi bor på landet och jag står inhyrd med min häst i stallet som finns här, sköter allt med insläpp osv tsm med en till inhyrd och snart kommer det en tjej till så vi kommer vara tre stycken som hjälps åt med 5 st hästar varav en unghäst och ett hingstföl.

Jag är som sagt gravid nu, i v. 12 snart. Det jag funderar på är hur länge man kan vara aktiv och rida? Min häst är inte speciellt pålitlig, letar lite efter en ny häst och har hittat en underbar valack på 6 år, han behöver ridas in. Jag är väldigt sugen på att ta mig an honom men vet inte om jag kommer att räcka till, eftersom att jag är gravid, han behöver ju aktiveras o hållas igång men jag känner ändå att det är min chans på en väldigt fin och trevlig häst. Det går ju att skaffa medryttare och jag kan ju tömköra istället för att rida, eller tänker jag helt fel nu? Hur har ni andra tänkt som har häst och är/varit gravida? Har ni hållt igång ändå?

Alla tips och tankar är välkomna=)
 
Sv: Gravid-Ridning

Jag kan bara tala för mig själv, och jag har ridit in hästar i många år, men nu när jag är gravid tog det stopp. Jag vågar inte helt enkelt. Om du känner att hästen kan stå tills den blir 7 utan att ridas in (vilket är i senaste laget) så kan du ju tömköra osv. Personligen försöker jag dra ner på hästarna till ett minimum nu. För mig innebär det att mina två hästar står ett år. Har tre hästar hemma, har satt dom på lösdrift from nu och gör bara det som måste göras med dom, mata, kollas till, vattna osv. Jag orkar inte mer.
 
Sv: Gravid-Ridning

Hur din garaviditet kommer att bli kan man ju inte veta. Vissa kan rida länge (själv är jag i v 25 med andra barnet nu, och rider fortfarande obehindrat, dock mest dressyr och på egen häst som jag haft i många år. Jag red till ca v 32 förra gången), och andra får problem med foglossningar etc o kan inte rida alls. Att rida in unghästar som gravid tycker jag bara verkar dumdristigt, hur trevlig häst det än handlar om. Dessutom hade jag backat på en oinriden sexåring av två anledningar: 1: Varför är den inte riden? Ptast finns det en orsak... 2: Även om orsaken till att den inte är riden är vettig, så är det bevisat att hästar som inte belastas i tidig ålder ofta får problem att hålla som ridhästar, tyvärr.

Lycka till hur som!
 
Sv: Gravid-Ridning

Tack för era svar. Fick lite tänkvärda saker att fundera på där.

Han är inte helt oriden, han är skrittad på utan problem mer har dom inte hunnit pga för många hästar så han har blivit åsidosatt. Dom påbörjade även inridningen när han var 2 år vilket fick mig att reagera lite. Nja, kanske ska lyssna på era råd och inte ta mig an en sån häst, kan som sagt innebära problem i framtiden. Ska nog behålla mitt sto som är väldigt speciell men hon kräver heller ingen ridning dagligen, bara lite mys:)
 
Sv: Gravid-Ridning

Jag red på som vanligt fram till månad 7. Jag slutade rida pga foglossning. Underdelen hängde inte med överdelen efter att jag ridit. Hade jag inte haft dom besvären jag hade jag nog ridit fram till månad 8 när bebisen kom...Skötte allt i stallet förutom vattenhinkarna i boxen fram till dagen innan bebis kom. Gick även promenader med hästen.

Det beror ju helt på kroppen hur mycket och hur länge man klarar av ridningen och stallsysslorna.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 294
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 717
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp