Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Linabebis

Nu alla som är mer erfarna än mig måste svara på mina frågor...
gjorde ett gravtest i dag som visade att det va positivt...min sista mens va 13 april så de är i ett tidigt skede....

Så var börjar man med att göra? Jag vet inte om jag vill ha barn, ja är 27 år o har fast sällskap sen 7 år tillbaka...Hur vet man att man vil ha barn :confused: ...är det nåra som inte har varit helt säkra men "chansat" o sen löser sig allt, för självklart är det välkommet o älskvärt men jahar så svårt att föreställa mig själv som mamma....

En sak till...ni med barn o häst funkar det ihop? Jag tävlar ju o så o vill fortsätta med det, eller räcker inte tiden till helt enkelt???

Blir glad för alla svar ja får!!!
 
Sv: Gravid!!

Det beror på vilken markservice du får. Har du pratat med din pojkvän än? Kan vara en bra början.

Lycka till hur du än väljer att göra och tänk efter ordentligt. :bump:
 
Sv: Gravid!!

Hur vet man att man vill ha barn... Ja det är en extremt svår fråga... Börja med att prata igenom med sambon i helgen om vad han tycker och känner och försök reda ut vad du själv vill och känner.
På måndag så skulle jag ringa till MVC och säga precis som det är så kommer du/ni att få komma in på samtal med en barnmorska och få hjälp att komma vidare vilket beslut ni än tar.

Ang tävlandet så beror det som sagt på vilket stöd och engagemang du får hemifrån, och hur det känns när du väl har kommit så långt. Men visst går det att tävla samtidigt som man är småbarns förälder, titta på Malin B, eller många av travtjejerna men som sagt krävs det back up.


Lycka till hur du än gör!
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid!!

Jo..vi har pratat men han vill ju inte tvinga mig till en abort så han tycker att det är mitt val....men vi måste ju bestämma det här tillsammans....han är lite svår att prata med såna här saker om...

Jo, ja ska tänka till båda en o två ggr...jag vet att mor min ställer upp till 200 %....Det känns som om ja sviker min häst på nå sätt...kanske inte är mogen för detta, men å andra sidan så är ja ju 27 o det känns lite som nu eller aldrig!
 
Sv: Gravid!!

Du sviker inte hästen. Du kan säkert rida en bra bit in i graviditeten om du har en säker häst. Sedan får du väl skaffa någon som rider den just när du inte kan, under den perioden. Klart att ett barn tar mycket tid, men omöjligt att ha häst borde det inte vara om din sambo inte överlåter allt kring barnet på dig. Men du kommer ju få trappa ner lite i början iaf, sedan när den är äldre kan du ju satsa mer igen.

Men ta inte bort det av bekvämlighetsskäl, som du säger så är du ju i lagom ålder och allt. Hästen finns ju kvar fast du har ett barn.
 
Sv: Gravid!!

Vill du inte, så vill du inte, och då tycker jag faktiskt att abort är ett OK val.

Jag blev själv gravid planerat (efter mycket tjat från maken), men var inte alls säker på att jag ville. Har nu ett barn på 4½ år, och livet är helt OK ;-) Jag red t.o.m. graviditetsvecka 36, började rida igen fem veckor efter förlossningen. Köpte min nuvarande häst som oinriden unghäst när min dotter var fyra månader gammal, och red in hästen själv under mammaledigheten. Ride 4-5 dagar i veckan och tävlar ibland, och tycker att tiden mycket väl räcker till.

Men om din pojkvän är tveksam (tycker mig läsa det mellan raderna?), så blir det förmodligen svårt med både barn och häst, ifall du förväntas ta hand om barnet helt själv. Under sådana förutsättningar hade jag inte velat sätta ett barn till världen, men det är jag, det...
 
Sv: Gravid!!

Det vore naivt att tro att det blir lika mycket tid till hästen om du blir mamma. Men det finns inget som säger att det inte går.
Många nyblivna mammor känner att dom behöver ha lite tid utan barnet under mammaledigheten, och då är väl hästen perfekt att fly till.
Svagt av din kille att lägga beslutet på dig, pressa honom lite.
Jag känner flera som gjort abort, och några av dem ångrar det idag.
Däremot vet jag ingen som ångrar att dom fått ett barn.
Kärleken till sina barn går inte att jämföra med något annat. :love:
 
Sv: Gravid!!

Linabebis skrev:
.Det känns som om ja sviker min häst på nå sätt..

Sviker hästen?
Men käre tid, det är väl ändå inte ett skäl till att göra abort?
Du måste ju tänka på att hästen, den är under en ganska så kort period av ditt liv.
Hästar blir sällan mer än 20 år, och dessutom så brukar man sälja hästar när man tävlar och skall upp i klasserna.
Barn de är för reten av livet.
Så frågan som du måste stäla dig nu är:
Vill jag leva mitt liv utan barn eller vill jag ha barn i mitt liv alls?

Hästar kan ridas av andra så att de får vad de behöver och det finns nya andra hästar till dig i framtiden när barnet är så stort så att du kan börja att tävla aktivt igen.
Annars så kan du ju göra en "Malin Baryard", hur många veckor höll hon uppe med tävlandet?
Barnet har väl en far också, och en mormor verkar det ju att ha.
Barnbarnsälskande Mormödrar brukar ju gärna agera ställföreträdande förälder.
Och från det att barnet är ca 4 månader så är det ju lätt att lämna bort en stund.
 
Sv: Gravid!!

Roheryn skrev:
Men om din pojkvän är tveksam (tycker mig läsa det mellan raderna?), så blir det förmodligen svårt med både barn och häst, ifall du förväntas ta hand om barnet helt själv. Under sådana förutsättningar hade jag inte velat sätta ett barn till världen, men det är jag, det...

:bow: Det där är något som många fler borde tänka på innan de skaffar barn, så de inte blir sittande med hela ansvaret själva :bow:
 
Sv: Gravid!!

Nä men ja menar inte att ja ska göra abort för jag sviker min häst...men det känns ändå som om att tiden kanske är svår att få ihop...
Ja har så svårt för att bestämma mig om ja vill ha barn, men ja kanske är sån att ja aldrig kommer känna att åh, ja vill ha barn..men självklart älska det när det kommer,,,,

Jo, min sambo är lite lustig, han är så otroligt ego så det är inte sant..vi har lätt för att prata, men kommer liksom inte fram till nått...


Jag ska ringa mvc på månd o beställa en tid för oss båda o prata med nån där som kan hjälpa oss att ta beslut...Men jag kommer nog behålla barnet, det känns som rätt åldero så, man måste ju tänka framåt oxå om man ska ha syskon till barnet!!!
 
Sv: Gravid!!

Om din sambo är ego så skulle jag inte ha några större hopp om att du skulle kunna kvar hästen iaf.Tyvärr.Då kommer du inte ha tid om han inte tar ansvar för sitt barn.
 
Sv: Gravid!!

Jag tycker att jag har mkt mindre tid och energi till min hästar nu(har visserligen 2 småbarn) därför har jag lagt tävlandet på hyllan och sysslar med "hobby-avel"

Men man måste tänka sig själv in om 30år....vill jag ha barnbarn?? barn som hälsar på mig när jag blir gammal och skröpplig....eller vara helt ensam(behöver inte vara så förstås) ...man kan inte tänka enbart på några år , som det handlar om. När barnen är 4-5 kan de hänga med jättebra i stallet.
Min äldsta(snart 5år) har en egen lite häst... :smirk:
Själv skulle jag så gärna så att det gör ont ibland, träna och tävla ordentligt.....men jag känner att mina underbara barn gör det värt att vänta...

Jag kommer nog att behålla en avkomma nästa eller nästnästa år för att ha den som min "blivande" när jag ska starta om (så att säga)eftersom att mamman(stoet) har blivit för gammal själv för en riktig karriär!!
 
Sv: Gravid!!

Personligen...

Hade jag fått göra om allt i mitt liv när jag fick barn så hade jag;

Sålt/lånat ut min häst för ett bra tag framöver...småbarn tar mer tid än man tror-men definitivt värt det.(Jag hade min häst kvar...vilket gjorde att kombinationen häst/barn fick mej att känna att jag höll på att "drunkna" i allt jobb plus att jag så här i efterhand tycker det hade varit bättre att koncentrera sej på barnet just då.)

Tiden med barnen går så fort ändå...det är inte roligt att kanske i efterhand känna att man missat en del av den tiden-som trots allt aldrig går att få igen.

Hästarna finns ju alltid där till ett senare tillfälle ändå....
 
Sv: Gravid!!

Nu har ja o min sambo satt oss ner o verkligen pratat om det här...i söndags så sa han att han ville ha barnet kvar o att abort inte va nått alternativ...han håller det o är jätteglad för att vi är gravida...
I morgon ska vi till mvc o kurator på huddinge, det är lite speciellt då vi båda äter medicin som gör att man inte kan amma när barnet är fött o man måste ligga kvar på bb ett par dagar extra...så nu blir det täta kontroller...Det här med ammning..Är det jätteviktigt för barnet??? Isåna fall får ja sluta med medicinerna, men helst inte...men vad gör man inte för sitt barn?

Det ska bli kul att veta hur långt man är gången...men jag tror på ett ungefär i v.6-7.

Sambon sa direkt att jag sälja hästen, men de tänker ja inte göra...jag har en mormor yill banet som ställer upp till 100% och sambon ställer oxå upp...man får skaffa en medryttare eller ställa av hästen under den tiden det inte går...
 
Sv: Gravid!!

Vad tråkigt att du äter medicin som gör att du inte kan amma, men det kommer att gå bra ändå !
 
Sv: Gravid!!

Ja, jag känner oxå att det är trist, det verkar så mysigt :love: ...men det blir fara för barnet om ja gör det...

En korkad fråga kanske, men vad get man barnet då för nått? Och kan de äte ur flaska från första början eller hur gör man? :confused:
 
Sv: Gravid!!

Ja de äter från flaska. Min lillasyster var hopplös när hon föddes. Hon bara VÄGRADE att amma. Men hon är helt normal (nästan iaf :love: Hon har ju följt mitt spår och fått lite udda musiksmal och klädstil :rofl: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gravid!!

Ibörjan finns det väl mjök som andra pumpat ur på sjukhuset (här har de det iaf) sedan finns det ersättning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 673
Senast: Flixon
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 450
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp