Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

H

Hina

Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!!

Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år, men det har varit 4 oroliga år, iallafall för mej. Vi har till största delen haft ett förhållande på distans med drygt 50 mil emellan. Jag var mest lycklig och kär under den första tiden och glad över de få gånger vi kunde träffas och övrig tid pratade vi massor i telefon med varandra. Utom de gånger t ex på helger då det var nåt på gång i hans hemstad, då festade han och sket i svara eller "glömde" mobilen hemma. Visst blev jag orolig ibland men mest för att det skulle ha hänt nåt, då han tyvärr inte är så noga med att köra bil nykter....

Har i efterhand fått höra att han "marknadsförde" sig som singel under vårt distansförhållande... Har även råkat ertappa honom med att smyga med sina kontakter med sina ex och granntjejjer för mej men har inga "bevis" på att han har varit otrogen även om magkänslan säger det....

Vi (jag) gjorde slut ett flertal gånger men blev alltid tillsammans igen efter ett tag då han brutit samman och svurit på att aldrig upprepa detta. Han har tom hotat med att ta livet av sig, rätt patetiskt. Tyvärr har samma saker hänt gång på gång samt en massa andra saker jag inte orkar gå in på nu men som slutat med att jag blivit sårad och mått mycket dåligt. Allt detta plus att att han ljugit om så mycket och manipulerat inte bara mej utan även andra i min omgivning gör att jag har svårt att lita på honom.

Tillslut kraschade han ordentligt, höll bla på att bli vräkt, (vi har aldrig bott tillsammans tack och lov!) drog på sig en massa skulder och efter påtryckning från mig gick han till en alkoholterapeut. Eftersom han höll med om att mycket av allt elände beror på att han festar alltför mycket. Han tyckte det kändes bra och har sagt flera gånger att han inte ens är sugen på att festa längre.

Efter en nykter sommar blev vi tillsammans igen, dock med varsitt boende. Och det har känts rätt så bra och jag har börjat få tillbaka förtroendet för honom igen, har verkligen velat att vi skulle ha ett bra liv tillsammans då vi, som den riktiga klyscha det är, har det så himla bra tillsammans när det är bra.... :grin: och det har känts så bra att jag har kunnat börja lita på honom igen undan för undan.

I höst fick jag reda på att jag var gravid, helt oplanerat. Vi pratade om det och han sa att han skulle stötta mej i vilket beslut jag än tog. Jag har alltid velat ha barn och tidigare var jag helt säker på att jag ville ha med den här killen men efter alla lögner och allt så är jag inte så säker...

Han har nu efter grav. beskedet varit ett stort stöd för mej, vi har pratat om att flytta ihop, och på honom låter det så bra, att vi ska lösa allt tillsammans men samtidigt vill han inte diskutera och bestämma något konkret. Det känns som han velat förhala tills det ska vara försent för mej att ta nåt annat beslut än att föda det här barnet.... Det har ändå känts bra ända tills för 3 -4 veckor sedan. Då började det igen...

Han svarar inte på helgen när jag ringer på kvällen, vi brukar prata med varandra varje kväll eftersom vi fortfarande bor en bra bit ifrån varandra. Blir jätteorolig, då det hänt att han blivit tvärdålig på natten och fått åka ambulans på akuten. Provar ringa fler gånger hela natten och sent på morgonen (efter nio) svarar han som om inget hänt och låter helt förvånad att jag har ringt och är orolig. Säger bara som förklaring att han sovit så hårt att han inte hört telefonen. Och han är en som oftast är upp 2-3 ggr varje natt och dessutom aldrig sover längre än till kl sju på morgonen...

Nu har det hänt i stort sett varje helg igen utom en och den helgen var jag var hos honom... Det känns verkligen inte bra. Han vet att jag hör på hans röst om han festar, så antingen är han väldigt kort och låtsas vara jättetrött och vill inte prata eller så svarar han inte alls när jag ringer. Känner mig mycket orolig och otrygg just nu, därför skriver jag såna här mördande långa inlägg mitt i natten.......

Till nutid då. Jag har alltid velat ha barn och har sett framemot det. Nu bor jag så att jag har ett litet hus med hästarna på gården och känner mig osäker om jag ska orka med att sköta allt detta i slutet av min graviditet och i början med lillbebis. Känner jag mig ganska beroende av att han ställer upp och hjälper mig med det praktiska. Det är inga problem enligt honom men jag litar inte på det (heller).

Är inte heller beredd att ge upp det jag på egen hand har ordnat här för att jag och hästarna ska ha det bra, genom att flytta till hans lilla lägenhet mitt i stan. Men nu tvivlar jag på att han kommer att finnas där för mej när jag behöver det!

Jag skulle kunna tänka mig att vara ensamstående mamma och tror mig om att fixa det praktiska här om jag är tvungen, med hjälp av goda vänner, släktingar och grannar:love:! Men när det kommer till kritan är jag inte ens säker på att jag vill ha det här barnet om jag ska dela vårdnaden med den här personen.

Till saken hör att han har barn sen tidigare och som det inte alls fungerar bra med. Både BUP och SOS är inblandade, även detta är något som han har undanhållit för mig och problemen med sina barn har han odelat skyllt på mamman som bor på annan ort och har huvudsakliga vårdnaden.

Jag har tyvärr inte träffat dem så mycket pga distansförhållandet men har nu börjat märka att han inte bryr sig särskilt mycket om dem, mer än att han köper dyra prylar till dem som han egentligen inte har råd med, för att de ska vilja vara mer hos honom än hos mamman. Som att det är en tävling eller nåt, för när de väl är hos honom så bryr han sig inte så mycket om dom, förutom köpa grejjer åt dom så de ska vara nöjda. Han vill aldrig göra nåt tillsammans med dom för "det är så jobbigt", de springer vind för våg. Dessutom favoriserar han starkt ett barn inför de andra, det kan bete sig hur som helst mot sina syskon och han uppmuntrar det öppet...

Vet inte vad jag vill, vill inte göra abort, har mått rätt bra under graviditeten hittills och tanken på en liten bebbe känns härlig, även som ensamstående mamma. Men tanken på att jag då kommer att vara tvungen att ha viss kontakt med den här killen under mkt lång tid framöver, antagligen föra samma kamp som mamman till hans andra barn har fört i flera år nu, samt att jag nu vet att vi INTE delar samma uppfattning om vad som är bra för ens barn gör att jag överväger en sen abort. Är jag galen?

Om nån vaken och klartänkt bukefalosmänniska orkat läsa ända hit får denne gärna komma med råd om vad jag ska göra. Ska ringa och boka tid med en kurator på mödravårdscentralen så snart som möjligt för att få prata med någon vad jag ska göra....Men skulle verkligen behöva höra någons åsikt om allt detta!


Är en enda röra i mitt huvud, kommer inte att sova i natt heller... :crazy::cry::confused:
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Jag tycker att du resonerar väldigt klokt och genomtänkt!
Förstår absolut om det tar emot att göra en abort när du innerst inne längtar efter barn, men jag tycker absolut att de rent praktiska bitarna som du nämner är bra skäl till en abort. Och det finns bra hjälp att få via mödravården att bearbeta det jobbiga efteråt.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Du låter innerst inne som att du är övertygad om att det i längden, eller ens i ett kortare perspektiv, inte kommer att fungera med den här mannen. Med tanke på dom problem han haft med sprit och att det inte fungerar med dom barn han redan har så skulle det troligen inte kännas ett dugg bekvämt eller säkert att dela vårdnad med mannen i fråga heller.

Det jag absolut INTE tycker att du ska göra är att flytta ihop med mannen och hoppas på det bästa. Alternativen är nog att göra det hela själv, eller avsluta det hela.

Det svåra är ju att hjärtat egentligen inte vill något av de alternativen. Dock blir det nog bäst i slutänden. Varma tankar inför ditt svåra beslut.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Till nutid då. Jag har alltid velat ha barn och har sett framemot det.


Till saken hör att han har barn sen tidigare och som det inte alls fungerar bra med. Både BUP och SOS är inblandade, även detta är något som han har undanhållit för mig och problemen med sina barn har han odelat skyllt på mamman som bor på annan ort och har huvudsakliga vårdnaden.

Jag har tyvärr inte träffat dem så mycket pga distansförhållandet men har nu börjat märka att han inte bryr sig särskilt mycket om dem, mer än att han köper dyra prylar till dem som han egentligen inte har råd med, för att de ska vilja vara mer hos honom än hos mamman. Som att det är en tävling eller nåt, för när de väl är hos honom så bryr han sig inte så mycket om dom, förutom köpa grejjer åt dom så de ska vara nöjda. Han vill aldrig göra nåt tillsammans med dom för "det är så jobbigt", de springer vind för våg. Dessutom favoriserar han starkt ett barn inför de andra, det kan bete sig hur som helst mot sina syskon och han uppmuntrar det öppet...Vet inte vad jag vill, vill inte göra abort, har mått rätt bra under graviditeten hittills och tanken på en liten bebbe känns härlig, även som ensamstående mamma. Men tanken på att jag då kommer att vara tvungen att ha viss kontakt med den här killen under mkt lång tid framöver, antagligen föra samma kamp som mamman till hans andra barn har fört i flera år nu, samt att jag nu vet att vi INTE delar samma uppfattning om vad som är bra för ens barn gör att jag överväger en sen abort. Är jag galen?

Det här är stycken som får mig att känna NEJ. Mest då det som jag fetstilat. Logiskt sett ser du ju att ett barn med denna killen antagligen inte kommer att bli så bra, men det är ju där känslorna kommer in och gör allt svårt.
Men, ska jag som utomstående säga vad jag tycker så hade jag hoppats att jag om jag vore i din sits hade kunnat vara stark och klok nog att göra abort, för barnets bästa.

Att tanken på en liten bäbis är härlig är ju självklart när du skriver att du alltid velat ha barn, men den chansen har du ju högst troligen kvar även om du skulle välja att göra en abort nu.

Lycka till!


//r
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Det är normalt att känna sig velig och osäker under hela graviditeten, och att du har anledningar till det gör ju såklart inte saken bättre.

Lite funderingar från min sida, är du orolig att han inte ska vilja ha kontakt med barnet, eller är du orolig för att han ska vilja ha delad vårdnad och du tvivlar på att han kommer att ta hand om barnet på rätt sätt?
Med tanke på den situation som han befinner sig i med alkohol problem och kör rattfull och så så kan du ju försöka att kräva ensam vårdnad, så länge han inte skärper sig. Visst att alla barn har rätt till båda föräldrarna, men ett barn klarar sig med bara en föräldrer också. Det är inte helt ovanligt numera.

Det är ju endast du som kan bestämma om du vill ha detta barnet eller inte. Du får helt enkelt lita på att allting kommer att ordna sig, på ett sätt eller det andra. (och det gör det alltid). Som det låter på dig så vill du ju ha detta barnet, och jag tror att du kommer att ångra dig om du tar bort det bara för omständigheterna. Men alla är vi olika, och det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig, så följ ditt eget hjärta!
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Du vet förutsättningarna, du har sett hur han beter sig mot barn har redan har. Då kan man förutsätta att han inte kommer göra så stora förändringar för det kommande barnet heller.

Om du känner att du kan klara detta, utan att han tar större del i barnet, att du fixar att stå med hela ansvaret..

Om inte så kanske det bästa i läget är en abort och försöka på nytt i en stabil realtion där du inte känner dig otrygg.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Eftersom ni inte är gifta så får du automatiskt egen vårdnad vid en ev födsel. Tror du att han kommer vilja ha delad vårdnad? Jag och mitt ex hade gemensam vårdnad men nu har jag egen. Däremot så har jag varit tydlig med att jag aldrig kommer att hindra honom från att träffa sonen.
Men han har aldrig ringt och velat göra det iofs, nu ringer sonen istället och frågar om han vill komma på födelsedagar och jul....

Vet dina föräldrar om din situation? Och har du dem i närheten? Om du nu behåller barnet så är det viktigt att du har stöd från andra så att du kan få lite avlastning ibland.
Sen har jag ingen aning om hur gammal du är, sånt spelar ju ockå in när du ska fatta beslutet.

Efter att läst ditt inlägg så hade jag avslutat förhållandet oavsett om jag gjort abort eller inte. Men det är lätt för mig att säga, jag vet ;)

Bra att du tagit kontakt med kurator, lycka till...
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Tack för ditt inlägg! Ska kontakta mödravården på måndag morgon för att få mer råd. Känns som att det är bråttom att ta ett beslut...
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Precis! innerst inne vet jag att det inte kommer att funka... Och efter idag är jag mer övertygad att det inte kommer att fungera med den här killen. Han ringde upp tidigt imorse och undrade varför jag ringt igår kväll/i natt och tillslut kom det fram att han inte svarat för att han suttit hos grannen och festat, och haft barnen där, för det är hans tur att ha dem i helgen. Han har, vad jag vet iaf, hållit sig nykter i nästan ett halvår men det gick tydligen inte längre. Och så har han mage att som ursäkt säga att det var för att det var så jobbigt och att han saknade mej så mycket.... Hallå, han hade kunnat packa sig in i bilen med ungar och allt och komma hit om det hade varit så illa, längre än så är det inte. Känns som att han försöker göra det till mitt fel att han drack. De två alternativen kvarstår, antingen fullfölja själv eller avsluta...
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Jag ser bara problem: är viljan att ha barn verkligen så stor att den är värd att utsätta barnet för en sådan far?
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Det här är stycken som får mig att känna NEJ. Mest då det som jag fetstilat. Logiskt sett ser du ju att ett barn med denna killen antagligen inte kommer att bli så bra, men det är ju där känslorna kommer in och gör allt svårt.
Men, ska jag som utomstående säga vad jag tycker så hade jag hoppats att jag om jag vore i din sits hade kunnat vara stark och klok nog att göra abort, för barnets bästa.

Att tanken på en liten bäbis är härlig är ju självklart när du skriver att du alltid velat ha barn, men den chansen har du ju högst troligen kvar även om du skulle välja att göra en abort nu.

Lycka till!


//r

Att det inte fungerar med hans barn är något jag lagt märke sista tiden, problem med kommunikationen både med barnen och barnens mamma och skola och det känns INTE bra! Har försökt prata med honom om vad det är som inte fungerar och varför men han viftar oftast bara bort det som om det inte är nåt att bry sig om. Problem som dyker upp ignorerar han eller löser genom att köpa nya prylar åt ungarna så dom blir distraherade och nöjda för ett tag, alternativt skäller han på dom för att de är otacksamma som inte "nöjer" sig med de nya sakerna. Och barnen i sin tur har ju lärt sig att pappas "kärlek" mäts genom vem som får flest och dyrast prylar, så det blir som en tävlan där också mellan barnen.:crazy:

Sant att jag förhoppningsvis har kvar möjligheten att få barn även efter en abort...
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Det är normalt att känna sig velig och osäker under hela graviditeten, och att du har anledningar till det gör ju såklart inte saken bättre.

Lite funderingar från min sida, är du orolig att han inte ska vilja ha kontakt med barnet, eller är du orolig för att han ska vilja ha delad vårdnad och du tvivlar på att han kommer att ta hand om barnet på rätt sätt?

Jag är mest orolig att han ska vilja ha delad vårdnad och inte ta hand om det på ett bra sätt. Eller... är mest orolig för att han ska kräva delad vårdnad inte för att få vara med barnet i första hand, utan för att slippa betala underhåll...
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Vi är inte gifta, som tur är! Men är rädd att han skulle vilja ha gemensam vårdnad, och kanske mycket pga att han vill slippa underhåll. Vet inte hur det funkar med sånt där men vet att det spelade ganska stor roll då han stred för sina nuvarande barn (och den vårdnastvisten förlorade han tillslut).
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Mina föräldrar vet inget än, har inte talat om det för någon, utom killen i fråga då. Vet inte hur de skulle reagera... Har föräldrarna relativt nära och det känns ju bra. Jag är i övre 20-årsåldern så jag är inte purung, har fast jobb (lågavlönat dock men det räcker), och ordnade förhållanden, förutom förhållandet med den här killen då.... :grin:
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Fy tusan vilken sits, att vänta ett efterlängtad barn men överväga abort pga den blivande pappan. Jag lider med dig och förstår att det är ett mycket jobbigt beslut att ta oavsett hur du väljer.

Vill inflika att även om du har ensam vårdnad om barnet så innebär det ju fortfarande att pappan har umgängesrätt. Att förneka honom det krävs det rejäla grunder till och det låter inte som en person jag själv skulle känna mig bekväm med att lämna bort mitt barn till över en helg.

Han tillför mycket smolk i den glädjebägaren... :(
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Det är det som är frågan. Klarar jag av att det om jag beslutar mig för att fortsätta? Är det rättvist mot barnet? Jag kan välja om jag vill ha barnet men barnet kan inte välja sina föräldrar......
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Vi är inte gifta, som tur är! Men är rädd att han skulle vilja ha gemensam vårdnad, och kanske mycket pga att han vill slippa underhåll. Vet inte hur det funkar med sånt där men vet att det spelade ganska stor roll då han stred för sina nuvarande barn (och den vårdnastvisten förlorade han tillslut).


Han slipper aldrig att betala underhåll. Han måste betala även om du har egen vårdnad!
Enda chansen för honom att slippa är att någon annan adopterar barnet. (tex om en framtida man/sambo adopterar barnet.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Nja, om barnet inte räknas som varaktigt boende hos mamman så behöver han inte betala underhållsbidrag. Däremot så måste han betala underhållsbidrag om barnet bor hos mamman oavsett gemensam/ensam -vårdnad. Sen kan pappan göra avräkningar på barnets boende hos honom om inte avtalet säger något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Jag ser bara problem: är viljan att ha barn verkligen så stor att den är värd att utsätta barnet för en sådan far?

Håller med om detta och flera andras inlägg bla Calazirya o Dorro.

Har vuxit upp med en pappa inom släkten som i allt du skriver verkar som din kille. Det är inget kul. Det finns de som skärper sig mot alla odds men de är få.

Jag personligen hade försökt få barn med någon som kan vara där för mig- att ligga på BB (sant exempel) med en pappa som kommer o tittar till bebis som hastigast för att sedan dra, och se på mamman bredvid där fadern var med under förlossningen o sen åkt raka vägen hem o hämtat fotoalbum som han stolt visar alla i rummet för att de ska se vem deras bebis är mest lik, o givetvis hann han in en snabbis o köpte en liten sjömanskostym till deras son åxå på vägen.. Sånt svider. Och då är det ändå en droppe i havet av hur det är att stå som mamma med strulputte till far, eller ha en som gör sitt bästa.

Sen förstår jag givetvis att det är supertungt för dig, och du kommer säkert klara det hela utmärkt vad du än väljer. Peppkramar till dig!!
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Imnir
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp